Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle olette alkaneet opettaa pöytätapoja?

Vierailija
16.11.2013 |

Siis esim. syödään haarukalla ja veitsellä, ei kyynerpäitä pöydällä, ei maiskuteta, ei syödä suu auki jne. Toivoisin muitakin vastauksia kuin "meillä on alusta asti tehty noin", koska tuskinpa kukaan opettaa näitä asioita jollekin 1-vuotiaalle. ;)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:08"]

No kyllähän se aloitetaan jo sinä päivänä kun lapsi istuu syöttötuolissa samaan pöytään kuin muutkin. Esimerkki ja malli tulee meiltä muilta, vähän kerrassaan oppii matkimalla 4 lasta kasvatettu tällä menetelmällä ja hallitsevat kyllä hienojenkin illallisten käytöstavat!

[/quote]

No joo-o, mutta eiköhän 1-vuotiaan kohdalla ole tärkeintä, että opetellaan käyttämään itse lusikkaa/haarukkaa ja ylipäätään saadaan ruoka suuhun, totutellaan makuihin ja niin edelleen. Tuskinpa kukaan komentaa 1-vuotiasta, että ei saa maiskuttaa tms, eihän sen ikäinen edes tajua mitä se tarkoittaa.

Vierailija
2/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 09:34"]

En minä muista. Olisikohan jotakin 4-5v. Heti kun alkaa motoriikka riittää kahdelle aterimelle. Oikea ote varsinkin aterimien PÄÄLTÄ ei alakautta kuokkimalla. Paikoillaan pysymistä, nätisti juttelemista opetellaan jo aiemmin.

[/quote]

No, et tosiaan muista..

Kyllä se alkaa jo yksi vuotiaana, kun lusikkaa laitetaan suuhun ja käteen.

Ei mitää pakottamista, mutta kyllä viisivuotias jo osaa syödä ja leikata ruokansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana pyytäisin, ettette tulisi ravintolaan harjoittelemaan ihmisiksi oloa. Paikallaan istuminen, ruokarauhan antaminen ja siististi syöminen pitäisi osata tyydyttävästi jo ennen kuin tullaan ravintolaan.

Vierailija
4/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samasta aiheesta, eli osaako teillä 4-6-vuotiaat itse paloitella kaikki ruokansa? Meillä on miehen 5v (kohta 6v) täällä ja viimeksi tänään kiinnitin huomiota siihen, kun hän pyysi miestä pilkkomaan makaronilaatikon "päällisen", siis sen juustokerroksen.

Vierailija
5/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:14"]

No kyllähän se aloitetaan jo sinä päivänä kun lapsi istuu syöttötuolissa samaan pöytään kuin muutkin. Esimerkki ja malli tulee meiltä muilta, vähän kerrassaan oppii matkimalla 4 lasta kasvatettu tällä menetelmällä ja hallitsevat kyllä hienojenkin illallisten käytöstavat!

[/quote]

No joo-o, mutta eiköhän 1-vuotiaan kohdalla ole tärkeintä, että opetellaan käyttämään itse lusikkaa/haarukkaa ja ylipäätään saadaan ruoka suuhun, totutellaan makuihin ja niin edelleen. Tuskinpa kukaan komentaa 1-vuotiasta, että ei saa maiskuttaa tms, eihän sen ikäinen edes tajua mitä se tarkoittaa.

[/quote]

Outoa, että ajattelet noin. Meillä kun 1v syö ihan itse lusikalla sotkematta ja käyttää tarvittaessa haarukkaakin aika näppärästi. Samaa ruokaa muiden kanssa hän alkoi syödä 9 kk iässä, joten uusiin makuihin totutteleminen ei ole mikään ydinjuttu tässä vaiheessa. Lisäksi meillä jopa tuolle 1v ikäiselle pystytään sanomaan, että ei maiskuteta/puhuta ruoka suussa/syljeskellä (tätäkin kun on nähty ikätovereiden tekevän meillä käydessään).

Valitettavasti se tapojen opettelu alkaa siitä, kun ekan kerran tullaan ruokapöytään. Esimerkin voima on ihmeellinen, mutta minusta vanhempi käyttäytyy kummallisesti, jos sallii lapselta huonot pöytätavat siksi, että lapsi on vielä pieni. Ei lapsi opi tekemään oikein, jos ei siihen ohjata.

Vierailija
6/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:34"]

Vähän samasta aiheesta, eli osaako teillä 4-6-vuotiaat itse paloitella kaikki ruokansa? Meillä on miehen 5v (kohta 6v) täällä ja viimeksi tänään kiinnitin huomiota siihen, kun hän pyysi miestä pilkkomaan makaronilaatikon "päällisen", siis sen juustokerroksen.

[/quote]

Päiväkodissa ei saa itse pilkkoa, siksi kotona pyydetään apua miettimättä sitä, voisiko tuon tehdä itse.

Vierailija
7/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:41"]

[/quote]

[/quote]

Outoa, että ajattelet noin. Meillä kun 1v syö ihan itse lusikalla sotkematta ja käyttää tarvittaessa haarukkaakin aika näppärästi. Samaa ruokaa muiden kanssa hän alkoi syödä 9 kk iässä, joten uusiin makuihin totutteleminen ei ole mikään ydinjuttu tässä vaiheessa. Lisäksi meillä jopa tuolle 1v ikäiselle pystytään sanomaan, että ei maiskuteta/puhuta ruoka suussa/syljeskellä (tätäkin kun on nähty ikätovereiden tekevän meillä käydessään).

Valitettavasti se tapojen opettelu alkaa siitä, kun ekan kerran tullaan ruokapöytään. Esimerkin voima on ihmeellinen, mutta minusta vanhempi käyttäytyy kummallisesti, jos sallii lapselta huonot pöytätavat siksi, että lapsi on vielä pieni. Ei lapsi opi tekemään oikein, jos ei siihen ohjata.

[/quote]

En minä ajattele, että saa käyttäytyä huonosti. Ajattelen vain, että kyllähän vaikka 5-vuotiaalta tulee vaadittua ihan eri asioita kuin 1-vuotiaalta. Meilläkin 1-vuotias syö todella siististi, on syönyt kaiken ruoan itse noin 10-kuisesta. Mutta tällä 1-veellä on esim. (huonona) tapana heittää lautanen ruoan päätteeksi lattialle. Samasta käytöksestä 5v päätyisi jäähylle, 1v:tä sen sijaan vain komennetaan. Joka tapauksessa mielestäni 1v on usein vielä siinä vaiheessa, että ylipäätään harjoitellaan aterimien käyttöä eikä sen ikäiseltä voi vaatia yhtä siistiä käytöstä kuin pari vuotta vanhemmalta.

Vierailija
8/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan aluksi opeteltiin vain lusikan käyttöä. Silloin sai vielä myös syödä sormin jos siltä tuntui, pyöritellä ruokia lautasella, nostaa sormin ruoan lusikkaan jne. Aluksi ei sekään haitannut, jos ruokaa meni pöydälle. Nyt lapsi on kaksivuotias, eikä ruokaa saa tahallaan lusikoida pöydälle ja sormia ei sössätä kastikkeisiin. Eli jos meinaa työntää käden lautaselle, sanon että syödään lusikalla. Syöminen sujuu jo hienosti, vaikka löysemmistä ruuista edelleen tulee välillä sotkua. Haarukan käyttöäkin on alettu opetella, ja sopivan kiinteissä ruuissa toimii hyvin. Veitsen käyttöön on vielä vähän matkaa. :-) 

Alusta asti meillä on ollut myös sellaisia sääntöjä, kuin että syödään vain pöydän ääressä (tosin olkkarin sohvapöytä kelpaa joissain tilanteissa myös), juoma kädessä ei kävellä vaan istutaan ja pöydässä ei leikitä eikä lueta. Ruuasta myös kiitetään. Joskus viikonloppuisin saatetaan kaikki syödä yhdessä olkkarissa, ja silloin saa siis syödä sohvapöydän ääressä ja katsoa telkkaria.

Vierailija
9/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, minusta pöytätapoja aletaan opetella siinä iässä kun pöydässä istutaan, eli heti kun lapsi istuu syöttiksessä ja syö siinä kiinteää ruokaa. En tajua, miksi pöytätavat olisi pelkästään isompien lapsien ja aikuisten juttu. Ihan sama mitä ap toivoo niin vastaan näin. 

Haarukalla ja veitsellä syömistä opetellaan sitten kun lapsi on siihen motorisesti valmis. Ei näköjään vielä ole, kohta täyttää viisi. Maiskutusta ja sotkemista en ole sietänyt ikinä, joten meidän pöydässä ei kukaan mässytä ja maiskuta tai heittele ruokaa. Myös 1-vuotiasta komensin, jos tahallaan sotki. Ja todellakin sen ikäinen osaa heitellä ruokaa myös ihan tahallaan, se, että vahingossa tippuu, on ok. 

Pöytätavat on yksi vaikeimmin opittavia asioita meillä, vaikka alusta asti on sitä harjoiteltu. Nirsoilu, aikuisten juttelun jatkuva keskeyttäminen, haarukan pudottelu lattialla ja pöydästä omin päin lähteminen on ihan arkipäivää, eli työsarkaa riittää. 

Vierailija
10/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-v: kiitos ruokailun jälkeen joko itse sanottuna tai äidin sanomana. Ei koskaan leluja pöytään. Saa syödä sormin tai lusikalla. Saa sotkea.

2v: pelleily johtaa ruokapöydästä poistamiseen, kiitos ruokailun jälkeen, ei maiskutusta tms. epäämääräisyyksiä

3v: poika sai juuri haarukan ja veitsen pikkulusikan tilalle vajaa 3-vuotiaana. Syö erittäin nätisti ilman leluja ja pelleilyjä. Ravintolassa sujuu ruokailu hyvin.

Vierailija
11/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eipä tietenkään, mutta kun mukana roikkuu näkee miten muut syö ja miten käyttäydytään. Toki on joskus joutunut sanomaan ettei saa maiskuttaa tai laitettu mökillä lapset juoksemaan talon ympäri kun ovat ruvenneet kikattamaan hysteerisesti mutta vähällä on selvitty:D Meillä ei ole esim koskaan ollut juhlissa "lasten pöytää" vaan lapset ovat aina syöneet aikuisten seurassa, myös hienoimmissa ravintoloissa selvinneet aina kiitettävästi.

Vierailija
12/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä... Käyttäytymistä harjoitellaan heti kun pöytään istuu. Eli tahallaan sotkemisesta ruoka pois tai lapsi pois pöydästä vaikka alle vuoden ikäisenä.

Posliiniastiat alusta asti käytössä ja vuoden iässä alettu harjoitella lusikan lisäksi haarukan käyttöä. Meillä on aina laitettu myös se veitsi, onhan meillä muillakin... 2,5v osasi jo auttaa ruokaa haarukkaan veitsellä. Samoin 2-3 v oli polleana kun sai mehua jalkalasissa kun muilla oli viiniä. No, nokkamukia käytettiin 1,5v asti sitten juoma alkoi pysyä läikkymättä lasissa.

Ei kai ne lapset opikaan joille sotkeminen sallitaan johonkin ikään asti ja ruoka tarjotaan kiposta muovilusikalla.... Pienikin ymmärtää että hänellä on jotain ihan muuta nenän edessä kuin muilla.

Vierailija
13/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä, miksei ihan pieni lapsi voi käyttää kivannäköisiä muoviastioita?! Kun niitä vahinkoja kuitenkin sattuu eniveis ja saa sattua. Meillä niiden käyttö ei ainakaan ole johtanut huonoihin ruokailutapoihin, olin tuo vastaaja 14, jonka lapsi käyttäytyy pöydässä kauniisti.

Vierailija
14/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei miehen lapsille ole vieläkään opetettu pöytätapoja. Meillä niitä kyllä harjoitellaan, mutta eipä tuo parin päivän oppi kuukaudessa mitään tunnu auttavan. Ikää mukuloilla 4v ja 6v. Kumpikin suunnilleen makaa ruokapöydällä kyynerpäillään, maiskuttaa, syö suu auki, puhuu ruoka suussa... Kumpikaan ei osaa pilkkoa itse tai käyttää veistä. Nuorempi myös sotkee edelleen, tosin se johtunee hänen motorisesta viivästyksestään eikä niinkään kasvatuksesta. Isommalla on tapana nuolla lautanen ruokailun jälkeen.

Molemmat kertovat aina kovaan ääneen, että minä tykkään tästä ja varsinkin että minä EN tykkää tästä ja tästä. Kumpikaan ei kiitä ruoasta.

Arvatkaa onko mukavaa tehdä näille lapsille ruokaa. Mä näen kuitenkin aina jonkun verran vaivaa eli meillä tarjotaan muutakin kuin ranskalaisia ja kalapuikkoja (jotka varmaan lapsille maistuisi kun ovat niihin tottuneet..), ja vastineeksi tulee pelkkää natinaa ja valitusta. En tykkää ja ei oo hyvää.

Mies ei vaivaudu koulimaan lapsiaan, minä sitten huomauttelen noista kyynerpäistä ja siitä ettei ruoasta saa kommentoida että on pahaa tms. Ihan helvetin rasittavaa. Omille lapsille aion opettaa pöytätapoja alusta asti, näiden kanssa ei kehtaa mennä edes kyläpaikkaan syömään kun tapoja ei ole lainkaan.

Vierailija
15/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on istunut ruokapöydässä omalla paikallaan jo alle 1-vuotiaana, niin kyllä opettaminen on aloitettu jo silloin, oikeasti! Tietenkään ei ole vaadittu ihan sitä samaa mitä isommilta, vaan sormin syöminen on sallittu, mutta vähitellen yhä enemmän ja enemmän. Kyllä ainakin kouluikäisinä ovat jo perusasiat osanneet.

Kyllä lapset oppivat, vaikka sotkeminen sallitaan. Se on vain yksi vaihe oppimisessa, eli se kun ei vielä kädet ole niin hyvin hallinnassa että jokainen lusikallinen menee suuhun tai ruoka pysyy haarukassa.

Vierailija
16/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muista. Olisikohan jotakin 4-5v. Heti kun alkaa motoriikka riittää kahdelle aterimelle. Oikea ote varsinkin aterimien PÄÄLTÄ ei alakautta kuokkimalla. Paikoillaan pysymistä, nätisti juttelemista opetellaan jo aiemmin.

Vierailija
17/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän alle 1-vuotiaskin miten aikuiset ja sisarukset käyttäytyvät pöydässä ja lapsi oppii matkimalla. Hyvän käytöksen - oli sitten kyseessä pöytätavat  tai muut - voi istuttaa lapsen selkäytimeen käyttäytymällä itse hyvin. Pari-, kolmevuotiaalle voi ihan ystävällisesti sanoa massuttamisesta, ruualla leikkimisestä jne. Siitä sitten pikkuhiljaa yksityiskohtiin. 

Lähtökohta on muiden ihmisten kunnioittaminen ja ruokarauha. 

Vierailija
18/18 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan