Miksi niin monen ihmisen pituus on joku tasaluku?
Kommentit (15)
No joillain vain on, kuten mulla, itse en pyöristeli mihinkään suuntaan, jos olisin vaikka 172 cm. Olen tasan 170 cm pitkä nainen, mielelläni ottaisin 5 cm lisää pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi melko nysväämiselle jos joku kertoisi olevansa esim. 166 cm pitkä pyöristämisen (165) sijaan. Tai vaikka sanoisi 170, ei sitä kukaan rupeaisi kieltämäänkään.
En minä ainakaan pyöristä pituuttani viiden sentin tarkkuudella, vaan sanon niin kuin se on. En tiennyt, että se on jotain nysväämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi melko nysväämiselle jos joku kertoisi olevansa esim. 166 cm pitkä pyöristämisen (165) sijaan. Tai vaikka sanoisi 170, ei sitä kukaan rupeaisi kieltämäänkään.
En minä ainakaan pyöristä pituuttani viiden sentin tarkkuudella, vaan sanon niin kuin se on. En tiennyt, että se on jotain nysväämistä.
Et sinä muutenkaan ole päivästä toiseen 100% tismalleen samanmittainen. Saman päivän aikanakin pituus vaihtelee!
Mulla vaihtelee 169-171 cm, helpompi sanoa 170 cm.
Samalla logiikalla painokin ilmoitettaisiin tasalukuina.
Moni mies tykkää pyöristellä ylöspäin. Syyt lienevät selvät. T: mies
Näissä avauksissa minulle herää enimmin kysymys, kuinka usein ja miksi ap kyselee ihmisten pituuksia? Vai ilmoitetaanko pituus esim. jossain treffisovelluksessa (itse siis ollut suhteessa niin pitkään, etten näitä tunne).
Jos joku random kysyisi esim. pituutta, niin vastaisin vähän sinne päin. Oleellisempaa on viestiä, ettei varsinaisesti kuullu sinulle kun ruveta analysoimaan pituuden päivittäistä vaihtelua parin desimaalin tarkkuudella.
Sä olet kyllä kysymysten mestari.
Onko tämä paljonkin vaivannut mieltäsi?
En deittisovellusten ja -sivustojen myötä ole huomannut, että tasaluvut olisivat yleisempiä. Liekö tässä oman mielenharha eli kun ihminen mieltää jonkin yleiseksi, niin silloin huomioit ne tasaluvut erikseen? Näet 9 muuta pituutta ilman huomiointia, sitten kymmenenne pituuden ollessa tasaluku toteat "jaahas, taas jollain pituus on tasaluku"
Enpä ole tuollaiseen törmännyt. Itse olen aina sanonut olevani 168 cm pitkä.
Minä ole 159,5 cm pitkä. Todellakin pyöristän puoli senttiä ylöspäin.
Mä olen aina ollut 161 cm pitkä. En todellakaan pyöristä alaspäin :-)
Tosin oishan se komeeta sanoa, että mun tytär on 180 cm pitkä (177,5 cm)
Vierailija kirjoitti:
Minä ole 159,5 cm pitkä. Todellakin pyöristän puoli senttiä ylöspäin.
Olen saman pituinen kuin sinä! Mikä sattuma!
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla painokin ilmoitettaisiin tasalukuina.
Mä kyllä yleensä ajattelen painoni haitarilla. En ymmärrä, miksi sanoisin painavani 57,8 kiloa, kun sitten juon lasin vettä ja painan jotain ihan muuta. Ajattelen, että painoni on vakaa, kun se heittelee 57,0-58,9 kilon välillä.
Pituudekseni sanon 167 senttiä. Minulla ei ole kotona laitetta, jolla voisi luotettavasti mitata pituuden, joten pituusarviot ovat aina aikamoisia arvioita.