Tyhmä kysymys silmälasien ostamisesta
Heips,
Voisiko joku ystävällinen kertoa miten tämä asia menee? Olen menossa ostamaan ensimmäisiä silmälasejani, maksetaanko lasit silloin kun kehykset on valittu ja "tilaus" jätetään sisään vai silloin kun valmiit lasit haetaan? Kiitos etukäteen:-) t. Ensikertalainen 34 v :-)
Kommentit (23)
Mulla meni niin, että maksoin tilatessa osan ja laseja noutaessa loput.
Ainakin siinä liikkeessä maksettiin jälkikäteen,josta minä ostin omani, mutta voi olla muitakin tapoja. Kysy siitä liikkeestä, sillähän se selviää.
Olen aina maksanut haettaessa. Koskaan ei ole mitään etumaksuja pyydetty, vaikka olen ainakin 30 lasit ostanut.
Oho, onpas hajontaa käytännöissä. Itse oletin että haettaessa maksetaan. Kiitos vastaajille! Ap
Silmäasemalla ja Specsaversissa olen maksanut vasta haettaessa, Instru yllätti ja osa piti maksaa etukäteen. En toisia laseja Instrusta osta.
Haettaessa olen aina maksanut. Viimeksi specsaversilla olisivat veloittanet ennakkoon, mutta suostuivat sitten siihen, että maksan vasta hakiessa.
Yleensä osa maksetaan tilatessa, itse maksoin n 700e laseista muistaakseni 150e etumaksua. Tuohan on toki järkevää, koska liikkeelle tulisi kalliiksi jos ihmiset tilaisi laseja joita eivät sitten lunastaisikaan.
Suomessa silmälasiliikkeet vetävät kyllä niin törkeesti välistä ettei tosikaan, ehkei nyt specsavers. Yhdet RayBanin lasit Instrussa linsseineen reilu 600 euroa, samat netistä uk:sta tilattuna 131 euroa.
instrussa maksoin vasta kun hain silmälasit kun tiesivät että on varma maksaja ennestään..
Mites synsamilla? Olen miettinyt uusia rillejä, edelliset ostettu 2009 ja ei silloin mitään etumaksua pyydetty...
Onpa hassua, olen ostanut laseja 15 vuotta ja kertaakaan ei ole mitään etukäteis maksua pyydetty.
Nissenillä pitää maksaa 25% kokonaissummasta etukäteen, loput rillejä haettaessa. Heillä ollut tällainen käytäntö pari vuotta juurikin sen takia, että ihmiset hakisivat tilaamansa lasit.
Ostin lasit Instrusta kesällä, maksoin noin 20% hinnasta ennakkomaksuna tilauksen yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:32"]
Yleensä osa maksetaan tilatessa, itse maksoin n 700e laseista muistaakseni 150e etumaksua. Tuohan on toki järkevää, koska liikkeelle tulisi kalliiksi jos ihmiset tilaisi laseja joita eivät sitten lunastaisikaan.
[/quote]
No jaa. 700e laseissa on niin luultavasti niin hirvittävä kate pokissa (linssit maksaa hiottuna luokkaa euroja-kymppejä) että 150e maksettuasi liike on jo kovasti voitolla tai viimeistään myydessään ne samat pokat seuraavalle.
Itse olen viimeiset kolmet tai neljät lasit ostanut hakemalla reseptin optikolta (pari kymppiä) ja lasit sen jälkeen netistä, sovittaen kahdet-kolmet pokat etukäteen ilmaiseksi. Ja mukana tullut lasku 10 tai 14 pv maksuajalla.
Onko tämä joku pääkaupunkiseudun käytäntö? Kyllä meidän pikkukaupungin optikolta loppuisi bisnes jos ryhtyisi ennakkomaksuja pyytelemään asiakkailta...
Riippuu varmaan liikkeestä. Instrussa on rahoitusmahdollisuus, siellä joutuu kyllä maksamaan jonkin osan lasit jätettäessä tilaukseen elikkä silloin ensikäynnillä yleensä.