Mikä lentoalan ihmisillä on niin huonosti
Lakkoilevat lähes vuosittain tai uhka on ilmassa. Se häiritsee monen yksityis-ja työelämää. Ei tavalliset palkansaajat lakkoile jatkuvasti vaan nostavat pienen tilipussinsa tyytyväisenä, että on töitä.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:50"]
Iäkkäämmillä on helpompaa, kun ei tarvitse luopua eduista ja palkka juoksee, vaikkei olisi ollut pätevä vuosikymmeniin.
[/quote]
Teknisen puolen toimistohessut ja terveyskeskustöpöttelijät on just näitä julkisella puolella. Puolet vuodesta ollaan lomilla, toinen puoli sairauslomilla, osaaminen, pätevyys ja ahkeruus täysi nolla ja palkkaa saavat noin kaksi kertaa sen mitä samaa työtä tekevät nuoremmat pätkätyökollegansa.
En ole töissä Finnairilla mutta muuten alalla. Finnairlaisethan pudottivat jo palkkaansa kertaalleen, nimenomaan juuri lentoemännät. Jännää, että näissä keskusteluissa aina viitataan näihin samoihin asioihin: viiden tähden hotelleihin, vanhempien emäntien aikoinaan neuvottelemiin suuriin palkkoihin, verovapaisiin päivärahoihin jne. Toivotetaan ahneet emännät kortistoon ja uusia, kauniita, ystävällisiä ja halpoja espanjattaria tilalle.
Onko asia todella näin että suomalainen on näin kateellinen että mieluummin jakaa työtä ulkomaille kuin pitää sitä kotimaassaan kilpailukykyisellä palkalla? Minun täytyy myöntää että jos minun palkkapussistani otettaisiin 20% pois, täytyisi varata ensi sijassa aika pankkiin neuvottelemaan asuntolaina uusiksi.. Entäpä se, että sinulla olisi tietty määrä vapaapäiviä, mutta että niiden ei tarvitse olla kotona vaan ulkomailla viettämäsi aika on vapaapäiväsi?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:42"]
Julkinen sektorikin on jakautunut kahtia. Siellä suuret edut ja isot palkat ja laiskottelu työajalla koskevat nimenomaan vanhempaa työntekijäpolvea, 45-vuotiaita ja sitä vanhempia, jotka ovat tulleet julkiselle puolelle viimeistään 1990-luvulla. Nuoremmat, sen jälkeen julkiselle sektorille eksyneet elävät ihan eri maailmassa mm. pätkätyökurimuksineen. Ja nyt kun julkista puolta ennestään supistetaan, ketkä saavat pitää paikkansa ja etunsa? Tietysti iäkkäämmät, koska laki estää potkimasta heitä pois.
[/quote]
Allekirjoitan tuon kaiken, vaikka itse en noihin raameihin sovikaan. Läskiä ja tehottomuutta, sitä on veronmaksajien harteilla julkisen muodossa järjettömän paljon.
Megalomaaniset yt:t olisivat, ei kun ovat, tarpeen. Asap.
19
Minäkään en ole töissä Finnairilla mutta toisessa lentoyhtiössä... meillä, ainakin vielä toistaiseksi menee ihan ok vaikkakaan ei hyvin. Olisikohan ollut noin vuosi sitten kun yhtiömme matkustamohenkilökunta ei hyväksynyt palkanalennuksia... lakkoilun jälkeen ja sopimukseen päästyään työnantaja ilmoitti siirtävänsä ison osan lentoja toisen tytäryhtiön operoitavaksi jonka kulut ovat pienemmät. Eli, nämä emot katsoivat asiaa lyhyellä aikavälillä joka johti siihen että pitkällä aikavälillä osa jää (ja on jo jäänyt) ilman työtä!
Eikä siinä ole mitään kateellista jos firma ei pysy hengissä nykyisellä kulurakenteellaan. Kyllä minä ainakin olisin valmis palkkani ja etuuteni karsimaan jos vaihtoehtona on koko työpaikan menettäminen...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:53"]
Minäkään en ole töissä Finnairilla mutta toisessa lentoyhtiössä... meillä, ainakin vielä toistaiseksi menee ihan ok vaikkakaan ei hyvin. Olisikohan ollut noin vuosi sitten kun yhtiömme matkustamohenkilökunta ei hyväksynyt palkanalennuksia... lakkoilun jälkeen ja sopimukseen päästyään työnantaja ilmoitti siirtävänsä ison osan lentoja toisen tytäryhtiön operoitavaksi jonka kulut ovat pienemmät. Eli, nämä emot katsoivat asiaa lyhyellä aikavälillä joka johti siihen että pitkällä aikavälillä osa jää (ja on jo jäänyt) ilman työtä!
Eikä siinä ole mitään kateellista jos firma ei pysy hengissä nykyisellä kulurakenteellaan. Kyllä minä ainakin olisin valmis palkkani ja etuuteni karsimaan jos vaihtoehtona on koko työpaikan menettäminen...
[/quote]
mikä yhtiö on kyseessä?
kuinka monta vapaapäivää sinulla on kuukaudessa? mitä jos yhtiösi vaatiikin että vietät osan niistä ulkoasemilla? tai että lepoajat määräytyisvätkin uuden eu-opsin mukaan, tiedät kai mikä uusi minimilepoaika on?
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin ja iloisesti. Eihän Finnair ole missään nimessä menossa konkurssiin! Kyse on työehtosopimuksesta ja siihen työnantajan puolelta ajettavista palkan huononnuksista. Pitäkäähän vain varanne ensi TES-kierroksella! Yhtiönne voi hyvinkin tuottaa voittoa, mutta silti palkkojanne halutaan alentaa. Käykö tämä edelleen ihan kiltisti noin vain?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:52"]
[/quote]
mikä yhtiö on kyseessä?
kuinka monta vapaapäivää sinulla on kuukaudessa? mitä jos yhtiösi vaatiikin että vietät osan niistä ulkoasemilla? tai että lepoajat määräytyisvätkin uuden eu-opsin mukaan, tiedät kai mikä uusi minimilepoaika on?
[/quote]
En ole matkustamo, enkä muutakaan "lentävää" henkilökuntaa joten kysymys on irrelevantti kohdallani. Mutta... oliko niin että "kotiasemalla" lepo on 12 tuntia ja "ulkoasemalla" 10 tuntia josta 8 pitää saada pystyä nukkumaan. Mielestäni kuullostaa kohtuulliselta.
Omassa työssäni työnantajani voi määrätä minut työkomennukselle ulkomaille tarpeelliseksi näkemäkseen ajaksi eikä minua sopimukseni mukaan edes sido työajat eikä minulla ole määrättyjä lepoaikoja... sen verran mitä tiedän voin sanoa että palkkani on pienempi verrattuna 13-vuotta (minun aikani työnantajani palkoilla) palvelleen Finnairin purserin (olen itse esimiesasemassa).
lisäys... siis tietysti sitoo lakisääteiset työajat. Mahdolliset ylityöt saan vapaana en rahana jos niitä joskus pystyy vapaana ottamaan.
Valinta kysymyksiä... itse olen työni valinnut.
t:29
jos et lennä, et voi myöskään ymmärtää lepoajoista mitään. tietosi myöskin lepoajoista on vanhentunut. nuo vanhat säännöt olivatkin kohtuullisia, mutta niitäkin halutaan pienentää. muun muassa, siis.
Kun rautatiet tulivat Suomeen oli vähien junien konduktöörin virka jotain hienoa. Kun linja-autoliikenne alkoi Suomessa, oli vähien bussien bussiemännän virka jotain hienoa. Kun lentoliikenne alkoi Suomessa, oli vähien koneiden lentoemäntätyö jotain hienoa.
Maailma muuttuu Eskoseni. Nyt on junia ja busseja ja lentokoneita vaikka muille jakaa ja työ niiden parissa arkista askarrusta. Bussiemäntä on duunari, konduktööri on duunari ja lentoemäntä on duunari. Miksi viimeksi mainitun tulee tienata sama summa kuin korkealle koulutettu akateminen tai asiantuntija?
Työ ei ole enää samanlaista ja tulijoita on.
Maailma muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:25"]
jos et lennä, et voi myöskään ymmärtää lepoajoista mitään. tietosi myöskin lepoajoista on vanhentunut. nuo vanhat säännöt olivatkin kohtuullisia, mutta niitäkin halutaan pienentää. muun muassa, siis.
[/quote]
En tiedä mitään mutta tiedän kuitenkin nuo vanhat ajat (jos ne nyt siis vanhoja ovat)... kerrohan mitkä ne uudet ovat!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:15"]
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin ja iloisesti. Eihän Finnair ole missään nimessä menossa konkurssiin! Kyse on työehtosopimuksesta ja siihen työnantajan puolelta ajettavista palkan huononnuksista. Pitäkäähän vain varanne ensi TES-kierroksella! Yhtiönne voi hyvinkin tuottaa voittoa, mutta silti palkkojanne halutaan alentaa. Käykö tämä edelleen ihan kiltisti noin vain?
[/quote]
Juu, eiväthän valtiolliset lentoyhtiöt missään päin Eurooppaa kärsi rakennemuutoksesta tai mene konkurssiin...
Finnairin kulurakenne ja ammattiliittojen tempaukset eivät johda kuin yhteen lopputulokseen jos jotain radikaalia ei tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:15"]
[/quote]
Juu, eiväthän valtiolliset lentoyhtiöt missään päin Eurooppaa kärsi rakennemuutoksesta tai mene konkurssiin...
Finnairin kulurakenne ja ammattiliittojen tempaukset eivät johda kuin yhteen lopputulokseen jos jotain radikaalia ei tehdä.
[/quote]
finnairhan teki hienoisesti voittoa.. ei se ole konkurssiin menossa. lentoyhtiöt eivät tällä hetkellä ole kovinkaan kannattavia, mutta finnairimme on kyllä ollut voiton puolella, lukekaa vaikka tästä:
http://www.iltalehti.fi/talous/2013081417366547_ta.shtml
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:21"]
[/quote]
mikä yhtiö on kyseessä?
[/quote]
En ole matkustamo, enkä muutakaan "lentävää" henkilökuntaa joten kysymys on irrelevantti kohdallani. Mutta... oliko niin että "kotiasemalla" lepo on 12 tuntia ja "ulkoasemalla" 10 tuntia josta 8 pitää saada pystyä nukkumaan. Mielestäni kuullostaa kohtuulliselta.
Omassa työssäni työnantajani voi määrätä minut työkomennukselle ulkomaille tarpeelliseksi näkemäkseen ajaksi eikä minua sopimukseni mukaan edes sido työajat eikä minulla ole määrättyjä lepoaikoja... sen verran mitä tiedän voin sanoa että palkkani on pienempi verrattuna 13-vuotta (minun aikani työnantajani palkoilla) palvelleen Finnairin purserin (olen itse esimiesasemassa).
[/quote]
ei mitenkään irrelevantti, kiinnostaa tietää mikä yhtiö on toiminut noin, ei taida olla ihan suomiyhtiö?
eu-opsin säädökset sen sijaan ovat ihan julkista tietoa joten help yorself!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:21"]
[/quote]
mikä yhtiö on kyseessä?
[/quote]
[/quote]
ei mitenkään irrelevantti, kiinnostaa tietää mikä yhtiö on toiminut noin, ei taida olla ihan suomiyhtiö?
eu-opsin säädökset sen sijaan ovat ihan julkista tietoa joten help yorself!
[/quote]
Joo ei todellakaan ole mikään suomalainen yhtiö...
No en nyt jaksaisi niitä kaivella joten miksi et vaan laita niitä tänne?
Sieltähän ne löytyi...
OPS 1.1110 Rest
1. Minimum rest
1.1. The minimum rest which must be provided before undertaking a flight duty period starting at home base shall be at
least as long as the preceding duty period or 12 hours whichever is the greater;
1.2. The minimum rest which must be provided before undertaking a flight duty period starting away from home base
shall be at least as long as the preceding duty period or 10 hours whichever is the greater; when on minimum rest
away from home base, the operator must allow for an eight hour sleep opportunity taking due account of travelling
and other physiological needs;
1.3. An operator will ensure that effects on crew members of time zone differences will be compensated by additional
rest, as regulated by the Authority subject to the provisions of Article 8.
1.4.1. Notwithstanding 1.1 and 1.2 and subject to the provisions of Article 8, the Authority may grant reduced rest
arrangements.
1.4.2. Each operator will have to demonstrate to the Authority, using operational experience and taking into account other
relevant factors, such as current scientific knowledge, that its request for reduced rest arrangements produces an
equivalent level of safety.
2. Rest periods
2.1. An operator shall ensure that the minimum rest provided as outlined above is increased periodically to a weekly rest
period, being a 36-hour period including two local nights, such that there shall never be more than 168 hours
between the end of one weekly rest period and the start of the next. As an exception to OPS 1.1095 point 1.9, the
Authority may decide that the second of those local nights may start from 20:00 hours if the weekly rest period has
a duration of at least 40 hours.
Isompien pomojen palkkaa tuski lasketaan, päinvastoin. Työntekijöiden nahastahan se revitään. Hyvä kun lakkoilevat.
Iäkkäämmillä on helpompaa, kun ei tarvitse luopua eduista ja palkka juoksee, vaikkei olisi ollut pätevä vuosikymmeniin.