15 kananmunan kennossa 9 kahden keltuaisen munaa!
En ole koskaan aiemmin syönyt kananmunaa, jossa olisi kaksi keltuaista. Nyt tein makaronilaatikkoa 10 munasta ja yhdeksässä oli kaksi keltuaista. 5 munaa oli jo käytetty 15 munan kennossa ja niissä oli yksi.
Normaalia? Tavallista? Yleistä?
Kommentit (15)
Minulla oli kerran 12 munan kennossa joka ikisessä munassa kaksi keltuaista. En muista, että olisin ennen kahden keltuaisen muniin törmännyt kolmenkymmenen vuoden kokkailu-urani aikana.
Mullakin on joskus ollut samassa kennossa suurin osa kaksikeltuaisia.
Nam! Mä tykkään keitetyissä munissa juuri niistä keltuaisista :)
Ostan aina kakkosluokan munia ja ainakaan viimeiseen 15 vuoteen en ole nähnyt munaa, jossa EI olisi kahta keltuaista. Mutta kaupan 1.laatuiset on eri asia.
Kahden keltuaisen munat eivät ole lainkaan harvinaisia, mutta normaalit a-luokan munat läpivalasitaan ja kahden keltuaisen munat otetaan pois b-muniksi ja menee yleensä teollisuuteen, eikä kuluttajamyyntiin.
Tätini oli joskus töissä tukussa ja toi meille näitä halpoja kahden keltuaisen munia.
Oletko ostanut munasi normaalisti kaupasta ja a-luokan munina? Ehkä lajittelukone on ollu rikki tms. Kannattaisi ehkä ilmoittaa kauppaan ja tuottajalle että olet saanut "inhottavia" kaksoismunia, niin saat ehkä rahat takasin plus jonku hyvityksen ;)
Heh, mitä siitä valittamaan, saa enemmän samalla rahalla, vai ostitko kilokaupalla? Ei ne mitenkään viallisia silti ole.
eihän se mikään vika ole, täyttä tavaraa koko muna. Tämä numero 7lle
Olen joskus nähnyt sellaisen kananmunan, mutten muistaakseni näissä luomupakkauksissa, joita nykyään käytän.
En ole kokenut, mutta aika isoa makaroonilaatikkoa taidat tehdä, jos laitat siihen 10 munaa :-o !!!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:09"]
En ole kokenut, mutta aika isoa makaroonilaatikkoa taidat tehdä, jos laitat siihen 10 munaa :-o !!!
[/quote]
Tätä minäkin mietin. Itse laitan yhden munan neljän annoksen uunivuoalliseen. Onko sulla isot juhlat tulossa?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:07"]
eihän se mikään vika ole, täyttä tavaraa koko muna. Tämä numero 7lle
[/quote]En väittänytkään että ne olisi varsinaisesti viallisa. Mutta kyllä ne lajitellaan niin että kaksoiskeltuaiset poimitaan kakkoslaatuun. Muistaakseni noissa kakkoslaatuisissa oli paljon myös kolmen keltuaisen munia ja jopa neljän.
Viime vuosina olen ostanut pelkästään kilohinnalta halvimpia munia, eikä ole kyllä ollu yhtään kaksoiskeltuaismunaa.
-7-
Munat olivat Rainbow-merkkisiä isoja kananmunia. Niin ja meillä on 9 lasta, joten kyllä niitä munia menee.
ap
Ihmettelin eilen samaa kun leivoin. Taikinaan tuli 4 munaa ja kolme rikottuani tuijotin kulhon pohjaa että enkö oikeasti osaa laskea kun siellä lepäsi neljä keltuaista. Lapset häsläsi taustalla joten kuvittelin että olin seonnut laskuissa, ja tein siis kolmen munan kakun. Ilmankos jäi taikina pienehköksi :D
Kahden keltuaisen munia on nimenomaan näissä isoissa munissa. Pakkauskone lajittelee munat kennoihin painon mukaan. Kukaan ei poimi pois kaksikeltuaisia munia "kakkoslaaduksi". Muutakin tekemistä siellä läpivalaisussa on.
Terveisin useamman kesän munapakkaamossa työskennellyt
juuri munintansa aloittaneet kanat tekevät innokkaasti kaksikeltuaisia munia, näin olen kuullut.