Jännitys pilaa työhaastattelun
Meni taas yksi haastattelu pieleen. Mikä siis neuvoksi, kun jännitän niin paljon, että vaikutan epätoivoiselta enkä pysty rentoutumaan haastattelussa ja se menee suoraan sanottuna pieleen kun jännitän niin paljon, että vastaan ohi aiheen ja jos sattuu kysymys, johon en ole etukäteen miettinyt vastausta niin jäädyn ja selitän jotain ohi aiheen kun olen lamaantunut.
Mikä avuksi?
Määräaikainen työ loppu ja pitäs taas olla tässä ahdistus hakemusrumbassa ja haastatteluissa. Minulla on korkeakoulututkinto ja osaamista jo jonkin verran, mutta jännitän silti. Varsinkin, jos pääsen haastatteluun tehtävään johon minulla ei varsinaisesti ole kokemusta vaikkakin samantyyppisiä hommia olisin tehnyt.
Kommentit (30)
Menen työhönottohaastatteluun sillä asenteella että olen itse kiinnostunut siitä paikasta mitä haen ja ihmisistä ketä siellä on. Ikäänkuin itse tarkkailen niitä, sen sijaan että miettisin itseäni ja miltä minä heistä vaikutan.
Kuuntelen tarkasti mitä haastattelija sanoo. Ihmiset tykkää itse puhua ja niistä tuntuu hyvältä kun joku kuuntelee tarkkaavaisesti. Se antaa heti hyvän kuvan. Sitten vastaa vain mahdollisimman aidosti. Ihan sama mitä ne pilipalikysymykset on. Lähinnä he haluaa tietää onko haastateltava ihan normaali ja yhteistyökykyinen ihminen.
Varmaan useimmat jännittää. Minä en muistanut haastattelussa edes edellisen pomoni nimeä :D Sain silti paikan.
Eiköhän se oo tärkeempää löytää itsensä kuin (epäsopiva) työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriltä beetasalpaajia ja pieni paketti bentsoja. Sano että jännitys on este työllistymiselle. Kyllä tuollaiseen tilanteeseen pitäisi saada apuja kun on noin isosta asiasta kyse.
Tätä suosittelisin itsekin.
Ennen haastattelua 40mg propral ja 5mg diapam niin ei jännitä enää
Harjoittele! Pyydä useita eri kavereita pitämään sinulle haastatteluja yksin ja yhdessä. Tehkää sitä niin paljon että kyllästyt totaalisesti koko hommaan. Silloin lakkaa jännittämästä.
Olen itse ollut useamman kerran haastattelemassa ja aina muistuttanut toimitusjohtajalle, vertaillessamme myöhemmin ehdokkaita, että haastattelutilanteessa hakijat ovat aina altavastaajana ja kaikki ovat varmaan ainakin jossain määrin hermostuneita. Jos hakija on muuten hyvä, pientä hermostuneisuutta pitää antaa anteeksi.
Pyydä lääkäriltä beetasalpaajia ja pieni paketti bentsoja. Sano että jännitys on este työllistymiselle. Kyllä tuollaiseen tilanteeseen pitäisi saada apuja kun on noin isosta asiasta kyse.