Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oletko joutunut puheeksi otto keskusteluun sairauspoissaolojesi

Vierailija
12.11.2013 |

vuoksi,paljonko niitä oli? itse olen ollut vuoden aikana seitsemän kertaa poissa sairauden vuoksi ja joudun keskusteluun

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan lakisääteinen asia ja työntekijöiden turvaksi, ei puhuttelu. Tarkoitus on varmistaa ettei työolot aiheuta liikaa rasitetta joka vie työntekijöiden terveyden.

Päiväkodeissa vie! Kaikki kiertävät kaikilla, mutta työnantaja ei voi puuttua kun pitäisi pienentää ryhmiä ja vähentää kontakteja. Maksaa msksaa, joten työntekijät saikuttakoot. Työnantaja ei pysty tarjoamaan turvallisempaa työympäristöä.

Vierailija
42/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisikin puheeksi niin kertoisin mielelläni tieteellisiä tutkimuksia siitä, miten yli kuuden henkilön ryhmissä kiertävät kaikki taudit ja infektioiden riski kasvaa merkittävästi. Voisin vaatia parempia työoloja ihan lääketieteeseen vedoten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin ja kerroin biologisesta lääkkeestä, joka syö vastustuskykyä, joten siksi olen usein kipeä. Ilman biologista en olisi työkykyinen.

Siihen loppui keskustelut.

Hassua että keskustelu loppui noin selvän ongelman kohdalla.

Tuossa tilanteessa pitäisi miettiä miten voisit välttyä sairauksille altistumiselta.

Tuskin se sairastelu hyvin perussairauteesikaan vaikuttaa.

Teidän olisi pitänyt miettiä tuleeko töissä tai työmatkalla altistumisia tai joudutko työaikojen takia käymään kaupassa ruuhka-aikaan.

Omalla työpaikalla päädyttiin siihen, että teen pääsääntöisesti etätyötä. Silloin kun käyn toimistolla valitaan työaika siten, että en joudu matkustamaan ruuhkabussilla.

Vierailija
44/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin ja kerroin biologisesta lääkkeestä, joka syö vastustuskykyä, joten siksi olen usein kipeä. Ilman biologista en olisi työkykyinen.

Siihen loppui keskustelut.

Hassua että keskustelu loppui noin selvän ongelman kohdalla.

Tuossa tilanteessa pitäisi miettiä miten voisit välttyä sairauksille altistumiselta.

Tuskin se sairastelu hyvin perussairauteesikaan vaikuttaa.

Teidän olisi pitänyt miettiä tuleeko töissä tai työmatkalla altistumisia tai joudutko työaikojen takia käymään kaupassa ruuhka-aikaan.

Omalla työpaikalla päädyttiin siihen, että teen pääsääntöisesti etätyötä. Silloin kun käyn toimistolla valitaan työaika siten, että en joudu matkustamaan ruuhkabussilla.

Sanopa se. Työnsntajaa ei kiinnostanut ilmeisesti muu kuin se että enhän ”pinnaa” . Työni luonne vaatii asiakaskontakteja, joten mitään halua työnantajalla ei ole järjestellä työtäni, koska se maksaisi.

Vierailija
45/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä keskustelemists näissä olisi. Minulla on lääkärintodistus kaikista poissaoloistani ja olen ne toimittanut työnantajalle. Mitä muuta hän haluaa että selittelisin? Siinähän se lapussa lukee se syy poissaoloon.

Vierailija
46/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa piti lukea aloitus ennenkuin ymmärsin mitä siinä halutaan sanoa. Ajattelin Otto-automaattia, Otto-nimisiä jne. Onko ap;llä peruskoulu käytynä?

Vierailija
47/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin julkisella puolella nuo poissaolo keskustelut ovat pakollisia.

Esimiehen on tehtävä ne alaiselleen, siitäkin huolimatta, että alaiselle on kaikista tapauksista lääkärintodistus.

Jos on tietty määrä sairaspoissaoloja tietyn ajan sisällä, se on otettava puheeksi.

Jos kaikki on kunnossa, niin se lomake lähetetään ylemmäs, ja asia on sillä selvä.

Tarkoitus tällä on pitää työntekijöiden työkuntoa yllä.

Jos jatkuvasti on pois saman sairauden takia, vaikka onkin lääkärintodistus, niin asiaa aletaan pohtimaan työterveyden, esimiehen, työsuojeluvaltuuteun ja työntekijän kanssa.

Tätä menettelyä ei ehkä ole yksityisellä puolella.

Vierailija
48/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme kertaa piti lukea aloitus ennenkuin ymmärsin mitä siinä halutaan sanoa. Ajattelin Otto-automaattia, Otto-nimisiä jne. Onko ap;llä peruskoulu käytynä?

Miksi ilkeilet?

Kun Kelalta tuli ohjeistus varhaisen tuen mallista, ei juurikaan uskalla jäädä töistä pois, jos vaikka tuleekin joku vakavampi sairaus ja sen vuoksi joutuu olemaan pätkiä sairaslomalla ja sitten joutuu puhutteluun. Puhuttelussa esimies tivaa, että mistä johtuu, että olet niin paljon sairaana jne. Huono työntekijä siis. Niin ne tarttuvatkin taudit leviävät.

Vierailija
49/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei muuta tehtäisi kuin istuttaisi palavereissa selvittelemässä poissaoloja, kuka ne lapset sitten hoitaisi kun vuorotellen yksi olisi selvittämässä miksi oli viikko sitten poissa, yksi sairaana ja yksi nukkarissa. Ei tule mitään päiväkodeissa tuosta mallista, susi on.

Vierailija
50/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia rutiinityötä nuo keskustelut meidän työpaikalla kun tietyt poissaolorajat ylittyvät. Olen itse ollut keskustelussa paristi ja olen myös esimiehenä pitänyt noita keskusteluja alaisille.

Käydään läpi tilanne ja sovitaan tarvittaessa toimenpiteet, jos nähdään aiheelliseksi. Esim. työfyssarin käynnit tai työvuorotuksen muuttamiset, jos todetaan jonkin tietynlaisen työputken lisäävän esim. migreenikohtauksia.. tai huomataan, että näyttöpäätelasien hankkimisella voitaisiin löytää apu päänsärkyihin ja silmien rasittumiseen (ja neuvon mitä kautta lähete hoituu). Välillä ne ovat vaan sitä, että todetaan poissaolojen olevan sattumaa mille nyt ei kukaan voi mitään.

Omalla kohdalla oli esim. pitkä poissaolo leikkauksen vuoksi ja keskusteltiin palatessa fiiliksistä ja onko tarvetta keventää kuormitusta alussa vai mennäänkö samalla entisellä mallilla.. toisella kerralla sattui lasten sairastumiset ja oma sairastuminen pätkissä peräkkäisille viikoille.

Meillä nuo keskustelut on koettu hyviksi. Toki kun ekan kerran työntekijä on tullut keskusteluun niin on ollut jännitystä selkeästi pinnassa.. mutta kun on käyty asiat läpi ja juteltu, että onko minulla mahdollista auttaa/tukea tai ohjata työterveyden puoleen niin sitten ovat vaan todenneet, että tällaistako tämä vaan oli.

Vierailija
51/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:25"]

Periaatteessa minusta on hyvä asia, että tuollaisia keskusteluja käydään ja pyritään selvittämään, miksi poissaoloja on paljon. Onko työnkuva liian kuormittava tai onko jotain stressiä, omaisen kuolema, avioero, alkoholismi tai muuta poissaolomääriin vaikuttavaa taustalla. Voitaisiin sitten vähän keventää työtä joksikin aikaa tai mahdollisesti puuttua stressitekijöihin. Mutta jos tuollaiset keskustelut ovat syyllistäviä ja on kyttäysmentaliteetti, sitten se tietysti ei ole hyvä juttu.

Minä taas koen, että ne on hyviä työssäjaksamisen vuoksi.Olen kärsinyt paljon selkäkipuja ja onneksi pääsin keskusteluun. Mietittiin, miten voitaisiin tukea työssäkäyntiäni ja sain ehdottaa paljon työtä helpottavia keinoja, jotka toteutettiin. Selkäni voi paljon paremmin ja saikkuja ei ole tarvinnut.

Toki, jos on pinnari ja on saikulla laiskottelun vuoksi,kokee syyllisyyttä ja pelottaa tällaiset. Mutta nämä on kyllä tarkoitettu työntekijän hyväksi

Itse koin valtavaa syyllisyyttä sairauspoissaoloista vaikka minulla oli joka pätkästä todistus työterveyslääkäriltä. Meillä sai olla kolme päivää pois esimiehen luvalla, mutta sairauteni vuoksi tarvitsin lääkäriä aina heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Usein soitin esimiehelle ja pyysin, voisinko ottaa plussatunteja tai lomapäiviä sairaspäivien ajaksi.

Kun sitten sain kutsun keskusteluun, hyvä etten pissanut housuun ja oksentanut, kun pelkäsin niin paljon. Keskustelun piti esimiehen esimies ja hän haukkui minut pystyyn, kun olin ollut pois töistä. Kuulemma kaikkien muiden työnteijöiden poissaolot oli minun syytä. Kerroin tapauksesta työterveyslääkärilleni ja hän oli hirveän vihainen kohtelusta.

Vierailija
52/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entinen työkaveri joutui vastaavaan. hänellä on 4 alle 10 v lasta ja kerran katsottiin kalenterista hän ei ollut koko vuonna yhtään 2 viikon pätkää töissä niin että olisi ollut joka päivä töissä.

Tämä aiheutti tietenkin työkavereissa hirveesti närää, koska hän jätti aina osan töistä tekemättä. Ja kun tuli töihin, saimme kuulla ettei sitä ja sitäkään työtä olla tehty. Joten muutaman kuukauden jälkeen kukaan ei koskenut hänen töihinsä, joka johti aikamoiseen kierteeseen.

Työntekijällähän on tietenkin myös aviomies, mutta tämä oli niin tärkeä ihminen ( omasta mielestään ja vaimonsa ) ettei hän voinut olla poissa töistä.

Meillä pidettiin aiheesta tiimipalavereja ja sanoinkin suoraan hänelle päin naamaa jos tekisit työtehtävät edes loppuun, mutta kun keskeneräisiä töitä jää tekemättä ja sitten ne tuo lisää töitä, ettei ketään edes kiinnosta papereihisi koskea, varsinkin kun vastaan tulee vaan huutoa ja haukkumista.

työntekijä otti sen niin että kaikki muut ovat häntä vastaan ja hän ei tee mitään.

No, tuli ekat yt-t ja mimmi lensi kuin leppäkeihäs. Muutamalle kilpailijalle on hakenut. Itse taas tunnen paljon ihmisiä ja minulta on kysytty minkälainen työntekijä on ja olen suoraan kertonut. Ainakin viime kesänä oli vielä työtön. No, nyt voi suosilla jäädä lastensa kanssa kotiin näiden sairastaessa ja pyöräyttää vielä muutaman lisää.

Ei näihin keskusteluihin lasketa lasten vuoksi poissaoloja. Vain henkilön omat.

Vierailija
53/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannahe kirjoitti:

Ihan normaalia rutiinityötä nuo keskustelut meidän työpaikalla kun tietyt poissaolorajat ylittyvät. Olen itse ollut keskustelussa paristi ja olen myös esimiehenä pitänyt noita keskusteluja alaisille.

Käydään läpi tilanne ja sovitaan tarvittaessa toimenpiteet, jos nähdään aiheelliseksi. Esim. työfyssarin käynnit tai työvuorotuksen muuttamiset, jos todetaan jonkin tietynlaisen työputken lisäävän esim. migreenikohtauksia.. tai huomataan, että näyttöpäätelasien hankkimisella voitaisiin löytää apu päänsärkyihin ja silmien rasittumiseen (ja neuvon mitä kautta lähete hoituu). Välillä ne ovat vaan sitä, että todetaan poissaolojen olevan sattumaa mille nyt ei kukaan voi mitään.

Omalla kohdalla oli esim. pitkä poissaolo leikkauksen vuoksi ja keskusteltiin palatessa fiiliksistä ja onko tarvetta keventää kuormitusta alussa vai mennäänkö samalla entisellä mallilla.. toisella kerralla sattui lasten sairastumiset ja oma sairastuminen pätkissä peräkkäisille viikoille.

Meillä nuo keskustelut on koettu hyviksi. Toki kun ekan kerran työntekijä on tullut keskusteluun niin on ollut jännitystä selkeästi pinnassa.. mutta kun on käyty asiat läpi ja juteltu, että onko minulla mahdollista auttaa/tukea tai ohjata työterveyden puoleen niin sitten ovat vaan todenneet, että tällaistako tämä vaan oli.

Joo, alat ovat erilaisia. Esimerkiksi tuo yllämainittu päivähoitoala on vaan sellainen, että työnantajan on parempi antaa olla, eikä kaivella liikoja, joutuu vaan maksumieheksi. Työturvallisuus ja työolot vaatisivat parannuksia siellä ja täällä. Työtä ei järjestellä ihmisille sopivaksi, koska se vaatisi rahaa jota ei ole. Jokainen täysijärkinen ymmärtää että 22 lasta 3 aikuista samoissa tiloissa koko päivän, paitsi illalla ja aamulla, jolloin nuo 22 lasta vaihtuvat naapuriryhmän lapsiin ja aikuisiin, on riski infektiosairauksille.

Itselläni on ripuli n 6 kertaa vuodessa ja flunssa 3-4 kertaa vuodessa. Työkavereilla kaikilla samoin. Vain pomo, joka työskentelee toimistostaan käsin, ei ole sairaana kuin pari kertaa vuodessa.

Vierailija
54/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se normaalia ole, jos jatkuvasti saikuttaa. Nupissa jotain vikaa, jos ei aikuinen ihminen kestä työelämää. Leikkaukset, syövät ja kiusaamistapaukset on eri asia.

Vierailija
55/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikana on terveydenhuollossa helppo saikuttaa, kun pienestäkin kurkun karheudesta on oikein kehotettu jäämään kotiin. Toiset tätä hyödyntää parin viikon välein...

Vierailija
56/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se normaalia ole, jos jatkuvasti saikuttaa. Nupissa jotain vikaa, jos ei aikuinen ihminen kestä työelämää. Leikkaukset, syövät ja kiusaamistapaukset on eri asia.

Paitsi jos olet töissä päiväkodissa.

Vierailija
57/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Syynä oli rajuoireisesti alkanut suolistosairaus, jonka takia jouduin pari kertaa sairaalaankin sekä siihen liittyvät tutkimukset. Yli viisi yksittäistä poissaoloa.

Näitä seurasi vielä toinen keskustelu kun jouduin sappileikkauksen takia sairauslomalle kahdeksi viikoksi.

Ihan diipadaabaa koko juttu. Pomo oli sitä mieltä että hänellä olis ollut parempaakin tekemistä. Hän hyvin tiesi miksi olin poissa töistä. Täytettiin ne paperit ja se siitä.

Vierailija
58/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja on troolikalastaja.

Vierailija
59/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaikille ole diipa daapa juttua.

On niitäkin, joilla on heikentynyt työkyky, ja sen takia paljon sairaslomilla.

Tällöin otetaan samalla puheeksi se, jaksaako ihminen yleensä tehdä ko. työtä enää.

Sovitellaan osapäivätyötä, kevyempää työtä, osa-aikaeläkettä, kuntoutusta jne.

Näihin osallistuu myös työtervesylääkäri, työfysioterapeutti jne.

Sairaslomat tulevat sekä yritykselle, että julkiselle puolelle tosi kalliiksi. Samoin se, jos ihminen joutuu jäämään ennenaikojaan eläkkeellä.

Joten kyllä noilla keskustuilla on merkitystä.

Mutta tätä ei mammat eivät käsitä, leuhkivat vaan täällä, että on aina lääkärintodistus ja on aina pätevä syy yms.

Työmarkkinoilla on monelaisia , monen ikäisiä ihmisiä, ettekö osaa ajatella monipuolisesti?

Vierailija
60/61 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ja se keskustelu meni tyyliin näin:

Esimies: Tulisitko "Paula" käymään tuolla mun työhuoneessa?

(työhuoneessa)

E: Sulla on sen verran poissaoloja lyhyen ajan sisällä, että mun täytyy pitää tällänen keskustelu sulle. Niin sulla oli ensin lapset kipeenä ja sitten sairastuit itse?

Minä: Juu, juuri niin. Ensin oli "Maija" enterorokossa, sitten se tarttui "Mattiin" ja lopulta sain itsekin lieviä oireita.

E: Aivan. Joo, no tää oli tässä.

Eli ei paha alkuunkaan. Mitä sille voi, jon on sairaana (tai lapset sairaana) ja pois töistä. Eihän siihen kukaan voi muuta kuin todeta, että näin on käynyt.