oletko joutunut puheeksi otto keskusteluun sairauspoissaolojesi
vuoksi,paljonko niitä oli? itse olen ollut vuoden aikana seitsemän kertaa poissa sairauden vuoksi ja joudun keskusteluun
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:03"]
Tiesittekö että tuota käytäntöä ei tarvitse hyväksyä, siis puhuttelua sairauspoissaolojen vuoksi? Se on lainvastaista. Jos esimiehenne sellaista edes esittää, niin ottakaa välittömästi yhteyttä luottamusmieheen ja missään tapauksessa ei koskaan kannata mennä yksin esimiehen puheille vaan aina pitää ottaa joku mukaan. Jos luottari tai varaluottari ei ole paikalla, niin ilmoitatte että tulette keskusteluun vasta sitten, kun tämä on paikalla. Ihme tietämättömyyttä täällä!
[/quote]
Höpö höpö! Ettäkö on lainvastaista työnantajalle välittää työntekijästään ja olla kiinnostunut hänen hyvinvoinnistaan? Oikeuksistaan saa toki olla kiitollinen, mutta vainoharhaisuus on vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:03"]
Tiesittekö että tuota käytäntöä ei tarvitse hyväksyä, siis puhuttelua sairauspoissaolojen vuoksi? Se on lainvastaista. Jos esimiehenne sellaista edes esittää, niin ottakaa välittömästi yhteyttä luottamusmieheen ja missään tapauksessa ei koskaan kannata mennä yksin esimiehen puheille vaan aina pitää ottaa joku mukaan. Jos luottari tai varaluottari ei ole paikalla, niin ilmoitatte että tulette keskusteluun vasta sitten, kun tämä on paikalla. Ihme tietämättömyyttä täällä!
[/quote]
Niinpä, tietämättömyyttä. Sinä varmaan otat luottamusmiehen mukaan kehityskeskusteluunkin, ettei tarvitse pomon kanssa kahden kesken puhua.
Ap on ilmeisesti kunnalla töissä ja myös meidän kunnassa malli on käytössä. Keskustelun runkona oleva lomake on luottamusmiestenkin kanssa keskusteltu. Keskustelu ei ole puhuttelu, eikä sairauksistaan ole pakko kertoa sen enempää. Jos syynä ovat vaikka selkävaivat, voidaan miettiä ergonomiaa yhdessä.
Kelahan se nykyisin vaatii, että noita keskusteluja pitää käydä. Itse jouduin sellaiseen viime vuonna, kun olin ollut sairauslomalla muutaman kuukauden. Keskustelussa oli paikalla työterveyslääkäri ja -hoitaja, esimies ja minä. Siinä käsiteltiin mm. miten sairauteni vaikuttaa työntekoon, pitääkö töissä tehdä järjestelyjä, miten töihinpaluu onnistuu jne. Päädyimme siihen, että teen sairasloman jälkeen aluksi töitä osa-aikaisesti osasairauspäivärahan turvin ja jos työskentely kokopäiväisesti ei onnistu, niin voisin tehdä vaikka vähän lyhyempää työpäivää. Ihan leppoisa ja hyödyllinen tilaisuus tuo oli. Lääkäri teki tuosta jonkin lausunnon Kelalle.
Mun entissä työpaikassa oli joku vastaava käytäntö. En enää muista noita määriä, minkä jälkeen piti puuttua. Mulle itselle kävi sillain, että sairastuin krooniseen sairauteen ja siihen alkuvaiheeseen liittyi monenlaisia hankaluuksia. Esimies kommentoi mulle jossain vaiheessa, että keskustelu pitäisi näillä sairauslomapäivillä jo pitää, mutta kun olen pitänyt hänet ajantasalla kunnostani, niin hän ei katso erillistä keskustelua tarpeelliseksi. Olin siis avoimesti kertonut esimiehelle sairastumisestani ja siihen liittyvistä tutkimuksista. Kun lääkitys saatiin kuntoon, sairauslomat vähenivät "normaaleihin" mittoihin.
entinen työkaveri joutui vastaavaan. hänellä on 4 alle 10 v lasta ja kerran katsottiin kalenterista hän ei ollut koko vuonna yhtään 2 viikon pätkää töissä niin että olisi ollut joka päivä töissä.
Tämä aiheutti tietenkin työkavereissa hirveesti närää, koska hän jätti aina osan töistä tekemättä. Ja kun tuli töihin, saimme kuulla ettei sitä ja sitäkään työtä olla tehty. Joten muutaman kuukauden jälkeen kukaan ei koskenut hänen töihinsä, joka johti aikamoiseen kierteeseen.
Työntekijällähän on tietenkin myös aviomies, mutta tämä oli niin tärkeä ihminen ( omasta mielestään ja vaimonsa ) ettei hän voinut olla poissa töistä.
Meillä pidettiin aiheesta tiimipalavereja ja sanoinkin suoraan hänelle päin naamaa jos tekisit työtehtävät edes loppuun, mutta kun keskeneräisiä töitä jää tekemättä ja sitten ne tuo lisää töitä, ettei ketään edes kiinnosta papereihisi koskea, varsinkin kun vastaan tulee vaan huutoa ja haukkumista.
työntekijä otti sen niin että kaikki muut ovat häntä vastaan ja hän ei tee mitään.
No, tuli ekat yt-t ja mimmi lensi kuin leppäkeihäs. Muutamalle kilpailijalle on hakenut. Itse taas tunnen paljon ihmisiä ja minulta on kysytty minkälainen työntekijä on ja olen suoraan kertonut. Ainakin viime kesänä oli vielä työtön. No, nyt voi suosilla jäädä lastensa kanssa kotiin näiden sairastaessa ja pyöräyttää vielä muutaman lisää.
Olipas 22 ilkeä. Meillä vain 2 alle 4v lasta ja eka vuosi hoidossa oli karmea. Me olimme miehen kanssa vuorotellen poissa töistä ja silti ei ollut varmaan yhtään kahden viikon täyttä työssäolojaksoa kummallakaan. Oli aivan kamala vuosi ja oli kamala selittää, että taas lapset sairaana. Isovanhemmat ei voineet hoitaa ja hoitoon ei voinut laittaa. Sain aika inhottavaa asennetta työkavereilta, vaikka kärsin itsekin tilanteesta: olisin halunnut mennä töihin, tiesin että työt kasautuu, mutta en voinut tilanteelle kerrassaan mitään. Mieskin oli jo sillä viikolla ollut pois töistä ja oli minun vuoroni. Eli hieman ymmärrystä kehiin.
tämä keskustelu ei tule lasten sairauspoissaoloista niitä ei lasketa
ap
En ole ollut keskustelussa, mutta meillä terv.huollon yksikössä on malli, jos 6kk sisällä on neljä erillistä sairauspoissaoloa, niin sitten keskustellaan tilanteesta.
Meillä tulee keskustelu, jos sairaslomaa 3 kertaa tietyn ajan sisällä. Tarkkaillaan myös esim. maanantai-päivän sairaslomia. Keskusteluna ei sen kummempi. Kerrot sairasloman syyn. Itsellä ei ole johtanut sen enempään.
Meillä 4 vp kerran jälkeen puhuttelu.
mies52v
Uskokaa nyt jo, että se ei ole mikään puhuttelu! Ihan normikäytäntö, jossa pyritään selvittämään, onko työolosuhteissa syy, ja miten niitä voidaan muokata, jotta sairauslomat vähenevät. Jos keskustelu on syyllistävä puhuttelu, se on esimiehen omaa typeryyttä ja ilkeyttä.
Tosin tällä systeemillä saadaan selville sekin, jos henkilöllä on kovin paljon poissaoloja maanantaisin tai perjantaisin. Silloin tietysti työntekijästä voi tuntua, että kyseessä on puhuttelu, jos poissaolojen syiksi on ilmoittanut jotain epämääräistä, ja todellinen syy onkin esim. alkoholi.
Mitä tulee lasten sairasteluun, niin minusta se ei ole työnantajan määrättävissä, kumpi vanhemmista jää hoitamaan lasta. Se ei kuulu myöskään työkavereille, eikä yleensäkään toisten sairastelut ja hoitojärjestelyt. Joskus oli sellainen tapa, että töihin soittaessa ja sairastumisesta ilmoittaessa alkoi tivaaminen, mikä tauti on. Pian sen tiesi koko työyhteisö. Nykyään ei ole lupa vihjaistakaan kenenkään terveydentilasta, ja hyvä niin. Työelämässä ei ole monta yhtä vastenmielistä ilmiötä, kuin se, että työkaverit kuvittelevat tietävänsä toisten asiat ja perhesuhteet paremmin kuin asianosaiset itse, levittävät väärää tietoa ja jopa kostavat.
https://yle.fi/uutiset/3-6480366
Jos työnantaja sopii työterveyshuollon kanssa työkyvyn hallintaohjelmasta poissaolojen seurantoineen, Kela maksaa suuremman osan ennaltaehkäisevän työterveyshuollon kustannuksista.
30 päivän sairauspoissaoloista työnantajan on lain mukaan pakko tehdä ilmoitus työterveydelle, joka voi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Varhaisen tuen mallista on tehtävä sopimus työpaikalla, jotta kaikki tietävät, että työnantaja voi aloittaa keskustelut lyhyistäkin poissaoloista, jos niitä kertyy tietty määrä.
Tavoitteena on vähentää myös varhaiseläkkeelle siirtymistä, sillä se tulee kalliiksi niin työnantajalle, yhteiskunnalle kuin eläkkeelle jäävällekin.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin keskusteluun, kun ensin oli lapset kahdesti sairaana ja perään itse sairaana. Jokaisesta toin lääkärin todistuksen. Mutta firman politiikka kuulemma on, että tietyllä aikavälillä tietty määrä poissaoloja ja joutuu keskusteluun. Jotenkin idioottia...
Idioottia että joku kysyy omien rahojensa käyttönsä perään? Taidat itse olla se idiootti.
Minun pitäisi ottaa tämä keskustelu nyt sellaisen työntekijän kanssa, joka on viimeisen vuoden aikana saikuttanut joka ainoa kuukausi, ja kulut tästä on useita tuhansia. Ilmeisesti palstan mielestä nämä tuhannet vain pieraistaan jostain ja homma sillä selvä. No ei nyt ihan. Kun ajattelee, miten monta tuntia meidän kaikkien firman töissä olevien pitää tehdä noiden tuhansien kokoamiseksi, ei paljon naurata. Jengi luulee että rahat siihen ja tuohon tulee jostain vain ihan taikaiskusta. Ahdistaa nykyihmisten tietämättömyys ja ennen kaikkea välittämättömyys käytännön realiteeteista. Autiolla saarella varmaan yrittäisivät käskyttää muita rakentamaan aurinkotuolin ja cocktaileja itselleen. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
esimies kyllä sanoi,ettei ole mitään hätää,mutta firman käytäntö on tämä.Kait siinä mietitään onko jotain kuormittavia tekijöitä tai muuta.Mun poissaolot ollut tosiaan
2xhammasleikkaus
3xmigreeni
kuume
ripuli
teen työtä lasten parissa,että ei musta nyt ihan kamala saldo!
ap
Kuinka monta sairaslomapäivää noista kertyi? 30 päivää?
Työkaveri ei ole vieläkään joutunut puhutteluun, vaikka on koronan aikana saikuttanut monta kertaa.
En ole joutunut koska työnantaja joutuisi keskustelemaan koko työporukan kanssa vuoroperään. Meillä kiertää kaikki vatsataudit ja flunssat kaikilla päiväkodissa jatkuvasti.
Ei siinä paljon kannata keskustella miksi on pois, kun työn luonne on sellainen.
Jouduin ja kerroin biologisesta lääkkeestä, joka syö vastustuskykyä, joten siksi olen usein kipeä. Ilman biologista en olisi työkykyinen.
Siihen loppui keskustelut.
Tämä on ihan lakisääteinen asia ja työntekijöiden turvaksi, ei puhuttelu. Tarkoitus on varmistaa ettei työolot aiheuta liikaa rasitetta joka vie työntekijöiden terveyden.
kerroin yllä,mistä syystä 7 kertaa poissa
eli
2x hammasleikkaus
3x migreeni
1x flunssa
1x ripuli
teen työtä lapsiperheissä,joten tuon flunssan voisi kertoa kymmenellä,jos olisin joka taudin napannut niinkuin joku ylhäällä totesi
ap