Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neulominen ja ohjelmointi yhtä haastavaa

Vierailija
17.09.2020 |

Olen kuullut, että neulominen taitavasti tehtynä on yhtä haastaavaa kuin ohjelmointi eli koodaaminen, ja vaatii samankaltaista ajattelua. Sitä kuitenkin väheksytään, kuten naisten tekemiä hommia yleensä. On todella harmi, että nykynaiset eivät enää harrasta neulomista, eivätkä usko osaavansa ohjelmoida.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, mutta en usko. Opin neulomaan lapsena parissa viikossa. Yritin oppia ohjelmoimaan, mutta en tajunnut siitä mitään.

Opit kirjoneuleenkin kahdessa viikossa? Oho, taitava olet. Minulla jo kolmen langan yhtäaikainen neulominen meinaa tehdä tiukkaa.

Vierailija
22/25 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmointi ja neulominen ovat aivan eri maailmasta. Neuloessa seuraat tarkasti ohjeita ja kopioit siis työsi.

Ohjelmointi on luovaa ongelmanratkaisua ja ajatustyötä.

Koodaan ammatikseni ja peruskoodauksen lisäksi koodaus vaatii muutenkin erilaisten matemaattisten konseptien ymmärtämistä ja soveltamista, jonka veikkaan olevan n 95% ihmisistä saavuttamattomissa.

Liikutaan siis korkeilla abstraktiotasoilla, joka on useimmille vaikeaa.

Me kokeneemmat neulojat yleensä modifioimme ohjetta lennossa. Neuleen tiheys leveys- ja korkeussuunnassa harvoin asettuu juuri ohjeen mukaisesti, ja vaikka asettuisikin, on jokaisen vartalo vähän erilainen. Kun mukana on pitsiä tai kirjoneuletta tai vähän erikoisempi rakenne, tarvitaan jo vähän enemmänkin matemaattista ajattelua.

Vierailija
24/25 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoinnin vaatimat synnynnäiset kognitiiviset kyvyt  ovat sen verran korkeat että ei voi edes samassa lauseessa verrata oikeastaan mihinkään käsityöhön.

Ja olen siis itse korkeakoulutettu (maisteri) joka yritti opetella lukion jälkeen C++ sekä Perl-koodausta, ja ei siitä mitään tullut kun se on niin mielettömän monimutkaista ja vaikeaselkoista minun ymmärrettäväksi. Ei ÄO ja ymmärrys riitä vaikka miten yritti opetella.

Noh, C++ onkin saatanasta, ja Perl on korvattu Pythonilla.

Python on aloittelijalle erinomainen kieli. Melkein kuin kirjoittaisi englantia.

Vaikka ohjelmointi nyt ei mikään maailman helpoin asia olekkaan ja älystä on siinäkin hyötyä, niin loppujen lopuksi kyse on vain opettelusta. Saa aika uuno olla jos ei 10 000 tunnin opettelun jälkeen osaa esim. Pythonilla kirjoittaa mitään. Useimmat eivät vaan jaksa opetella noin paljoa.

Kuka neuloja joutuu harjoittelemaan 10 000 tuntia?! Tai siis tokihan siinä koko ajan harjaantuu, mutta ei kukaan treenaa kymmeniä tuhansia tunteja saadakseen neulottua vaikka sukan (joka siis on varmasti yksi helpoin neulottava) tai patalapun..

Patalapun neulominen vertautuu lähinnä "hello worldin" printtaamiseen. Eli hyvin hyvin perusjuttuja.

Sen sijaan jonkun monimutkaisen ohjelmiston sunnittelu ja toteus taas vertautuisi siihen, että minä lähtisin neulomaan vaimolleni hääpukua. Aika nopeasti menis 10 000 tuntia tuossa skenaariossa.

Vierailija
25/25 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulesuunnittelu ja ohjelmointi ovat hyvin samantyyppisiä toimintoja. Neulesuunnittelussa keskeistä on hahmottaa eri neulepintojen silmukkatiheyksiä suhteessa valmiisiin, usein kolmiulotteisiin töihin, ja sovittaa kirjoneule- ja pitsimallien yksityiskohdat, kavennukset jne. näihin reunaehtoihin. Hyvässä ohjeessa jokainen silmukka asettuu tasan suhteessa muihin silmukoihin, ja neule vielä pitää usein sarjoittaa moneen kokoon.

Jos mietitään Suomen ja maailman menestyviä neulesuunnittelijoita, niin siellä on muun muassa lääkäriä, arkkitehtiä ja tilastotieteilijä, joka itse asiassa on hyödyntänyt koodausta neuleiden sarjoittamisessa.

Juuri näin. Itse asiassa Ravelryssä (kansainvälinen nettiyhteisö neulojille) oli tällä (vai viime?) viikolla linkki tutkimukseen neulomisen ja neulesuunnittelun tieteestä. En valitettavasti sitä tähän hätään löydä. 

Itse neulon, en juurikaan suunnittele sukkia kummempia neuleita enkä koodaa. Mutta arvostan oikeita neulesuunnittelijoita.