Hoitaja soittaa töihin, että lapsi kiukuttelee..
Hei meillä on 1-vuotias poika joka on yksityisellä perhepäivähoitajalla. Hoidon alussa pojalla kesti päästä rytmiin mukaan ja hoitaja aina ilmoitti kuinka poika on kiukkuinen hoidossa. Nyt hoito on alkanut sujua, mutta tänään hoitaja soitti minulle ja epäili lapsen hoitokuntoa. Kysyin onko lapsi lämpöinen tai kipeä niin vastaus oli että ainoastaan tosi kiukkuinen ja se on raskasta lapselle ja kaikille muille hoidossa. Vihjaisi että lapsi pitäisi hakea hoidosta pois. Miten tämmösissä tilanteissa pitäisi toimia? Hakea vaan lapsi pois hoidosta ja pitää palkaton? Hoitaja sanoi että muista hoitopaikoista hoitaja voi herkemminkin soittaa vanhemmille että pitäisi hakea lapsi pois. Teen muutenkin töitä osapäiväisesti ja haen lapsen hoidosta 14.30-15 välillä. En kaipaa mitään että miksi olet vienyt niin pienen hoitoon, koen siitä jo muutenkin todella pahaa mieltä.
Kommentit (18)
Laita paikka hakemus päiväkotiin, enemmän käsiä ja syliä eikä hoitajien tarvitse laittaa katraalleen ruokaa. Selkeästi hoitaja ei pärjää katraansa kanssa.
No ei soiteta. Kyllä lapsen pitää olla sairas eikä vain kiukkuinen. Onko hoitajalla joku koulutus?
Näin itsekkin olen sen ajatellut. Ollut niin hauska viikonloppu että varmaan lasta vain ahdistaa palata arkeen!? Viime viikollakin maanantaina oli hankala mutta loppu viikko tosi hyvä. Olen paininut asian kanssa että vaihtaa hoitopaikkaa jos tälläinen jatkuu mutta lapsi kuitenkin tykkää hoitajasta. Lisäks perhepäivähoitaja paikkoja ei juuri ole vapaana ja päiväkotiin en vain pysty viemään. Nyt tuli onneksi tekstiviestejä että yrittää aikaistaa rytmiä, jos auttais asiaan...
Laita päiväkotiin. Taitaa olla ongelma nyt jossain muualla.
Hoitajalla on vuosien kokemus sekä päiväkodista että perhepäivähoidosta. Ilmeisesti ei kuitenkaan noin pienistä. Hänellä on siellä 3-4 yli 1 vuotiasta riippuen päivästä. Hän perusteli sitä että noin monta pientä että tulevat koko ajan vanhemmaksi ja sitten muodostuu tosi hyvä ryhmä kun niin saman ikäisiä. Oon kuulu niin kauhutarinoita päiväkodeista että se on pelottava vaihtoehto noin pienelle :/
Päiväkodista ei soiteta kotiin, jos lapsi kiukuttelee. Päivän tapahtumista kerrotaan siinä vaiheessa, kunkäy hakemassa lapsen. Mutta ei siellä kukaan lapsi koko päivää kiukuttele, koska ammattikasvattajilla on keinoja ohjata lasta, jos kiukkukohtaus iskee.
Hoitaja ei taida nyt oikein ymmärtää työnsä vaativuutta ja sitä, milloin lapsi ei ole hoitokuntoinen.
Kiukuttelu ei ole syy hakea lasta kotiin. Kuka lapsi hoidossa olisi, jos kiukuttelu olisi syy kotipäivään?
Kiukuttelu ei ole sairaus. Jos hoitaja ei jaksa pienten lasten tempperamenttia, hoitaja katsoo silloin peiliin. Jokaisella lapsella on joskus huonoja päiviä. Entäs uhmaiän yllättäessä? Jääkö lapsi kotiin kokonaan kun ikää on 2-4 vuotta. Sitten on hoidossa kun on 5-vuotias ja taas 6-7 vuoden "uhman" yllättäessä kotihoitoon vaan.
Hohhoijakkaa tuollaista hoitajaa.
Ei oo mennyt yks eikä kaks työpäivää murehtiessa kun tullut viestiä ja puhelua että lapsi kiukuttelee :( Lapseni on tosi nauravainen ja hyväntuulinen lapsi muuten niin varsinkin alkuun oli tosi paha mieli viedä se sinne ja mainitsin hoitajalle voiko olla niin että heillä ei tää homma ja kemiat toimi. Halusi kuitenkin että lapsi jatkaa hoidossa. Ja kaikki alkoikin mennä yleisesti tosi hyvin...
Kiitos viesteistä, vahvisti omaa näkemystä ja antaa varmuutta että haluan ottaa asian esille hoitajan kanssa. Hyvin mainittu tuo uhma vertaus !
Kiukuttelu ei ole sairauteen verrattava peruste siihen että lapsi pitäisi kesken päivän hakea hoidosta! Mutta...tuollaiset soitot kyllä kertovat siitä, ettei pp-hoitaja taida oikein pärjätä ryhmänsä kanssa. Sinuna hakisin pikaisesti paikkaa muusta hoitopaikasta, oli se sitten päiväkoti tai kunnallinen pp-hoitaja.
Yksityinen pphoitaja voi käsittääkseni itse valita lapsensa, hoitosuhteen irtisanomisaikaa en tiedä, mutta tuollainen valitus lapsesta on syytä ottaa vakavasti.
Ja pakko lisätä että ongelmat voi johtua siitäkin ettei noin pienen kuuluisi olla päivähoidossa, varsinkaan sellaisella hoitajalla jolla ei ole resursseja vaativien tapausten hoitoon. Päiväkoti vois olla parempi vaihtoehto.
Jos sä haet lapsen pois, kun hän kiukuttelee siellä, niin mitä luulet lapsen tekevän huomenna? Kiukuttelee vielä enemmän, jos on pienikin mahdollisuus päästä kotiin äidin kanssa. Sinuna mä ilmottaisin jonnekin tuosta, ei tuo ole normaalia, että hoitaja soittaa hakemaan kotiin kiukuttelun takia.
mäkin kyllä selvittelisin päiväkoteja, monilla tutuilla ollut tosi hyviä kokemuksia pienten ryhmistä.
Lapsia on periaatteessa sama määrä hoitajaa kohti (toki tauot, vuoronvaihdot yms. sekoittaa), mutta heidän ei tarvitse laittaa ruokaa, siivota kotia yms. Tykkään myös siitä, että heillä on kollegat lähellä (saa tukea, toisaalta myös "kontrollia"). Plussaa pienelle on myös se, ettei yhden hoitajan sairastumiset sekoita pakkaa kokonaan.
Itse olen yksityinen ppt enkä ole kpskan soittanu vanhemmille moisesta. Pelkästään jos lapsi sairstuu oikeasti. Minä kyllä ottaisin asian puheeksi. Sanoisin että jos hoitaja ei pärjää niin haette toista paikkaa. Toisissa kunnissa yksityinen hoitaja saa alle 3v. Lapsista isommm palkan. Onko teillä näin? Jos hoitaja on ahneuksissan haalinut liikaa liian pieniä koska oman ryhmäänsä?
Hoitajan kokemus kuulostaa hyvältä. Ja ihan hieno ajatus, että ryhmästä pieniä kasvaa ryhmä isoja. Ehkä hoitaja yrittää vihjata, että lapsesi on vielä "liian pieni" hoitoon.
Niin... toisaalta ajattelin että koska poika on kyllä aika vauhdikas niin perhepäivähoitaja olisi parempi vaihtoehto.. Olen aikaisemmin ollut yhteydessä kuntaan , mutta asia jäi kesken kun alkoi menemään paremmin.. Olen myös miettinyt vakavasti että saisin lapsen takaisin kotiin, mutta se ei ole kovin helppoa talouden vuoksi.. Miten itse näette että perhepäivähoitaja vai päiväkoti vauhdikkaalle 1-vuotiaalle joka juoksee, osaa muutamia sanoja, osaa kyllä toimia muiden lasten kanssa, syö jo vähän itse...mutta tarvitsee vielä välillä aamupäivisin vartin aamu-unet...ja kyllä hän huomiota kaipaa, vertailukohtaa ei ole niin en tiedä tarvitseeko enemmän kun muut lapset.. Kotona sitä kyllä kovasti tankataan! Ensisijaisesti yritän kyllä kaikkeni järjestää että saisin pojan vielä kotiin.. Lisäksi miehellä yt-uhka päällä joulukuuhun asti niin se kortti pitää katsoa..
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:03"]
Jos sä haet lapsen pois, kun hän kiukuttelee siellä, niin mitä luulet lapsen tekevän huomenna? Kiukuttelee vielä enemmän, jos on pienikin mahdollisuus päästä kotiin äidin kanssa. Sinuna mä ilmottaisin jonnekin tuosta, ei tuo ole normaalia, että hoitaja soittaa hakemaan kotiin kiukuttelun takia.
[/quote]
Viisas kommentti! Muutenkin tämä on ollut mukava keskustelu, on puhuttu aiheesta eikä sorruttu nokkimaan milloin mistäkin. tämä vain teki mieli sanoa...
Mun miehen poika meni reilu 1v:n perhepäivähoitajalle ja huusi ensimmäisen kuukauden siellä putkeen.. ei syönyt kunnolla, nukkumaan meni tunnin huudolla ja mikään ei ollut hyvin :) kunnes tottui asiaan.
Tämä hoitotäti (nykyään mun hyvä ystävä ja poikamme kummi) piti pintansa ja lapsi tottui häneen ja piti maailman parhaimpana hoitotätinä ja juoksi aina halaamaan sitä...
No ei pelkkä kiukkupäivä ole hoidosta hakemisen syy. Saattais olla hoitopaikat tyhjillään jos noin olisi. Jos ei kerran kuumetta ole ja lapsen yleisvointi on ok, niin on hoitajan ongelma yrittää pärjätä.