Neulominen ja ohjelmointi yhtä haastavaa
Olen kuullut, että neulominen taitavasti tehtynä on yhtä haastaavaa kuin ohjelmointi eli koodaaminen, ja vaatii samankaltaista ajattelua. Sitä kuitenkin väheksytään, kuten naisten tekemiä hommia yleensä. On todella harmi, että nykynaiset eivät enää harrasta neulomista, eivätkä usko osaavansa ohjelmoida.
Kommentit (25)
Osaan sekä ohjelmoida että neuloa. Neulominen sinänsä ei ole todellakaan yhtä vaativaa. Siinähän vain noudatetaan valmista ohjetta. Sen sijaan monimutkaisen neulemallin suunnittelua ja sen ohjeen tekemistä voi kieltämättä verrata ohjelmointiin.
Maailman parhaat neulojat ovat Afganistanissa ja Iranissa ja tekevät käsin valtavia mattoja (voitot toki kerätään suvun miesten toimesta jotka myyvät ne länsimaihin). Niitä voi tehdä lukutaidoton mummokin ja tekoa voi opettaa teinitytölle joka ei osaa lukea/kirjoittaa.
Yritä päästä Silicon Valleyn isoihin firmoihin töihin edes rivikoodarina, ei onnistu. Äly pitää olla mensalukemissa ja looginen hahmotuskyky jossain ihmiskunnan top 0,01%:ssa että edes haastatteluun otetaan.
Käytännössä jokaiselle elossa olevalle ihmiselle voi opettaa neulomista tai kutomista, ohjelmointia (sellaista jota voi myydä maksavalle asiakkaalle) alle prosentille.
Ohjelmoinnin vaatimat synnynnäiset kognitiiviset kyvyt ovat sen verran korkeat että ei voi edes samassa lauseessa verrata oikeastaan mihinkään käsityöhön.
Ja olen siis itse korkeakoulutettu (maisteri) joka yritti opetella lukion jälkeen C++ sekä Perl-koodausta, ja ei siitä mitään tullut kun se on niin mielettömän monimutkaista ja vaikeaselkoista minun ymmärrettäväksi. Ei ÄO ja ymmärrys riitä vaikka miten yritti opetella.
Kyllähän ne afganistanilaiset teinitytöt oppisivat lukemaan jos olisivat kouluun päässeet. Ja sen jälkeen oppisivat vaikka mitä ihan samoin kuin muutkin. Siellä joukossa voisi olla vaikka joku silikoväliläinenkin.
Mun mies on koodari ja hyvä sellainen, mutta ei osaa neuloa edes patalappua, mutta ei tästä voi tehdä päätelmää että neulominen olisi vaikeampaa kuin ohjelmointi.
Mä olen ite opetella neulomaan juutuubivideoiden avulla ja saan tehtyä monimutkaisiakin töitä, mutta koodausta en usko oppivani yhtä helposti (en ole kylläkään edes kokeillut)
Neulominen onkin vaikeaa kun kyse taidokkaista kuvioista.
Write-only tyylin oppii kyllä vaikka lampunjalka. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmoinnin vaatimat synnynnäiset kognitiiviset kyvyt ovat sen verran korkeat että ei voi edes samassa lauseessa verrata oikeastaan mihinkään käsityöhön.
Ja olen siis itse korkeakoulutettu (maisteri) joka yritti opetella lukion jälkeen C++ sekä Perl-koodausta, ja ei siitä mitään tullut kun se on niin mielettömän monimutkaista ja vaikeaselkoista minun ymmärrettäväksi. Ei ÄO ja ymmärrys riitä vaikka miten yritti opetella.
Noh, C++ onkin saatanasta, ja Perl on korvattu Pythonilla.
Novita Louhetar seasonal ihanaa sukkalankaa.
DI kirjoitti:
Osaan sekä ohjelmoida että neuloa. Neulominen sinänsä ei ole todellakaan yhtä vaativaa. Siinähän vain noudatetaan valmista ohjetta. Sen sijaan monimutkaisen neulemallin suunnittelua ja sen ohjeen tekemistä voi kieltämättä verrata ohjelmointiin.
Suurin osa ohjelmoijistakin lähinnä copypastaa valmiita koodinpätkiä toistensa perään. Se se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole asiantuntija, mutta en usko. Opin neulomaan lapsena parissa viikossa. Yritin oppia ohjelmoimaan, mutta en tajunnut siitä mitään.
Minäkin opin lapsena kutomaan ja atk:n aakkosia 1980-luvulla, kun valmiita ohjelmia ei ollut. Ei se Basic niin mahdotonta ollut, kai minä ohjelmointia olisin oppinut. En epäile tuota väitettä ollenkaan.
MIkä ihmeen väite tuo on, etteivät nykynaiset neulo? Neulomisbuumi on ollut jo monta vuotta, ja koronan myötä vaan kasvattanut suosiotaan. Jopa jo tuolloin viime syksynä, kun tämä ketju on aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Python on aloittelijalle erinomainen kieli. Melkein kuin kirjoittaisi englantia.
Vaikka ohjelmointi nyt ei mikään maailman helpoin asia olekkaan ja älystä on siinäkin hyötyä, niin loppujen lopuksi kyse on vain opettelusta. Saa aika uuno olla jos ei 10 000 tunnin opettelun jälkeen osaa esim. Pythonilla kirjoittaa mitään. Useimmat eivät vaan jaksa opetella noin paljoa.
No en todellakaan usko, että ohjelmointi olisi yhtä helppoa kuin neulominen. Enkä siis neulo mitään sukkia vaan erilaisia kirjo- pitsi- ja kohoneuleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Python on aloittelijalle erinomainen kieli. Melkein kuin kirjoittaisi englantia.
Vaikka ohjelmointi nyt ei mikään maailman helpoin asia olekkaan ja älystä on siinäkin hyötyä, niin loppujen lopuksi kyse on vain opettelusta. Saa aika uuno olla jos ei 10 000 tunnin opettelun jälkeen osaa esim. Pythonilla kirjoittaa mitään. Useimmat eivät vaan jaksa opetella noin paljoa.
Kuka neuloja joutuu harjoittelemaan 10 000 tuntia?! Tai siis tokihan siinä koko ajan harjaantuu, mutta ei kukaan treenaa kymmeniä tuhansia tunteja saadakseen neulottua vaikka sukan (joka siis on varmasti yksi helpoin neulottava) tai patalapun..
"Harrastuksella roimasti lisää älyä? Soittaminen, neulominen ja liikunta parhaat valinnat"
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f68dd1b0-1b8e-43f2-bf4d-d4ac8…
Neulesuunnittelu ja ohjelmointi ovat hyvin samantyyppisiä toimintoja. Neulesuunnittelussa keskeistä on hahmottaa eri neulepintojen silmukkatiheyksiä suhteessa valmiisiin, usein kolmiulotteisiin töihin, ja sovittaa kirjoneule- ja pitsimallien yksityiskohdat, kavennukset jne. näihin reunaehtoihin. Hyvässä ohjeessa jokainen silmukka asettuu tasan suhteessa muihin silmukoihin, ja neule vielä pitää usein sarjoittaa moneen kokoon.
Jos mietitään Suomen ja maailman menestyviä neulesuunnittelijoita, niin siellä on muun muassa lääkäriä, arkkitehtiä ja tilastotieteilijä, joka itse asiassa on hyödyntänyt koodausta neuleiden sarjoittamisessa.
Ohjelmointi ja neulominen ovat aivan eri maailmasta. Neuloessa seuraat tarkasti ohjeita ja kopioit siis työsi.
Ohjelmointi on luovaa ongelmanratkaisua ja ajatustyötä.
Koodaan ammatikseni ja peruskoodauksen lisäksi koodaus vaatii muutenkin erilaisten matemaattisten konseptien ymmärtämistä ja soveltamista, jonka veikkaan olevan n 95% ihmisistä saavuttamattomissa.
Liikutaan siis korkeilla abstraktiotasoilla, joka on useimmille vaikeaa.
Neulominen on aivoille hyvää jumppaa. Mitä vaikeampi malli sitä enemmän aivot joutuvat tekemään työtä. Lisäksi jos siihen liittää muuta oheistoimintaa, esim television katselun niin aivot on kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmointi ja neulominen ovat aivan eri maailmasta. Neuloessa seuraat tarkasti ohjeita ja kopioit siis työsi.
Ohjelmointi on luovaa ongelmanratkaisua ja ajatustyötä.
Koodaan ammatikseni ja peruskoodauksen lisäksi koodaus vaatii muutenkin erilaisten matemaattisten konseptien ymmärtämistä ja soveltamista, jonka veikkaan olevan n 95% ihmisistä saavuttamattomissa.
Liikutaan siis korkeilla abstraktiotasoilla, joka on useimmille vaikeaa.
Sekä neulomisessa että koodaamisessa voi jokko kopioida jonkun muun työtä tai luoda omaa. Älä dissaa alaa pelkästään sen perusteella, että tiedät siitä vain vähän.
En ole asiantuntija, mutta en usko. Opin neulomaan lapsena parissa viikossa. Yritin oppia ohjelmoimaan, mutta en tajunnut siitä mitään.