Rekrytoijat, katsotteko työnhakijan facebook-profiilin?
?? Siinäpä se. Kirjaudutteko tätä varten omilla facebook tunnuksillanne sisään Facebookkiin? Jos katsotte fb-profiilin, niin miksi?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:11"]
Siis kun saa googlata. Mikään laki ei estä työnantajaa käyttämästä myös muuta julkisuudessa olevaa tietoa kuin hakemuspapereissa oleva. Ja facebook on julkinen, samoin kotisivut jms.
Hakemuspaperien tiedon on oltava ensisijainen päätösperuste, mutta ettehän te nyt kuvittele, että jonkun Jaakko Heinimäen tai Johanna Tukiaisen palkkaaminen tehtäisiin pelkästään hakemuskirjeen perusteella? Ajatelkaas, ihmisiä jopa kysytään julkisuudessa olevien tietojen perusteella sellaisiin töihin, joita he eivät ole edes hakeneet! No ette te ole sen kummempia. JULKISTA tietoa saa käyttää.
Ja tietenkin kaikki rekryihmiset tietävät, että kaikki netin tieto ei ole luotettavaa, mutta jos ihminen itse postaa itsestään valeita, niin kertoohan sekin jo jotain.
[/quote]Sun kannattaa varmaan kertoa tietosuojavaltuutetulle ja työsuojelupiireille että niillä on väärää tietoa, sillä heidän mielestään tiedonhaku tapahtuu pääsääntöisesti hakijalta kysymällä ja muiden rekistereiden luominen on kiellettyä. Selvähän se on että jos hakija on ollu julkisuudessa, niin se tieto on rekrytoijan päässä jo muutenkin ja totta kai se käytännössä vaikuttaa hakuun.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:07"]
Mitä jos henkilöllä ei ole fb:a eikä muutakaan tietoa löydy netistä, epäilyttääkö se rekrytoijaa?
[/quote]
Varmaan etu joissain töissä ja toisissa haitta.
Googlatessa on aina se riski, että yhdistää tietoja väärään henkilöön, jos on muita samannimisiä ja se, että kaikki mitä googlella löytyy ei ole täyttä faktaa.
Tuntuu kyllä toisaalta hassulta, jos säädöksiä ei ole muutettu v 2006 jälkeen, paljon on nettimaailma muuttunut sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:11"]
Ja tietenkin kaikki rekryihmiset tietävät, että kaikki netin tieto ei ole luotettavaa, mutta jos ihminen itse postaa itsestään valeita, niin kertoohan sekin jo jotain.
[/quote] Työn hakijalla on oikeus valitkoida mitä puolia itsestään kertoo ja mitä katsoo edulliseksi kertoa työn saamisen kannalta.
Tuollaisessa "villissä" sattumanvaraisessa haussa käy helposti niin että tekee päätäksiä työhön liittymättömien virheellisten tietojen perusteella ja sehän ei ole kovin suotavaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:11"]mutta jos ihminen itse postaa itsestään valeita, niin kertoohan sekin jo jotain.
[/quote]Mistä vitusta tiedät kuka ne väärät tiedot on nettiin julkiseksi laitettanu tai että onko ne ylipäätään samasta henkilöstä vaikka olisikin saman niminen? Kuten näemme niin väärien oletusten tekeminen on melko ilmeistä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 06:25"]
Kai sulla on asetukset kunnossa ja sun seinän näkee vain ystävät?
[/quote]
Tää toisaalta saattaa kertoa rekrytoijalle myös sen, että työnhakija ymmärtää vastuullisuutensa eikä lörpöttele asioitaan kaikelle kansalle :-)
Minun nimelläni löytyy mm. maratontuloksia ja jotain uskovaisjuttuja ja kyseessä en ole minä. Noin esimerkkinä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:42"]
Suomessa facebook-profiilin katsominen rekrytoinnissa ei ole sallittua.
[/quote]
Onko näin?
[/quote]
on, hakijasta ei saa hankkia itse lisätietoja paitsi erityistapauksissa ja silloinkin hakijan luvalla (esim. lasten kanssa työskentelevältä selvitetään ettei ole rikostaustaa). Googlailla ei periaatteessa saisi, edes Linkedin-tietoja ei saisi katsoa ellei hakijan itse niitä esim. linkitä.
[/quote]
On, se on kiellettyä ja jos haastattelussa selviää tai jotain kautta että rekry-ihminen on tonkinut nettiä selvitelläkseen hakijan taustoja, tulee aika pahat seuraukset. Pahimmallaan koko haku joudutaan järjestään uudelleen,
Miksikähän rekry-ihmiset ei tiedä tätä, itse olen yhdessä haastattelussa narauttanut firman rekry-ihmisen, enkä kadu
Tämän linkin takana on avattua asiaa aika hyvin, kyseessä on eräs tosielämän tapaus, johon tietosuojavaltuutetun toimisto on ottanut kantaa. Siitä käyvät hyvin ilmi ne erikoistapaukset, joissa työnhakijan tietoja saa kerätä ilman tämän suostumusta. Kannattaa huomata, että tietojen keruusta on ilmoitettava työntkijälle/-hakijalle.
Minä olen it-alan ihminen, en rekrytoija, mutta osallistunut lukuisiin rekrytointeihin. Niissä yrityksissä, joissa olen tehnyt töitä, on ollut itsestään selvää, ettei googlaamista käytetä hakijan tietojen selvittämiseen. Sen sijaan alallamme on yleistynyt suositusten käyttö ja head hunttaus. Hunterit käyttävät tietojen etsintään Linkedn-profiilia, ja sitä pidän itse kunnossa. Linkedn-profiilia voisin myös itse työtähakiessani pyytää työnantajaa katsomaan. Rekrytoijalla on aina mahdollisuus myös pyytää lupa tietojen googlaamiseen.
Mutta kuten sanottu, netistä voi löytyä todella paljonkin tietoa ihan vääristä ihmisistä googlaamalla. Esim. jopa samasta yrityksestä voi löytyä 2 tai jopa useampi saman niminen henkilö töistä - mistä näiden henkilöiden tiedot erottaa toisistaan. Näin esim. Nokialla tai Tiedolla, ihan varmasti muissakin isoissa yrityksissä.
Minun mielestäni rekrytointiprosessi menee niin, että hakijoista poimitaan hakemuksen ja cv:n perusteella kiinnostavimmat henkilöt. Sen jälkeen nämä kutsutaan haastatteluun - mikäli vielä kiinnostaa soitetaan suosittelijoille, sen jälkeen testataan. Ja haastattelun suorittaa useampi ihminen, mahdollisesti tulee vielä useita kierroksiakin.
Kuten sanottu googlaamalla voi jäädä paras henkilö saamatta - onko yrityksillä oikeasti siihen varaa.
Jaa, yksi työnantaja sanoi mulle suoraan, ettei löytänyt minusta tietoa netistä. No, en saanut sitä paikkaa mutta en olisi tuon tiedon jälkeen halunnutkaan.
Tyttäreni googlasi nimensä, ja löytyi samanniminen oikea sugarbabe, joka on cheerleader ja jenkkifani ja josta on duckface-kuvia tissityrkky-klassikkoineen netissä kasapäin. Pitkät blondit hiukset ja nätit kasvot ja hoikka sporttinen olemus on ainoa joka yhdistää näitä kahta oikeasti, mutta sekaantumisen vaara on valitettavan suuri.
Katson, ja jos henkilöllä paljon shampanjapäivityksiä ja bilekuvia, niin hakemus menee mappi-ö:hön ja jossain vaiheessa silppuriin.
Joidenkin maiden pankit katsoo nykyään Facebookista ihmisten kuvatodisteita kulutustottumuksista, jos hakevat lainaa jne eli jos siellä on paljon bile- tai materiabrassailukuvia niin jää saamatta.
En katso, koska googlettaa ei saa. Yleensä hakijoilla on Linkedin-profiili, jonka mainitsevat ansioluettelossaan, joten sen saatan katsoa (onko suosituksia jne). Useimmat mainitsevat erikseen, jos ovat ammatillisesti aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Ja yksityisasiat eivät minulle kuulu (yleensä ne juuri FB:ssa). Hakijoita on myös yleensä niin runsaasti, ettei jokaisen FB-profiilin tutkimiseen olisi edes aikaa (vaikka hakija sen osoitteen itse ilmoittaisi). Katson siis työn kannalta olennaiset asiat, jos sosiaalisen median palveluissa ansioluetteloaan ylläpitää tai bloggaa tms.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:14"]
Katson, ja jos henkilöllä paljon shampanjapäivityksiä ja bilekuvia, niin hakemus menee mappi-ö:hön ja jossain vaiheessa silppuriin.
Joidenkin maiden pankit katsoo nykyään Facebookista ihmisten kuvatodisteita kulutustottumuksista, jos hakevat lainaa jne eli jos siellä on paljon bile- tai materiabrassailukuvia niin jää saamatta.
[/quote]
Niin ja tosi kätevää, kun kyseessä sattuu olemaankin hakijan kaima... Tai vaikka eksän tai jonkun muun vihamiehen nettiin tunkemaa "tietoa", jolla on tarkoitus mustamaalata kyseistä ihmistä.
Törmäsin muutama vuosi sitten tapaukseen, jossa joku oli päättänyt tehdä aidon näköisiä feikkiprofiileita ihmisestä, jonka kanssa olivat ilmeisesti menneet sukset ristiin. Sopivasti oikeita tietoja ihmisestä, oikeita, mutta asiattoman kuvan antavia valokuvia (pääasiassa vanhoja) ja muuta asiatonta ja hyvin henkilökohtaista ja arkaluonteista tietoa sekoitettuna "tietoon", joten vieraampi varmasti olisi ottanut profiilin todesta. Tosi hienoa, jos työnantajat ovat niin idiootteja, että menevät tuosta vaan tällaisiin vedätyksiin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:14"]
[/quote]
Niin ja tosi kätevää, kun kyseessä sattuu olemaankin hakijan kaima... Tai vaikka eksän tai jonkun muun vihamiehen nettiin tunkemaa "tietoa", jolla on tarkoitus mustamaalata kyseistä ihmistä.
Törmäsin muutama vuosi sitten tapaukseen, jossa joku oli päättänyt tehdä aidon näköisiä feikkiprofiileita ihmisestä, jonka kanssa olivat ilmeisesti menneet sukset ristiin. Sopivasti oikeita tietoja ihmisestä, oikeita, mutta asiattoman kuvan antavia valokuvia (pääasiassa vanhoja) ja muuta asiatonta ja hyvin henkilökohtaista ja arkaluonteista tietoa sekoitettuna "tietoon", joten vieraampi varmasti olisi ottanut profiilin todesta. Tosi hienoa, jos työnantajat ovat niin idiootteja, että menevät tuosta vaan tällaisiin vedätyksiin.
[/quote]
Aika moni iso firma käyttää rekryfirmoja, joten työnantajilla tuskin on aikaa mitään feikkiprofiileja tutkia. Jos ei siis rekytoijana ole mikään pk-yritys. En usko, että kukaan ammattitaitoinen rekrytoija on epätietoinen siitä, että hakijaa ei saa googlettaa. Mutta kuten kaikissa ammateissa, toisilla ei ole yhtä korkea moraali kuin toisilla. Muutamalta kokemattomalta rekrytointi-avustajalta olen kuullut kuinka oli googletellut hakijaa ja mietti "onkohan se tää vaalea vai tumma kun hakemuksessa ei ollut kuvaa". Tuollaisen olen kieltänyt heti.
Uskon, että suurin osa rekrytoijista toimii ammattietiikkansa mukaan, eikä googlettele, tutki FB-profiileja jne. Ehkä joku yksityisyrittäjä niin tekee, mutta ei isommat firmat, julkinen sektori jne.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:56"]
Mutta eipä tuosta kiinni jää ^^
[/quote]
joku työnhakija oli muuten joskus järjestänyt työnantajalle "ansan" eli tehnyt nimeään vastaavan mehevän linkin hakutuloksiinsa ja sitten selvittänyt linkkiä klikanneiden tiedot(en tiedä miten, ip-osoitteiden perusteella kai pystyi päättelemään). Työnantaja kärähti.