Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sun äidinkieli ruotsi? Mutta osaat sujuvasti suomea.

Vierailija
17.11.2013 |

Mitä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysymys oli??

Vierailija
2/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä.
Pointtisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta osaan.

Vierailija
4/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä aika hyvin osaan Suomeakin, Ruotsiksi kuitenkin hoidan virastoasiat ettei jää itselle epäselväksi mikään.

Vierailija
5/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on? Olen ollut hereillä koulussa suomen tunneilla.

Vierailija
6/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieleni on ruotsi, osaan sujuvasti suomea. Hyvin monimutkaiset virastoasiat hoidan mieluiten suomeksi, tuntuvat siten hahmottuvan paremmin. 

Vierailija
7/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:14"]

Äidinkieleni on ruotsi, osaan sujuvasti suomea. Hyvin monimutkaiset virastoasiat hoidan mieluiten suomeksi, tuntuvat siten hahmottuvan paremmin. 

[/quote]

Eli sä puhut Suomea paremmin kuin Ruotsia? Olen mäkin asunut Suomenkielisellä alueella ja ollut Suomen tunneilla hereillä mut en mä silti osaisi esimerkiksi virastoasioita tai pankkiasioita ym. hoitaa Suomeksi. Ei se opittu kieli silti korvaa sitä Äidinkieltä. Mä itse käytän Äidinkieleni mittana sitä kummalla kielellä ajattelen asioita, ja Ruotsiksi ne mulla menee ja näin ollen mun on helpompi hahmottaa nämä hankalat kokonaisuudet Ruotsiksi. Valitettavasti monessa pankissa ja virastojen virkailijoilla on surkea Ruotsin kielen taito.

Kiva kuitenkin että sinä osaat! :)

Vierailija
8/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:19"]

[/quote]

Eli sä puhut Suomea paremmin kuin Ruotsia? Olen mäkin asunut Suomenkielisellä alueella ja ollut Suomen tunneilla hereillä mut en mä silti osaisi esimerkiksi virastoasioita tai pankkiasioita ym. hoitaa Suomeksi. Ei se opittu kieli silti korvaa sitä Äidinkieltä. Mä itse käytän Äidinkieleni mittana sitä kummalla kielellä ajattelen asioita, ja Ruotsiksi ne mulla menee ja näin ollen mun on helpompi hahmottaa nämä hankalat kokonaisuudet Ruotsiksi. Valitettavasti monessa pankissa ja virastojen virkailijoilla on surkea Ruotsin kielen taito.

[/quote]

"ajattelet RUotsiksi", voi jestas! Ootko nyt olevinas paljonki parempi ihminen???

Vierailija
9/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, äidinkieleni on suomi, mutta osaan sujuvasti ruotsia. Ja olen siitä erittäin onnellinen.

Vierailija
10/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruotsinkielinen. Ymmärrän hyvin suomea ja osan puhuakin melko hyvin, kunhan en joudu käyttämään esim vakuutus-, terveys-, remontti- tms. erityissanastoa

Vierailija
11/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelen ruotsiksi aina vaikka en osaa puhua. Olenko suomenruotsalainen?

Vierailija
12/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, meitä on tässä maassa muutama. 

Vierailija
13/16 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen osaavani, ja aina välillä, kuten nyt, huomaan etten ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
14/16 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:19"]

[/quote]

[/quote]

Kun viitataan kieleen, se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Myöskään sanaa "äidinkieli" ei kirjoiteta isolla kirjaimella. Em. säännöt pätevät sekä suomessa että ruotsissa.

Vierailija
15/16 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:10"]

Ei, äidinkieleni on suomi, mutta osaan sujuvasti ruotsia. Ja olen siitä erittäin onnellinen.

[/quote]

Heh, nämä "sujuvasti" vierasta kieltä osaavat osaa vierasta kieltä "sujuvasti" usein vain omasta mielestään...

Vierailija
16/16 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 01:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:10"]

[/quote]

Heh, nämä "sujuvasti" vierasta kieltä osaavat osaa vierasta kieltä "sujuvasti" usein vain omasta mielestään...

[/quote]

Moni on hämmästellyt sitä että osaan ruotsia niin hyvin, ja hämmästyvät vielä enemmän kun kerron olevani ruotsinkielinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän