Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotilasten vuorotyötä tekevät vanhemmat, miten selviätte?

Vierailija
16.11.2013 |

Joulu lähenee ja olen kohta palanut aivan puhki! Meillä on molemmilla vuorotyö ja lapsemme on päiväkodissa. Päiväkoti menee kiinni viimeistään klo 17 ja toinen meistä pääsee viimeistään 19 ja toinen vieläkin myöhempään iltavuorosta. 

Miten saatte arjen skulaamaan :/ ?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites olis vuorohoitopäiväkoti?

Vierailija
2/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Lapsemme on vuoropäiväkodissa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys. Miksi lapset ei ole vuoropäiväkodissa? Meillä sujuu hyvin kun mies on päivätyössä. Lapsi normaalissa päiväkodissa.

Vierailija
4/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sit kun lapset koulussa???

Vuorokoulu?

Vierailija
5/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi vaan mies vuorotöissä, koska ei se onnistuisi jos molemmat olisivat vuorotöissä. Nytkin on tarpeeksi haasteellista, jos on koulutuksia tai ylitöitä, mutta niitä onneksi harvoin. Naapurissa asuvat lapsen isovanhemmat ja sieltä saa onneksi joskus apua.

Vierailija
6/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teette vuorotöitä? Eihän siinä ole mitään järkeä silloin kun lapset ovat pieniä

Vierailija
7/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:53"]

Entä sit kun lapset koulussa???

Vuorokoulu?

[/quote]

Koululaisen pitää osata sitten olla yksin kotona.

Mä en oikein ymmärtänyt tätä aloitusta? Missä se teidän lapsi oikein on hoidossa? Jos päiväkoti menee kiinni klo 17 ja te pääsette myöhemmin.

Tätä varten on vuoropäiväkoti!!!!

Itse teen vuorotyötä, mies pääsee klo 18:30-19:00 hakemaan lapsen. Ei ongelmia. Lapsi on vuoropäiväkodissa.

Vierailija
8/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh olen, mutta sujuuhan tuo kun muksut on 24h auki olevassa päiväkodissa.

Vierailija
9/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:01"]

Miksi ihmeessä teette vuorotöitä? Eihän siinä ole mitään järkeä silloin kun lapset ovat pieniä

[/quote]

Ai miksei? Meillä lapsen hoitopäivät on lyhyempiä ja niitä on vähemmän kun ollaan vuorotyössä. Meillä lapsi ei ole koskaan 8h päiväkodissa. Yleensä hoitopäivät on 4-6h

Meillä on kyllä niin onnellinen tilanne, että lapsen ei tarvitse olla pitkälle iltaan päiväkodissa koska mummo voi hänet hakea aikaisemmin pois.

Itse en missään nimessä luopuisi vuorotyöstä!

Vierailija
10/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:04"]

[/quote]

Ai miksei? Meillä lapsen hoitopäivät on lyhyempiä ja niitä on vähemmän kun ollaan vuorotyössä. Meillä lapsi ei ole koskaan 8h päiväkodissa. Yleensä hoitopäivät on 4-6h

Meillä on kyllä niin onnellinen tilanne, että lapsen ei tarvitse olla pitkälle iltaan päiväkodissa koska mummo voi hänet hakea aikaisemmin pois.

Itse en missään nimessä luopuisi vuorotyöstä!

[/quote]

Et sitten lukenut aloittajan viestiä ollenkaan... Jos teillä on hyvin, niin ei näytä aloittajalla olevan ja tarjosin hänelle vastauksen. Pois vuorotyöstä päivätyöhän niin pitkäksi aikaa kun lapset ovat pieniä, sillä aloittajalta ja hänen mieheltään homma ei näköjään suju

Vierailija
11/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:44"]

Joulu lähenee ja olen kohta palanut aivan puhki! Meillä on molemmilla vuorotyö ja lapsemme on päiväkodissa. Päiväkoti menee kiinni viimeistään klo 17 ja toinen meistä pääsee viimeistään 19 ja toinen vieläkin myöhempään iltavuorosta. 

Miten saatte arjen skulaamaan :/ ?

[/quote]

Miks teidän lapset eivät ole päiväkodissa, joka on auki ympäri vuorokauden?

Vierailija
12/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt laittaa aloitukseen, että meillä on tosiaan pieni koululainenkin, joten vuoropäiväkoti ei siksikään ole mahdollinen. Meillä ei ole turvaverkkoa lainkaan, joten en ymmärrä onko elämän tarkoitus olla jatkuvasti tällaista nipin napin pinnalla räpistelyä!!

Niin, siis miten se arki oikein sujuu kun on pieniä lapsia ja vuorotyö. Pitääkö ihan tosissaan miettiä alanvaihtoa vai mitä ihmettä!

Vierailija
13/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:13"]

Olisi pitänyt laittaa aloitukseen, että meillä on tosiaan pieni koululainenkin, joten vuoropäiväkoti ei siksikään ole mahdollinen. Meillä ei ole turvaverkkoa lainkaan, joten en ymmärrä onko elämän tarkoitus olla jatkuvasti tällaista nipin napin pinnalla räpistelyä!!

Niin, siis miten se arki oikein sujuu kun on pieniä lapsia ja vuorotyö. Pitääkö ihan tosissaan miettiä alanvaihtoa vai mitä ihmettä!

[/quote]

Miksi ei voi olla päivätöissä? Vuorotyöt on helvetistä, itse en enää ikinä suostu vuorotöitä tekemään, vaan ainoastaan säännöllistä päivävuoroa.

Vierailija
14/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta helvetissä pitää!

Jos on lapsia, vain toinen vanhemmista voi tehdä vuorotyötä.

Toki jos kaikki lapset vielä alle kouluikäisiä vuoropäiväkotisysteemi käy. Mut mitä sit kun menevät kouluun??? 

Tai voihan sitä myös hajottaa parisuhde ja molemmat tekevät eri vuoroa, niin että lapset ei vietä iltoja yksin.

Ei niiden todellakaan kuulu viettää iltoja yksinään!!! Saakeli et pistää vihaksi...

Vierailija
15/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen käsitys että myös pienet koululaiset ovat oikeutettuja iltahoitoon vuoropäiväkodissa..?. Mulla mies reissuhommissa ja itse vuorotyössä. Hyvin sujuu kun lapset ovat vuorohoidossa.

Vierailija
16/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14:lle ihmisiä on erilaisia.

Vuorotyössä on paljon myös hyviä puolia, esim. pitkät vapaat ja arkivapaat.

Toki vuorotöitä on erilaisia, en koskaan olisi hoitoalalla vuorotöissä joissa ilmeisesti paiskotaan vuoroja miten sattuu nenän eteen? Tyyliin iltavuoron perään aamuvuoro jne.

Mutta jos on ns. säännöllinen kierto, esim. neljä aamua ja yksi vapaa, sitten neljä iltaa ja yksi vapaa, sitten neljä yötä ja viisi ta kuusi vapaata, niin mielummin tuota tekee kun joka arkipäivä töissä 8-16.

Myös palkka on parempi vuorotöissä.

Vierailija
17/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]ei kaikilla ole edes mahdollisuutta tehdä 8-16 työtä

Vierailija
18/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se koululainen opettelee olemaan itsekseen ja pienemmät 24h päiväkotiin eipä se arki sen kummosempaa ole... Arki on tällä hetkellä raskasta monelle johtuen pimeydestä riippumatta siitä mitä työtä tekee  ja missä vuorossa :) jouluna juhlitte ja siitä sitten kevättä kohti! 

Onko mahdollista muuttaa vuoroja päivävuoroiksi? Tai vaihdat osa-aika työhön jos arki tuntuu liian vaikealta. Rohkeasti vain lääkärin juttusille jos arki painaa ylivoimaisesti.

meillä lapsi välillä myös yötä päiväkodissa jos molemmilla satuu olemaan yövuoro...

Vierailija
19/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: olemme molemmat vuorotyössä, mutta olisi kiva tietää missä olette töissä kun voitte "vaihtaa" päivävuoroon. Meidän tilanteemme on tällä hetkellä se, että mies saa 4 viikkoa etukäteen 4 viikon työlistan, minä taas 2 viikkoa etukäteen 4 viikon listan. Kun lista ilmestyy, alkaa hirveä vuoronvaihtorumba puolin ja toisin että lapsilla on aina jompi kumpi vanhemmista hakemassa lasta pois PK:sta ja IP:sta. Olen aivan puhki tähän ja mietinkin, että pitääkö tosiaan vaihtaa alaa (kummankaan meidän alalla ei ole olemassa mahdollisuutta tehdä päivätöitä!). Miten sekin nyt onnistuu ja onko se tosiaan ainoa vaihtoehto?

Kiitos niille vastaajille jotka vaivautuvat lukemaan aloituksen ja kommentoimaan siihen. En millään jaksaisi alkaa puolustella valintaamme, kaipaan ennemminkin neuvoja ja kokemuksia niiltä jotka ovat samassa tilanteessa. 

Ai niin, ennenkuin joku ehdottaa isovanhempien käyttämistä niin he asuvat parin tunnin ajomatkan päässä. He ovat auttaneet, mutta ihan säännöllisesti heitä ei oikein saata häiritä.

Vierailija
20/58 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ymmärrä että on aloja, jossa sitä vuorotyötä vaan pitää tehdä, joko kaksi-kolme tai jopa viisivuorotyötä. Jaksotyönä tai säännöllisesti kiertävän listan mukaan. Valinnan mahdollisuutta ei siis välttämättä ole kun tekee suorittavaa työtä. Eli kun allekirjoitat työsopimuksen, sitoudut samalla siihen vuorotyöhön ja päiväduuniin pääsee vain lääkärintodistuksella. Totta helvetissä kaikki haluaa säännölliseen päivävuoroon, mutta kun se vaan ei onnistu. Sitäpaitsi yhä useammille aloille vuorotyöt hiipii vähitellen, kun yhteiskuntakin elää 24/7. Tai voihan sitä työhönottotilanteessa alkaa venkoilla, että en ikinä suostu iltavuoroon, mutta sitten jää kyllä työpaikka saamatta satavarmasti.

Oma ohjeeni ap:lle ja hänen miehelleen on, että jos teillä ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollisuutta toimia niin, että edes toinen tekisi vain päivätyötä, niin sitten palkkaatte hoitajan noille hankalille päiville. Vuorotyöstä saatte oletettavasti sen verran enemmän palkkaa eli vuorolisiä tulee tietysti, joten se osuus voisi mennä hoitajan liksaan (tosin tässähän ei pohjimmiltaan ole järkeä: tekee vuorotyötä, jotta voisi maksaa jonkun toisen palkan, joka joutuu vuorotyön tekemisen takia hoitamaan toisen lapset...).

Parhaimmillaan vuorotyöstä on paljon hyötyä, olen kokenut sen myös itse. Ei tarvitse kiskoa lapsia kukonlaulun aikaan ylös ja raahata päiväkotiin, palkka on suurempi, arkivapailla on ihan oikeasti aikaa  hoitaa omia ja lasten asioita, lomakertymä on suurempi kuin päivätyössä ja todellakin ikinä en ole ehtinyt olla lasten kanssa niin paljon kuin silloin, kun tein kaksivuorotyötä ja mies oli samaan aikaan kolmivuorotyössä. Aina se ei onnistu ja takuuvarmasti läheskään kaikki työnantajat eivät ole valmiita joustoihin.