AMK-pääsykokeet syksy 2020
Hei kaikki hakijat, perustin tämän ketjun kokemusten ja ajatusten vaihtoa varten.
Uudenlainen yhteinen amk-koe onkin jo ansaitusti kerännyt paljon negapalautetta. Miten tähän voi yleensäkään valmistautua, jos on kirjoittanut jo vuonna 2005 ylioppilaaksi (keskinkertaisin paperein eikä kuulemma ennen vuotta 2015 suoritetut yo-tutkinnot kelpaa todistuvalintaan)?
Keväällä tein jo tämän uudenmuotoisen kokeen, enkä pärjännyt siinä ollenkaan vaikka:
Hyviä tuloksia Mensan nettitesteissä, jo 1 amk-tutkinto ja toisen alan amk-opintoja takana, lisäksi kaksi amistutkintoa. Ei vikaa älyssä, hahmotuksessa tai missään. Matemaattiset taidot tosin surkeat.
Hain useisiin paikkoihin nyt, myös pienemmille paikkakunnille. Pelkään etten pääse, että kaikki ovet ovat nyt rämähtäneet kiinni nenäni edestä enkä voi muuttaa asiaa mitenkään kun en tajua tuota uutta koetta enkä ymmärrä, miten se palvelee tarkoitustaan. Alakohtaiset kokeet takaisin!!!
t: kolmekymppinen alanvaihtaja
Kommentit (36)
Onko muita HAKIJOITA?
Saisiko heiltä kommentteja, kokemuksia, vertaistukea, vinkkejä? Yhteisten tunnelmien jakamista? Kiitos. Sitä varten ketjun perustin. Jeesus miten ankeaa että joka ketjuun tulee näitä negatiivisia päänaukojia trollaamaan.
-ap
Suoritin valintakokeen viime keväänä ja pääsin viimeiseen hakuvaihtoehtooni opiskelemaan. Minulle jäi sellainen kuva kokeesta, että siinä pärjätäkseen tarvitaan osaamisen lisäksi tiettyä taktikointia.
Kysymyksiä ei kannata jäädä pohtiin yhtään liian pitkäksi aikaa. Täppää vaihtoehto "jätän vastaamatta tähän kysymykseen" ja siirry seuraavaan. Kannattaa tehdä nopeasti ne tehtävät, jotka aukenevat itselleen ja sitten käyttää jäljelle jäävä aika haastavampien pohdintaan.
Toinen tärkeä asia on, että älä lottoa. Eli älä arvaile vastauksia, koska väärästä saa miinuspisteitä. Minä tein näin ja se ihan varmasti söi oikeista vastauksista saamiani pisteitä. Uskon, että tämä on vain tietyntyyppisten ihmisten ongelma :D
Matematiikassa kannattaa treenata prosenttien pyörittelyä päässä, sekä alkeellisten yhtälöiden muodostamista.
Sinulle kyllä kerrottiin kuinka asiat oikeasti ovat, mutta poistatit viestit. Se 2015 todistusjuttu koskee todellakin vain ammattikoulun todistuksia ja ohjeet perusasioiden harjoittelemisesta pitävät paikkansa. Ja kun olit kerta tehnyt tämän uudenmallisen kokeen, niin kai nyt olet jotenkin sen analysoinut, kun sanoit ettet tajua sita?
samaa mieltä, että enemmän pitäisi olla alakohtaisia osioita/kysymyksiä. Ja myös motivaatiota ja alalle sopivuutta pitäisi testata jotenkin, vaikka haastattelu tai essee.
Kyllä todistusvalinnassa voi päästä vanhallakin yo-tokarilla, oli ensikertalainen tai ei. Mutta vain joihinkin harvoihin hakukohteisiin otetaan ei-ensikertalaisia yo-todistuksella, tosin ehkä se laajenee tulevaisuudessa. Itse pääsin todistusvalinnassa yhteen tällaiseen kohteeseen ei-ensikertalaisena ja omat yo-paperit on vuodelta 2001.
Vierailija kirjoitti:
Suoritin valintakokeen viime keväänä ja pääsin viimeiseen hakuvaihtoehtooni opiskelemaan. Minulle jäi sellainen kuva kokeesta, että siinä pärjätäkseen tarvitaan osaamisen lisäksi tiettyä taktikointia.
Kysymyksiä ei kannata jäädä pohtiin yhtään liian pitkäksi aikaa. Täppää vaihtoehto "jätän vastaamatta tähän kysymykseen" ja siirry seuraavaan. Kannattaa tehdä nopeasti ne tehtävät, jotka aukenevat itselleen ja sitten käyttää jäljelle jäävä aika haastavampien pohdintaan.
Toinen tärkeä asia on, että älä lottoa. Eli älä arvaile vastauksia, koska väärästä saa miinuspisteitä. Minä tein näin ja se ihan varmasti söi oikeista vastauksista saamiani pisteitä. Uskon, että tämä on vain tietyntyyppisten ihmisten ongelma :D
Matematiikassa kannattaa treenata prosenttien pyörittelyä päässä, sekä alkeellisten yhtälöiden muodostamista.
Löysin kevään keskusteluista lähinnä juttua loogisen päättelyn tehtävistä ja matikan tehtävistä mutta millaisia ne äikän ja enkun tehtävät on? Haen tänä syksynä ekaa kertaa ja haluaisin vaan valmistua siihen mitä on tulossa. Mikä oli vähimmäis pistemäärä siihen linjaan mihin pääsit sisään?
Tietääkö kukaan, miten vuonna nakki ja kivi kirjoittanut voisi oikeasti harjoitella näihin älyttömyyskokeisiin? Onko netissä mitään testejä ja tehtäviä? Vinkatkaa! Kiitos.
Saako koetilanteessa jonkin linkin, mihin mennään tekemään koe? Minulle tuli jokin koodi tunnistamista varten.
Olen jännittäjä ja hermoilen tälläisiä käytännön asioita. Ensi viikolla olisi edessä kokeen tekeminen. Päättelytehtävät vaikuttavat tosi oudoilta:(
Olen menossa pääsykokeisiin ensi viikolla enkä oikein tiedä mitä odottaa. Varsinkin, kun olen kirjoittanut ylioppilaaksi viime vuosituhannella! 🙈 Eniten ehkä pelottaa tuon oman tietokoneen "pelikunto", siis tekniset ongelmat!
Tein kevään viime keväänä yliopiston pääsykokeena (pääsin sittemmin tokarilla sisään yliopistoon) ja tässä minun vinkkini
-Kannattaa hankkia joku aivopähkinäkirja, joka harjaannuttaa loogisen päättelykyvyn tehtäviä ja opettaa vastaustekniikat, esim. https://www.adlibris.com/fi/kirja/aivojumppaa-9789512093052
-MAY1-lukiokurssi kannattaa kerrata tai käydä, jos sitä ei ole käynyt
-Äidinkieleen ja englantiin suosittelen artikkelien lukemista
-Ei kannata jäädä yliajattelemaan tai jumiutua yhteen kohtaan, eikä asioita saa ajatella liian monimutkaisesti
Oliko joku tänään pääsykokeessa? Millainen se oli? Itellä vasta ke aamulla. Jännittää 😩
Vierailija kirjoitti:
Oliko joku tänään pääsykokeessa? Millainen se oli? Itellä vasta ke aamulla. Jännittää 😩
Mä kävin aamulla valintakokeessa..Oli kyllä haastava koe enkä oikein osannu ees ns harjotella koetta varten, mut toivottavasti pisteet riittää. Toki jos englannin kielitaito, matikka + äikkä luonnistuu niin ei pitäis olla ongelmia. Ittelle tuotti päänvaivaa eniten enkku. Tsemppiä sulle! Ei kannata jännittää, hyvin se menee!👍🏻
Olin eilen kokeessa ja ei ollut niin paha kuin kuvittelin. Oli toki haastavaa saada vastattua nopeasti tehtäviin kun aikaa oli rajatusti. Matikka oli itselle vaikein. Enkun osio meni hyvin, vaikka oli kyllä muutama kohta jossa piti miettiä pidempään.
Kävin aamulla ja oli todella vaikea! Itselleni normaalisti helpot äikkä ja enkku olivat todella haastavia. Aika ei yksinkertaisesti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin aamulla ja oli todella vaikea! Itselleni normaalisti helpot äikkä ja enkku olivat todella haastavia. Aika ei yksinkertaisesti riitä.
Kävin myös tänä aamuna ja oli kyllä minunkin mielestä vaikea, varsinkin enkku, joka nyt aina on itselleni ollut muutenkin vaikeaa. Aika loppui kyllä ihan kesken ja suttupaperi :D Ja harmittaa, että itselläkin kaksi ammattitutkintoa takana sekä yo-tutkinto, mutta ymmärsin, että niitä ei ainakaan monimuoto-opiskelijan kohdalla oteta huomioon (tutkinnoista jo niin paljon aikaa). Saattaa riippua koulustakin.
Mäkin olin klo 9 valintakokeessa. Englanti oli super vaikea. En uskaltanut vastata, kuin siihen c-osaan, missä ei rokotettu vääristä vastauksista. Sekin meni aikalailla arvauksella. Äidinkielikin oli tosi paha, koska tekstin lukemiseen meni mulla 10min, koska oli niin vaikeasti ymmärrettävä sekä paljon hankalia sanoja eli vastauksiin jäi aikaa vain 10min. Matikka oli ihan ok, mutta yksi yhtälö jäi vaivaamaan:
Millä vakion k arvolla yhtälön
20-k(x-6)=8
a) -3
b) 7
c) 4
d) ei mkään näistä
e) Jätän vastaamatta kysymykseen
Itsehän vastasin e:n, koska olin harjoitellut vain ensimmäisen asteen yhtälöitä, missä ei ole sulkeita. Muistaakseni oli matematiikka osiossa 21 kysymystä ja 60 min aikaa, niin en jäänyt tähän kysymykseen munimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin klo 9 valintakokeessa. Englanti oli super vaikea. En uskaltanut vastata, kuin siihen c-osaan, missä ei rokotettu vääristä vastauksista. Sekin meni aikalailla arvauksella. Äidinkielikin oli tosi paha, koska tekstin lukemiseen meni mulla 10min, koska oli niin vaikeasti ymmärrettävä sekä paljon hankalia sanoja eli vastauksiin jäi aikaa vain 10min. Matikka oli ihan ok, mutta yksi yhtälö jäi vaivaamaan:
20-k(x-6)=8a) -3
b) 7
c) 4
d) ei mkään näistä
e) Jätän vastaamatta kysymykseenItsehän vastasin e:n, koska olin harjoitellut vain ensimmäisen asteen yhtälöitä, missä ei ole sulkeita. Muistaakseni oli matematiikka osiossa 21 kysymystä ja 60 min aikaa, niin en jäänyt tähän kysymykseen munimaan.
Jäi kysymyksestä loppu pois, eli:
20-k(x-6)=8
ratkaisu on x=10
Kuulostan nyt ihan perseeltä kun näin sanon mutta älkää hyvät ihmiset ainakaan vielä noita tehtäviä tänne laittako. Osa tekee valintakokeen vasta 28. tai 29.10. Eli annatte täällä nyt etukäteen kokeen kysymykset muille opeteltaviksi.
Just. Ap tässä ja toivoo asiallisia kommentteja hakijoilta eikä mitään suunsoittoa ohikulkijoilta. Menkää purkamaan pahaa oloanne jonnekin muualle.