Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on, etteivät vanhukset pysty heittämään mitään pois? Panevat roskat kiertämään

Vierailija
19.09.2020 |

Ymmärrän, että ovat eläneet pula-ajan, mutta siitä on jo kauan. Ei voi kuormittaa muita ihmisiä omilla rojuillaan. Jogurttipurkitkin pestään ja pinotaan, ja sitten niitä on kaapeissa sata viemässä tilaa. Mielestäni väärin.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Toisen romu ontoisen aarre. Kaatopaikoille kuskataan paljon rahanarvoista tavaraa. Eiko kannattaisi sopia jonkun vanhojen tavaroiden kauppiaan kanssa, että hän tulisi tyhjentämään kuolinpesän. Otatte itse ne tavarat, jotka haluatte muistoksi edellisistä sukupolvista ja loput annatte korvausta vastaan romukauppiaalle. Ja hei, ei kaikkea tarvitse laskea rahassa ja tuottavuuden kautta.

Eipä nekään ota vastaan kuin tavaraa jonka saavat myydyksi. Vanhat räsymatot, rikkinäiset huonekalut, kuvaputkitöllöt, radiot, kodinkoneet, tyhjät voirasiat, muovipussit, markka-ajan verkkarit, jne. jne. joutaa siltikin kaatarille.

Kaikki vanha kun ei aina ole rahallisesti arvokasta.

Ehkä jos olisi paljon arvohuonekaluja, taidetta tai vaikka verstas koneineen, niin voisi mennäkin. Yleensä sellaisille kuitenkin on ottajia omastakin takaa ja vähempi arvoinen roina jää.

Vierailija
102/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Toisen romu ontoisen aarre. Kaatopaikoille kuskataan paljon rahanarvoista tavaraa. Eiko kannattaisi sopia jonkun vanhojen tavaroiden kauppiaan kanssa, että hän tulisi tyhjentämään kuolinpesän. Otatte itse ne tavarat, jotka haluatte muistoksi edellisistä sukupolvista ja loput annatte korvausta vastaan romukauppiaalle. Ja hei, ei kaikkea tarvitse laskea rahassa ja tuottavuuden kautta.

Mutta kun se vanhojen tavaroiden kauppiaskaan ei ota rikkinäistä tai huonolaatuista tavaraa vastaan. Kenelle kelpaa esimerkiksi isäni parisängystä sahaama yhden hengen vuode? 30 vuotta vanhat patjat? 70-80-luvun kuluneet vaatteet? Sanomalehdet 10 vuoden ajalta? Kuluneet astiat ja ruokailuvälineet? Kuluneet matot? Putkitelkkari? Kun tavaroilla on ollut vain käyttöarvo, ne ei kelpaa kenellekään.

Tämä. Ei kelpaa edes ilmaiseksi. Huonekalu- ja vaatekierrätyskin ottaa vain ehjiä tuotteita. Sinnekin kyllä kärrättiin useita jätesäkkejä ihan käyttämättömiäkin vaatteita. Osassa oli vielä jopa markka-ajan hintalappu kiinni. Hamstrattu aikoinaan kun oli saanut niin halvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta. Toisaalta siinä on se, että omana aikanaan tuottavat hyvin vähän jätettä, kun kaikki mahdollinen säästetään omiin nurkkiin.

Minusta tää konmaritus ei sovi sekään kauhean hyvin nykyaikaan. Mikä järki siinäkään on, että heitetään heti käytön jälkeen pois, jos ei heti ole tarvetta uudelleen käyttöön? Sitten taas ostetaan uusi tavara tilalle, kun tarvitaankin. Ihan turha sanoa, että se on kierrätystä. Ei niitä sinunkaan romuja kukaan kaikkia osta, kuten et sinäkään huoli vanhusten romuja.

Se mitä vanhoista ajoista pitäisi oppia, olisi että tuotettaisiin tavaroita, jotka kestävät ihmisiän. Jälkipolville on ilmeisen turha säästää, mutta kodinkoneiden ja vaatteiden tulisi kestää käyttöä nykyistä kauemmin.

Vierailija
104/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tavaraa on ihan ylettömästi on se myös paloturvallisuusriski. Eräällä sukulaisellani oli vinttikomerot ja kellari täynnä vanhoja sanomalehtiä ja muovipurkkeja. Ne olisivat palaneet iloisesti jos olisi vaikka tupakan natsa pudonnut sekaan.

Se tupakka on paloturvallisuusriski, ei muovipurkit.

Kerropa se 80 vuotiaalle, 60 vuotta polttaneelle papparaiselle.

Ei kai se pappakaan sinne vintille mene polttamaan?

Vierailija
105/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli telkkarissa ohjelma vanhan tavaran kauppiaasta, joka osti kuolinpesiä. Yhtä kohdetta myymässä oli kuolleen poikamiehen sukulainen. Vainaja oli ollut innokas puutöiden tekijä ja hän oli tehnyt mm. kaappikellon. Sukulainen esitteli itse tehtyjä tavaroita ja sanoi jokaisen kohdalla, että tämä on varmasti arvokas, kun eno on sen itse tehnyt. Tunnearvosta ei kukaan maksa mitään ja tuossakin koko irtaimistosta olisi maksettu pari sataa. Kauppoja ei tullut.

Vierailija
106/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tavaraa on ihan ylettömästi on se myös paloturvallisuusriski. Eräällä sukulaisellani oli vinttikomerot ja kellari täynnä vanhoja sanomalehtiä ja muovipurkkeja. Ne olisivat palaneet iloisesti jos olisi vaikka tupakan natsa pudonnut sekaan.

Et ole sitten koskaan kuullut palokuormasta?

Tietysti olen, mutta jos tupakoi sisällä ja ripottelee palavia natsoja sinne sun tänne, niin se paloturvallisuusriski ei ole sanomalehdet ja muovipurkit.

Vierailija
107/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummi on ottanut asiakseen talonsa tyhjentämisen. Koska ei ole autoa, niin polttaa pihassa kaiken palavan. Siinä menee kirjat, vaatteet, muoviastiat ilmasto ja perikunta kiittävät!

Vierailija
108/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollainen halveksittu säästäjä. Koronakesänä hamstraukseni osoittautui miniöiden mielestä heille hyödylliseksi, koska he halusivat säilöä ja minulla oli ilmaisia lasipurkkeja. Ilmoitin, että teen itse tomaattisäilykkeeni ja tarvitsen purkkini. He joutuivat ostamaan omansa kaupasta.

Vierailija
109/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti olen, mutta jos tupakoi sisällä ja ripottelee palavia natsoja sinne sun tänne, niin se paloturvallisuusriski ei ole sanomalehdet ja muovipurkit.

Ei kannata yrittää päteä aiheella, josta selvästi ei ole mitään käsitystä. Se kämppä voi kärähtää useammastakin syystä, ei pelkästään tupakoinnista, jota toki ei pitäisi tehdä sisällä.

Vierailija
110/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tästä siinä mielessä itseni, että minunkin on aiemmin ollut vaikeaa heittää mitään pois ja luopua tavaroistani. Olen silti vasta aika nuori ihminen ja varmasti syynä tähän on melko köyhä kotini ja sieltä tullut ajatus, että kaikki pitää säästää ja säilyttää. Tavaroiden myynti kirppiksellä on auttanut paljon ja olen oppinut luopumaan niistä mitä en tarvitse. Kesällä heitin myös tavaraa roskiinkin, kuten rikkinäisiä vaatteita ( en olisi voinut sitä tehdä aiemmin) ja siinä mielessä edistystä on tapahtunut. Nyt mieluummin ajatus, että pitää luopua kaikesta mitä ei tarvitse.

Vierailija
111/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhalta ihmiseltä voi lipsahtaa natsa sormista ihan ilman että erikseen niitä "ripottelisi". Siihen vielä muutenkin kankea liikkuvuus niin sitä ei aina niin nopeasti poimitakaan. Tätä ei tietenkään vielä kolmekymppisenä edes ymmärrä että joku ei voisi liikkua, mutta uskoppa huviksesi, niin ei niitä rollaattoreita ja keppejä muodin vuoksi käytetä.

Vierailija
112/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kauhistuttaa jo vanhempieni kerrostalon ja kesämökin tyhjennys, kun heistä aika jättää. 😬

Vierailija
113/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yrittää päteä aiheella, josta selvästi ei ole mitään käsitystä. Se kämppä voi kärähtää useammastakin syystä, ei pelkästään tupakoinnista, jota toki ei pitäisi tehdä sisällä.

No syttyykö ne lehdet itsekseen? Eivät. Kämppä voi kärähtää monestakin syystä, mutta ei siksi, että vintillä on lehtiä ja jugutttikippoja.

Vierailija
114/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kauhistuttaa jo vanhempieni kerrostalon ja kesämökin tyhjennys, kun heistä aika jättää. 😬

Minua kauhistuttaa paljon enemmän ajatus äitini menettämisestä. Näin erilaisia olemme.

Vinkki: ainakin mökin voi myydä irtaimistoineen.

Vierailija
115/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhalta ihmiseltä voi lipsahtaa natsa sormista ihan ilman että erikseen niitä "ripottelisi". Siihen vielä muutenkin kankea liikkuvuus niin sitä ei aina niin nopeasti poimitakaan. Tätä ei tietenkään vielä kolmekymppisenä edes ymmärrä että joku ei voisi liikkua, mutta uskoppa huviksesi, niin ei niitä rollaattoreita ja keppejä muodin vuoksi käytetä.

Ai rollaattorilla mennään vintille tupakalle?

Vierailija
116/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kauhistuttaa paljon enemmän ajatus äitini menettämisestä. Näin erilaisia olemme.

Vinkki: ainakin mökin voi myydä irtaimistoineen.

Meillä tehtiin näin. Osa sukulaisista vei sitten sinne vain lisää omia romujaan seuraavan omistajan vaivoiksi.

Halvalla kyllä meni kun ei ollut ihan moderneimmasta päästä.

Vierailija
117/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa heidän täyttää omat kaappinsa millä haluavat.

Mä pohdin tuota aloituksen kysymystä kun siivottiin mummoni omakotitalon jäämistöä. Päätin että itse en jätä samanlaista tavaramäärää muiden siivottavaksi. He olivat rakkaita, mutta ei siinä tavaran säästämisessä ollut kyllä pienintäkään järkeä.

Meillä sama. Romua saatiin ajaa monta päivää pakettiauton ja peräkärryn kanssa suoraan kaatopaikalle. Uskomatonta miten paljon tavaraa mahtuu niin pieneen taloon. Olisi ollut edes jotain hyödyllistä tai rahanarvoista.

Sama homma. Melkein kaikki meni kaatopaikalle. Ihan järkyttävää oikeastaan kun ajattelee. Joskus ne hiirensyömät/paskomat tavarat olisi ehkä olleetkin käyttökelpoisia jos niistä olisi osattu luopua, mutta kun ei pystytty. Esim. räsymattoja, verhoja, lakanoita löytyi vintistä ja ulkovarastoista ihan valtavia määriä, kaikki vuosikymmeniä käyttämättömänä ja pilalle menneinä siellä säilytyksessä. Aina joskus ehdotettiin että siivotaanko mutta ei saanut.[/quote

Samaa itsekin mietin, että miksi miksi oi miksi niitä tavaroita hillotaan. Niille voisi vielä hyväkuntoisina olla jollekin käyttöä. Lisäksi toisilla maailmassa ei ole käytännössä mitään ja toisilla ihan valtavasti. Se vaan on niin väärin. En tajua vanhempien ikäpolvien hamstrausta. Anopilla on mm. 80 mattoa. Laskin joskus huvikseen. Puhumattakaan lukemattomista astiastoista ja muista tavaroista.

Vierailija
118/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen halveksittu säästäjä. Koronakesänä hamstraukseni osoittautui miniöiden mielestä heille hyödylliseksi, koska he halusivat säilöä ja minulla oli ilmaisia lasipurkkeja. Ilmoitin, että teen itse tomaattisäilykkeeni ja tarvitsen purkkini. He joutuivat ostamaan omansa kaupasta.

Höpö höpö. Lasipurkkeja on kaupat väärällään ja ne on kaiken lisäksi halpoja. Ei ne sinun säilöntälasipurkit mitään antiikkia ole. Kun miniät viitsivät säilöä, niin kai poikasi tienaavat edes sen verran, että muutaman purkin raaskii ostaa?

Vierailija
119/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte etteivät äidit ja anopit puutu teidän huusholleihinne, niin älkää tekään puuttuko heidän huusholleihinsa.

Eläessään jokainen saakoon päättää itse kodistaan. Piste.

Vierailija
120/121 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Lasipurkkeja on kaupat väärällään ja ne on kaiken lisäksi halpoja. Ei ne sinun säilöntälasipurkit mitään antiikkia ole. Kun miniät viitsivät säilöä, niin kai poikasi tienaavat edes sen verran, että muutaman purkin raaskii ostaa?

Katsos kun tähän nykyiseen kotoilukulttuuriin kuuluu se, että purkit on Riihimäen lasin tuotantoa. Niitä ei kaupasta enää saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi