Onko köyhyys ainakin osittain omaa syytä?
Miksi ihminen, joka ei tule toimeen palkallaan, opiskele itselleen uutta ammattia?
Kommentit (28)
Voi olla, mutta aina ei ole mahdollisuuksia, opiskelu ei ole ilmaista, kaikki eivät pysty opiskeluissa samaan tasoon esim. oppimisvaikeudet...
No mä näeeen maailman suorastaan aika huvittavana jopa tänäpäiväääänä, etttä näyttää siltä etttä esiim kun vähän kaikki keksinnöt on jo keksitty ja ihmisillä oikeiiin edes enää ole mitäään päämääräää elämässssä vaaan elämä on oikeastaan mennyt enemmän vähän siihen että taiteilua enemmän sen kansssa että millaisen parhaaan "laillisen " huuumen voit kehitttää jotta mielikuvituksetttomassa maaailmassasi pääsee tekemäään jotain mikä tuotttaa mielihyväää aivoillle.
Jos sen pitää maksaa itse vuokrat, toisin kuin sinun ?
Zinc
Voi olla, voi olla olematta.
Esimerkiksi jos sairastut ja olet työkyvytön, vaikeaa on nousta. Mutta tottakai omilla valinnoillakin on seurauksia.
Varmasti se Bangladeshilainen katulapsi on itse syypää omaan köyhyyteensä. Mitäs on niin laiska ja saamaton vätys. Oma vika.
Minulla oli ensimmäinen oma (velkarahalla) hankittu asunto jo 23-vuotiaana.
T: Eija KOKOOMUSLAINEN
Tämä kyselijä ap varmaan on omasta ansiostaan saanut sen mitä hänellä on.
No Suomessa jos olet terve ja työkykyinen (myös mielenterveys), aina on mahdollista pyrkiä parempaan.
Tätä sitä on Afrikan osalta ihmetelty viimeiset 60 vuotta ja Itä-Euroopan osalta 30 vuotta
Jotkut haaskaavat rahansa, vaikka saisivat sitä paljon.
No meillä köyhyys, nuorena oli kyllä omaa syytä. Ei osattu tai haluttu hillitä turhia menoja ja säästää. Nyt vanhempana on meno rauhoittunut ja rahaa jää tilille ihan itsestään.
Kyllähän eri ihmisillä on erilainen tyyli kuluttaa rahaa ja piheille yleensä kertyy varallisuutta kuin itsestään, kun eivät raaski rahaa juuri mihinkään käyttää. Niinsanotusti normaalit ihmiset tykkää välillä törsäillä ja heillä köyhyys on todennäköisempää, osalta kun puuttuu ne säästämisen taidotkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta aina ei ole mahdollisuuksia, opiskelu ei ole ilmaista, kaikki eivät pysty opiskeluissa samaan tasoon esim. oppimisvaikeudet...
Selityksiä kyllä riittää...
Ainakin osittain omaa syytä? Mielenkiintoinen kysymys. Useimmat tilat ja tilanteet joihin päädymme on ainakin osittain omaa syytä ja seurauksia lukuisista ja lukuisista valinnoista elämän varrella. Poikkeus tähän ehkä on tietyt sellaiset sairaudet, joita ei elintavoillakaan voi ehkäistä.
Mutta monesti on aika kaukaa haettua hakea syyllistä johonkin asiaan. Aina voi pohtia onko ihmisellä siinä tilanteessa henkistä ja fyysistä ja elämäntilanteen puolesta mahdollisuutta tehdä parempia valintoja, ja jos on, varmasti asioihin voi vaikuttaa. Mutta joo, on myös tilanteita joista ulospääsy on syystä tai toisesta hyvin vaikeaa eikä sillä märehtiminen miten siihen päädyttiin johda yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se Bangladeshilainen katulapsi on itse syypää omaan köyhyyteensä. Mitäs on niin laiska ja saamaton vätys. Oma vika.
Nyt puhutaankin Suomen tukijärjestelmän väärinkäytöksistä, ei Bangladeshistä.
Sillehän ei oikein mahda mitään, jos on huonot kortit jo lähtiessä. Monella huono-osaisella on sukupolvien jatkumoa, saattaa olla jotain fas -juttuja jo syntyessään tai muuten vaan heikkolahjaisuutta. Jos kuitenkin ajatellaan, että on suht normilähtökohdat, niin valinnoilla on paljon merkitystä. Jos valitsee vaikka sen artesaanitutkinnon, niin voi olla, että ei vaurastu. Moni sählää sitten elämäänsä jatkuvilla toisiaan seuraavilla huonoilla siirroilla. Muutetaan sinne Lavialle, kun on niin ihana talo ja saa lapsille pihalle kanoja ja tehdään ne pari lasta suuremmin miestä punnitsematta. Sitten olla kolmikymppisenä yyhoona, työttömänä, arvottoman talon kanssa jossain hemmetin pusikossa jumissa. Jutataan sitten siellä seuraavat 20 vuotta, kun eihän niitä lapsia voi siirtää uusiin kouluihin tai kaveripiireihin.
Niin.Totta h tissä se on sun omaa syytä,jos kaadut liukkaalla ja menee selkä pas kak si.Tästä seuraava työkyvyttömyys/köyhyys on tietysti omaa syytä.mitäs kaaduit jne...Voi TSIISUS.
No mun kaveri on valittanut koko ikänsä köyhyyttä. On älykäs ja kävi yliopiston, mutta rahan kulutus on ollut aina jotenkin ihan järjetöntä ja tosi lyhytnäköistä. Osti esim kämpän mutta myi sen myöhemmin kun ei ollutkaan kuulema budjetoinut kunnolla eikä raha riittänyt enää mihinkään. Alkoon ja tupakkaan on myös kuluttanut ihan hirveästi. Lisäksi aina naureskeli mulle, miten ikinä pärjään palkallani (olen amk:n käynyt, myyjänä työskentelin). Kuitenkin koin pärjääväni ihan hyvin, kun käytin rahaa harkitsevasti.
Nyt ollaan nelikymppisiä ja itse olen kartuttanut pienestä palkasta jo ihan hyvän omaisuuden, kämppäkin kohta velaton. En ole älyllisesti todellakaan niin fiksu kun kaverini, mutta oikeilla valinnoilla ja fiksulla rahankäytöllä olen pärjännyt pitkälle.
Joten sanoisin että rahankäyttötottumukset vaikuttaa kaikista eniten. En koe olevani millään mittapuulla köyhä, vaikkei kummoista koulutusta tai isoa palkkaa olekaan.
Voihan se olla myös oma ansio!