Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut ystävä

Vierailija
17.09.2020 |

Ystäväni on syvästi masentunut ja kertonut minulle olleensa myös itsetuhoinen. Terapeuttia hän on tavannut aikoinaan, mutta kokenut käynnit hyödyttömiksi eikä hänellä ole tällä hetkellä minkäänlaista hoitokontaktia. Olen yrittänyt saada häntä avautumaan ja keskustelemaan ajatuksistaan kanssani, mutta hän työntää minua jatkuvasti pois ja selkeästi välttelee hänelle vaikeita aiheita. Töissä hän on toistaiseksi jaksanut käydä (tosin ihan pakon sanelemana), mutta välillä myös uhonnut irtisanoutuvansa, jolloin hän jäisi täysin tyhjän päälle.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi oikeasti tehdä? En voi pakottaa aikuista ihmistä juttelemaan kanssani, saati hakeutumaan mihinkään hoitoon, mutta en haluaisi myöskään vain seurata tilannetta sivusta. Pelkään aidosti saavani joku päivä puhelun, että ystäväni on päättänyt päivänsä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota että voit lähteä mukaan lääkäriin henkiseksi tueksi? Joka tapauksessa kannusta häntä varaamaan aika työterveydestä/terveysasemalta. Jos oikein huolettaa voit myös selvittää onko alueellasi jotain kriisinumeroita joista voi kysyä miten sinun kannattaisi toimia.

Ystäväsi terapeutiksi ryhtyminen ei ole hyvä idea. Uuvut ja masennut vain itse siinä. Joten älä väkisin yritä saada häntä puhumaan ja jos hän alkaisikin purkautua niin silti ulkopuolinen apu on se paras taho. Jos ystäväsi ei suostu hakemaan mistään apua se ei ole sinun syysi eikä sinun tarvitse todellakaan tuntea syyllisyyttä tilanteesta. Tiedän että tuo on ikävä tilanne mutta sinun pitää nyt pitää huoli myös omista rajoistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi