Kaivataan rehellisiä kommentteja synnytyksen vaikutuksista alapäähän. Kiitos!!
Raskauteni on toisella kolmanneksella ja alkuhuuman jälkeen on alkanut pyöriä jo monenlaisia huolia mielessä. Näistä yksi, joskaan ei tietysti merkittävin koskee alapäätä ja mahdollisia muutoksia siinä. Arvostaisinkin kovasti jo synnyttäneiden naisten (ja kaipa miehetkin voi vastata) rehellisiä ja ennen kaikkea asiallisia kommentteja aiheesta. Olen varautunut siihen, että muutoksia tulee, mutta mielelläni kuulisia, millaisia ne luultavasti ovat.
Kiitos!
Kommentit (53)
Olen neljästi synnyttäneen ihanan naisen aviomies ja haluaisin tuoda esille oman näkökulmani, jonka toivon saavan muutkin miehet ajattelemaan seksuaalisuutta ja seksiä vähän moniulotteisemmin. Koska en jaksa kovin pitkästi kirjoittaa, pidän homman yksinkertaisena ja hieman tiivistän. Eli: ennen synnytyksiä minulla oli vaimo, jolla oli kyllä hyvinkin tiukka ja jäntevä emätin, mutta jonka suhde omaan seksuaalisuuteensa oli kovin kompleksinen. Tästä johtuen seksi oli lähes aina karmeaa säätämistä ja saattoi päättyä milloin mihinkin omituiseen häiriötekijään. Orgasmista vaimoni ei voinut haaveillakaan. Nyt, neljän synnytyksen jälkeen minulla on vaimo, jonka vagina on luonnollisesti synnytyksistä löystynyt, mutta joka tällä hetkellä elää seksuaalisuutensa kulta-aikaa omasta kehostaan ja seksistä täysillä nauttien - ja lähes aina orgasmin saaden. Eli ainakin meillä muutos on ollut vain positiivinen. Mitään omaan nautintooni tulee, sanoisin näin, että vaikka fyysinen tuntemus ei ole enää niin voimakas niin kasvanut henkinen lataus kompensoi tämän moninkertaisesti.
Pílluni tuntuu paljon kireämmältä 5 lapsen synnyttämisen jälkeen! Olo on kuin neitsyellä.
Etukäteen turha murehtia tätä. Minulla kävi niin että toiveista ja yrityksistä huolimatta kaikki lapset ovat loppujaan syntyneet sektiolla, joten mitään vaikutuksia alapäähän ei ole tullut useamman raskauden jälkeenkään. Alavatsa on kyllä melko rujo kun siihen on vedetty siksakkia ja ristinollaa veitsellä mutta tämä nyt ei ole kuin kosmeettinen ongelma. Olisin mieluummin kyllä ottanut sen alapään löystymisenkin vaikka, ois miehelläkin kestävyys ehkä parantunut siinä sivussa.
Ponnistusvaiheen pitkittyessä tarvittiin imukuppi ja mulle tuli melko syvät toisen asteen repeämät. Niitä sitten kursittiin kokoon reilun tunnin ajan leikkaussalissa. Tikit oli inhottavat, en pystynyt istumaan yli 2 viikkoon ja käveleminenkin sattui.
Ihan ok on kuitenkin parantunut, ei se arpi siellä haittaa. Juoksemassa pystyy käymään mut trampoliinilla tulee kyllä pissat housuun vaikka olisi miten käynyt vessassa ennen. Ei ehkä oo ihan entisellään mutta ihan ok kunnossa kuitenkin. Lapsi on ihana ja kaiken vaivan arvoinen 💖
Olin ihan samasta asiasta huolissani ennen synnytystä. Mutta positiivinen yllätys: ei huomattavia muutoksia alapäässä yhden synnytyksen jälkeen. Alkuun tuntui yhdynnät vähän oudolta ja itsellä oli "löysä" olo. Mies ei huomannut silloinkaan eroa (uskon olevan rehellinen). Tämä löysä tunnekin hävisi muutamassa kuukaudessa. Ehkä se suuaukko on vähän isompi kun ennen, mutta se on vaan hyvä koska ei vaikuta tuntumaan. Ennen synnytystä oli yhdyntä joskus hankalaa sen liian kireän suuaukon takia. Pidätyskyky on huonompi kun ennen, mutta ulkonäöllisesti ei eroa.
Pierut karkaa huomaamatta ja pidätyskyky on heikentynyt.
Täällä viikolla uskalsin vasta peilillä katsoa, kolmannesta synnytyksestä 5 vuotta:
reäit (emättimen ja virtsaputken) on syvemällä :D "vetäytyneet" sisemälle, vaikka varmasti oikeasti reunat ulkoutuneet...? Kyllä sen tuntee kädelläkin, mutta myös näkee.  Siitä ei haittaa.
Klitoris on ollut kolmannen synnytyksen jälkeen herkempi, hyvällä tavalla.
Ekassa Synnytyksessä repesi hieman virtsaputkeen päin, ai s**tana! Muutamia tikkejä.  Tästä haittaa, kun soitin osuu vahingossa vähänkin virtsaputken suulle, sattuu. Aina saa jännittää osuuko kohdilleen.
Tämän vuoksi pelkään nykyään gynekologista tutkimusta, kierukkaa en laita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ponnistusvaiheen pitkittyessä tarvittiin imukuppi ja mulle tuli melko syvät toisen asteen repeämät. Niitä sitten kursittiin kokoon reilun tunnin ajan leikkaussalissa. Tikit oli inhottavat, en pystynyt istumaan yli 2 viikkoon ja käveleminenkin sattui.
Ihan ok on kuitenkin parantunut, ei se arpi siellä haittaa. Juoksemassa pystyy käymään mut trampoliinilla tulee kyllä pissat housuun vaikka olisi miten käynyt vessassa ennen. Ei ehkä oo ihan entisellään mutta ihan ok kunnossa kuitenkin. Lapsi on ihana ja kaiken vaivan arvoinen 💖
Minulla on sama ongelma trampoliinilla, mutta en usko, että se on synnytyksestä johtuva, vaan raskaudet ovat löystyttäneet ja muuttaneet sisäelinten sijainteja epäoptimaaliseksi. Viimeisen raskauden jälkeen vatsalihakseni oli ihan totaalisen kadoksissa. Jumpalla olen saanut paikattua tilannetta, mutta sama timmi vatsa minulla ei tule olemaan ikinä enää.
Alapää on ihan ruma, mutta toimiva, koska saan paremmin orgasmit ja seksi on oikein hyvää, jopa parempaa kuin ennen lapsia. Mies kestää nyt pidempään, joten luultavasti hän sanoisi, että ei ole niin tiukka jne, mutta ei hän ainakaan ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Täällä viikolla uskalsin vasta peilillä katsoa, kolmannesta synnytyksestä 5 vuotta:
reäit (emättimen ja virtsaputken) on syvemällä :D "vetäytyneet" sisemälle, vaikka varmasti oikeasti reunat ulkoutuneet...? Kyllä sen tuntee kädelläkin, mutta myös näkee. Siitä ei haittaa.
Klitoris on ollut kolmannen synnytyksen jälkeen herkempi, hyvällä tavalla.Ekassa Synnytyksessä repesi hieman virtsaputkeen päin, ai s**tana! Muutamia tikkejä. Tästä haittaa, kun soitin osuu vahingossa vähänkin virtsaputken suulle, sattuu. Aina saa jännittää osuuko kohdilleen.
Tämän vuoksi pelkään nykyään gynekologista tutkimusta, kierukkaa en laita koskaan.
Ei soitin! :"D siitin, penis, mulk ku
Miten se muuttuu iän myötä? Tiedän että lopuksi karvat tippuu pois, nyt vasta harmaita joukossa. Mutta ei muuten ole muuttunut mitenkään.
Yksi synnytys takana, sisälle ommeltiin tikkejä kahteen kerrokseen, episiotomiaa ei tehty eikä väliliha revennyt. Aloitin lantionpohjan lihasten treenin jo synnärillä, olin kyllä koko raskauden ajankin niitä harjoittanut niin kuin ennen raskauttakin. Alapää näyttää mielestäni ihan samalta kuin ennen synnytystäkin, eikä kukaan mies (olen siis lapsen isästä eronnut muutama vuosi sitten) ole valittanut tuntumasta, ennemminkin on sanottu tiukaksi. Mitään virtsankarkailuongelmaa tms. ei ole ollut missään vaiheessa.
Miehen mielipide: Olen pannut sekä synnyttäneitä että synnyttämättömiä ja kyllä ne yksilölliset erot on isompia. Yksi kolmen lapsen äiti oli niin tiukka, että melkein peliin sattui. Ja synnyttämätön mimmi kuin lentokonehengaari... Synnyttäneillä kyllä pääosin rumempi pimpero, sieltä voi löytyä kaikenlaista röpelöä ja muuta ylimääräistä...
Synnärillä itsekin synnytin eli siellä mutta alapään ulkonäöstä en ensisijaisesti olisi huolissani. Koronatartunta ja sairaalabakteeritartuntavaarat olemassa ja enemmän tärkeää syntymättömän lapsen terveys kuin tuleva seksielämä joka päällisenä pointtina.
Ystäväni kuoli sairaalabakteeriin vatsaan laitetun kontaminoituneen instrumentin takia joten sektiota en suosittele