Koulujen kasvisruokapäivää ehdotetaan peruutettavaksi.
Hyvä ehdotus. Tällaisen asian pitää perustua vapaaehtoisuuteen, ei pakollisuuteen. Lisäksi kasvispäivän ruoat ovat olleet pääsääntöisesti hyvin ala-arvoisia, esim. quornia.
Kommentit (32)
Tuli selvästi liian kalliiksi. Onhan halpatuontiliha paljon halvempaa!
Mikä kasvisruokapäivässä on niin huonoa?
ja kertokaa, miksi te haluatte laittaa suuhunne teljetyn eläimen verisen palan jostain takapuolesta? En ymmärrä.. Sit vaahdotaan, että "oon eläinrakas" hyi v-u.
Mulla opettajana ei olisi kasvisruokapäivää vastaan yhtään mitään. Kunhan se ruoka sitten on oikeasti kasvisruokaa eikä liharuokaa, jossa vaan ei ole sitä lihaa.
Monessa kunnassa mennään kouluruoan suhteen siitä, mistä aita on matalin. Ei sen tarvitse toki luomuruokaa olla, mutta voisi se ruoka silti olla hyvänmakuista. Itse en maksa koulun ruoasta vaan tuon omat eväät. Sääliksi käy oikeasti monia kasvavia lapsia, jotka ei sitä koulun mössöä saa alas. Ja sitten kiukuttaa, kun loppupäivän on nälkä.
Anteeksi, mutta miten te teette esim. makaronilaatikkoa, jos oletatte, että kasvisruoka on yleensä lihatonta liharuokaa? Oikeastiko olette sitä mieltä, että kasvismakaronilaatikko on pelkkää makaronia, munaa ja maitoa? Tai jauhelihapihvipäivänä kasvisruokana on pelkkää munaa ja korppujauhoa? Lihakastikepäivänä pelkkää kastiketta?
Ainoa kasvisruoka, jota on yhtään järkevää tehdä alkuunsa liharuoan kanssa on keitot ja niihin on hyvin helppo lisätä kasviproteiinia ja niin sitä kyllä lisätäänkin.
Kannatan peruutusta ehdottomasti. Kasvisruoka on aina pahaa koulussa ja toteutettu huonoista raaka-aineista. Lisäksi kasvisruoka ei ole mikään allergiakysymys vaan aate, tehkööt ihmiset vapaa-ajallaan mitä tykkäävät.
Koululaiset syövät edelleen parhaiten uunimakkaraa, jauhelihakastiketta ja spagettia, kalapuikkoja ja Tampereella mustaamakkaraa :) Kasvisruuat jäävät syömättä ja menevät roskikseen.
nim. koulussa päivittäin ruokaileva
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:34"]
Vaikka olen itse kasvissyöjä, mulle on ihan mysteeri miksi yksi päivä "leimataan" kasvisruokapäiväksi. Ainakin mun kouluaikoina kouluissa oli mm. pinaattikeittoa, pinaattilettuja, puuroa ja mehukeittoa, perunavelliä jne. säännöllisesti. Etenkin pinaattilettupäivät olivat odotettuja, ja kundit kilpailivat kuka söi eniten niitä.
[/quote]
Nykyään ei koulussa enää saa syödä mielinmäärin eikä aina edes mahaansa täyteen. Se on 4-5 pinaattilettua/ruokailija. Mietin usein, mitä ne kasvavat pojat siitä määrästä muka saa mahaansa. T. ope
[/quote]
opella on nyt vähän väärä käsitys. Kyllä ruokaa saa mahansa täyteen ottaa mutta kokonainen annos kerrallaan. Ei esimerkiksi 10 kalapuikkoa ilman salaattia jne.
emäntä
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:51"]
En tiedä nykypäivän kasvisruokapäivistä, mutta ainakin ennen ne kasvisruoat oli aika onnettomia. Nimenomaan jotain pinaattilettuja tai kasvispihvejä. Proteiini sivuutettiin aika tehokkaasti, esim. linsseistä tai pavuista ei ollut kukaan kuullukaan. Syö siinä sitten neljä pinaattilettua ja pärjää sillä koko päivä.
[/quote]
Eihän koululounaalla ole tarkoituskaan pärjätä koko päivää! Se on yksi päivän VIIDESTÄ ateriasta ja kalorisaannin ei tarvitse olla kuin neljännes päivän saldosta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:34"]
Vaikka olen itse kasvissyöjä, mulle on ihan mysteeri miksi yksi päivä "leimataan" kasvisruokapäiväksi. Ainakin mun kouluaikoina kouluissa oli mm. pinaattikeittoa, pinaattilettuja, puuroa ja mehukeittoa, perunavelliä jne. säännöllisesti. Etenkin pinaattilettupäivät olivat odotettuja, ja kundit kilpailivat kuka söi eniten niitä.
[/quote]
Nykyään ei koulussa enää saa syödä mielinmäärin eikä aina edes mahaansa täyteen. Se on 4-5 pinaattilettua/ruokailija. Mietin usein, mitä ne kasvavat pojat siitä määrästä muka saa mahaansa. T. ope
[/quote]
opella on nyt vähän väärä käsitys. Kyllä ruokaa saa mahansa täyteen ottaa mutta kokonainen annos kerrallaan. Ei esimerkiksi 10 kalapuikkoa ilman salaattia jne.
emäntä
[/quote]
Käytäntö vaihtelee kouluittain. Meidän koulussa ainakin niin että jos jossain tuotteessa on rajoitus että monta saa ottaa per pää niin ei todellakaan saa ottaa yhtään sen yli. Lisukkeeksi voi vetää sitten kymmenen näkkäriä jos jää nälkä tai kumiperunoita kymmenen, mutta jos kalapuikkoja saa ottaa viisi niin niitä ei santsikierroksella oteta yhtään jos eka kierroksella sen viisi ottanut jo.
No emäntä varmaan muistaa kalapuikkopojan?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:51"]
En tiedä nykypäivän kasvisruokapäivistä, mutta ainakin ennen ne kasvisruoat oli aika onnettomia. Nimenomaan jotain pinaattilettuja tai kasvispihvejä. Proteiini sivuutettiin aika tehokkaasti, esim. linsseistä tai pavuista ei ollut kukaan kuullukaan. Syö siinä sitten neljä pinaattilettua ja pärjää sillä koko päivä.
[/quote]
Eihän koululounaalla ole tarkoituskaan pärjätä koko päivää! Se on yksi päivän VIIDESTÄ ateriasta ja kalorisaannin ei tarvitse olla kuin neljännes päivän saldosta.
[/quote]
Joo mutta pitkä väli tulee syömisiin jos on ekassa ruokailuvuorossa ja pääsee kolmelta koulusta (viimeiset 2 tuntia liikuntaa) ja vielä pyöräilee kotiin. Itse pyörryin kerran tuollaisena päivänä, enkä siis ollut mikään nirsoilija kouluruokailussa. Omia eväitä meillä ei saanut olla mukana ala-asteella ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:52"]
No emäntä varmaan muistaa kalapuikkopojan?
[/quote]
Kalapuikkopojan, joka halusi täyttää vatsansa kalapuikoilla. Vain kalapuikoilla. Muut syökööt salaatit ja perunat. Iman niitä kalapuikkoja.
Meillä oli aikoinaan puuroa mehukeiton kanssa koulussa, jotain ohrapuuroa se taisi olla, ei silloin kukaan puhunut mistään kasvisruokapäivistä, ruokaa kun ruokaa. Ja se kuului menekiltään kärkipääruokiin eli oli monen lempparia kouluruuista. Nykyisin ihmiset kuvittelevat saavansa nälkämaan lapsen mahapöhön yhdestä lihattomasta päivästä proteiininpuutteen vuoksi ja proteiinintarpeen olevan muutenkin aivan valtava (johtunee näistä fitnessvillityksistä ja superproteiinirahkaraejuustopatukkajuoma-tuotteista).
Ihminen ei tarvitse lihaa päivittäin, parina kolmena päivänä viikossa riittää kattamaan eläinproteiinin tarpeen. Liiallinen proteiininkäyttö sen sijaan voi aiheuttaa jopa munuaisongelmia (no, ne tuskin vaarana pelkän lihaa sisältävän kouluruuan vuoksi).
Kun budjetti on tiukilla, niin miksi lihaa pitäisi olla periaatesyistä ruokalistalla joka päivä, se kun on kallis raaka-aine ja jokapäiväisenä tarpeeton.