Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotias poikamme uskoo yhä joulupukkiin. Tulisiko kertoa totuus?

Vierailija
14.11.2013 |

Pelkään, että kaverit pian kiusaavat neljäsluokkalaistamme koulussa, kun uskoo edelleen joulupukkiin. Olisiko hyvä meidän vanhempien valaista hieman totuutta?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa, miten asian voi paljastaa lapselle ilman suurta pettymystä? Meillä 7v. uskoo joulupukkiin, ja en haluaisi enää mitään tilausjoulupukkeja hankkia. Varmaan olisi paras, jos asia selviäisi hänelle ennen jouluaattoa!

Englannissa muuten sanotaan alusta saakka lapsille, että joulupukki tuo vaan osan lahjoista (ne mitkä laitetaan sukkaan) ja loput on vanhemmilta jne. Ja kun ne lahjat tulee sinne sukkiin ja kuusen alle yön aikana, on paljon helpompi "systeemi" kun tämä meidän, että joku pukeutuu joulupukiksi ja tulee oikeasti tuomaan lahjat....

Vierailija
22/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme teitä vaivaa kun ensinkään alatte valehdella lapsille tosta?! Ihan on itse aiheutettua, lapsi on varmaan tosi iloinen kun saa kuulla että sille on valehdeltu vuosia ja vanhemmat on naureskelleet selän takana kuinka "se uskoi!" ja sit loppujen lopuks miettineet et miten me sille kerrotaan että ollaankin aina valehdeltu sille. Hihhih.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan peloteltu pukilla tai juteltu isommin pukista. Siksi olenkin ihmeissäni kun meidän 10 v uskoo edelleen täysillä pukkiin. Meillä kuitenkin lapsetkin askartelee mummille ym lahjat pukille avuksi. Eli tietävät että osa lahjoista on sukulaisten ostamia.

pukkina meillä tapaa olla lasten isä joka "sattuu" aina olemaan saunassa kun pukki tuo lahjat. Luultiin että lapset tajuaisivat jutun jo ajat sitten. olen ajatellut että jos lapsi kysyy niin vastaan jotenkin ympäripyöreästi niin että saa itse päättää mitä ajattelee. Suoraan en ole koskaan sanonut että pukkia olisi tai ei olEiköhän

Vierailija
24/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin yksinkertainen niin kannattaa luovuttaa kokonaan. :)

Vierailija
25/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuo liittyy siihen että nykylasten maailma on melko rauhatonta ja aikuistua pitäisi kovin nuorena. Vastuuta lykätään heti koulun alettua. Tulee kännykät, tietokoneet ja kaikki. Ihan liian nuorilla on vastuuta. Joulupukko on sitten se taruhahmo joka edustaa sitä viattomuutta.

Mullakin 9v uskoo pukkiin vielä. Alusta asti pukki on ollut se lahjantuoja tonttujen ohella. Pukki kutsutaan kotiin, jos lapsi niin haluaa. Mun lapsista vaan 2/3 pelännyt pukkia. Siksi pukki harvoin on vieraillut. Kaupassa hyppäävät vieläkin selän taakse piiloon vaikka nuo pelkurit ovat jo koulussa molemmat. En ymmärrä mistä tuo pelko tulee. Ihan normaaleja pukkeja meilläkin käynyt silloin kun on käynyt.

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:15"]

Meillä myös...Miksiköhän nykylapset uskovat/haluavat uskoa joulupukkiin paljon kauemmin kuin ennen?! Itse en uskonut enää n. 6-7 vuotiaana.

Olen kyllä kuullut, ettei "lapsen uskosta" ole mitään haittaakaan, vaan lapsi uskoo juuri niin kauan kuin itse tarvitsee.

[/quote]

Vierailija
26/31 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 9v uskoo vielä joulupukkiin. Itsekkin meinasin samanlaisen aloituksen tehdä. Tietää kyllä, että vanhemmat ostavat osan lahjoista, mutta silti uskoo että pukki ne tuo.

Eilen kyseli saunassa joulupukissa ja tuntui jo pahalta keksiä valheita. Pienemälle vielä voi lasketella satuja ihan hyvällä omalla tunnolla, mutta jotenkin ei vaan tunnu enää kivalta isomman lapsen "huijaaminen"

Mutta jos kerron nyt totuuden niin kertoo sen myös pikkusiskolleen. Olisi kiva jos 4v vielä uskoisi satuihin.

Luotan, että kyllä se koulussa vielä selviää se totuus

Vierailija
27/31 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllähän ne saa sen koulussa kuulla ... koulukiusaamisena. Jo se, että lapsi menettää luottamuksen omiin vanhempiinsa on kamalaa. Plus vielä se, että luokkatoverit haukkuu tyhmäksi ja helppouskoiseksi (vaikkei siis oo lapsen vika kun vanhemmat on järjestelmällisesti huijannu). Lapsi usein purkaa vihan, pettymyksen, nolatuksi tulemisen ja pelonkin tunteita käytöshäiriöillä

Vierailija
28/31 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä erikseen tarvitse ilmoittaa. Moni lapsi väittää uskovansa ja niin tein itsekin, vaikka tiesin ettei näin ole. Ajatus on enemmänkin siinä, että haluaa uskoa siihen mukavaan, lämpimään ja hieman taianomaiseen hahmoon ja on mukava kuvitella ja mietiskellä sitä satumaailmaa. En usko, että täysin sokeasti siihen tuon ikäiset enää uskoo ja totuus sattuisi syvästi rintaan. Eihän niitä pukkeja tarvitse enää tilata, voit vaikka sanoa että nyt olet jo sen verran iso ja itsenäinen, että pukki käy nyt pienempien luona tms. Jos välttämättä pukin haluaa niin miksi joku tuttu ei voisi tulla käymään pikavisiitillä.

En kyllä tekisi mitään juttutuokiota pukin olemassa olemisesta. Itselleni tulisi siitä kiusallinen ja tyhmä olo jos mulle sellainen olisi pidetty. Kyllä se muualta selviää, tuskin kellekään teistäkään on vanhemmat asiasta informoinut. Enkä usko, että kukaan pukkiin uskomisesta kiusaa tai tilanne siiheb päätyisi. Jos lapsi haluaa uskoa, anna uskoa. Kasvaa siitä ulos tai sitten uskoo koko ikänsä. Ei siitä haittaa ole.

29/31 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus näemmä, mutta jatketaan keskustelua :) mulla ekaluokkalainen tyttö ja kerroin hänelle viime keväänä, ettei pukkia ole olemassa (keskustelu lähti niin luonnollisesti siihen suuntaan ja koin, että nyt on hyvä hetki kertoa) ja tyttö oli ihan innoissaan koska nyt tietää totuuden ja hän voi olla meidän aikuisten mukana "juksuttamassa" pikkusiskoja.

No, nyt kun hän on halunnut jotain lelua, olen todennut, että katsotaan mitä pukki tuo ja vinkannut silmää (pikkusiskot olleet vieressä) ja nyt olen huomannut, että hän on tainnut unohtaa, että kerroin totuuden keväällä! Puhuu taas pukista ja tontuista niinkuin ennenkin! No uskokoot sitten, ei siitä haittaakaan ole, mutta olen mä kyllä vähän ihmeissäni :D

Vierailija
30/31 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v uskoo vaikka jo viime jouluna kerroin että kai tiesit, että lahjat tulee perheeltä? Poika itki hirveästi ja pahoitti mielensä miksi kerroin..

Nyt on unohtunut viime vuosi ja täysillä uskotaan taas. Luulen että se on halua pitää joulusatua yllä. Itsekin jouluihmisenä nautin joulun taian tunnelmasta. Oikea pukki asuu Korvatunturilla, muut ovat apupukkeja.

Vierailija
31/31 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta kommentoin kuitenkin. Meillä ei ole koskaan uskoteltu että joulupukki on totta. Vaan kerrottu, että joulupukki on satuhahmo joka kuuluu jouluun ja joulun tunnelmaan vaikka ei totta olekaan. Vanhemmat, sukulaiset ja ystävät tuo lahjat ja joulupukki vain auttaa jakamaan ne.

Minulle itselleni ei ole koskaan asiaa valehdeltu ja muistan silti aina lapsena olleeni ihan täpinöissäni kun odotin joulupukkia. Oli ihan parasta. Sama omilla lapsilla. Ainoa mikä tässä tavassa on eroa ja jäänyt pois siihen "joulupukki on totta" - vakuutteluun on se, että ei ole tarvinnut huomata vanhempien valehdelleen monta vuotta.

Valehtelun vuoksi tätä kierrettä ei ole minulle aikanaan jatkettu. Voi olla lapselle isokin pettymys huomata että rehellisyyttä arvostavat vanhemmat valehtelee tällaisessa asiassa. Sitä pettymystä ei vaan kaikki näytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän