Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö ihmisiä, jotka velalla pitävät ulkokuoren kunnossa: talo, autot, harrastukset, vaatteet, lomamatkat jne

Vierailija
19.09.2020 |

Ja on käynyt ilmeiseksi, että velkaa alkaa olla aika hurjasti jo? Työttömyys kun tulee eteen, niin korttitalo sortuu.
Onko yleistä? Kertokaa tuntemistanne perheistä tai pariskunnista, jotka ovat rahoittaneet kiiltokuvaelämänsä liiaksi velkarahalla.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät luulevat, että kaikki velka on pahasta. Tosiasiassa hyvätuloiset saavat enemmän tuottoa sijoituksista mitä velan korko on.

Juuri tämän takia naurattaa kateellisten "velalla ostettu uusi auto, talo, jne".

Hyvin sanottu. Vain hullu tekee isoja ostoksia kateisella ja maksaa auton kerralla. Paljon kannattavampaa on on pitaa rahat sijoituksisssa  ja elaa ja maksaa osamaksuja osingoilla.

Vierailija
42/70 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin uuden omakotitalon velaksi rakentaneita, joilla pieninkin häiriö maksukyvyssä esimerkiksi työttömyyden tai hetkellisenkin sairastumisen takia romahduttaisi korttitalon. 

Toinen porukka ovat nämä, jotka ostavat kalliita autoja pääosin velkarahoituksella minimi osamaksuilla, mahdollisimman pitkällä rahoitusajalla (5-7-vuotta) ja huiman suurella loppuerällä. Vaihtavat kuitenkin autoa uudempaan, ennen kuin viimeinen loppuerä tulisi maksuun. Käytännössä he ajavat kokoaika vuokra-autolla, vaikka kuvittelevat ajelevansa "omalla" autolla.

Mitä väliä onko oma vai 'vuokra-auto'?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän velalla. On asuntolaina ja autolaina, opintolainatkin osin maksamatta ja juoksevia kuluja vaikka miten. Joo mä laitan rahaa säästöön, mutta jos firmani menee nurin ja tulot tippuu vaikka 80% niin tietysti tilanne hajoo. Pitää myydä auto ja varmaan talokin, ettei tartte ihan kädestä suuhun sit elää tuilla jos en saa töitä.. tai siis vaikka saisinkin niin palkka varmaan huono jos vertaa tähän hetkeen.

Mutta miks oi miks mä eläisin NYT kituutellen :D ajaisin jollain kökköautolla, söisin pelkkää makaronilaatikkoa ja ostaisin vaatteet kirpparilta? Sitä varalta että ehkä tulee konkka ja ei oo varaa maksaa velkoja takas? Pah. Velan ottaminen on normaalia, meidän nyky-yhteiskunta perustuu nyt tälläselle rakenteelle. Ja onhan sulla "varaa" niihin "kulisseihin" jos sul on varaa maksaa lainanlyhennyksiä.

Vierailija
44/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin joskus jotakin ns. Turun seudun kotitalouksien velkaantumisaste tilastoa. Yllättäen yhden varakkaan asuinalueen velkaantumisaste oli korkea. Pitää olla hieno talo, auto ja vene, ei nähtävästi haittaa vaikka korttitalo joskus sortuisikin. Sen jälkeen on edessä muutto Lausteen vuokra-asuntoihin.

Tuskinpa ne Lausteelle joutuvat. Varakkaalla omakotitaloalueelle rakennetaan kalliimpia taloja eli

otetaan suhteessa enemmän velkaa. Varakkaat myös saavat enenmän velkaa, sillä köyhä ei saa asuntolainan lisäksi auto- ja mökkilainaa, varakas saa.

Vierailija
45/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä ja hänen puolisollaan on velkaa hampaisiin saakka. Asunnon ostivat 15000€ omaa rahaa + 200000€ lainarahaa. Auton ostivat 5000€ omaa rahaa + 40000€ lainarahaa. Miehellä lisäksi velkainen moottoripyörä, en tiedä minkä hintainen mutta uusi oli sekin. Ja nyt pistivät veneen tilaukseen, 23000€ siihen, mutta sen maksavat säästöillä. 

Ei tämä muuten olisi mitenkään kohtuutonta, jos olisivat vanhempia ja hyvätuloisia. Mutta ikää on 19v ja 20v, mies töissä ja tyttö opiskelee + työskentelee pari päivää viikossa. Minusta turhan raskas velkataakka ja kulurakenne tuon ikäisille. Noista asunto on ainoa järkevä ostos.

Vierailija
46/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Mikä on surullista. Kaikki mitä tulee menee velkoihin. Sitä olen miettinyt, miksi auton pitää olla max 5v vanha ostettaessa yms kun vanhemmallakin pärjää.

Vierailija
47/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä ja hänen puolisollaan on velkaa hampaisiin saakka. Asunnon ostivat 15000€ omaa rahaa + 200000€ lainarahaa. Auton ostivat 5000€ omaa rahaa + 40000€ lainarahaa. Miehellä lisäksi velkainen moottoripyörä, en tiedä minkä hintainen mutta uusi oli sekin. Ja nyt pistivät veneen tilaukseen, 23000€ siihen, mutta sen maksavat säästöillä. 

Ei tämä muuten olisi mitenkään kohtuutonta, jos olisivat vanhempia ja hyvätuloisia. Mutta ikää on 19v ja 20v, mies töissä ja tyttö opiskelee + työskentelee pari päivää viikossa. Minusta turhan raskas velkataakka ja kulurakenne tuon ikäisille. Noista asunto on ainoa järkevä ostos.

Jos on kertynyt 20-vuotiaana yli 40000 euroa säästöjä, niin on sitä jotain raha-asioita hoidettu oikeinkin, ellei ne ole jostain syliin tupsahtaneet.

Asuntolaina, no menisi sitä vuokraankin aika reilusti, taakka sekin.

Autoon 45 000 euroa?!?! Se on kyllä jotain käsittämätöntä, mutta autot taitaa joillekin olla vain sellainen tunteisiin menevä asia.

Vene, siinä pitää huomioida käyttö- ja ylläpitokulut, mutta ymmärrettävää, että harrastukseen haluaa panostaa.

Aika hyvin olet perillä aikuisen lapsesi rahankäytöstä. Jospa antaisit heidän hoitaa omat asiansa, kun kuitenkin täysi-ikäisiä ovat.

Vierailija
48/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa, kuinka voimakas tunne kateus on.

Kyllä minäkin saatan joskus ihmetellä, miten yksinhuoltajalla on varaa tuon kokoiseen omistusasuntoon tai sitä kuinka vaimon veli käyttää harrastusvalineisiin paljon rahaa. Mutta siihen se jääkin, en vain pistä nokkaani toisten asioihin ja minulle on herttaisen yhdentekevää mistä nuo rahat tulevat.

Vierailija
49/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun vuokralla, liikun julkisilla. Vakituinen työpaikka ja vuosiansiot noin 50.000€ tasoa.

Minulla ei ole velkaa, elän vaatimattomasti. Autan rahallisesti sukulaisiani. Kuitenkin olen ihan tyytyväinen elämääni.

En matkustele, en juurikaan käy ulkona syömässä tai harrastele baareja tai elokuvissa käymistä.

Huomisesta kun ei koskaan tiedä, siksi tyydyn vähään enkä ota riskejä.

Iltaisin tulee uni helposti, kun ei tarvitse murehtia.

Vierailija
50/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on varmaan niitä keskituloisia, jotka valittaa ettei verojen ja "pakollisten menojen" jälkeen jää mitään käteen. Ei varmaan jääkään jos elää yli varojensa. Tätä ei vaan nähdä, vaan syytetään verotusta ja kadehditaan työttömiä ja pienituloisia. Köyhempien rahankäytössä kyllä nähdään vaikka mitä vikoja ja komennetaan laittamaan suu säkkiä myöten ja kaikki ylimääräinen pois. Mutta itse on ihan pakko päästä ulkomaille monta kertaa vuodessa, koko perheellä tietysti uusimmat puhelimet, merkkivaatteet ja kalliit harrastukset, käydään ravintolassa vähintään kerran viikossa eikä ruokakaupassa katsota hintoja. Ja sitten syyllistetään kun jollain köyhemmällä on kissa ja Netflix.

Vierailija
51/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun vuokralla, liikun julkisilla. Vakituinen työpaikka ja vuosiansiot noin 50.000€ tasoa.

Minulla ei ole velkaa, elän vaatimattomasti. Autan rahallisesti sukulaisiani. Kuitenkin olen ihan tyytyväinen elämääni.

En matkustele, en juurikaan käy ulkona syömässä tai harrastele baareja tai elokuvissa käymistä.

Niin me ollaan erilaisia. Minua ei velat murehdita, murehditaan sitten jos tilanne kosahtaa. Voin ainakin sanoa nauttineeni elämästä ja hankkineeni juuri sellaisia asioita joita olen halunnut. En pelkää riskinottoja. Aina voi nousta uudestaan jos tielle tulee jossain kohtaa upottava suo.

Vierailija
52/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen tulee usein pidemmän päälle kalliimmaksi kuin omistusasuminen. Itse myös autoilen halvemmalla kuin julkiset, mutta kaikkein mieluiten käytän toki polkupyörää.

Varmasti omaan tilanteesi ja juuri sinulle nuo ratkaisut ovat sopivimmat. Tarkoitin sanoa vain, että kaikki jotka ottavat asuntolainan ja omistavat auton, eivät ole yli varojensa eläviä pröystäilijöitä.

Vierailija
53/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖÖÖÖööööö....... About kaikki jotka on ihan oman asunnon ostaneet? Pois lukien ne jotka hankki asumuksensa joskus kasarilla ja ovat sen jo maksaneet.

Vierailija
54/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä esimerkiksi. On asuntolainaa, tosin enää kolme vuotta jäljellä. On autolainaa kahdesta autosta. Ja vähän muuta lainaa. Tulot riittää lainojen hoitamiseen mutta jos yhtäkkiä joutuisi peruspäivärahalle niin tiukkaa tekisi. Sen takia kuulutaan työttömyyskassaan ja pidetään säästötilillä aina vähintään muutama tonni. Lomalla ei käydä velkarahalla mutta lomamatkat maksetaan luottokortilla aina. Luottokortilla maksan 90% ostoksistani mutta luottokorttilasku maksetaan nollaan kuukausittain. En koe eläväni yli varojen.

Hommaa vielä kolmas auto ja osta merkkivaatteita lisää.

Miksi joillakin on ylipäänsä 3 autoa

Meillä on neljä autoa ja kaksi moottoripyörää. Miksei? Velattomia kaikki.

Vierailija
55/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä esimerkiksi. On asuntolainaa, tosin enää kolme vuotta jäljellä. On autolainaa kahdesta autosta. Ja vähän muuta lainaa. Tulot riittää lainojen hoitamiseen mutta jos yhtäkkiä joutuisi peruspäivärahalle niin tiukkaa tekisi. Sen takia kuulutaan työttömyyskassaan ja pidetään säästötilillä aina vähintään muutama tonni. Lomalla ei käydä velkarahalla mutta lomamatkat maksetaan luottokortilla aina. Luottokortilla maksan 90% ostoksistani mutta luottokorttilasku maksetaan nollaan kuukausittain. En koe eläväni yli varojen.

Hommaa vielä kolmas auto ja osta merkkivaatteita lisää.

Miksi joillakin on ylipäänsä 3 autoa

Siks kun se piirtää kellä on liitua ja kateelliset pillittää vieressä B-)

Vierailija
56/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin olemme rahoittaneet asuntomme velalla. On toki sääli, jos tästä joutuu talousvaikeuksien vuoksi joskus luopumaan, mutta kaiketi parempi tämä on siinäkin tapauksessa ollut kuin asua ahtaasti jossain vuokrakasarmissa koko ikänsä.

Nykyään on ihan upeasti varustettuja, uusia vuokrakoteja saatavilla oman mielen mukaan millaisesta valita.

Ellei sitten välttämättä halua asua "vuokrakasarmissa" koko ikänsä.

Vierailija
57/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka on naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa. Miehellä on iso tarve näyttää kotimaahansa päin, että kuinka rikkaita ollaan. Ja oikeasti ovat korviaan myöten veloissa, molemmat tekevät kahta työtä (vaikka ainakin kaverini päätyön palkka on oikeasti tosi hyvä). Kaverini aina välillä huokailee kuinka tiukkaa heillä on, mutta menee miehen mukana kuitenkin. Miehen perheelle lähetään kalliita lahjoja, avustetaan rahallisesti, kun mennään käymään niin tuliaiset ovat monen tonnin luokkaa jne. Koti on iso ja hyvältä alueelta, autoina uusi Audi ja bemari jne.

Tuo korttipakka ei kestä edes yhden työn menetystä.

Vierailija
58/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen tulee usein pidemmän päälle kalliimmaksi kuin omistusasuminen..

Hyvin usein myös edullisemmaksikin, mikäli saa vuokrattua tasokkaan kodin läheltä työpaikkaa tai hyvien liikenneyhteyksien ja palveluiden läheltä. Eikä tule päänsärkyä ikuisesta remontointi-kunnostuskierteestä omakotitalossa mihin uppoaa rahaa, puhumattakaan joistakin rasittavissa taloyhtiöiden kokouksissa päätetyistä yllärirempoista.

Jätehuolto, julkisivu, puutarhanhoito, jne -- kaikki pelaa. Näistä maksat omistusasujana erikseen ja ne ovat vastuullasi.

Vierailija
59/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään tuttavapiirini raha- tai velka-asioista, siis sitä millä kaikki on ostettu ja maksettu. Palkkatulojen määrän suurin piirtein tiedän, koska tiedän mitä he tekevät työkseen. 

Kaikilla tuntuu olevan melko hulppeat puitteet, osalla lisäksi palkattua työvoimaa (siivooja, kodinhoitaja, lastenhoitaja tmv). Itse kuulun suurin piirtein samoihin tuloluokkiin, mutta ulkoisista puitteista ei voida puhua samana päivänä. Minulla ei ole velkaa, on sijoituksia ja siten pääomatuloja. En kuitenkaan omilla palkkatuloillani tai sijoitustuloillani olisi pystynyt sellaisiin ostoksiin, kuin mitä tuttavapiirini tekee. Onneksi tosin ei ole sellaiseen halujakaan, mutta heidän puitteensa pistää miettimään, että heillä on muitakin varoja käytettävänään kuin palkka- tai sijoitustulot. 

Vierailija
60/70 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan velalla eletyksi kiiltokuvaelämäksi? Asuntolainaa tarvitsee (lähes) jokainen joka talon ostaa, autolaina on ihan normaalia myös, ettei tarvitse ajaa jollain vanhalla romulla joka hajoaa hetkellä miööä hyvänsä. Onko venelaina jo liiottelua, saako venettä ostaa lainalla? Tai kalusteita asuntoon? Puhelimethan oikeastaan kannattaakin ostaa osarilla, vaikka käteistäkin olisi, kun se laina on ilmaista. Itseasiassa niin on moneen muuhunkin kodinkoneeseen ja laitteeseen tarjolla ilmaista lainaa, käteiset kannattaa ennemmin sijoittaa johonkin tuottavaan ja hankkia laitteet osarilla. Mm

Velaksi matkailu kuulostaa kyllä jo vähän hölmön hommalta, se ei ole kenellekään välttämätöntä tai tarpeellista. Nykyään voi sitä paitsi hyvin väittää, että ei matkustele ekologisista syistä, jos on tarve pitää kulissi yllä :D

Miksi puhelin ja kodinkoneet kannattaa ostaa osamaksulla? Jos hinta on ihan sama osamaksulla tai kertaostona, niin miksi se osamaksu on jotenkin kannattavampi? Itse mieluummin maksaisin tuollaiset heti pois, niin ei tarvitse koko ajan maksella lyhennyseriä, mikä on ainakin minusta vähän ärsyttävää. En itse oikein ymmärrä sitä, että jos on varaa maksaa ostos heti, miksi roikottaisi sitä osamaksulla? Aijoo, ajatuksesi oli että kaikki käteinen sijoitettaisiin... No, näinkin toki voi tehdä... Henkilökohtaisesti ostaisin mieluummin sitten halvemman puhelimen ja sijoittaisin mitä sijoittaisin, mutta minusta nuo osamaksupelleilyt ovat tosi rasittavia. Kukin toki tavallaan. Niitä ilmaisia osamaksujahan markkinoidaankin siksi, että toivotaan ihmisten sitten ostavan vähän kalliimpia laitteita, vaikka heidän tarpeisiinsa riittäisi halvempikin malli - ja varmaan moni ajatteleekin, että kun kuukausierä on niin pieni, "on varaa" ostaa vaikka vähän kalliimpi. Lopputulos on se, että rahaa menee kuitenkin enemmän. Sitten selitetään itselle parhain päin se, että uusi laite kuitenkin on niin paljon parempi kuin se halvempi olisi ollut - joo, ehkä näin, mutta jos halvempikin malli olisi omaan käyttöön ollut riittävä, on kalliimman osto turhaa kulutusta. (En väitä, että tämä toteutuisi just sinun kohdallasi, kunhan kommentoin vaan noita osamaksuja yleisesti.)