Sinulle vaimoseni...
Sinulle juurikin, joka selainhistorian mukaan nillität täällä, kuinka sulla on rankkaa muksujen kanssa kotona ja minä vaan aina töissä, enkä tee kotitöitä.
Makselin tuossa justiin taas kerran 484€:llä rouvan ties mitä H&M,Zalando yms. laskuja sinun autosi 284€:n osamaksun ohella. Ymmärätkö, että rahat noihinkin laskuihin pitää jonkun omalla työllään tienata ihan joka ikinen kuukausi? Kyllä on mukava mättää tukkia kyytiin keskellä pimeintä korpea yö myöhällä, kun tietää, että vaimo arvostaa valittamalla pitkin intternettiä kovaa kohtaloaan. Nämä sun helevetin kotityöt on aikuisten oikeasti pelkkä vitsi oikeisiin töihin verrattuna. Minä olisin mielelläni enemmän kotona ja teksisin vaikka kaikki kotityöt säästyneellä ajalla jos sinä pikkurouva olisit valmis tinkimään edes muutaman satasen kuussa omista menoistasi. Viime kuussa kävit ystäviesi kanssa kreikassa. Mistä luulet niidenkin rahojen tulleen? Osallistut mielelläsi rahojen tuhlailuun, ymmärrettävää. Mutta se että sä natiset täällä siitä, kun sitä rahaa sitten niska limassa ja kädet paskassa teen, on mun mielestä käsittämätöntä.
T:Vituttaa.
Kommentit (46)
Toivottavasti vaimosi lukee tämän!!!
Joo en ole kenenkään vaimo.Tämä on unta.Olen yh-äiti!!!!!!!!!!!!Maksan itse omat laskuni.
noilla tiedoilla luulisi vaimon tunnistavan itsensä, toivottavasti tosiaan lukee tämän...ja kakkoselle, eihän se vaimokaan asiasta miehelleen puhu, kun täällä valittaa...
Minä itse asiassa vaihdoin 2 kk sitten kotona olemisen (2 lasta + kotityöt) ihan palkkatyöhön ja voi helevetti, että on helpompaa. Et taida tietää kotitöiden rankkuudesta yhtikäs mitään.
joo en osaa sanoa mitään.Yksin olen kanssa ja se siitä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 12:58"]
noilla tiedoilla luulisi vaimon tunnistavan itsensä, toivottavasti tosiaan lukee tämän...ja kakkoselle, eihän se vaimokaan asiasta miehelleen puhu, kun täällä valittaa...
[/quote]
Eli parempaan ei kannata edes pyrkiä, koska toinenkaan ei tajua niin tehdä? Fine, mutta itsepä kuoppansa kaivaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 12:59"]
Minä itse asiassa vaihdoin 2 kk sitten kotona olemisen (2 lasta + kotityöt) ihan palkkatyöhön ja voi helevetti, että on helpompaa. Et taida tietää kotitöiden rankkuudesta yhtikäs mitään.
[/quote]
Kertoo ehkä enemmän sun palkkatyön vaativuudesta...
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 12:59"]
[/quote]
Mä vaihtaisin niin mielelläni takaisin kotiäidiksi jos rahallisesti olisi mahdollista.
Nyt teen 8h töitä +matkat + hoidosta hakemiset = 9h Sen jälkeen teen ruuan siivoan pesen pyykkiä ja yritän ehtiä ulkoilla tai leikkiä lasten kanssa.
Riippuu lapsista ja kodista + palkkatyöstä, että kummassa pääsee helpommalla joten siitä on turha kinastella. Alkuperäiselle kirjoittajalla sympatiani - pistähän rahahanoja kiinni pienen keskustelun jälkeen. Teette molemmat arvokasta työtä, tuhlailun ei pitäisi olla vain rouvan yksinoikeus.
Rakas mies!
Taidat unohtaa, että palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen jo 3 vuotta sitten. Siitä lähtien olen arkiaamuina yksin hoitanut kouluun- ja hoitoonlähtörumban, varmistanut, että mukana on niin urheiluvarusteet kuin tarhan varavaatteetkin ja aikatauluttanut koko elämäni sen mukaan, että lapset ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Sinä olet lähtenyt töihin klo 6.30 sen jälkeen, kun olet tyhjentänyt aamukahviksenii keittämäni kupilliset termospulloosi sillä aikaa kun minä olen ollut suihkussa.
Sinulla ei ole aavstustakaan siitä, mitä lapsesi harrastavat. Et ole kertaakaan seissyt jalkapallokentän laidalla kannustamassa etkä ole ennättänyt päiväkodin joulujuhliin. Sinulla on Tärkeitä Asioita, jotka tuovat perheelle Rahaa. Olet aika tehokkaasti unohtanut, että et maksa päivähoidon maksuja, et lasten harrastemaksuja, kodin vakuutuksia, ruokia, lasten vaatteita jne. Etkä maksanut sitä matkaani Kreikkaan, sen maksoi äitini minulle 35v lahjaksi. Siis se sama nainen, joka otti lapset luokseen viikoksi, jotta minä pääsin lomalle, sinulle kun ei sopinut, että olisi huolehtinut mistään tässä kotirumbassa. Mahdoitko edes huomata, että lapset olivat viikon muualla? Ainakaan et huomannut, että meillä on keittiössä sellainen ihme kuinn tiskikone, koska viikkoon et saanut ainuttakaan käyttämääsi astiaa siirettyä sinne.
Kotitöitä et tee, koska tuot sitä Rahaa perheelle. Onneksi palkkani on kilpailukykyinen eli meillä käy siivooja, joka nostelee likaiset sukkasi suoraa mustaan jätesäkkiin samalla kun keräilee jäljiltäsi ruuantähteitä. Minä maksan siivoojan, olenhan niin laiska, että "en tee mitään kotona".
Kauan sitten rakastuin ihanaan, huomaavaiseen mieheen. Valitettavasti hänestä on 10 vuodessa kehittynyt itseks paska, joka näkee vain itsensä. Harmi, että se ihana mies häivähtää aina joskus kaiken vittuilun takaa. Niiden pienten hetkien ja muistojen varassa jaksan jatkaa tätä liittoa. Tosin en enää pitkään.
Olet oikeassa! Mies olet töissä ja minun vaimona kuuluu hoitaa kaikki kotityöt mutisematta ja lisäksi palvella sinua raskaan työpäivän jälkeen .... Kiittämätön rouva en halua olla. Käsittämätöntä että jotkut naiset väittävät miehiä epäreiluiksi!! Toivottavasti muistat kiittää myös minua vaimoasi vastavuoroisesti. T. PikkuRouva
t. Pikkurouva
Hmm. Miehet unohtaa aika monesti, että vaatteet ja kodin asiat myös maksavat. En tarkoita että pitäisi joka kuukausi shoppailla satasilla zalandolta tms., kuitenkin niihinkin menee välillä yllättävän paljon rahaa.
Viime kuussa ostimme miehelle vaatteita, 600 euroa ei riittänyt. Mukana oli puku juhlatilaisuuteen ja muuten muutama perusvaate. Lapsen vaatteisiin menee aika paljon rahaa kun on nyt kiivaimmassa kasvuiässä. Ja uuden kodin sisustamiseen menee kyllä parisataa, joskus kolmekin/kk kun ei viitsi ottaa lainaa sitä varten. Mutta remonttitarvikkeisiin menee toinen mokoma, kun mies haluaa rempata. Juuri nyt meilläkin tulee postista laskut joululahjaostoista, joten sama summa tyyliin h&m ja netanttila on tässä kuussa.
Miehillä harvemmin on käsitystä mihin rahaa kotona kuluu (ehkä ruokaa lukuunottamatta) ja minkä verran, jos vaimo nämä asiat hoitaa. Näistä pitäisi kyllä myös keskustella eikä elää varojen yli. Ja jos ei oikeasti ole varaa, ei ostella, välillä on hyviä kausia, välillä rahaa on vähemmän.
Minä olen kyllä ollut töissä jo siitä kun lapsemme oli hyvin pieni, osa-aikaisesti ja saanut hyvät vanhempainrahat eli en koe haaskaavani vain miehen rahoja.
Kotonaolo on aika stressaavaa, koen töihin menon suoraan sanoen lepohetkeksi. Työni on erittäin kiireistä hoitotyötä, siitä huolimatta töissä pysyy langat käsissä, kaikki on selvää eikä tylsää hetkeä tule.
Kotitöitä useamman lapsen kanssa on aika paljon. Ja tästäkään miehillä ei ole mitään käsitystä, koska useimmat luistavat nämä sujuvasti. Ajatus on että kun ollaan päivä töissä, pitää saada täyspalvelu ja laiskotella kotona. Se on ihan perseestä.
Miehistä tulee lisääntymisen jälkeen laiskempia kuin ennen, pelkkää makaamista ja miehen sotkujen siivoaminen siirtyy naisille. Se jää huomiotta, ettei naiselle sitä makaamisaikaa välttämättä jää koskaan ja ikävimmillään on vielä palkkatyöt päälle.
Mieti nyt vielä ap, jos et koskaan tee kotona kuin makaat ja rähiset, niin vikaa on sinussakin. Jos joudut tekemään oikeasti ylitöitä kustantaaksesi perheen kulut, niin sitten teidän täytyy hiukan tinkiä kulutustottumuksistanne.
Minä menin töihin kun lapset oli 1,5 v ja 3 vuotta. Se oli LOMAA se työaika vaikka fyysisesti rankkaa työtä teenkin.
Voisinpa melkein kirjoittaa miehelleni saman kirjeen:
Rakas mieheni...
Kello on 6 aamulla, herään tähän aikaan että saan tehtyä vähän kotihommia, syödä aamupalan, ja laitettua lapset valmiiksi että ollaan päikärillä klo 7.45. Sitten olen töissä 8 tuntia ja käyn lapset. Olemme kotona klo 16.45 jos ei tarvitse käydä kaupassa. Ohjaan lapset leikkeihin, täyttelen tiski- ja pyykkikoneet teen ruokaa, siivoilen, olen lasten kanssa. Kun olemme syöneet, puen lapset ulos. Teen lumitöitä, leikkaan nurmikkoa, siivoan risukkoa, käyn uunipuita siinä sivussa. Tullaan silsälle, teen kotihommia, laitan iltapalaa, pestään hampaat, käydään pesulla, luetaan iltasatu. Lpaset nukahahtaa ja mua odottaa kotityöt, niitähän riittää kun ne tekee vain yksi aikuinen. Teen minkä jaksan ja istahdan koneelle, maksan laskuja tai shoppailen, joo shoppailen. Lapset tarvitsee vaatetta, myös minä kuten sinäkin. Kello alkaa olla puolen yön, alkaa mun oma aika. Siitä jaksankin nauttia ehkä vartin. Laitan kellon soimaan aamulla vähän aiemmin kun en jaksanut tänään ihan kaikkea...
En oikein tiedä miksi halusit meidät maalle asumaan, 5000m2 tontille jonka saan hoitaa yksin kesät talvet. Miksi mun on pitänyt opetella huoltamaan leikkurit, raivaussahat, moottorisahat, autot yms...
En jaksa edes kirjoittaa kaikkea minkä tähän haluaisin mainita mutta sen sanon että nauran sisäänpäin kun sanot että 11 tuntia koneen ratissa oli tosi tosi rankkaa etkä jaksa nyt evääsi liikauttaa.... Ehkä mietin vain sitä että olen tänäänkin jo ollut jo hereillä 16 tuntia enkä kerennyt istahtaa kuin autossa lapsia viedessä ja hakiessa...
Tunnistiko joku nyt oikeasti itsensä tuosta ap:n aloituksesta? Suhde on menossa päin prinkkalaa siinä vaiheessa kun kilpaillaan ja tapellaan siitä kumpi tekee enemmän töitä perheen eteen. Neuvoisin hakeutumaan terapiaan, jos keskustelu ei kumppanin kanssa muuten onnistu.
Vaikealta tuntuu ap:n ja noiden yksin kodista huolehtivienkin elämä!! Onneksi meillä hoidetaan niin lapset, koti- kuin päivätyötkin tasapuolisesti, samoin raha-asiat (myös silloin kun olin mammalomilla). Kumpikaan ei ota tileiltä rahaa omiin menoihinsa toisen tietämättä, tyttöjen reissulle jos lähtisin niin rahan pitäisi todella olla "ylimääräistä" - ei pois perheen rahoista.
En kestäisi tuollaista jatkuvaa laskemista ja kilpailua siitä kenen marttyyrikruunu on kirein - ahdistun jo ajatuksestakin! Mutta ehdottomasti on väärin että vain toinen tienaa ja toinen kuluttaa.....
Nrolle 16 ehdottaisin talon myyntiä ja muuttamista palveluiden lähelle. Meillä tontti on vain 3000m2 kilometrin päässä palveluista eikä onneksi tarvitse päivittäin tehdä puusavottaa, nurmikkoakin on vain 20m2 - sen ajaa trimmerillä pari kertaa kesässä 5 minuutissa. Lapset osaa mennä kouluun ja harrastuksiin itse jos me vanhemmat emme pääse (yleensä kyllä vuorotellaan lasten kavereiden vanhempien kanssa kyydeistä).
Vastuun voi kyllä jakaa miehenkin kanssa, kyllä ne osaa hoitaa omalla tavallaan. Meillä minä hoidan kodin 100% vain silloin kun mies on työmatkoillaan 5-6 päivää kuukaudessa eikä silloinkaan tarvitse tehdä mitään erityistä. Ollaan lasten kanssa, nautiskellaan omasta rauhasta, syödään omia herkkuruokia jne. Siivoukset, pyykit, pihatyöt yms hoidetaan vasta kun mieskin on kotona, viikolla hoidetaan vain tiskikoneen täyttö, tyhjennys ja ruuat. Nos problemos
Kun minusta tuntui, etten jaksa, istutin mieheni keittiön pöydän ääreen ja kerroin, mikä mättää. Hän kertoi oman kantansa ja teimme - emme sillä hetkellä, vaan muutaman viikon sisään - kompromisseja, joilla molempien elämä helpottui. Suosittelen tätä muillekin, joilla on raskasta. Saattaa tuntua vaikealta ensimmäistä kertaa ottaa jokin hankala asia puheeksi, mutta sekin helpottaa ajan mittaan.
En tiennytkään että ex-miehelläni on syntynyt kaksi lasta lisää.Tosiaan itse olen yh-äiti.Ex-mies ei maksa yhtään mitään.En matkustele.Tiedän että ex-mies ja uusi vaimo matkustelevat.
uusi vaimo on töissä,ainakin lasten tietojen mukaan.
Jospa vaikka puhuisit vaimollesi? Kerää parin kuukauden laskut paperille ja näytä, paljonko niiden maksamiseksi pitää tehdä töitä.