Paljonko työkyvyttömyyseläke on?
Kommentit (51)
en muista määrää, mutta tuon lisäksi saan takuueläkettä ja asumistukea.
Voit tilata työeläkeotteen ni silllähän se selviää.
Noin 800e joko vähän alle tai yli riippuen asuuko yksin vai jonkun kanssa plus eläkkeensaajan asumistuki mikäli siihen on oikeutettu.
Omaan työkyvyttömyyseläkkeeseeni vaikutti muistaakseni edellisten 3-5 vuoden tulot. Vaikka jäin nuorena eläkkeelle sain silti siedettävän summan vaikka työvuosia ei niin paljon ollutkaan.
En tiedä onko lait muuttuneet tämän suhteen.
Sehän lasketaan siitä että olisit ollut työssä eläkeikään mutta nyt olet työkyvytön.
Eli eläke lasketaan kuin olisit tehnyt työtä
TK-eläke lasketaan edellisten vuosien tuloista, tosin voidaan tietyissa tilanteissa laskea myös lyhyemmältä ajalta. Lisäksi seuraavan vuoden alusta kun 5 täyttä vuotta on tullut tk-eläkettä täyteen, saa kertaluontoisen korotuksen (siis koko eläkkeen ajaksi). ns. tulevan ajan osuuden. Siinä huomioidaan se aika mikä olisi vielä työvuosia jäljellä varsinaiseen eläkeikään asti. Korotusprosentti tippuu iän mukana. Työeläkeotteen summa ei siis käytännössä kerro yhtään mitään työkyvyttömyyseläkkeen määrästä.
Homma on tuttu siksi, että itse olen käynyt tuon läpi. Olen nelikymppinen ja saan tuon tulevan ajan osuuden myötä melko tasan 1700€ bruttona tk-eläkettä.
Olen ollut kohtuupalkkaisessa työssä 38v ja tk eläke bruttona 1900€. Viimeinen bruttopalkkani työssä oli 3440e.
Jäin 41-vuotiaana ja eläke reilu 1800 brutto. Lisäksi saan asumistukea ja lapsikorotuksen. Viisivuotiskorotus vielä saamatta. Niin ja lisäksi teen töitä vointini mukaan ja siitä lisätuloa n.200e/kk nettona.
Riippuu kauanko olet ollut työelämässä.
Itse jouduin sairaseläkkeelle 22-vuotiaana, joten en ehtinyt työskennellä ollenkaan. Saan minimisairaseläkettä, takuueläkkeen, eläkkeensaajan asumistuen ja vammaistukea, yhteensä 1200 e.
Olen aina kuvitellut että työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen olisi vaikeaa. Olen kuitenkin oireillut työstressin vuoksi unettomuutena ja työterveyslääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä. En kai nyt 45-vuotiaana voi jäädä eläkkeelle unettomuuden vuoksi? Jäätävä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuvitellut että työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen olisi vaikeaa. Olen kuitenkin oireillut työstressin vuoksi unettomuutena ja työterveyslääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä. En kai nyt 45-vuotiaana voi jäädä eläkkeelle unettomuuden vuoksi? Jäätävä ajatus.
No se lääkäri ei sitä päätä. Ja siihen saattaa kulua vuosia vaikka lähtisitkin yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ilman vakavaa diagnoosia, pysyvää kaiken työn estävää vammaa tai sairautta, vähintään kaksi työkokeilukautta, työkyvyttömyyden selvitysjaksoa
(tutkimusjakso) ja kaikkien sopivien hoitojen ja lääkkeiden kokeilua, niin että eivät auta, ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Perustuu moneen lähteeseen (lainsäädäntö, lääkäri, vakuutusyhtiö, vakuutuslääkäri, sosiaalityöntekijä, omat ja lähipiiri).
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri sitä päätä vaan vakuutusyhtiö. Minä kun kävin hakemassa niin lääkäri sanoi että ei halua kirjoittaa minulle eläkehakemusta. Annoin perustelut miksi haluan eläkkeelle ja muutti mielensä. Teki hakemuksen ja meni läpi.
Minulla se on kansaneläke ja takuueläke. Sen päälle eläkkeensaajan hoitotuki ja asumistuki. Mutta minulla ei ole minkäänlaista työhistoriaa, joten monilla työkyvyttömyyseläke on tätä suurempi.
Paljonko on kuntoutustuki ja kuka sitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman vakavaa diagnoosia, pysyvää kaiken työn estävää vammaa tai sairautta, vähintään kaksi työkokeilukautta, työkyvyttömyyden selvitysjaksoa
(tutkimusjakso) ja kaikkien sopivien hoitojen ja lääkkeiden kokeilua, niin että eivät auta, ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Perustuu moneen lähteeseen (lainsäädäntö, lääkäri, vakuutusyhtiö, vakuutuslääkäri, sosiaalityöntekijä, omat ja lähipiiri).
Ei se nyt noin paljon vaadi. Minua ei ole kuntoutettu kertaakaan. Lääkkeitä söin, mutta en enää eläkkeen hakuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on kuntoutustuki ja kuka sitä saa?
Se on saman verran kuin eläkekin.
Siis vammaistukea ja työkyvyttömyyseläkettä voi saada samaan aikaan?
Joskus luen palstaa kirjoitti:
Sehän lasketaan siitä että olisit ollut työssä eläkeikään mutta nyt olet työkyvytön.
Eli eläke lasketaan kuin olisit tehnyt työtä
Entä, jos todetaan työkyvyttömäksi, eikä työhistoriaa ole tai on hyvin vähän?
No se riippuu siitä kauanko oot ollut töissä ja millasta palkkaa saanut.