Etätyöläiset, mitä hankintoja olette tehneet kotikonttottoriin ja oletteko saaneet työpaikalta apua?
Maaliskuussa alkoi etätyö. Siirryin tekemään kotiin hommia keittiön pöydän ääreen ruokapöydän tuolilla istuen. Ergonomia oli surkea, mutta kestin kevään, kun ajattelin poikkeusjärjestelyjen loppuvan kesään. Nyt syksyllä etätyö jatkuukin, eikä selkä enää kestä.
Työpaikalta en ole saanut työtuolia kotiin ja niimpä jouduin ostamaan sellaisen itse (käytetty 200 €). Myös ruokapöydän todellakin haluan sen alkuperäiseen käyttöön ja siksi tarvitsen jonkun toisen pöydän työpisteelle. Olen katsellut sellaista ikean halpispöytää ~ 50 €.
Oletteko muut saaneet työnantajalta jotain kalusteita kotikonttoriiin, vai oletetaako kaikkien ostavan ne omaan pikiin kotiin? Miten näitä kuluja pitäisi käsitellä verotuksessa? Kun käytettynä ostaa, niin mitään kuittejahan en saa. Toisaalta esim. uudet työtuolit maksavat ihan reippaasti.
Kommentit (10)
Olohuoneen pöydän ääressä olen töitä tehnyt. Töistä toin telkan, näppiksen, hiiren ja ulkoisen näytön.
Edelliseltä työpaikalta sain ison näytön. Työpisteellä kaksi näyttöä js toisen vein kotiin. Irtonäppis, vastameluluurit, hiiri tietysti -samat mitkä oli toimistolla.
Ymmärtääkseni verotussyistä mitään työpöytää, työtuolia tms. on turha toivoa.
Ja usealla työpaikalla tuntuu olevan suositellun etätyön lisäksi sääntö, että pitää mennä toimistolle, jos työ ei onnistu kotona.
Eli joko satsaat itse kotitoimistoon omalla rahalla tai teet hybridimallia (etänä ja kotona) , jotta selkä kestää.
Nyt uudessa työpaikassa en saanut näytöä kotiin. Oma näyttö on. Teen nyt hybridiä eli sekä toimistolla, että kotona.
Ja kannattaa tosissaan panostaa liikuntaan ja lihaskuntoon työpäivän lomassa ja jälkeen.
Olen saanut työnantajalta kannettavan lisäksi lisänäytön. Teen töitä keittiössä, eikä minua huono ergonomia ole kiusannut. Jos kiusaisi, laittaisin vaimon työhuoneeseen toisen pöydän ja tuolin. Saat muuten kotonatyöskentelystä verovähennystä, jolla voit ostaa kalusteita.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…
En mitään. Harrastan tietokonepelejä, joten on hyvä tuoli ja pöytä ja monitori. Etätyötä teen pelikoneen pöydän ääressä, ja läppärin näyttöön, joka on paljon parempi kuin toimistolla olleet.
Onpa kurja ettei työnantajani auta enempää ergonomia-asioissa. Sehän on työnantajan etu, että työntekijät pysyvät terveenä.
Oma työnantaja on järjestänyt kotiin kaikki tarvittavat it-laitteet. Tarvittavat ergonomiatyövälineet sai viedä kotiin, tarvittaessa myös oman työpisteen sähköpöydän ja työtuolin, sekä muut mahdolliset esim seisontamatto, rullahiiri, jne. Kotiergonomian pitäisi olla vastaavalla tasolla kuin työpaikan ergonomian, meitä on kielletty kököttämästä keittiön pöydällä tai sohvalla läppärin kanssa :D
Verottajalla on varsin selkeä ohjeistus etätyöskentelyn verotuksesta, ks linkki
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…
Käytettynä ostetut hankinnat saa myöskin vähentää verotuksessa. Vähennykset ilmoitetaan ensi keväänä kun sinulle tulee esitäytetty veroilmoitus korjattavaksi. Työtuolin voit vähentää omassa verotuksessa, samoin sen työpöydän. Ota itsellesi talteen vaikka kuvakaappaus myynti-ilmoituksesta + tulosta verkkopankista kuitti maksusta. Jos maksat käteisellä, käsinkirjoitettu tosite on ok. Verotus vanhenee 5 vuodessa, eli säilytä kuitit tämän ajan.
Huomaathan, että vähennys tehdään verotettavasta tulosta, eikä maksettavan veron määrästä.
Meillä olisi saanut näytön ja näppiksen + tuolin ottaa työpaikalta. Itse olen jo aiemmin hommannut isomman näytön ja langattomat näppikset ja hiiret, koska olen etätöitä tehnyt jo ennen koronaa. Moni hommasi sähköpöydän nyt kun enempi alettiin etäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja ettei työnantajani auta enempää ergonomia-asioissa. Sehän on työnantajan etu, että työntekijät pysyvät terveenä.
Oma työnantaja on järjestänyt kotiin kaikki tarvittavat it-laitteet. Tarvittavat ergonomiatyövälineet sai viedä kotiin, tarvittaessa myös oman työpisteen sähköpöydän ja työtuolin, sekä muut mahdolliset esim seisontamatto, rullahiiri, jne. Kotiergonomian pitäisi olla vastaavalla tasolla kuin työpaikan ergonomian, meitä on kielletty kököttämästä keittiön pöydällä tai sohvalla läppärin kanssa :D
Verottajalla on varsin selkeä ohjeistus etätyöskentelyn verotuksesta, ks linkki
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…Käytettynä ostetut hankinnat saa myöskin vähentää verotuksessa. Vähennykset ilmoitetaan ensi keväänä kun sinulle tulee esitäytetty veroilmoitus korjattavaksi. Työtuolin voit vähentää omassa verotuksessa, samoin sen työpöydän. Ota itsellesi talteen vaikka kuvakaappaus myynti-ilmoituksesta + tulosta verkkopankista kuitti maksusta. Jos maksat käteisellä, käsinkirjoitettu tosite on ok. Verotus vanhenee 5 vuodessa, eli säilytä kuitit tämän ajan.
Huomaathan, että vähennys tehdään verotettavasta tulosta, eikä maksettavan veron määrästä.
Monessa toimistossa ei ole enää omia paikkoja, niin on vähän vaikeeta viedä kotiin välineitä.
Meiltä olis saanut omia kamoja viedä. Mulla on kuitenkin kotona nöytöt *2 ja ostin uuden näppiksen ja hiiren kun sain palkankorotuksen. Läppäri on töistä.
Josbostan paremmat näytöt yritän vähentää verotuksessa. Mutta nykyhankinnat ei ylitä työhuonevähennystä.
Mulla oli työhuone jo ennen koronaakin. Tosin käytännössä teen työt tässä keittiön pöydän äärellä.