Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälasien käytöstä

Vierailija
19.09.2020 |

Sain äskettäin kuulla tarvitsevani silmälasit(miinusta, hajataittoa ja piilokarsastusta). Optikko ja silmälääkäri olivat molemmat sitä mieltä, että minun tulisi ehdottomasti käyttää laseja koko ajan. En ole koskaan aiemmin käyttänyt silmälaseja, joten unohdin hämmennyksissäni kysyä, mitä tuo "koko ajan" käytännössä tarkoittaa? Otanko lasit pois ainoastaan nukkumisen ajaksi vai milloin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälaseja käytetään silloin, kun halutaan nähdä paremmin.

T. Uusavuttomien päivystysvastaava

No kyllä tietenkin, hieman tyhmä kysymys toki, mutta pointti oli juuri se, että kun lääkäri sanoi melko jyrkästi tuon "koko ajan" niin halusin tietää mitä se tarkalleen ottaen tarkoitti. Olen ihan uusi näissä hommissa

AP

Kaikki me ollaan oltu, jotka vasta aikuisena ovat saaneet lasit. :)

Sinulla on näkö pikkuhiljaa huonontunut niin, että et ole huomannut asiaa. Lasien kanssa huomaat heti, koska vaikutus on välitön. Optikko ei ehkä näyttänyt sulle eroa pelkillä omilla silmillä ja laseilla ainakaan niin, että kertoi siitä sinulle.

Saat itse valita mitä se koko ajan tarkoittaa, sun lasithan ne ovat, ei lääkärin. Todennäköisesti pidät niitä aina kodin ulkopuolella ja kotonakin lähes kaiken aikaa, sillä ei ole erillistä syytä ottaa laseja pois naamalta. Illalla voit ehkä suihkun jälkeen olla ilman laseja, jos et katso telkkaria tai tee muuta kaukonäköä vaativaa. Halutessasi saat olla ilman laseja vaikka koko päivän, mutta luultavasti et halua.

Joskus 45 vuoden kieppeillä alat huomata näkeväsi lähelle paremmin ilman laseja. Se on eka merkki alkaa miettiä monitehoja. Optikko kertoo kyllä, kun siihen alkaa tarvetta. Päätöksen hankkimisesta teet aina itse, mutta koska lasien jatkuva pois ottaminen naamalta on rasittavaa, päätöksesi tulee olemaan helppo.

Vierailija
22/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tietenkin, hieman tyhmä kysymys toki, mutta pointti oli juuri se, että kun lääkäri sanoi melko jyrkästi tuon "koko ajan" niin halusin tietää mitä se tarkalleen ottaen tarkoitti. Olen ihan uusi näissä hommissa

AP

Sinulla on näkö pikkuhiljaa huonontunut niin, että et ole huomannut asiaa. Lasien kanssa huomaat heti, koska vaikutus on välitön. Optikko ei ehkä näyttänyt sulle eroa pelkillä omilla silmillä ja laseilla ainakaan niin, että kertoi siitä sinulle.

Saat itse valita mitä se koko ajan tarkoittaa, sun lasithan ne ovat, ei lääkärin. Todennäköisesti pidät niitä aina kodin ulkopuolella ja kotonakin lähes kaiken aikaa, sillä ei ole erillistä syytä ottaa laseja pois naamalta. Illalla voit ehkä suihkun jälkeen olla ilman laseja, jos et katso telkkaria tai tee muuta kaukonäköä vaativaa. Halutessasi saat olla ilman laseja vaikka koko päivän, mutta luultavasti et halua.

Joskus 45 vuoden kieppeillä alat huomata näkeväsi lähelle paremmin ilman laseja. Se on eka merkki alkaa miettiä monitehoja. Optikko kertoo kyllä, kun siihen alkaa tarvetta. Päätöksen hankkimisesta teet aina itse, mutta koska lasien jatkuva pois ottaminen naamalta on rasittavaa, päätöksesi tulee olemaan helppo.

Olen itse huomannut tarvitsevani lukulasit (-3,4/-4,0) ja jostain internetin syövereistä muistan löytäneeni kakkulat. Tietenkään niitä en nyt juuri tähän hätään löydä, mutta ainakin itselleni olisivat kätevimmät. Kaksiteholasit tulevat liian kalliiksi ja hankala sopeutua niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Olen itse huomannut tarvitsevani lukulasit (-3,4/-4,0) ja jostain internetin syövereistä muistan löytäneeni kakkulat. Tietenkään niitä en nyt juuri tähän hätään löydä, mutta ainakin itselleni olisivat kätevimmät. Kaksiteholasit tulevat liian kalliiksi ja hankala sopeutua niihin.

Noni, heti löytyi :)

https://www.nyyssonen.fi/kategoriat/optiikka/lukulasit/nooz-optics

Ainoa vain, että vakiovahvuudet.

Vierailija
24/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukulasit ole miinusta vaan plussaa

Vierailija
25/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lukulasit ole miinusta vaan plussaa

Väärin. Voimakkaasti likinäköisellä, sanotaan nyt vaikka kaukolasit on -5, lukulasitkin ovat miinusta, mutta vähemmän. Esim. -3.

Sellaisella, jolla ei ole likinäköä ja siihen laseja, lukulasit ovat aina plussaa. Myös jos kaukolasit ovat esim. -1, lukulasit voi olla +1.

Kaukonäköisellä, joka tarvitsee kauaskin pluslasit, tarvitsee lähilaseihin enemmän plussaa.

Terveisin kaukonäköinen (kaukolasit +1 ja lukulasit +2,5)

Vierailija
26/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun käytät silmiäsi, pidät lasit päässä. Ellei ole vaarassa mennä rikki tai linssit pilalle. 

Eli lasit pois

- nukkuessa

- suihkussa/saunassa/uidessa ym. peseytyminen

- liikuntamuodot, joissa hajoamisriski esim. nyrkkeily, muut kamppailulajit

- muut aktiviteetit, joissa hajoamis/putoamisriski

Lasit päässä siis koko hereilläoloaika, silloin kun lasien käyttö on vain mahdollista/turvallista. Tätä tarkoittaa mielestäni "koko ajan"

Vierailija
27/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse johonkin miinus kolmeen/neljään ilman laseja muuten kuin koulutunneilla ja telkkaria katsoessa. Enhän minä mitään nähnyt. Bussia ei voinut pysäyttää ja tuttujen ohi kuljin tervehtimättä. Ekat kerrat kun aloin pitää laseja ulkona niin en sitten kyllä enää selvinnyt ilman, kun tajusin etten ole nähnyt mitään ja sokean vaistot katosivat. En pystynyt liikkumaan välillä laseilla ja välillä ilman. 

Ja kuntosalilla on todella vaarallista olla ilman että näkee!

Vierailija
28/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin miinusta, reipas hajataitto ja piilokarsastus. Käytän laseja kodin ulkopuolella ja kotona silloin kun pitää nähdä telkkaria tmv. Piilokarsastuksen takia silmät väsyvät nopeammin ja miinuslasit auttavat siihen, joten joskus opiskellessakin on ihan hyvä pitää. Ihan miten kukin tykkää.

Vierailija
29/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo piilokarsastus on yksi hyvä syy käyttää laseja myös lukiessa ym.lähityössä vaikka muuten näkisi lähelle. 

Vierailija
30/34 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit päättää itse miten käytät tai et käytä. Joillakin lasit voivat ehkäistä migreeniä jos on usein lasit ja näkee paremmin.

Vierailija
31/34 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että jos laseja räpeltää koko ajan päähän ja pois, niin voi rasittaa silmiä. Että sikäli jos laseja tarvitsee, niin miksei pitäisi koko ajan

Vierailija
32/34 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis tarvinnut lasit jo pitkän aikaa, koska en näe kauas hyvin. Menin siis näöntarkastukseen. Näkö oli paljon huonompi kuin kuvittelin, joten optikko lähetti silmälääkärille varmuuden vuoksi. Siellä löytyi vielä se piilokarsastus, jota en ole itse huomannut. Kummatkin ihmettelivät, miten en ole käyttänyt laseja aiemmin.

AP

Todennäköisesti turhamaisuuttasi. Et halua lukeutua epäseksikkäisiin rillirouskuihin.

Sama se vaikka olis piilarit, toinen vammaisen apuväline.

Vierailija
33/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laserleikkaus on myös hyvä vaihtoehto, jos rahat riittää. Suosittelen!

Vierailija
34/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kannata koko ajan pitää, jos et halua, että näkösi huononee entisestään. Vähennä lähityöskentelyä, jos mahdollista. Ulkoile, katsele kaukaisuuteen ja syö terveellisesti. Pidä laseja vain silloin, kun tarvii nähdä kauas hyvin. Jos kärsit päänsäryistä, niin hommaa toiset lasit lähelle katsomiseen, joissa ei korjata muuta kuin se piilokarsastus, ja käytä niitä aina kotona.