Kerrankin samaa mieltä Räsäsen kanssa!
http://www.hs.fi/politiikka/Päivi+Räsänen+Ensikertalaisuus+pois+rankoista+rikoksista/a1384570040531
Päivi Räsänen: Ensikertalaisuus pois rankoista rikoksista
Sisäministeri Päivi Räsänen (kd) muuttaisi säännöstä rikollisten ensikertalaisuudesta.
Räsäsen mielestä ensikertalaisuus voitaisiin poistaa kokonaan vakavissa henkilöihin kohdistuvissa rikoksissa.
"On arkielämälle vieras ajatus, että rikollinen lasketaan jälleen ensikertalaiseksi, kun edellisestä tuomiosta on kulunut kolme vuotta. Rikoksen voi tehdä vain yhden kerran ensimmäistä kertaa. Ei voi olla oikein, että kolmen vuoden välein raiskaa ensikertalaisena", Räsänen sanoo tiedotteessa.
Vankeinhoidollisesti ensikertaisena pidetään vankia, joka rikoksen tekopäivää edeltäneiden kolmen vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta. Vankeusrangaistuksesta ehdonalaiseen vapautumista koskeva säännös vaati aluksi viiden vuoden kulumista vankilasta vapautumisen ja uuden rikoksen välillä. Vuonna 1976 viiden vuoden aika muutettiin kolmeksi.
"Yleisen oikeustajun mukaan se, että joku tappaa ensimmäisen kerran, ei ole peruste päästää tekijää lyhyellä vankeudessa istumisella", Räsänen sanoo.
"Teolla on oltava seuraukset. Siksi vakavien henkilöön kohdistuvien rikosten kohdalla ensikertalaisuus voitaisiin harkitusti poistaa kokonaankin ja muiden kohdalla pidentää aika takaisin viiteen vuoteen."
Räsäsen mielestä vakavista rikoksista tuomittujen vapautumisesta tulisi ilmoittaa poliisille. Tällöin poliisin kanssa tekemisiin joutuneelle tiedettäisiin tarjota tukitoimia ja näin voitaisiin vähentää rikosten uusimisvaaraa.
En kannata pitkiä tuomioita, koska tiedän, että se ei ole se tapa, jolla rikollisuutta ja sen kustannuksia yhteiskunnalle vähennetään, mutta mielestäni Räsäsen ehdotus on tosi hyvä! TOivottavasti asiasta alettaisiis keskustella vakavasti!
Kommentit (7)
ihan fiksu ja perusteltu kannanotto. Olen samaa mieltä. Ongelmana tietenkin vain se että pitkien vankilatuomioiden toteuttaminen on aivan älyttömän kallista ja ne rahat pitää yhteiskunnan jostain repiä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:57"]
ihan fiksu ja perusteltu kannanotto. Olen samaa mieltä. Ongelmana tietenkin vain se että pitkien vankilatuomioiden toteuttaminen on aivan älyttömän kallista ja ne rahat pitää yhteiskunnan jostain repiä.
[/quote]
Eipä sekään ole uhrien hoidon ja mielenterveyden kannalta ihan halpaa, jos raiskaaja kerran toisensa jälkeen pääsee ehdollisella tuomiolla taas toteuttamaan sairaita fantasioitaan. Mieluummin minä maksan psykopaatin oleilusta vankilassa vaikka 25 vuotta kuin katselen häntä naapuruston nurkissa pyörimässä ja vaanimassa uusia uhreja.
Kannatan ehdottomasti tätä Räsäsen ajatusta. Ensikertalainen voi olla vain kerran!
Oliskohan joillakuilla syytä liittyä taas takaisin kirkkoon...
Räsänen on tosiaan nainen paikallaan! Äänestän seuraavallakin kerralla häntä.
Onhan sillä paljon hyviäkin ideoita, tässä yksi niistä.
Räsäsellä on munaa. Pokka ei petä koskaan, ja itse asiassa hänen vaikuttimensa ovat varmasti hyvät, joskin joskus tulee ylilyöntejä :) Kannatan tätä ajatusta, koska se on looginen. Ensikertalainen voi olla vain kerran, muu on byrokraattista temppuilua.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:55"]
Onhan sillä paljon hyviäkin ideoita, tässä yksi niistä.
[/quote]
Totta. Sen takia onkin niin sääli että antaa uskontonsa vaikuttaa niin vahvasti työhönsä. Hänellä on muuten usein ihan käypiä ja perusteltuja mielipiteitä.
Mä oon aina fanittanu Räsästä!