Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko työkyvyttömyyseläke on?

Vierailija
19.09.2020 |

Paljonko rahaa siitä saa?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kohtuupalkkaisessa työssä 38v ja tk eläke bruttona 1900€. Viimeinen bruttopalkkani työssä oli 3440e.

Noin vähän vaikka palkka noin iso ja olet tehnyt noin monta vuotta töitä? Mitä hemmettiä?!

Tk rläke on pienempi kuin vanhuuseläke joka tulee olemaan n 2200e/kk. Eläkkeitä pienennetään joka vuosi huolimatta siitä mitä on tähän me nessä tienannut. 3v poissa töistä pudottaa jo 150e/kk

Eikö ne ole ihan samansuuruisia, jollei sitten ole työskennellyt tk-eläkkeellä.

Vierailija
42/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TK-eläke lasketaan edellisten vuosien tuloista, tosin voidaan tietyissa tilanteissa laskea myös lyhyemmältä ajalta. Lisäksi seuraavan vuoden alusta kun 5 täyttä vuotta on tullut tk-eläkettä täyteen, saa kertaluontoisen korotuksen (siis koko eläkkeen ajaksi). ns. tulevan ajan osuuden. Siinä huomioidaan se aika mikä olisi vielä työvuosia jäljellä varsinaiseen eläkeikään asti. Korotusprosentti tippuu iän mukana. Työeläkeotteen summa ei siis käytännössä kerro yhtään mitään työkyvyttömyyseläkkeen määrästä.

Homma on tuttu siksi, että itse olen käynyt tuon läpi. Olen nelikymppinen ja saan tuon tulevan ajan osuuden myötä melko tasan 1700€ bruttona tk-eläkettä.

No miksikäs tätä mun juttua nyt on taas alapeukutettu? Ei sinänsä väliä, mutta ihmettelen vaan.

Mielestäni ns. tulevan ajan eläke on kyllä laskettu ihan heti siihen eläkkeeseen, siis niillä joilla se on laskettu. 5 vuoden korotus on taas eri juttu. Minulla ei ole laskettu tulevaa aikaa, parin euron korotuksen taisin 5 vuoden kohdalla saada.

Minä jouduin tk-eläkkeelle vaikean masennuksen vuoksi. Kuntoutustakin yritettiin onnistumatta. Prosessi kesti noin 3 vuotta. Kävin läpi monta työterv.lääkärin ja psykiatrin tapaamista. Tk-eläke oli pienempi kuin lopullinen työeläke. VARMA maksaa eläkkeeni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on kuntoutustuki ja kuka sitä saa?

sairauseläke = työkyvyttömyyseläke = (määräaikainen) kuntoutustuki

Kaikkia näitä termejä käytetään, myös Kelan/Kevan yms sivuilla, sekavaa on

Vierailija
44/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut että työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen olisi vaikeaa. Olen kuitenkin oireillut työstressin vuoksi unettomuutena ja työterveyslääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä. En kai nyt 45-vuotiaana voi jäädä eläkkeelle unettomuuden vuoksi? Jäätävä ajatus.

Tuosta on vielä pitkä matka eläkkeeseen. Lääkäri tekee lausunnon, sinä hakemuksen ja eläkevakuutusyhtiö tekee päätöksen. Ei kyllä onnistu kertomasi perusteella.

Itselläni oli aikoinaan vähän samanlainen kuvio: jostain suht' pienestä probleemasta kävin juttelemassa ja psykiatri kysyi ensimmäisessä sessiossa haluanko työkyvyttömyyseläkkeelle. En ehkä edes ymmärtänyt täysin mitä se eläke tarkoittaa. Mietin sitä myöhemmin ja arvelen, että psykiatri saattoi testata olenko siellä tosissani vai eläkkeen perässä. En halunnut eläkkeelle, halusin tienata enemmän rahaa, jotta se eläke ei olisi niin pieni, kuin se nyt pienimmillään on. Olin silloin 30-vuotias.

Haluatko tai haluatteko kumpikaan avata vähän lisää? Itsekkin olen miettinyt että pitäisi ottaa taas yhteyttä mielenterveyspuoleen mutta en jaksa niitä hoitoja ja keskusteluja tyhjänpäiväisestä.

Luultavasti minulla on joku kroonistunut masennus jo jostain ala-asteelta lähtien jolloin muistan ensimmäisiä kertoja miettineeni itsemurhaa. Nykyisin olen lähinnä syrjäytynyt enkä jaksa enää ihmisiä ja suoraan sanottuna ahdistaa valtavasti jo se että joku tuntematon lääkäri voisi arvioida minua. Olen kerran käynyt (useamman kuukauden/vuoden jakson verran) mt- puolella juttelemassa  sairaanhoitajille. Silloin pyrin vielä ns. eteenpäin elämässä mutta nykyisin ei kiinnosta enää aloittaa alusta.

Eläkkeen määrällä ei oikeastaan ole väliä. Luulen että sillä elää ja se riittää sen aikaa kun on tarve. 

Mulla on diagnooseina borrelioosi, uniapnea, vaikea unettomuus, 3-hermosärky, vaativa persoonallisuus, vaikea masennus (nämä 2 johtuu kivuista), 2 kroonista kipusairautta ja takana myös pari vakavaa loukkaantumista. Testeissä todettu selkeä työkyvyn alenema ja muistin pätkiminen (ei dem tai alzh).

6 vuotta hakenut eläkettä. Nyt olen yli 60v ja taas alkoi vuoden saikku ennenkuin voin edes hakea eläkettä.

Noilla em en ole vielä saanut

Vierailija
45/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kauanko olet ollut työelämässä.

Itse jouduin sairaseläkkeelle 22-vuotiaana, joten en ehtinyt työskennellä ollenkaan. Saan minimisairaseläkettä, takuueläkkeen, eläkkeensaajan

asumistuen ja vammaistukea, yhteensä 1200 e.

Miten on mahdollista päästä tuonikäisenä eläkkeelle!?

Aivorungoninfarkti ja 2 aivoverenvuotoa.

Vierailija
46/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kauanko olet ollut työelämässä.

Itse jouduin sairaseläkkeelle 22-vuotiaana, joten en ehtinyt työskennellä ollenkaan. Saan minimisairaseläkettä, takuueläkkeen, eläkkeensaajan

asumistuen ja vammaistukea, yhteensä 1200 e.

Miten on mahdollista päästä tuonikäisenä eläkkeelle!?

Aivorungoninfarkti ja 2 aivoverenvuotoa.

❤️

Vierailija
47/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on kuntoutustuki ja kuka sitä saa?

sairauseläke = työkyvyttömyyseläke = (määräaikainen) kuntoutustuki

Kaikkia näitä termejä käytetään, myös Kelan/Kevan yms sivuilla, sekavaa on

Määräaikainen työkyvyttömyyseläke/sairaseläke on kuntoutustuki. Siihen tarvitaan uusi B-lausunto haettaessa, ja se myönnetään vain tietylle ajanjaksolle. Tällöin ihmisen odotetaan vielä kuntoutuvan. Toistaiseksi myönnetty työkyvyttömyyseläke on ”pysyvä”.

Vierailija
48/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ollut 22-vuotiaasta asti joten työeläkettä ei ole juurikaan kertynyt, vain 16e/kk. Saan Kelan kansaneläkettä ja takuueläkettä joka on yhteensä noin 850e.

Vierailija
49/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas kun ap ei kysynyt että pääseekö koulun jälkeen heti eläkkeelle. kummelin poikien tasoa onks tonni paljon?? onks 100m pitkä matka??

Vierailija
50/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut että työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen olisi vaikeaa. Olen kuitenkin oireillut työstressin vuoksi unettomuutena ja työterveyslääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä. En kai nyt 45-vuotiaana voi jäädä eläkkeelle unettomuuden vuoksi? Jäätävä ajatus.

Tuosta on vielä pitkä matka eläkkeeseen. Lääkäri tekee lausunnon, sinä hakemuksen ja eläkevakuutusyhtiö tekee päätöksen. Ei kyllä onnistu kertomasi perusteella.

Itselläni oli aikoinaan vähän samanlainen kuvio: jostain suht' pienestä probleemasta kävin juttelemassa ja psykiatri kysyi ensimmäisessä sessiossa haluanko työkyvyttömyyseläkkeelle. En ehkä edes ymmärtänyt täysin mitä se eläke tarkoittaa. Mietin sitä myöhemmin ja arvelen, että psykiatri saattoi testata olenko siellä tosissani vai eläkkeen perässä. En halunnut eläkkeelle, halusin tienata enemmän rahaa, jotta se eläke ei olisi niin pieni, kuin se nyt pienimmillään on. Olin silloin 30-vuotias.

Haluatko tai haluatteko kumpikaan avata vähän lisää? Itsekkin olen miettinyt että pitäisi ottaa taas yhteyttä mielenterveyspuoleen mutta en jaksa niitä hoitoja ja keskusteluja tyhjänpäiväisestä.

Luultavasti minulla on joku kroonistunut masennus jo jostain ala-asteelta lähtien jolloin muistan ensimmäisiä kertoja miettineeni itsemurhaa. Nykyisin olen lähinnä syrjäytynyt enkä jaksa enää ihmisiä ja suoraan sanottuna ahdistaa valtavasti jo se että joku tuntematon lääkäri voisi arvioida minua. Olen kerran käynyt (useamman kuukauden/vuoden jakson verran) mt- puolella juttelemassa  sairaanhoitajille. Silloin pyrin vielä ns. eteenpäin elämässä mutta nykyisin ei kiinnosta enää aloittaa alusta.

Eläkkeen määrällä ei oikeastaan ole väliä. Luulen että sillä elää ja se riittää sen aikaa kun on tarve. 

Mulla on diagnooseina borrelioosi, uniapnea, vaikea unettomuus, 3-hermosärky, vaativa persoonallisuus, vaikea masennus (nämä 2 johtuu kivuista), 2 kroonista kipusairautta ja takana myös pari vakavaa loukkaantumista. Testeissä todettu selkeä työkyvyn alenema ja muistin pätkiminen (ei dem tai alzh).

6 vuotta hakenut eläkettä. Nyt olen yli 60v ja taas alkoi vuoden saikku ennenkuin voin edes hakea eläkettä.

Noilla em en ole vielä saanut

Aika paljon on osunut yhdelle ihmiselle. Kiitos vastauksesta ja voimia!

Vierailija
51/51 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiöiden ja Kelan lääkärit ovat saatanan eli rahan palveluksessa, myynneet sielunsa koneistolle. Heissä ei ole enää mitään inhimillisyyttä jäljellä.