Miksi taloyhtiö ei laita pattereita päälle?
Ulkona 8 astetta lämmintä ja tuulee. Sisälläkin alkaa menemään alle 20 asteen ja patterit on kylminä. Kävin kokeilemassa rappukäytävänkin patterit ja nekin ihan kylmät. Koska yleensä aletaan pattereita lämmittämään? Onko siinä joku asteraja vai aikaraja esimerkiksi Lokakuun alusta? Saisivat ruveta jo lämmittämään.
Kommentit (86)
Suosituslämpötilat on tehnyt varmasti suurten asuntovuokrausyhtiöiden libbaamat "tutkijat"
Se on suoraa tienistiä yhtiöiden omistajille, kun vuokralaiset palelevat asunnoissaan.
Itse asun nyt omistusasunnossa ja täällä on lämpö hiukan päällä. Turussa. Myös haalea lämpö on tietämässäni toisessa omistusasunnossa, kun kysyin.
Ei oo varaa lämmittää kun fyrkat lapioitiin Italiaan.
Miksi kesällä pitäisi lämmittää? Etelä-euroopassa on vielä kesälomasesonki menossa.
Ne "suosituslämpötilat" ovat 21-23.
Itse viihdyn 25 asteessa. Olin kerran kylässä paikassa, jossa oli 19 astetta. Palelin siellä.
Mulla on parvekkeen ovi auki eikä siltikään kylmä.
Ilmaappa patterit, se voi auttaa. Itse ilmaan kerran vuoteen, aina näin syksyisin.
Vierailija kirjoitti:
Ne "suosituslämpötilat" ovat 21-23.
Itse viihdyn 25 asteessa. Olin kerran kylässä paikassa, jossa oli 19 astetta. Palelin siellä.
Miten pystyt poistua asunnostasi, koska Suomessa on ulkolämpötila alle 25 astetta noin 355 päivänä vuodesta?
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi mitään patteria päälle. Öisin joutuu tuulettamaan kun niin kuuma. Varsinkin kerrostalojen pienet makkarit kuumenee jo siitä että siellä parikin ihmisistä hengittää. Viime talvenakin piti patterit laittaa välillä nollille.
Sama. Nyt vasta alkaa olla kesän jäljiltä sopiva lämpötila. Ja sanomattakin selvää, että kaikki termostaatit on toukokuusta lähtien pidetty kiinni. Pakastimet ja muut sähkölaitteet hyrskää lämpöä näihin keleihin riittävästi. Tätäkin ketjua kun lukee, niin ei tarvii ihmetellä, että vastikkeet nousee.
Hahaaa siitä saatte hellepaskiaiset! Tätä on odotettu
Täälläpäin on ihan toisinpäi. Vieläkin joku 25,9 astetta lämmintä eikä oikein voi tuulettaa kun ei oo läpivetoo. No onneksi tulee talvi ja partsin ovi auki.
Yleinen typeryys. Näissä lämpö- ja kosteusoloissa ei säästy juuri mitään. Rakenteet pilaantuu.
Jos palelemalla halutaan säästää, se tapahtuu talvella.
On ihanaa kun vihdoinkin on taas viileää!
Mies ei tykkää mutta mä nautin. Ennen aina palelin mutta nyt vanhempana se on loppunut.
Olisiko mitään, jos valittaisit isännöitsijälle suoraan... Tai ainahan voi toivoa, että hän lukee av-palstaa ja tunnistaa just sut... Mihin ihmisten oma-aloitteisuus katoaa, kerrostalon rappukäytäväänkö??
Todennäköisesti patterien kiertoveden lämpötila säätyy ulkolämpötilan mukaan. Kokeileppas pattereita yöllä kun ulkona kylmempi.
Vierailija kirjoitti:
On ihanaa kun vihdoinkin on taas viileää!
Mies ei tykkää mutta mä nautin. Ennen aina palelin mutta nyt vanhempana se on loppunut.
Vihdoin? Suomessa oli lämmintä muutama päivä kesäkuussa, eli 3 kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä mene päälle edes nollakelillä vaan pitää olla alle 5 pakkasastetta, joku sadisti nuo säätänyt.
Tuolloin sisätilojen lämpö laskee johonkin 10 celsiusasteeseen eli on pakko pitää päällä sellaista siirrettävää sähkölämmitintä ettei jäädy paikoilleen.
Ostakaa lämpömittari, ei noi lukemat pidä paikkaansa.
Kuvittelin että pattereita pidettäisiin päällä silloin kun on kylmä. Termostaatti pitää lämpötilan sitten jossain 21 asteessa, Täytyy tuskastella ja odottaa jos lämpötila vielä laskisi niin saisi lämpöä ettei patterit ihan turhaan tuossa seinällä roiku. Halvalla näköjään saa noita sähköpattereita ihan Tokmanniltakin niin täytyy tänään joku sellainen ostaa.
Talonyhtiöiden hallitukset ne siellä säästää energiaa jotta saavat lämmittää jauhenlihansa toisten kustannuksella. Katso vaikka, rappukäytävän pistorasiasta menee jatkojohto puheenjohtajan asuntoon. Siellä se emakko kokkaa teidän rahoillanne.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin että pattereita pidettäisiin päällä silloin kun on kylmä. Termostaatti pitää lämpötilan sitten jossain 21 asteessa, Täytyy tuskastella ja odottaa jos lämpötila vielä laskisi niin saisi lämpöä ettei patterit ihan turhaan tuossa seinällä roiku. Halvalla näköjään saa noita sähköpattereita ihan Tokmanniltakin niin täytyy tänään joku sellainen ostaa.
Ei kannata käyttää keskuslämmitetyssä asunnossa ylimääräistä sähkölämmitintä, ainakaan omalla kustannuksella. Ne pattereiden termostaatit on yleensä säädetty n. 21 asteeseen, ja jos lämmität sähköllä lisää, termostaatit lyö patterit kylmäksi koska asunnossa on jo yli tavoitelämmön.
Eri asia tietenkin jos saat sähkön talonyhtiön pistorasiasta.
Ihan lämmintähän vielä on! Ainakin Helsingissä tarkenee tosi hyvin.