Vakuutusyhtiöiden työntekijät moraalittomia?
Pohdin tätä asiaa kun kerroin äidilleni hakeneeni töitä vakuutusyhtiöltä. Hän kiihtyi silmin nähden ja sanoi että minun tulisi mieluummin palata opiskelemaan kuin tehdä niin sielutonta työtä ihmisten huijaamiseksi. Myötäilin ja käänsin keskustelun muualle, sillä en tiedä tulenko edes paikkaa saamaan, turha hermostuttaa häntä.
Googlettelin asiaa sitten hieman ja vaikuttaa siltä, että moni pitää vakuutusyhtiöiden työntekijöitä moraalittomina. Mitä mieltä te olette? Onko teillä kokemusta asiasta asiakkaana tai työntekijänä?
Kommentit (47)
Ovat moraalittomia. Koko toiminta perustuu asiakkaiden huijaamisen ja valehteluun.
Soitan lasten vakuutusasioita monta kertaa vuodessa ja palvelu tuntuu vaihtelevan paljon. Yritän välttää soittelua kesällä koska silloin on melkein aina tullut jotain sotkua ja rahoja saanut odotella ihan turhaan. Lasten vakuutuksissa on kyllä kaikki korvattu.
Vierailija kirjoitti:
Ovat moraalittomia. Koko toiminta perustuu asiakkaiden huijaamisen ja valehteluun.
Haluaisin kuulla vähän tarkemmin tästä. Miten huijataan ja valehdellaan? Oliko kyseessä myyjä vai korvauskäsittelijä? Haluaisin ymmärtää vähän mihin olen hyppäämässä.
AP
Itse vakuutusyhtiössä.
Jos meitä oikeasti koulutettaisiin valehtelemaan niin yhtiö olisi pian entinen.
Ajatus valehtelusta tulee siitä, ettei vakuutusehtoja ole luettu. Oletetaan että esimerkiksi tapaturmavakuutus korvaa ennestään rikkinäisen polvesi leikkauksen jos satut sillä kaatumaan yms.
Vakuutuslääkärit ovat yksi eniten parjattu ryhmä.
No, meillä ainakin toimitaan ehtojen ja lakien mukaan.
Mihin hait? Korvauksiin vai asiakaspalveluun?
Vierailija kirjoitti:
Itse vakuutusyhtiössä.
Jos meitä oikeasti koulutettaisiin valehtelemaan niin yhtiö olisi pian entinen.Ajatus valehtelusta tulee siitä, ettei vakuutusehtoja ole luettu. Oletetaan että esimerkiksi tapaturmavakuutus korvaa ennestään rikkinäisen polvesi leikkauksen jos satut sillä kaatumaan yms.
Koetko, että asiakas jätetään joskus tarkoituksella tietämättömäksi jostain? (ns. "no et kysynyt niin ei kerrottu") Pitääkö vakuutustyössä osata myös vakuutuslakia vaikka ei juridisia kommentteja antaisikaan?
AP
Vierailija kirjoitti:
Mihin hait? Korvauksiin vai asiakaspalveluun?
Ilmoitin että on kiinnostusta molempiin, mutta ei ole ennestään kokemusta tai koulutusta vakuutusalalle, joten luulen että minut huomioidaan vain asiakaspalvelun osalta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Itse vakuutusyhtiössä.
Jos meitä oikeasti koulutettaisiin valehtelemaan niin yhtiö olisi pian entinen.Ajatus valehtelusta tulee siitä, ettei vakuutusehtoja ole luettu. Oletetaan että esimerkiksi tapaturmavakuutus korvaa ennestään rikkinäisen polvesi leikkauksen jos satut sillä kaatumaan yms.
Vakuutuslääkäreitä parjataan syystä. Epäeettisempää, ammattitaidottomampaa ja kuvottavampaa ihmisryhmää saa hakea.
Vakuutukset ovat kalliita eivätkä sitten auta hädässä.
Ravintolat luulivat saavansa rahaa keskeytysvakuutuksista kun hallitus määräsi ne keväällä kiinni. Eivät saaneet. Edes ne ravintolat joilla oli PANDEMIAVAKUUTUS eivät saaneet mitään. Huijausta.
Toki kai sitä pahempiakin ammatteja on. Esim. pikavippifirmassa en voisi työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vakuutusyhtiössä.
Tämä. Yli 90 % asiakkaista ei lue vakuutusehtoja ennen sopimuksen tekemistä. Suurin osa asiakkaista jotka haukkuvat yhtiöitään ovst vaan jättäneet lukematta kirjallisen informaation joka on aina annetaan . Lakisääteisissä vakuutuslajeissa taas korvaukset ovat riippuvaisia lainsäädännöstä. Vakuutusyhtiön työntekijöt ovat ihan normaaleja työntekijöitä.
Työskentelen itse pankissa ja kyllä se touhu on pankki/vakuutusalalla oikeasti välillä melko arveluttavaa. Toisaalta, kyseessä on liikelaitos ja voiton tavoittelu kuuluu tällaisen liiketoiminnan luonteeseen. Sinänsä asiakkaita ei tarkoituksella huijata, mutta aika harmaalla alueella liikutaan ja välillä oma moraali on koetuksella. En tekisi tätä työtä, mutta pakko, että saa lapsille ja itselle ruuan pöytään ja laskut maksettua.
Työntekijöistä en tiedä, mutta asiakkaita on todella monenlaisia.
Olen kuunnellut luentoa vakuutushuijareista, jotka ovat hyvin usein nuoria miehiä. Koti on vaatimaton, mutta kellari on täynnä arvotauluja, uusinta elektroniikkaa ja arvokoruja. Ikivanhasta autosta viedään aina vähintään kahdet kalliit aurinkolasit ja uusin mahdollinen puhelin tai läppäri.
Asiakkaana olen huono vastaaja, koska maksan vakuutukseni, mutta en ole koskaan hakenut korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse pankissa ja kyllä se touhu on pankki/vakuutusalalla oikeasti välillä melko arveluttavaa. Toisaalta, kyseessä on liikelaitos ja voiton tavoittelu kuuluu tällaisen liiketoiminnan luonteeseen. Sinänsä asiakkaita ei tarkoituksella huijata, mutta aika harmaalla alueella liikutaan ja välillä oma moraali on koetuksella. En tekisi tätä työtä, mutta pakko, että saa lapsille ja itselle ruuan pöytään ja laskut maksettua.
Työskentelin sijoitusneuvojana ja sopimusten tekeminen oli tärkeää. Niin oli, mutta minusta ei ollut myymään sijoitustuotteita vanhuksille, jotka eivät enää käsittäneet, mihin paperiin he nimensä laittoivat.
Onhan se moraalitonta toimia sopimusehtojen mukaan kun pitäisi seurata sydämen ääntä ja korvata kaikki vaikka olisi maksut maksamatta ja ehdoissa rajattu ettei esin korvata...
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut luentoa vakuutushuijareista, jotka ovat hyvin usein nuoria miehiä. Koti on vaatimaton, mutta kellari on täynnä arvotauluja, uusinta elektroniikkaa ja arvokoruja. Ikivanhasta autosta viedään aina vähintään kahdet kalliit aurinkolasit ja uusin mahdollinen puhelin tai läppäri.
Asiakkaana olen huono vastaaja, koska maksan vakuutukseni, mutta en ole koskaan hakenut korvauksia.
Olen lukenut vakuutuspetoksista ja lähes aina rikollinen on nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Oliko luento osa jotain vakuutusopintoja vai olisikohan maallikonkin mahdollista nähdä? Kuulostaa kiinnostavalta.
AP
Vakuutusehdoista tehdään tahallaan niin pitkiä ja monimutkaisia ettei tavallinen ihminen niitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut vakuutuspetoksista ja lähes aina rikollinen on nuori mies.
19-vuotias äiti käytti hyödyksi pieniä poikiaan – ehti huijata Pohjolalta yli 50 000 euroa ennen kuin jäi kiinni
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006498026.html
Saa kertoa myös kaikenlaisia kokemuksia tai esimerkkejä vakuutusalan työstä asiakkaan tai työntekijän näkökulmasta.