Teinipojat eivät tee mitään
Olen tehnyt liikaa lasten eteen vuosien varrella. Tiedän tämän kyllä, joten turha moittia.
Mitä on vielä mahdollista tehdä noin 17v kundien kanssa, kun nämä eivät oma-aloitteisesti tee mitään ja hyvin nihkeästi ja useiden patistusten jälkeen jotakin pientä kotona. Se patistus on niin rankkaa, liki tappelua, että monesti vain pidän suuni kiinni ja teen. Ja pahennan tilannetta.
Nuorempi vetoaa siihen, että hän urheilee. Että vie energiat ja ajan. No, minä myös kuskaan, huollan välineet, pesen urheiluvaatteet ja osin valmennan. Olen yh ja mulla pieni yritys.
Nyt elimistössä jojotakin häikkää, olen tosi uupunut. Viisi kertaa pyysin kuopusta imuroimaan, kunnes hermostuin ja imuroin itse. Uhkasin lopettaa urheilun kustantamisen, koska se vie kaikki ylimääräiset rahat. Käskettiin pitää turpa kiinni.
Ajattelin ryhtyä lakkoon. En ole vieläkään tehnyt iltaruoka herroille, jotka kummatkin pelanneet koko päivän. Kuopuksen piti vielä urheilla ja masentuu, kun ei menesty. No, no shit Sherlock. Ehkä pitäisi noudattaa urheilijan elämäntapaa! Siitäkin jatkuva vääntö, ja kuitenkin haluaa urheilla. Aivan ristiriitaista, enkä tiedä ratkaisuja.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Isä edesmennyt. Tästä johtuu osin hyysäykseni. Olen yrittänyt paikata tätä. Asumme myös pikkukylässä, jossa syynätään tarkkaan, että jälkikasvu puhtaissa vaatteissa ja koti kunnossa. Ap
Ei sun tarvi mitään paikata ja hyysätä. Päinvastoin poikien pitäisi auttaa sua tuon vuoksi enemmän. Jostain syystä eivät kunnioita ollenkaan.
Ilmoitat nätisti ja ystävällisesti, että tästä eteenpäin et enää pyykkää mitään heidän kamppeitaan. Tarvittaessa opastat ystävällisesti pyykkikoneen käytössä, lajittelussa ja muussa sellaisessa.
Älä ilkeile, ole ystävällinen ja lempeä mutta suora. Nuoret ovat siinä iässä, että heidän on korkea aika oppia huoltamaan itse omat vaatteensa. Ja katso, he oppivat siihen kyllä vaikka ehkä alkuun protestoivatkin.
Voitte myös oikein hyvin sopia, että jokainen tekee itse omat aamu-, väli- ja iltapalansa. Teette koulupäivinä yhden ruuan ja muina päivinä joko kaksi tai sitten yhden, josta riittää hyvin syötävää seuraavan päivän lounaaksikin. Ja vähän myöhemmin otatte tavaksi, että sovitte minä viikonpäivänä kumpikin lapsista tekee valitsemansa ruuan koko perheelle.
Älä stressaa. Ei elämä siihen kaadu, että kukaan ei ole imuroinut. Mutta aika on lempeästi alkaa antaa urheilijanuorukaisten ottaa enemmän vastuuta elämästään.
Kyllä ne tekee, jos kasvatus on lapsesta lähtien siihen suuntaan.
On turha vaatia lapselta ja nuorelta mitään enää teininä ja aikuisena, jos ei ole antanut mallia ja opettanut heitä tiettyihin asioihin jo aikaisemmin.
Miten heistä yhtä-äkkiä voisi tulla itsestään ja muista huolehtivia nuoria, siis noin vaan, kuin taikaiskusta, jossa ei heiltä koskaan aikaisemmin ole vaadittu mitään.
Eikä opettu kotona, eikä annettu mallia, että kaikki osallituvat omalta osaltaan kodin siistetyden hoitoon, yleiseen järjestykseen, arvostamaan käytöstapoja tiettyyn kunnioitukseen ja arvostukseen ihmisiä ja elämää kohtaan.
Eniten lapsi malleista ja vanhempien omasta elämästä ja käytöksestä, sanokoon tähän kuka mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikiesi silmissä olet täysi nolla, he eivät kunnioita sinua yhtään. Sen huomaa viimeistään tuosta "turpa kiinni"-lauseesta.
Tämä lause sai uudelleen kyyneleet silmiin. Olen yrittänyt parhaani. Ap
Et sinä ole varmaan mitään väärää tehnyt. Poikien perusluonne ei vaan taida olla kovin empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tekee, jos kasvatus on lapsesta lähtien siihen suuntaan.
On turha vaatia lapselta ja nuorelta mitään enää teininä ja aikuisena, jos ei ole antanut mallia ja opettanut heitä tiettyihin asioihin jo aikaisemmin.
Miten heistä yhtä-äkkiä voisi tulla itsestään ja muista huolehtivia nuoria, siis noin vaan, kuin taikaiskusta, jossa ei heiltä koskaan aikaisemmin ole vaadittu mitään.
Eikä opettu kotona, eikä annettu mallia, että kaikki osallituvat omalta osaltaan kodin siistetyden hoitoon, yleiseen järjestykseen, arvostamaan käytöstapoja tiettyyn kunnioitukseen ja arvostukseen ihmisiä ja elämää kohtaan.
Eniten lapsi malleista ja vanhempien omasta elämästä ja käytöksestä, sanokoon tähän kuka mitä tahansa.
Ei de nyt ihan noinkaan mene. Moni avulias lapsi taantuu laiskaksi teininä.
Tee lista kotitöistä, joita teet kotona. Jos heiltä ei ole koskaan vaadittu mitään, niin ei he varmaan edes tajua mitä kaikkea pitää tehdä. Tee tämä myös sen vuoksi että kohaa he muuttaa omaan kotiin eivätkä ymmärrä kodinhoidon päälle mitään (tyttöystävät kiittää). Sitten pidätte rauhallisen (ainakin aluksi) yhteisen perhekokouksen, jossa näytät mitä kaikkea sinä teet nyt yksin ja kerrot selkeästi, mitä vaadit heiltä. Lista siitä, mitä päivittäin ja viikottain heidän pitää tehdä. Ja kerrot että mitä seuraa, jos tämä ei nyt ala sujua. Raakasti netit ja konsolit ja viikkorahat pois yms. Mutta lapsilla pitää olla mahdollisuus näyttää että tekevät ja vaatimukset pitää olla kaikille osapuolille selvät, ennen kuin alat rangaista. Nyt roiskit käskyilläsi vähän sinne ja tänne ja lopulta et vaadikaan oikeastaan mitään.
Olen opettanut käytöstapoja ja painottanut koulun tärkeyttä. Ulkona kodin käyttäytyvät oikein hyvin ja koulut menevät ok. Mutta kotona eivät tee mitään. Enkä esimerkiksi ole koskaan saanut äitienpäivänä mitään, en syntymäpäivänä enkä jouluna. Tunnen monesti olevani pelkkä "jousi", jonka vielä pitäisi "taipua ilolla", kuten tunnettu runo kuuluu. En ole koskaan pystynyt olemaan auktoriteetti, minulla ei vain yksinkertaisesti ole sellaista jämäkkyyttä. Ap
Kohtahan ne muuttaa pois. Mutta lopeta passaus ja kerro että tuollainen puhe (turpa kiinni) ei vetele. Rahahanat ja kuskaus loppuu, kunnes määräämäsi tehtävät on tehty ja anteeksi pyydetty.
Millä lailla se sun vikas on, että lasten isä on kuollut? Moni lapsi elää ilman toista vanhempaa ja se on vaan tosiasia, joka kestetään kyllä, kun on pakko.
Itsehän olet pilannut junnusi kun et ole ajoissa pistänyt kuriin. Ja toisin kuin luullaan, 6-12kk intissä ei pysty korjaamaan noita kasvatusvirheitä.
Minulla vähän samaa ongelmaa. Paitsi että lopulta aina itse räjähdän.
Voisiko pojat jo muuttaa omaan kotiin, mikäänhän ei sinänsä estä....
Kokeile keskustelua. Istukaa kaikki yhdessä pöydän ääreen, kerrot ettet enää jaksa ja heidän pitää tehdä jotkut tietyt kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Isä edesmennyt. Tästä johtuu osin hyysäykseni. Olen yrittänyt paikata tätä. Asumme myös pikkukylässä, jossa syynätään tarkkaan, että jälkikasvu puhtaissa vaatteissa ja koti kunnossa. Ap
"Mitähän naapurit meistä ajattelevat?"
Oikeesti, luulin että tuolla tavalla ei kukaan enää ajattele. Olin väärässä, pahoitteluni.
No ap:lla sentään vain teinit käyttäytyvät noin. Meillä ukko on henkisesti suunnilleen samalla tasolla kuin 17-vuotias poikamme (ja usein tuntuu, että ukko on jopa lapsellisempi monissa asioissa kuin poika). Ja poikamme siis käyttäytyy juuri samalla tavalla kuin ap:n pojat. Ei suostu siivoamaan edes omia jälkiään, puhumattakaan, että siivoaisi mitään muutakaan. Selkeästi poika ottaa mallia sotkevasta ja laiskasta isästään; isänsäkin yrittää luistella siivoamisesta ja muistakin koitöistä sillä verukkeella, että kun hän käy töissä (tekee etätöitä tietokoneella sohvalla löhöten), niin sen takia ne KAIKKI kotityöt ovat minun vastuullani. Ja em. siitäkin huolimatta, että olen väliaikaisella sairauseläkkeellä erään ruumiillisen sairauden takia ja minulla on huomattavasti ikäisiäni naisia heikommat käsivoimat yms.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat nätisti ja ystävällisesti, että tästä eteenpäin et enää pyykkää mitään heidän kamppeitaan. Tarvittaessa opastat ystävällisesti pyykkikoneen käytössä, lajittelussa ja muussa sellaisessa.
Älä ilkeile, ole ystävällinen ja lempeä mutta suora. Nuoret ovat siinä iässä, että heidän on korkea aika oppia huoltamaan itse omat vaatteensa. Ja katso, he oppivat siihen kyllä vaikka ehkä alkuun protestoivatkin.
Voitte myös oikein hyvin sopia, että jokainen tekee itse omat aamu-, väli- ja iltapalansa. Teette koulupäivinä yhden ruuan ja muina päivinä joko kaksi tai sitten yhden, josta riittää hyvin syötävää seuraavan päivän lounaaksikin. Ja vähän myöhemmin otatte tavaksi, että sovitte minä viikonpäivänä kumpikin lapsista tekee valitsemansa ruuan koko perheelle.
Älä stressaa. Ei elämä siihen kaadu, että kukaan ei ole imuroinut. Mutta aika on lempeästi alkaa antaa urheilijanuorukaisten ottaa enemmän vastuuta elämästään.
Tämä todella hyvä neuvo... Lisäisin vielä että tekisin nuorille selväksi että minulle ei puhuta noin. Missään nimessä ei tuollaista puhetta tarvitse kuunnella varsinkaan tuon ikäisten suusta. Se kannattaa tehdä selväksi
Hieman tutun kuuloista. Se liittyy tuohon ikään, joten älä ota itseesi. Mutta jos rumasti puhuvat, niin saat suut.tua. Ehkä teidän tapauksessa saisit pojat myös miettimään, jos selittäisit, että heidän pitää opetella ottamaan vastuuta ja hoitamaan nämä jutut, koska mitä jos sinä kuo.l isit tai joutuisit sairaalaan ja heidän pitäisi pärjätä keskenään. Vähän semmoista realist.ista herätystä. Sano myös, että olet ihan väsynyt ja lopussa ja heidän pitää nyt ruveta hoitamaan osansa. Sitten ne selkeät listat, niin kuin edellä jo ehdotettiin.
Toisaalta ei kannata odottaa, että jotain tapahtuisi tietyllä hetkellä, vaan on ne jaetut tehtävät ja tiettyyn takarajaan saakka ne voi tehdä silloin kun kullekin sopii. Niistä ei sitä ennen muistutella eikä motk.oteta. Yritä huomata myös ne tilanteet, missä voit kehua heitä. Huomaa heidät ja juttele heidän kanssaan, ettei kaikki ole vain äy.skimistä ja taist.elua. Se on tärkeää sinulle ja pojille. Keksikää myös jotain kivaa yhdessä.
Muista myös, että sinulle äys.kiminen on merkki siitä, että olet turvallinen vanhempi. Se on napanuoran katkaisua, eikä se läheskään aina liity kunni.oittamiseen. Älä siis moiti itseäsi. Mutta voit vaikka kysyä, että miltä heistä tuntuisi raataa toisten eteen ja passata näitä ja saada sitten tuommoista puhetta kiitokseksi. Sillä hetkellä saat vastaukseksi ehkä jotain muss.utusta, mutta katsopa mitä tapahtuu seuraavana päivänä. (Mikähän ihme tässäkin viestissä tarttui sens.uurikoneistoon?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt teet pojille iltapalaa ja ehdotuksen miten hoidatte yhdessä kotityöt. Tee vaikka taulukko, johon laitatte työt, viikon päivät ja nimet kuka tekee. Sovitte kuten aikuiset yhdessä mikä on teille sopiva tapa. Kuuntele myös heidän ajatuksiaan ja ota ne huomioon.
Sitten jos asia ei lähde sillä tavalla luistamaan, niin sanot, että te käyttäydytte kuin pienet lapset ja sinä rupeat lakkoon!
Lakkaat maksamasta internetiä, myyt pleikat ja tietokoneet. Keräät lattialle jääneet tavarat roskiin/myyt. Suljet kännyliittymistä netit. Keräät likaiset vaatteet kasoikse heidän sängylle. Teet ruokaa vain itselle. Keräät likaiset astiat koriin heidän huoneisiin. Et pese, et huolla, et maksa. Et osta herkkuja. Imuroit oman huoneesi.
Yksikään vanhempi ei sulje lapsensa liittymää sillä lasten tulee olla heidän saatavilla.
Ei tuossa neuvottu sulkemaan liittymiä, pelkästään netit niistä. Voi soittaa, mutta ei tartte tiktokissa hillua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt teet pojille iltapalaa ja ehdotuksen miten hoidatte yhdessä kotityöt. Tee vaikka taulukko, johon laitatte työt, viikon päivät ja nimet kuka tekee. Sovitte kuten aikuiset yhdessä mikä on teille sopiva tapa. Kuuntele myös heidän ajatuksiaan ja ota ne huomioon.
Sitten jos asia ei lähde sillä tavalla luistamaan, niin sanot, että te käyttäydytte kuin pienet lapset ja sinä rupeat lakkoon!
Lakkaat maksamasta internetiä, myyt pleikat ja tietokoneet. Keräät lattialle jääneet tavarat roskiin/myyt. Suljet kännyliittymistä netit. Keräät likaiset vaatteet kasoikse heidän sängylle. Teet ruokaa vain itselle. Keräät likaiset astiat koriin heidän huoneisiin. Et pese, et huolla, et maksa. Et osta herkkuja. Imuroit oman huoneesi.
Yksikään vanhempi ei sulje lapsensa liittymää sillä lasten tulee olla heidän saatavilla.
Ei tuossa neuvottu sulkemaan liittymiä, pelkästään netit niistä. Voi soittaa, mutta ei tartte tiktokissa hillua.
Ei nykyisin kaikilta operaattoreilta edes saa netittömiä liittymiä.
Omassa perheessäni (minä 24, isoveli 26 ja pikkuveli 20) on aina ollut ongelmana se, että äiti on hyvin kiltti ja papponut veljiäni. Minä ja isoveljeni asumme omillamme, mutta pikkuveli vielä kotona.
Edelleen, parikymppisenä "miehenä" pikkuveljeni jollain tapaa olettaa, että äiti palvelee häntä.
Käy kyllä töissä, mutta kotona ei tee mitään.
Sama on mieheni perheessä. Pojat eivät tehneet mitään, mutta äiti paapoo.
Kaikella rakkaudella, niin kyllä siinä kasvatuksessa on se vika. Tytöiltä usein odotetaan jo varhain osallistumista perheen arkeen enemmän. Itse myös luonnostani halusin auttaa äitiä nuorempana kotona. Ehkä siinä on myös jotain biologista. Naiset haluavat auttaa ja olla huomaavaisia jo hyvin nuorina.
Surullista nähdä melkein koko kansan olevan täysin nukuksissa. Maailma muuttuu ympärillä, ei ostetut tiedemiehet jo tieteellisesti todistaneet, että koko eliitin koronapandemiat suunniteltiin jo vuosia sitten. Oletteko ihan tosissanne ettette tiedä koronatestien tarkoitusta? Ettekö todellakaan ymmärrä mitä koronarokote tekee ihmiselle? Rokote muuttaa ihmisen DNA:n synteettiseksi ja siten emme ole ihmisiä. Synteettisen ihmisen saa patentoida. Oletko miettinyt miksei 5G vaaroista käydä keskustelua? Oletko miettinyt mihin ihmisiä kuoli ympäri maailman, muttei koronavirusta ole edes eristetty ihmisestä koskaan! Näytä jos väität olevani väärässä. 5G tappoi heikkokuntoiset ja säteilysairauden oireet ovat kuten pahassa flunssassa. Lokakuun alussa 5G:n tehoa nostetaan ja tulette näkemään nk.toisen aallon. Kaupunkilaiset ovat saattaneet olla poikkeuksellisen flunssaisia ja kipeitä viime aikoina?
Tässä vaiheessa mietit, että kirjoituksessa ei ole järkeä tai sitten tutkit asiaa internetistä!!!!!
Tämä lause sai uudelleen kyyneleet silmiin. Olen yrittänyt parhaani. Ap