Vähän säälittää tuo yksi bloggaaja
siis tuo little bit vain-blogin kirjoittaja. Miksi se ei hae opiskelemaan jotain normaalia alaa? Miksi nuo epärealistiset haaveet toimittajan ammatista ja tietenkin suoraan pitäisi päästä johonkin trendikkääseen ja upeaan Elleen tms.!? Voisi ehkä olla syytä palata maan pinnalle. Blogista näkee heti, että tyttö ei osaa kirjoittaa kovinkaan hyvin, ja tyylikin on jäänyt 15-vuotiaan tasolle. En oikein voi ymmärtää.. yhteiskunnan varoilla vain elellään ja odotellaan että tärppäisi saada joku harjoittelupaikka.. ei hyvää päivää...
Itsekin hän sanoo ettei tee mitään muuta kuin kirjoittaa blogia. Ja muuten vain hengailee kotona..
Kommentit (18)
Sitähän minä tarkoitinkin että koska muutama bloggaaja on päässyt naistenlehden nimen alle bloggaamaan niin monella on nyt täysin vääristynyt käsitys siitä että blogilla pääsee helposti johonkin lehden toimitukseen mukaan. Kyllä siinä tarvitaan myös koulutusta ja kokemusta.
Itse bloggaaja täällä hei! Oli pakko tulla oikomaan vähän teidän käsityksiä. Jos nyt lähdetään siitä, että opiskelin juuri viime kevääseen asti toimittajaksi Laajasalon opistossa. Sieltä ei valmistunut, mutta sai kyllä sopivasti pätevyyttä. Moni on päässy suoraan sieltä opiskelun jälkeen töihin, mutta itse en sellaisesta ole edes haaveillut. Olin kesällä Ellessä harjoittelussa, ja nyt olen koittanut saada harjoittelupaikkaa jonnekkin muualle. En todellakaan kuvittele pääseväni töihin suoraan, haluan vain saada kokemusta alalta. Aloitan keväällä valmennuskurssin viestintään, joten ensi syksynä toiveissa olisi istua koulunpenkillä. Kyllä, olen ollut nyt puoli vuotta tekemättä mitään. Olen yrittänyt parhaani mukaan päästä harjoitteluun, mutta se on vaikeaa koska en ole opiskelija. Mitä kirjoitustaitoon tulee, sain opiskellessa aina hyvää palautetta sen suhteen. Blogiin kirjoitan enemmän puhetyylisesti, kuinka moni bloggaaja muka oikeasti kirjoittaa kirjakielellä? Mutta ikävää, että täällä huolehditaan mun elämästä. Mulla on ihan realistiset tavoitteet elämän suhteen: parhaassa tapauksessa ensin harjoitteluun ja syksyllä sitten opiskelemaan. Tiedän, että alalle on vaikea päästä. Miksi en edes yrittäisi? Mulla on unelma, kaikki eivät tiedä vielä tämän ikäisenäkään mitä haluavat.
Kaikki taas kilpaa haukkumassa. Jollain sentään näyttää olevan unelmia.
Tuntuu olevan kyllä ihan hukassa elämänsä suhteen. Menisi vaikka amk:hon opiskelemaan. Epärealistiset haaveet ovat pikkutyttöjä varten, jokaisen täytyy miettiä, mikä on se oma taito- ja lahjakkuustaso, mitä on realistista yrittää.
Joo, vähän noloa! ollut varmaan 2 vuotta jo vaan työttömänä kotona ja ruikuttanut kun ei pääse mihinkään hohdokkaaseen paikkaan töihin.
Minusta tuo on aidosti ainoastaan hurjan surullista. Olisi hienoa jos tyttö hakeutuisi vaikka työhönvalmentajan, opon, tai kenen tahaansa ammattilaisen pakeille ja saisi ohjausta ja motivointia löytääkseen oikeasti mielekästä tekemistä.
Ja jos toimittajan ura kiinnostaa, kipin kapin kursseille ja koulun penkille ja vapaa aikana kirjoittamista, kirjoittamista ja kirjoittamista. OIkeiden tekstien tuottamista, hiomista, korjaamista ja sen ammattitaidon hankkimista.
Miksi niin moni tuntuu nykyään kuvittelevan, että unelmien eteen ei tarvitse tehdä töitä?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 15:10"]
Minusta tuo on aidosti ainoastaan hurjan surullista. Olisi hienoa jos tyttö hakeutuisi vaikka työhönvalmentajan, opon, tai kenen tahaansa ammattilaisen pakeille ja saisi ohjausta ja motivointia löytääkseen oikeasti mielekästä tekemistä.
Ja jos toimittajan ura kiinnostaa, kipin kapin kursseille ja koulun penkille ja vapaa aikana kirjoittamista, kirjoittamista ja kirjoittamista. OIkeiden tekstien tuottamista, hiomista, korjaamista ja sen ammattitaidon hankkimista.
Miksi niin moni tuntuu nykyään kuvittelevan, että unelmien eteen ei tarvitse tehdä töitä?
[/quote]
Joo, eipä taideta blogin pitämistä kuitenkaan pitää OLLENKAAN samana asiana kuin esimerkiksi proosatekstien tai lehtiartikkeleiden kirjoittamista. Jos hän haluaa toimittajaksi, niin voihan hän yrittää kirjoittaa lehtijuttuja itsenäisesti ja ottaa niihin kauniit kuvat (esim. matkajuttu) ja tarjota sitten johonkin pienempään lehteen.
Kyllähän tuo tietyllä tapaa surullistakin on, kun toinen odottaa että tullaan kotoa hakemaan... Tuollaisiako ne nykynuoret sitten vain ovat!?
Työnantajat arvostavat kokemusta, osaavat kysyä että mitä olet tehnyt viimeiset pari vuotta... en itse oikein pitäisi hyvänä hakijana tyyppiä joka on ollut vain kotona kirjoittamassa blogia jos toinen hakija on tehnyt edes jonkinlaisia hanttihommia samaan aikaan. Unelmia täytyy olla mutta kyllä kannattaisi tehdäkin jotain muuta kuin hakea tiettyjä työpaikkoja.
Eiks se nyt kuitenkin ollut hakemassa jotain harjoittelupaikkaa? Paremmalta tuo vaikuttaa, kuin ettei tiedä mitä haluaa, eikä ilmaiset harjoittelut kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 15:21"]
Eiks se nyt kuitenkin ollut hakemassa jotain harjoittelupaikkaa? Paremmalta tuo vaikuttaa, kuin ettei tiedä mitä haluaa, eikä ilmaiset harjoittelut kelpaa.
[/quote]
Miten se harjoittelupaikka auttaa, jos koulutus on pelkkä ylioppilas? Kyllä nykyaikana tulee olla joku ammatti- tai korkeakoulututkinto.
Bloggaajan pitäisi päättää, mitä tekee, menisipä sitten opiskelemaan (esim. amk, joku sosianomi, farmaseutti tms. perus) tai Mäkkärin kassalle.
Onko tuo hakenut opiskelemaan mitään journalismiin liittyvää? En ole lukenut blogia, mutta nopealla vilkaisulla jäi vaikutelma, että olettaa pääsevänsä heti johonkin "cooliin" hommaan - ilman kokemusta, koulutusta tai huomattavaa lahjakkuuttakaan. Minulla on eräs ystävä, joka haaveilee toimittajan ammatista. Hän kyllä tuntuu painivan ihan eri sarjassa kuin tuo bloggaaja - on poikkeuksellisen taitava kirjoittaja, aloitellut puoli-ilmaiseksi paikallislehdissä ja tekee hommia edeelleen opintojen lomassa, kirjoittanut huvikseen ihan kelvollisen fantasiakirjan teini-iässä ja opiskelee nyt alaa ja on muutenkin huomattavan fiksu tyyppi, mutta eipä hänkään ole noin vain ponnahtanut hienoihin hommiin. Kyllä
tuo ala vaatii huomattavan paljon omaa yrittelijäisyyttä ja nöyryyttä.
Nykyään naistenlehdet palkkaavat blogisteja kirjoittamaan lehden nimen alle, esimerkiksi Costume, Olivia, Trendi jne. Ehkä joillekin nuorille on jäänyt idea että blogilla päästään helposti lehden toimituksen sisälle ja kirjoittamaan itse lehteenkin juttuja? Siis ilman aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta.
Monissa lehdissä on nykyään yt-neuvotteluja, kouluttamaton bloggaaja ei ole ehkä ensimmäisenä listalla, ketä palkataan uusina työntekijöinä. Tiedän tämän, sillä lähisukulaiseni on toimittaja maakuntalehdessä ja siellä oli yt:t ja todella monet saivat potkut.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 15:49"]
Monissa lehdissä on nykyään yt-neuvotteluja, kouluttamaton bloggaaja ei ole ehkä ensimmäisenä listalla, ketä palkataan uusina työntekijöinä. Tiedän tämän, sillä lähisukulaiseni on toimittaja maakuntalehdessä ja siellä oli yt:t ja todella monet saivat potkut.
[/quote]
Ja oli kyse siis ihan kokeneista, yliopistokoulutuksen saaneista toimittajista, jotka olivat hyviä työssään.
Eli lehtialalle on ihan turha yrittää tällä hetkellä Suomessa, ellei ole todella, todella lahjakas.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 15:46"]
Nykyään naistenlehdet palkkaavat blogisteja kirjoittamaan lehden nimen alle, esimerkiksi Costume, Olivia, Trendi jne. Ehkä joillekin nuorille on jäänyt idea että blogilla päästään helposti lehden toimituksen sisälle ja kirjoittamaan itse lehteenkin juttuja? Siis ilman aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta.
[/quote]
Ja kuinka iso prosentti Suomen bloggaajista bloggaa jonkin lehden alaisuudessa? Ei kovin moni.
(No okei, Lilyynhän pääsee kuka tahansa, mutta se onkin eri juttu.)
On vähän vääristynyt käsitys itsestään tuolla bloggaajalla, jos kuvittelee että pääsee suoraan Elleen, Oliviaan tai Trendiin töihin!