Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-pääsykokeet syksy 2020

Vierailija
18.09.2020 |

Hei kaikki hakijat, perustin tämän ketjun kokemusten ja ajatusten vaihtoa varten.

Uudenlainen yhteinen amk-koe onkin jo ansaitusti kerännyt paljon negapalautetta. Miten tähän voi yleensäkään valmistautua, jos on kirjoittanut jo vuonna 2005 ylioppilaaksi (keskinkertaisin paperein eikä kuulemma ennen vuotta 2015 suoritetut yo-tutkinnot kelpaa todistuvalintaan)?
Keväällä tein jo tämän uudenmuotoisen kokeen, enkä pärjännyt siinä ollenkaan vaikka:
Hyviä tuloksia Mensan nettitesteissä, jo 1 amk-tutkinto ja toisen alan amk-opintoja takana, lisäksi kaksi amistutkintoa. Ei vikaa älyssä, hahmotuksessa tai missään. Matemaattiset taidot tosin surkeat.

Hain useisiin paikkoihin nyt, myös pienemmille paikkakunnille. Pelkään etten pääse, että kaikki ovet ovat nyt rämähtäneet kiinni nenäni edestä enkä voi muuttaa asiaa mitenkään kun en tajua tuota uutta koetta enkä ymmärrä, miten se palvelee tarkoitustaan. Alakohtaiset kokeet takaisin!!!

t: kolmekymppinen alanvaihtaja

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aamulla ja oli todella vaikea! Itselleni normaalisti helpot äikkä ja enkku olivat todella haastavia. Aika ei yksinkertaisesti riitä.

Joo sama. Päätöksentekotaidot, matikka ja eettiset taidot meni mun mielestä hyvin, mutta noista kielistä en ole yhtään varma. Suttupaperi loppui kyllä ihan totaalisen kesken ja piti tuhertaa vanhojen merkintöjen päälle. 

Vierailija
22/36 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole kovaa pettymystä tiedosta koska mulle jäi olo että meni hyvin ja koe oli helppo. Kaikissa riitti aika, tosin enkku nippanappa. Matikkaan jäi aikaa 15min, olisi pitänyt tarkistaa vielä tehtävät mutta en sitten tarkistanutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä tosi haastava koe. Yllätyin silti, että matikka mitä eniten jännitin, olikin suht helppo. Enkku oli aivan jäätävän vaikea, tekstiä lukiessa tajusi että englantiahan tämä on mutta juuri mitään en siitä ymmärtänyt. Loogisen päättelyn osuus jäi ärsyttämään, itse olisin tarvinnut enemmän aikaa pohtimiseen. No, onneks sieltä nyt jokunen tärppi kuitenkin löytyi. Äidinkielessä oli haastavaa tekstiä luettavana, kiireen takia tuntui että aivot menee jumiin ja joutui samaa lausetta lukemaan useaan otteeseen. Etiikka vaikutti helpohkolta. Käytin aikaa sen melkein maksimin ja hämmästyin kun puolet porukasta lähti jo heti kun se sallittua oli. Jäi ihan positiivinen fiilis, toivotaan että ovet aukeaa. Mites muilla meni?

Vierailija
24/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin siitä miten helpolta jotkut osiot tuntui, tosin aika loppui auttamattomasti kesken kaikista muista paitsi eettisestä osiosta.

Olen jo valmistautunut siihen ettei ovet aukene kouluun vielä tällä kertaa, keväällä sitten tietää jo mitä odottaa ja osaa ehkä käyttää ajan paremmin.

Vierailija
25/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin uudenlaisessa kokeessa vuosi sitten syksyllä. En valmistautunut mitenkään, menin ajatuksella "jos taitoni eivät riitä, minun ei kuulu päästä sisään." Pääsin kouluun ja nyt syksyllä erosin koulusta. Opiskelun aikana tajusin, että kokeessa olisi voinut testata paremmin hakijan soveltuvuus ja motivaatio. Ehkä en olisi aloittanut opintoja jos näin olisi ollut.

Millainen eettinen osio oli nyt? Muistan että vuosi sitten se oli todella hämmentävä. Piti vastata onko jokin lausi eettisesti tosi/epätosi ja siinä oli paljon tulkinnanvaraa.

Vierailija
26/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-K(X-6)=8 -> -K(X-6)=-12 -> K(X-6)=12 -> K=12/X-6 sij... K=12/10-6...K=12/4=3 M.O.T

Vierailija
27/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin klo 9 valintakokeessa. Englanti oli super vaikea. En uskaltanut vastata, kuin siihen c-osaan, missä ei rokotettu vääristä vastauksista. Sekin meni aikalailla arvauksella. Äidinkielikin oli tosi paha, koska tekstin lukemiseen meni mulla 10min, koska oli niin vaikeasti ymmärrettävä sekä paljon hankalia sanoja eli vastauksiin jäi aikaa vain 10min. Matikka oli ihan ok, mutta yksi yhtälö jäi vaivaamaan:

Millä vakion k arvolla yhtälön

20-k(x-6)=8

a) -3

b) 7

c) 4

d) ei mkään näistä

e) Jätän vastaamatta kysymykseen

Itsehän vastasin e:n, koska olin harjoitellut vain ensimmäisen asteen yhtälöitä, missä ei ole sulkeita. Muistaakseni oli matematiikka osiossa 21 kysymystä ja 60 min aikaa, niin en jäänyt tähän kysymykseen munimaan.

20-K(X-6)=8 -> -K(X-6)=-12 -> K(X-6)=12 -> K=12/X-6 sij... K=12/10-6...K=12/4=3 eli K=3 M.O.T

Vierailija
28/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulla kokeessa ja omasta mielestä tehtävät itsessään ei olleet kovinkaan vaikeita minkään osion osalta. Matikka ja enkku oli itselle helpoimmat, suomi ok mutta osa aika haastavia tekstejä. Etiikka ja päätöksentekotaidot ehkä vähän outoja/hankalia kysymyksiä osittain.

Omalla kohdalla ainakin suurin haaste oli rajoitettu aika ja sen myötä paine (huono paineensietokyky :/). Annettu aika ei vaan yksinkertaisesti riittänyt että olisin ehtinyt vastata tarpeeksi moneen kysymykseen huolellisesti.

Ymmärrettävästä syystä kokeessa on aikaraja, mutta mikäli kokeen osat saisi tehdä täydessä rauhassa niin uskon että tulos olisi lähemmäs 100 % oikein. Varmasti näin monella muullakin. Se mielestäni kertoo siitä, että kysymykset/tehtävät ei itsessään kamalan vaikeatasoisia, mutta kun lisänä on tuo aika niin se sitten karsii akanoista ne jyvät.

Paikka tuskin aukeaa minulle tällä kertaa, mutta ehkä ensi keväänä on jo viisaampi ja ymmärtää harjoitella harjoitustehtäviä aikarajalla niin oppii suoriutumaan koetilanteen kaltaisessa ympäristössä.

Vierailija
29/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä enkku oli tosi vaikea, varsinkin kun lukiosta on yli 10 v aikaa ja sen jälkeen en paljon ole englantia käyttänyt. Oli vaikeita sanoja. Matikka, suomi ja päätöksentekotaidot oli aika helppoja, paitsi matikasta myös oli pari juttua päässyt unohtumaan ja meinasi tulla pähkäillessä kiire :)

Vierailija
30/36 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon niin kovasti että pääsisin sisään (niinkuin varmaan kaikki muutkin). Hyvä mieli jäi kokeen jälkeen. Siksi olisi vielä pahempi jos en pääsisikään.

Vierailija
31/36 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta osa osioista oli niin viihdyttäviä että voisin käydä kokeessa vaikka ihan huvikseni :-D Englanti oli tosi vaikea, en uskaltanut vastata oikein mihinkään kun en tiennyt avainsanojen merkitystä. Arjessa käytän kyllä arkienglantia, mutta se ei riittänyt kokeessa mihinkään. Matematiikan osuudessa aloin puolivälissä miettiä että eikö tässä pitänyt olla laskin käytössä. En tiennyt mistä sen saa. Ohjeet mm pisteytyksestä olisi kannattanut malttaa lukea etukäteen, koska koetta tehdessä niitä ei enää päässyt tarkistamaan.

Kukaan ei varmaan ole saanut vielä tuloksia?

Vierailija
32/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli tieto, että pääsen toiseen hakemaani paikkaan, mutta odottelen vielä tietoa ensisijaisesta valinnasta. Olin aivan varma, että englanti ei mene edes läpi, sillä se tuntui niin vaikealta, mutta ihmeiden aika ei näköjään ole ohi! :D

Vierailija
33/36 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rookie kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin klo 9 valintakokeessa. Englanti oli super vaikea. En uskaltanut vastata, kuin siihen c-osaan, missä ei rokotettu vääristä vastauksista. Sekin meni aikalailla arvauksella. Äidinkielikin oli tosi paha, koska tekstin lukemiseen meni mulla 10min, koska oli niin vaikeasti ymmärrettävä sekä paljon hankalia sanoja eli vastauksiin jäi aikaa vain 10min. Matikka oli ihan ok, mutta yksi yhtälö jäi vaivaamaan:

Millä vakion k arvolla yhtälön

20-k(x-6)=8

a) -3

b) 7

c) 4

d) ei mkään näistä

e) Jätän vastaamatta kysymykseen

Itsehän vastasin e:n, koska olin harjoitellut vain ensimmäisen asteen yhtälöitä, missä ei ole sulkeita. Muistaakseni oli matematiikka osiossa 21 kysymystä ja 60 min aikaa, niin en jäänyt tähän kysymykseen munimaan.

20-K(X-6)=8 -> -K(X-6)=-12 -> K(X-6)=12 -> K=12/X-6 sij... K=12/10-6...K=12/4=3 eli K=3 M.O.T

Eli vastaus on 3 eli ei mikään näistä, eikä -3?

Vierailija
34/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaksi menee. Itse olen päässyt sekä ammattikorkeakouluun että yliopistoon pelkästään hakemuksella. Joskus on hyvä olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Vierailija
35/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päässyt yläasteen nippanappa läpi ( sääli vitonen matikasta ), amis ei kiinnostanut sitten yhtään, ja onneksi jaksoin sen verran dokaamiseltani istua siellä, että jälleen kerran säälistä läpi.

8 vuotta hanttihommia, kunnes tuli lapsia hankittua, ja tajusin että tässähän täytyy mennä perkele kouluun.

Stadista en pois suostu muuttamaan, joten se rajasi jo " mahiksia" päästä sisään.

En lukenut / prepannut yhtään, vauva valvotti koko yön, hirveillä ratakiikareilla pääsykokeeseen.

Ja pääsin sisään #1 valintaan vielä :D

Eikä ole hoitoala :D

Vierailija
36/36 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päässyt yläasteen nippanappa läpi ( sääli vitonen matikasta ), amis ei kiinnostanut sitten yhtään, ja onneksi jaksoin sen verran dokaamiseltani istua siellä, että jälleen kerran säälistä läpi.

Tässä on se suurin virhe miksi Suomesta löytyy niin paljon kädettömiä. Edes lukutaito ei ole kaikilla riittävällä tasolla, jotta jatko-opinnoista voisi edes haaveilla. Jos osaamista ei ole, niin sääliviitoset pois ja kurssit uusiksi.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän