Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen kasvisruokapäivää ehdotetaan peruutettavaksi.

Vierailija
13.11.2013 |

http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinkil%C3%A4iskoulujen+kasvisruokap%C3%A4iv%C3%A4+halutaan+sittenkin+perua/a1305746370988

Hyvä ehdotus. Tällaisen asian pitää perustua vapaaehtoisuuteen, ei pakollisuuteen. Lisäksi kasvispäivän ruoat ovat olleet pääsääntöisesti hyvin ala-arvoisia, esim. quornia.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen itse kasvissyöjä, mulle on ihan mysteeri miksi yksi päivä "leimataan" kasvisruokapäiväksi. Ainakin mun kouluaikoina kouluissa oli mm. pinaattikeittoa, pinaattilettuja, puuroa ja mehukeittoa, perunavelliä jne. säännöllisesti. Etenkin pinaattilettupäivät olivat odotettuja, ja kundit kilpailivat kuka söi eniten niitä.

Vierailija
2/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kakkonen jatkaa vielä, että Quornia kouluruoaksi? Miten paljon se budjetti olikaan? Mun lähikaupassa 300 gramman pussi maksaa noin 4-4,5 euroa. Tietty koulut saanevat sitä edullisemmin, mutta on se silti kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa on joka viikko parina päivänä vain kasvisruokaa. Siis ei mitään päätöstä, mutta ei nruokalistojen mukaan lihaa tai kalaa olsuukin 3 kertaa viikossa.

Vierailija
4/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa on Helsingissä.

Turussa on iät ja ajat "kasvisruokapäiviä", eli lounaaksi on puuroa tai vaikkapa soijakiusausta, kouluissa ja päiväkodeissa eikä asia ole kenellekän mikään suuri ongelma. Liha on kallista, ei sitä joka päivä tarvitse syödä lasten laitoksissakaan.

Vierailija
5/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niiiiiiin typerää! :D :D :D Meillä koulussa oppilaat vastustivat kovaan ääneen kasvisruokapäivää, silloin kun siitä lehdissä paljon puhuttiin. Kyselin että pitäis siis pysyä heidän mielestä vanhassa linjassa? "Joo!" Ai ei muutoksia? "Ei!" 

No, kun meillähän on keskimäärin yks kasvisruokapäivä viikossa ollu tähänki asti... Just pinaattilettuja, puuroja, kasvissosekeittoa, kasvispihvejä jne jne 

Tää on vaan tätä että mölistään mölinän vuoksi vaikkei edes tiedetä mistä puhutaan :D

Vierailija
6/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ainakii oli yläkoulussa sillee että oli joka päivä liha ja kasvis vaihtoehto. Ja kyllä toimi ku useimmiten se kasvisoli parempaa ja maistu enemmän kuin mössöltä. Kaikkein paras keksintö oli kyllä koulussa ettei salaatteja sekotettu keskenää eli ns. komponentti salaattia. 

Vierailija
7/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kouluissa ole muuta kuin kasvispäiviä nykyisin. Teoriassa on liharuokiakin, mutta ei niissä oikeasti ole lihaa nimeksikään. "Jauhelihakeitossa" ei lautaselle välttämättä tule ainoatakaan lihanmurusta, "lihakastike" on jauhoista tehtyä limaista lientä, jossa ei myöskään lihaa lautasella ole.

Vierailija
8/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tosiaan pitäisi erikseen olla jokin kasvisruokapäivä? Ainakin mun kouluaikana tarjottiin kasvisruokaa ihan ilman mitään virallisia päiviä. Kasvisruoka on hyvästä ja sitä voisi tarjota enemmänkin kuin yhtenä päivänä viikossa. Ei kukaan tarvitse lihaa joka päivä.

Vierailija
9/32 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markon kanssa oli just tänään puhetta, että Markon mieliruokia koulussa oli just perunavelli ja pinaattiletut, eli nekin kasvisruokaa. Melkein joka viikko oli yhtenä päivänä jotakin lihatonta, esim. puuroa, eikä siinä ollut mitään ongelmaa edes Markolle, joka on nykyään melkoisen vannoutunut lihansyöjä, vaikka perunavellistä tykkääkin. 

Vierailija
10/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan siellä muutenkin syömään ruokaa mistä ei pidä. Jos ei pääruoka kelpaa, niin onhan siellä leipääkin. Egologisuuden vuoksi minusta nämä kasvisruokapäivät ovat mainio idea ja saadaanpahan lapsi maistamaan uudenlaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
11/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan katsotaan, että esim.maitoallergisetkin saa proteiinit ruuasta. Maidosta sen saa vaikka ruuassa ei olisi. 

Vierailija
12/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnissa on varmasti eroja tässä. Helsingissä on viime vuodet ollut joka päivä 2 vaihtoehtoa eli joko liha- tai kasvisruoka. Nyt yhtenä päivänä ei ole liharuokaa.

Ennenvanhaan oli vain yksi ruoka, joka oli vaihtelevasti joko lihaa tai kasvista. Olisi ehkä paras palata siihen, mutta periaatteellisesti kasvissyöjät eivät siihen suostu, että tarjolla olisi vain liharuokaa jonain päivänä.

Minusta lasten olisi hyvä oppia syömään kaikkea, eri asia sitten, jos on allergioita, mutta harvempi kuitenkaan on allerginen lihalle.

Vierailija
13/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissakin on ihan yleisesti käytössä joko 1 tai 2 kasvisruokapäivää viikossa. Muuten ihan sama minulle syövätkö kasvisruokaa välillä, mutta kun kuulen lasta hakiessa että taas ryhmässä vain yksi lapsi oli syönyt mitä lie papu-ruokaa, niin se turhan ruokajätteen määrä ja nälkäisenä kiukuttelevat lapset eivät ilahduta yhtään. Jos se ruoan taso on koulussa samanlainen, niin en ihmettele, jos haluavat eroon kasvisruokapäivistä.

Vierailija
14/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissamme ei todellakaan ole joka viikko kasvisruokaa tarjolla.

Vierailija
15/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokapäiv on hyvä idea. Kunhan se kasvisruoka sitten laadukasta, kotimaisista aineksista ja hyvän makuista.

Kun usein se koulun kasvisruoka tuppaa olemaan sama, kuin se liharuoka ilman sitä lihaa. Proteiinia ei tipan tippaa.

Vierailija
16/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:34"]

Vaikka olen itse kasvissyöjä, mulle on ihan mysteeri miksi yksi päivä "leimataan" kasvisruokapäiväksi. Ainakin mun kouluaikoina kouluissa oli mm. pinaattikeittoa, pinaattilettuja, puuroa ja mehukeittoa, perunavelliä jne. säännöllisesti. Etenkin pinaattilettupäivät olivat odotettuja, ja kundit kilpailivat kuka söi eniten niitä.

[/quote]

Nykyään ei koulussa enää saa syödä mielinmäärin eikä aina edes mahaansa täyteen. Se on 4-5 pinaattilettua/ruokailija. Mietin usein, mitä ne kasvavat pojat siitä määrästä muka saa mahaansa. T. ope

Vierailija
17/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ruokasuositukset nimenomaan lihansyönnin suhteen muuttuvat tulevaisuudessa, palautetaan kasvisruokapäivä kolminkertaisena kouluihin.

Vierailija
18/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 00:06"]

Joutuuhan siellä muutenkin syömään ruokaa mistä ei pidä. Jos ei pääruoka kelpaa, niin onhan siellä leipääkin. Egologisuuden vuoksi minusta nämä kasvisruokapäivät ovat mainio idea ja saadaanpahan lapsi maistamaan uudenlaisia vaihtoehtoja.

[/quote]

Mitä leipää siellä on? Näkkileipää. Max yksi pala per ruokailija.

Vierailija
19/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koko kouluruokailun vois peruuttaa kun ei kerta kelpaa. Jokainen vois kokata penskoilleen luomuankkaa ja lähiriistaa, mitä muutoinkin tekee kotona hartaudella joka päivä. valittaa nyt ilmaisesa ruuasta.. Hyi hävetkää.

Vierailija
20/32 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykypäivän kasvisruokapäivistä, mutta ainakin ennen ne kasvisruoat oli aika onnettomia. Nimenomaan jotain pinaattilettuja tai kasvispihvejä. Proteiini sivuutettiin aika tehokkaasti, esim. linsseistä tai pavuista ei ollut kukaan kuullukaan. Syö siinä sitten neljä pinaattilettua ja pärjää sillä koko päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi