Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somekulttuurin pullamössöt ovat hylänneet Kebnekaiselle yli 50 telttaa

Vierailija
20.09.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11554257

Pandemiakesänä pohjoisen retkeilyreiteille on uskaltautunut tottuneiden eränkävijöiden lisäksi myös ensikertalaisia, joista kaikilla ei ole vielä retkeilyetiketti hallussa.

Esimerkiksi Kebnekaisen tunturiaseman ympäristössä on tänä kesänä ollut erityisen sotkuista, kirjoitti Ruotsin yleisradioyhtiö SVT (siirryt toiseen palveluun) tällä viikolla.

Tunturiaseman henkilökunta on joutunut siivoamaan ympäristöstä ainakin 50 telttaa, joiden omistajat ovat yksinkertaisesti jättäneet teltat luontoon ja jatkaneet matkaansa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun Mount Everestistä ja siellä on myös kauhean näköistä. Se jätteiden määrä! Köyhä maa ja nämä vuorikiipeilijät kehtaavat jättää sellaisen siivon. Kaipa se someen saatava hieno kuva on tärkeämpi kuin ympäristö.

Everestin valloittajat kumminkin joutuvat pulittamaan pitkän pennin, että saavat yleensä nousta vuorelle. Toisin on Suomessa ja ilmeisesti Ruotsissa. Maksuttomuus houkuttelee kaikenlaista väkeä, jonka olisi parempi pysyä lähempänä omaa mukavuusaluettaan.

Muistui mieleeni eräs lapinreissu. Vietimme isommalla porukalla viikon kullankaivajien leirissä keskellä erämaata. Jalkapatikkaa kertyi 3 tuntia siitä, mihin auto jätettiin. Ei sen enempää. Eräs mukaantullut etelän asukki ei simti jaksanut/halunnut/viitsinyt kantaa takaisin varusteitaan. Oli aiemmin jättänyt telttansa oviaukon päiväksi auki, ja sadevesi oli valunut telttaan kastellen myös varusteet.

No, me muut jaoimme keskenämme ylimääräiset kantamukset (+leirin lopettamisen takia poisvietävät tavarat). Kun pääsimme autoille, mies huomasi minulla makuualustansa. 'Jaa, tuo tulikn mukaan, voinhan minä sen ottaakin'. Olin niin äimänä, etten hoksannut sanoa jtn nasevaa. Minä olen kumminkin jo kuuskymppinen mummo, tämä vetelä enintään nelikymppinen mies.

Totta toinen puoli, mutta ei pitkän pennin pulittaminen anna sen enempää oikeutta jättää roskia Everestille.

Vierailija
22/26 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh? Menet retkelle ja jätät jälkeesi paitsi roskat niin myös varusteesi?!

Kaipa retkeilijöiltäkin pitää ruveta vaatimaan jotain kurssia ennen kuin ne päästetään maastoon. 

Kertakäyttömuotiporukkaa. Asuneet kaupungeissa krääsän keskellä. Ei noilta voi muuta odottaa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3824037/lapissa-vaeltaminen

Pistä ihmeessä oheita tuonnekin, kun voi olla vielä siivoomatta kotopuolessa tai sitten kukaan ei tohdi valittaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaisin, että turhaan syytetään sikailusta etelä-suomalaisia/nuoria/vihreitä/punaisia/miehiä/naisia, sillä omalla vankalla kokemuksellani sanon, että luontoa sotkevat kaikenlaiset kansalaiset sangen tasaväkisesti. Tyhmää se on silti aina ja surullista, kun vuosi vuodelta roskan määrä tuntuu kasvavan ja levittäytyvän yhä pidemmälle paljon kuljetuista reiteistä ja käytetyimmistä tuvista ym.

Vierailija
24/26 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä. Ihmettelin myös kun taannoin uutisoitiin Kimmo Vehviläisen epäonnistuneesta Kolin vaelluksesta, niin jutussa luki että Kimmo purki osan rinkan sisällöstä kesken vaelluksen ja jätti leiripaikalle, että seuraavana päivänä olisi kevyempi kävellä. Tarina ei kerro haettiinko ne kamat sieltä jälkeenpäin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000006620793.html

No ei voi tietysti tietää, mutta itse juttua lukiessa ajattelin, että varmaan olivat leirintäalueella yötä. Siellä siis on henkilökuntaa ja varmaan voi sopia noudosta tai lähettämisestä.

En ole itse Kolilla käynyt, mutta olivat menneet herajärven kierroksen 30 km ja yöpyneet välillä. Mitä googlasin niin siinä lähtöpisteessä on jokin retkeilykeskus, mutta reitin varrella on telttailualueita ja varaustupia, mutta käsittääkseni ei mitään leirintäaluetta missä olisi henkilökuntaa. Joka tapauksessa, olisi uutiseen kannattanut ainakin laittaa mitä tavaroille tapahtui, tuo antaa lähinnä huonoa esimerkkiä ja tyhmän kuvan.

Kiersin tuon toissa kesänä ja sillä perusteella edellinen kommentti. En siis tiedä, mistä lähtivät, mutta jos Kolin läheltä, niin tuo leirintäalue sijoittuu vastakkaiseen päähän. Monet muutkin telttailualueet on lähellä tietä, itse lähdin patikalle Pirunkirkon läheltä.

Se, että turhia tavaroita karsitaan ja lähetetään kotiin kesken matkan ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, paitsi nyt noin lyhyellä retkellä aika hassua. Eikä tietysti jostain erämaasta onnistu.

Vierailija
25/26 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm... tuo kuulostaa ihan kauhuelokuvan lähtötilanteelta. Kai ne teltan omistajat on kuitenkin palanneet kotiin :D. Pitäiskö tehdä retki tuonne ja käydä hakemassa läjän telttoja itselleen.

Vierailija
26/26 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm... tuo kuulostaa ihan kauhuelokuvan lähtötilanteelta. Kai ne teltan omistajat on kuitenkin palanneet kotiin :D. Pitäiskö tehdä retki tuonne ja käydä hakemassa läjän telttoja itselleen.

Melkomoinen sherpa olet kyllä, jos alat omien varusteidesi lisäksi kuskaamaan tuulten tuhoamia markettitelttoja selässäsi ja etenkin Etelä-Suomesta tulee aika ajomatkakin, ennen kuin pääsee lähellekään. :D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi