Apua, miten huono ymmärrys ihmisillä voi olla ihan normaaleista asioista!
Teen viimeistä harjoittelua (sairaanhoitaja) sairaalassa. Eilen kahvitauolla yksi parikymppinen lähihoitaja ihmetteli, että oli ensimmäistä kertaa käyttänyt luottokorttiaan ja oli tilannut sadoilla euroilla tavaraa netistä. Oli siis maksanut visalla. Nyt ihmetteli, kun Osuuspankilta oli tullut Visa-kortin lasku ja oli "tiukkana", että hänhän ei sitä maksa kun netistä tilatut tuotteet on jo maksettu - siis sillä visalla! Hän luuli, että Visalla maksettu raha on hänen omaa rahaansa eikä tajunnut, että tottakai hänen pitää maksaa luottokorttilasku pois. "Mutta kun mulla on siellä tonnin raja eikä nämä olleet kuin 240 euroa"- tyyppisiä argumentteja tuli myös.
Samaan hengenvetoon toinen keski-ikäinen ihminen kertoi, että hänelle oli Osuuspankin toimesta "pakotettu" ottamaan debitin oheen credit-kortti, vaikka ei olisi halunnut. Hänellä oli älytön teoria, että jos jotain maksaa netissä luottokortilla, tili voidaan tyhjentää helposti. Onhan hän siinä oikeassa, ettei luottokortin tietoja kannata ihan mihin tahansa epämääräisiin jatkuviin tilauksiin laittaa, mutta hän ei yhtään tajunnut sitä, että jos vaikka lento tms. perutaan, tai tilattu tuote ei saavukaan konkurssin tms. vuoksi, on luottokorttiyhtiön kautta kuitenkin mahdollista saada rahat helpommin takaisin kuin nettipankissa maksaen. Ei peruisteluista huolimatta uskonut tuota, vaan jääräpäisesti pysyi kannassaan, että kaikki luottokortin käyttö = huijausta ja tili tyhjenee.
Raha-asioista kun puhuttiin, niin kolmas keskustelija (eläkeikää lähestyvä) taas oli sitä mieltä, ettei käytä korttirahaa ylipäätään ollenkaan. Maksaa kaiken käteisellä ja valitteli, ettei koronan aikaan käteinen kelvannut kaikkialla. Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia. Lisäksi hän kertoi, että säästää palkastaan käteisenä eikä pankin tileillä tai sijoitusrahastoissa. Hänellä oli vahva usko siihen, että pankit voi mennä konkurssiin tuosta vaan ja silloin rahat häviää. Muisteli myös edesmenneen Åke Blomqvistin tappioita Nordean sijoitusrahastoihin (olivat korkean riskin rahastoja tietääkseni) ja sillä perusteli, että parempi säästää käteisenä kuin rahastoissa tai edes pitkäaikaissäästötilillä.
Olen toki aiemminkin tiennyt, että ihmisillä on omituisia käsityksiä ja foliohattuteorioita, mutta tuo eilinen oli kerrassaan hirvittävää kuunnteltavaa, kun melkeinpä jokaisella keskusteluun osallistujalla oli älyttömiä käsityksiä ja tietysti vielä komppasivat toisiaan. Kaikkea en edes jaksa tähän kirjoittaa.
Kommentit (73)
Ai niin, ja yksi henkilö kertoi samaisessa keskustelussa, että oli jättänyt yhden tuotteen tilaamatta netistä, kun oli ollut vain mahdollisuus maksaa Klarna Bankin kautta. "Minä en semmoisilla maksa". Kerroin hänelle, että se on ihan laillinen ja turvallinen pankki, eikä ole pakko maksaa osamaksulla jos ei halua. Eli lasku tulee kotiin Klarna bankilta ja sen voi maksaa sitten tavalliseen tapaan. Mutta tuossa oli hänelle jotain kerrassaan liian uutta ja hämmentävää.
ap
"Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia."
Eiköhän noi käteiseen liittyvät ns hygieniaongelmat ollut aika liioiteltua ja paniikinomaista vauhkoontumista.
Vierailija kirjoitti:
"Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia."
Eiköhän noi käteiseen liittyvät ns hygieniaongelmat ollut aika liioiteltua ja paniikinomaista vauhkoontumista.
No en mä ole mitenkään paniikissa koronasta enkä käteisen käytöstä mutta jos on mahdollista, niin onhan korttimaksu (etenkin lähimaksuna) kaikille hygieenisin maksutapa.
ap
Oletko kaupassa esim. kassalla yhtään laittanut merkille, miten kassaneiti koskettelee niitä samoja tuotteita mitä asiakas kätösinsä latoo hihnalle. Asiakas saattaa kätösinsä ojentaa kassaneidille myös pullonpalautuskuitin. Mutta kaipa sillä se maailma taas pelastuu, että asiakas ottaa itse sen kuitin tulostimesta, eikä kassaneidin kädestä...
Mikset kertonut muidenkin keskustelijoiden koulutusta
Varmaan näin on, mutta aloitusta sivuten kysymys, johon en ole saanut mistään selvää vastausta:
Miksi luottokortissa on pin-koodi näkyvillä? Eikö sen voisi toimittaa kuten pankkikortin tunnusluvunkin erikseen vain kortinhaltijan näkyviin?
Älykkyys noudattelee normaalijaukmaa.
Et sinä itsekään laakson valkoisin muumi ole, jos et tätä tiedä.
Kaikilla ihmisillä ei ole samaa älykkyysosamäärää. Ei se kenestäkään sen huonompaa ihmisenä tee.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kaupassa esim. kassalla yhtään laittanut merkille, miten kassaneiti koskettelee niitä samoja tuotteita mitä asiakas kätösinsä latoo hihnalle. Asiakas saattaa kätösinsä ojentaa kassaneidille myös pullonpalautuskuitin. Mutta kaipa sillä se maailma taas pelastuu, että asiakas ottaa itse sen kuitin tulostimesta, eikä kassaneidin kädestä...
Vähän samoilla linjoilla. Toki korttimaksun käyttämisessä se myyjän kontakti maksuvälineeseen jää välistä, mutta noin niinku muuten niin kyllä ne kätöset on kaikenlaisen saastan peitossa joka tapauksessa itse kullakin. Itse koen jopa viikon lompakossa lojuneet kolikot puhtaammaksi kuin sen näppäimistön, jota sadat räkäsormet näplää joka päivä. Mutta joo, ymmärrän toisaalta, mutta taas toisaalta. Siellä ne nenänpieliä rapsuttaa niillä maitopurkkikäsillä anyways. Sekä myyjä että ostaja.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja yksi henkilö kertoi samaisessa keskustelussa, että oli jättänyt yhden tuotteen tilaamatta netistä, kun oli ollut vain mahdollisuus maksaa Klarna Bankin kautta. "Minä en semmoisilla maksa". Kerroin hänelle, että se on ihan laillinen ja turvallinen pankki, eikä ole pakko maksaa osamaksulla jos ei halua. Eli lasku tulee kotiin Klarna bankilta ja sen voi maksaa sitten tavalliseen tapaan. Mutta tuossa oli hänelle jotain kerrassaan liian uutta ja hämmentävää.
ap
No tämä voi olla ihan priaatekysymyskin. Miksi jakaa tietonsa klarnalle, kun pitäisi riittää että kauppa veloittaa visaa tai debitiä? Itsekin olen skkpannut kaupat joilla maksu menee vain näien välittäjien kautta (klarnat, paypalit jne). Toisaalta...on mulla mobile pay, otan vastaan huutonetmyynneistäni rahaa sitäkin kautta :)
Eihän kaikkea tule miettineeksi ennen kuin se osuu omalle kohdalle. Ei kaikkien asioiden välitön hahmottaminen ole selviö.
Niin, onhan verotuskin ihan normaali asia, mutta voin silti myöntää, ettei mun ymmärrys läheskään aina riitä siihen. Tietysti on ikävää, jos ihminen on ymmärtänyt väärin taloudenpidollisia asioita ja joutuu sen takia rahallisiin vaikeuksiin. Noin muuten varsinkin vanhempi ihminen saa aivan rauhassa käytellä käteistä. Luulen, etten itsekään vanhuksena varsinaisesti nauti eri päätteiden vinguttamisesta ja näpyttelystä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ne kuittitulostimet on niin heppoisia vehkeitä, että meinaa lähteä kuitin mukana lentoon. Silloin on pakko vähän kämmensyrjällä tukea sitä samalla kun nyppää kuittia. Monikohan tekee samoin ja näinhän ne pöpöt vasta leviääkin.
wau, en olekkaan se tyhmin ihminen tän pallon päällä.
Eikös käteisen kieltäminen ole laitonta? Mun käsittääkseni kauppa ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan käypää rahaa maksuvälineenä ihan omin luvin. Toki voi suositella kortilla maksamista.
Auts! Toivottavasti ei kertonut hoitoalan ihmisten ymmärryksestä :(
No, vakavasti ottaen, joo, on rasittavaa seurata tuollaisten ihmisten järjenjuoksua ja yrittää selittää (kuin pikkulapselle).
Ap, olet niin oikeassa. 😀
En enää viitsi edes keskustella luottokortin eduista, kun (suuri) osa ihmisistä on omaksunut kummallisia käsityksiä asiasta. "Paras" on tietty tämä, 'kyllä mulla käteistä/tilillä on riittävästi, ei tarvi luotolla ostaa."
Vierailija kirjoitti:
Miten niin näkyvillä?
Mihin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No tämä voi olla ihan priaatekysymyskin. Miksi jakaa tietonsa klarnalle, kun pitäisi riittää että kauppa veloittaa visaa tai debitiä? Itsekin olen skkpannut kaupat joilla maksu menee vain näien välittäjien kautta (klarnat, paypalit jne). Toisaalta...on mulla mobile pay, otan vastaan huutonetmyynneistäni rahaa sitäkin kautta :)
Käsittääkseni Klarnalla on käytössä myös verkkopankkilasku-ominaisuus, mihin ei tarvitse laittaa hetua eikä kirjautua mihinkään. Maksetaan tavallisen verkkopankin kautta. Sinänsä olet oikeassa siinä, että Klarna bankin huono ominaisuus on että tunnistautuminen tehdään henkilötunnuksen avulla eikä esim. toisen verkkopankin tunnuksilla, mikä olisi turvallisempi tapa. Jos joku pöllii vaikka paperinkeräysastiasta jonkin kirjeen, jossa näkyy nimesi, sähköpostisi ja henkilötunnukseni, voi niiden tietojen perusteella tilata piikkiisi tarvaraa Klarnan kautta. Toisaalta tässä(kin) tulee hyvin esiin se, että on tärkeä pitää huolta siitä, ettei oma henkilötunnus pääse vääriin käsiin. Sen sijaan ostaminen Klarnan kautta on turvallista, ja tosiaan tuon verkkopankkilaskun avulla ei tarvita edes hetun antamista.
ap
Samaa mieltä ja niin monilla eri osa-alueilla. Saa menettämään toivon ihmiskuntaan.