Kertokaapas saliliikkeitä, jotka hyviä, jos ryhti on huono
Sillä tavoin siis, että niitä on hankala tehdä, jos lähtöasento on huono ja tulee ryhti korjattua sen vuoksi ikään kuin automaattisesti koska liikettä ei voi tehdä huonolla ryhdillä.
Itselleni en siis tarvitse, mutta olen menossa kaverin kanssa salille, jolle tämmöiset liikkeet olisivat tarpeen.
Kommentit (6)
Kiitos ykkönen!:) Tarkoitus ottaa venyttelyitä ja liikkuvuusliikkeitä myös listalle. Ja tosiaan hakusessa ei sinällään pelkät ryhtiä parantavat liikkeet vaan ajatus, että yksijakoinen, simppeli ohjelma, jossa liikkeiden puolesta painotetaan sitä, että asento olisi myös oikea.
Tutkin nuo linkittämäsi videot:)
Mitään liikettä ei voi tehdä huonolla ryhdillä, helppokin liike menee jollain tavalla pieleen.
Huonon ryhdin kohentamiseen toimii parhaiten isot, koko kropan liikkeet, kuten suorin jaloin maastaveto. Itse korjasin käsittämättömän huonon ryhtini käytännössä viidellä liikkeellä; kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus sekä ylä- ja alatalja.
Ennen tätä ryhdin korjausta noilla helpoilla ja tehokkailla liikkeillä, olisi ollut ihan turha haaveilla vaikeimmista liikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään liikettä ei voi tehdä huonolla ryhdillä, helppokin liike menee jollain tavalla pieleen.
No mut jos kaverilla on huono kehonhallinta, niin kyllä moniakin liikkeitä voi tehdä huonollakin ryhdillä. Eli jos itse ei näe, mitä tekee, saattaa tehdä ihan tyytyväisenä.
Kannatan itse perusliikkeitä, mutta arvelen, että vaikka maastaveto voi olla vielä kaverille liian haastava.
Itse mietin, että jos askelkyykky olisi tuollainen sopiva aloittelijan liike, jos asento on huono, niin siinä yksinkertaisesti ei pysy pystyssä.
Ja en siis itse ole mikään pt, joka tulee koko ajan treenauttamaan tuota kaveria:)
Kiitos kuitenkin tästä kommentista, on mahtavaa, että tavallinen harjoittelu on tuonut sivutuotteena hyvän ryhdin.:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut jos kaverilla on huono kehonhallinta, niin kyllä moniakin liikkeitä voi tehdä huonollakin ryhdillä. Eli jos itse ei näe, mitä tekee, saattaa tehdä ihan tyytyväisenä.
Kannatan itse perusliikkeitä, mutta arvelen, että vaikka maastaveto voi olla vielä kaverille liian haastava.
Itse mietin, että jos askelkyykky olisi tuollainen sopiva aloittelijan liike, jos asento on huono, niin siinä yksinkertaisesti ei pysy pystyssä.
Ja en siis itse ole mikään pt, joka tulee koko ajan treenauttamaan tuota kaveria:)
Kiitos kuitenkin tästä kommentista, on mahtavaa, että tavallinen harjoittelu on tuonut sivutuotteena hyvän ryhdin.:)
ap
Huono kehonhallinta johtuu huonosta lihaksistosta. Askelkyykky on haastava liike, mitä ei kannata aloittelijan tavoitella, pahimmillaan rikkoo esim. polvensa.
Helpot perusliikkeet sen takia, että ovat tehokkaita ja etenkin siksi, että haastavan liikkeen suorittamisen sijasta kaverisi keskittyisi ryhtiinsä. On oikeasti jopa vaarallista laittaa huonon kehonhallinnan omaava ihminen tekemään jotain haastavaa. Ystäväsi kannattaisi ennemmin ottaa vaikka salin oma pt yhdeksi kerraksi ja opettamaan turvalliset perusliikkeet, joilla aloittaa. Näitä kun treenailee pari kuukautta, niin voi siirtyä niihin vaikeampiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huono kehonhallinta johtuu huonosta lihaksistosta. Askelkyykky on haastava liike, mitä ei kannata aloittelijan tavoitella, pahimmillaan rikkoo esim. polvensa.
Helpot perusliikkeet sen takia, että ovat tehokkaita ja etenkin siksi, että haastavan liikkeen suorittamisen sijasta kaverisi keskittyisi ryhtiinsä. On oikeasti jopa vaarallista laittaa huonon kehonhallinnan omaava ihminen tekemään jotain haastavaa. Ystäväsi kannattaisi ennemmin ottaa vaikka salin oma pt yhdeksi kerraksi ja opettamaan turvalliset perusliikkeet, joilla aloittaa. Näitä kun treenailee pari kuukautta, niin voi siirtyä niihin vaikeampiinkin.
Joo, ymmärrän. Toki ajattelin, että ehdotan hänelle jotain liikkeitä ja näen sitten itsekin, mikä hänelle on hankalaa. Omasta mielestäni nuo kaikki perusliikkeet ovat jo teknisesti haastavia (kyykky, mave, punnerrus..).
Olen joskus tehnyt liikkeitä ihmisen kanssa, jolla on huono kehonhallinta, joten olen vähän nähnyt, millaista se on.
Tuossa on sekin, että jos listalla on vain noita haastavampia liikkeitä, se ei välttämättä motivoi. On hyvä, jos on liikkeitä, joita pääsee heti tekemään ja voi luottaa, että hyvän asennon löytyminen ei ole todella vaikeaa. Sellaisia oikeastaan etsinkin. ap
Esimerkiksi face pull on hyvä. Varo vaan ettei olkapäät nouse korviin. Katso youtubesta mallia.
Tosin ei tarvitse mennä kuntosalille asti:
Kuntosalilla hyvä muistaa että väärin tehdyt liikkeet tai yksipuolinen tekeminen huonontaa ryhtiä. Esimerkiksi penkkipunnerrus vahvistaa olkapäitä _eteenpäin_ vetäviä lihaksia, josta voi seurata hartioiden asennon vääristyminen. Ohjelmaan pitää ottaa toiseen suuntaan vaikuttavia liikkeitä jotka treenaavat mm. epäkäslihaksen alaosaa, suunnikaslihasta, kieräjäkalvosimen lihaksia. Ota ohjelmaan vetäviä liikkeitä niin että kuormitus on vähintään 2-3x työntäviin liikkeisiin verrattuna.