Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piinaavista alkuraskauden vuodoista

Vierailija
14.11.2013 |

Viikkoja on nyt 9+6 ja kuukauden olen kulkenut rätti housuissa. Ei enää jaksaisi, ei huvita. Ei voi käydä edes saunassa, harrastaa seksiä, eikä kotoaankaan uskalla lähteä kummemmin pois kun ei koskaan tiedä koska tulvii. Viimeisen viikon verta on tullut lorisemalla välillä, mutta aina kun ehdin jo ajatella, että se oli tässä ja vihdoinkin piina sekä epävarmuus on ohi ja voin varmasti surra keskenmenoa niin se vuoto hiipuu olemattomaksi. Toki vain alkaakseen sitten uudelleen päivän tai kahden päästä yhtä runsaana. Mitään raskausmateriaaliksi luokiteltavaa ei ole ulos tullut, joitakin hyytymiä, mutta ei mitään sellaista mitä spontaanissa keskenmenossa joskus keväällä tuli. Kipuja ei kummemmin ole, pieniä jomotteluja, raskausoireet on normaalit, mutta mitään muuta normaalia tässä sekundaraskaudessa ei sitten varmaan olekaan tai en ainakaan usko, että tuolla tälläisten vuotojen jälkeen voi mitään elämää olla. Saa olla melkoisen sitkeä sissi ja sitä pitäisi olla sitten vastaisuudessakin kun ei jatkuvat vuodot kauhean ruusuista tulevaisuutta raskaudelle luo.

Kysymys on, että joko tälläisessä tilanteessa voi vaatia ultraa ja onko viisaampaa soitella suoraan päivystykseen vai neuvolan kautta lähetteellä? Neuvolaan en ole vielä varannut aikaa kun olen kokoajan ollut siinä uskossa, että tämä menee kesken, mutta ei tämä tilanne oikein edisty. Tiedän, että keskenmenoa ei voi estää, mutta haluaisin vain tietää mistä nämä vuodot johtuu ja eroon tästä epävarmuudesta joka syö kohta elävältä. Sitä on vaan jäänyt mielikuva, että alkuraskaudessa suhtaudutaan aika nihkeästi ultriin jos vuotaa kun ei sitä keskenmenoa voi näillä viikoilla estääkään ja siksi en heti ensimmäisen vuodon alettua juossut ultraan. Minulla on muissakin raskauksissa ollut vuotoja, mutta ei tälläisiä. Sitä vaan haluaisi jo jonkun päätöksen tälle, kyllähän sitä jo melko varmasti tietää, että ei tälle enää onnellista loppua ole, mutta jos tämä on menossa kesken niin ehkä se tarvitsee apua keskeytyäkseen ja jo oman terveyden kannalta se ultra kai voisi olla jo paikallaan?

Toki jos jollain on tarinoita joissa raskaudessa on lorissut hyytymien kera ja silti tarina on päättynyt onnellisesti niin kuulen niitäkin kyllä mielelläni. Olisihan se ajatuksena ihana jos kaikesta huolimatta saisi vauvan syliin vaikka enemmänhän se vielä sattuu jos alkaa liikaa elättelemään toiveita.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän epävarmuutesi tosi hyvin. On tosi raskasta se toivon ja toivottomuuden vaihtelu.

Riippuu neuvolasta, niissäkin osassa ultra, jolla voivat tsekata. Sieltä joka tapauksessa osaavat neuvoa miten paikkakunnallasi kannattaa toimia. Itse soitin vastaavassa tilanteessa yleispäivystykseen (niukkaa tiputtelua ollut viikko, sitten alkoi myöhään illalla reilumpi vuoto), eivät sinne huolineet. Seuraavana aamuna pääsin naistentautien polille ultrattavaksi päivystystapauksena, kun soitin ja kerroin omasta keskenmenotaustasta. Alkuraskauden ultra oli varattuna myös jo yksityiselle, olisimme joka tapauksessa käyneet. Sen saattoi sitten perua, kun polin ultrassa näkyi syke! Aiemmin aivan samoilla oireilla todettu tuulimuna vkolla 11 eli ei sitä todella ultraamatta voi tietää.

Vierailija
2/4 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama, mutta tungin väkisin kunnalliseen ultraan about kerran viikossa, eivät ne poiskaan käännyttäneet. (gynekologinen päivystyspoliklinikka, silloin Jorvissa). Vuosin verta viikot 6-13, ihan terve vauva syntyi. Kohdussa näkyi kohta mistä vuotaa, mutta syytä ei selvinnyt. Ottivat kaikki mahdolliset testit tulehduksiin jne. liittyen, helpotti ainakin omaa mielenterveyttä että tiesin ettei vaiva olisi ollut esim. antibiooteilla estettävissä.

Sinuna kävisin yksityisellä jos et kunnalisella puolella ultraan pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan vaan yhteys, sieltä pitäisi tulla lähete ultraan ihan vaatimattakin. Vuodot ovat normaaleja alkuraskaudessa, mutta nuo eivät enää mene tavallisten vuotojen piikkiin. Eivät määrältään eivätkä jatkuvuudeltaan. Olisi myös syytä selvittää mistä vuodot johtuvat: Onko tulehdusta tms. Ja onhan aina valitettava mahdollisuus, että kyseessä on vaikka keskeytynyt keskenmeno, kohdunulkoinen (sen kyllä pitäisi oireilla kivuilla), joten todellakin olisi syytä päästä ultraan.

Minä pääsin jo vähemmilläkin mitenkään vaatimatta, kun kestivät pitkään.

Vierailija
4/4 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä noilla lorinavuodoilla pitää ultraan päästä tai en itse asiassa tiedä, kannattaisiko sun tehdä vaikka vielä raskaustestikin? Mulla oli toisessa raskaudessa todellinen tulvavuoto. Luulin tietysti keskenmenoksi, mutta sairaalan ultrassa totesivat, että alkio voi hyvin. Vuoto tuli kuitenkin kohdunseinämästä (nämä tavalliset tiputtelut tulevat kai kohdunsuulta), ehkä sitten odotin hetken kaksosia? Tulva tuli vielä toisenkin kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan