Kaivataan rehellisiä kommentteja synnytyksen vaikutuksista alapäähän. Kiitos!!
Raskauteni on toisella kolmanneksella ja alkuhuuman jälkeen on alkanut pyöriä jo monenlaisia huolia mielessä. Näistä yksi, joskaan ei tietysti merkittävin koskee alapäätä ja mahdollisia muutoksia siinä. Arvostaisinkin kovasti jo synnyttäneiden naisten (ja kaipa miehetkin voi vastata) rehellisiä ja ennen kaikkea asiallisia kommentteja aiheesta. Olen varautunut siihen, että muutoksia tulee, mutta mielelläni kuulisia, millaisia ne luultavasti ovat.
Kiitos!
Kommentit (53)
Lantionpohjan lihaksia kannattaa oikeasti treenata jo raskausaikana jos sitä "löystymistä" pelkää. Siitä on myös hyötyä sitten vanhempana kun paikat muutenkin vähän rupsahtavat ja tulee virtsankarkailua ym. Ja tiedoksi että jos harrastaa aerobicia (sitä perinteistä) tai jotain muuta lajia jossa hypitään ja poukkoillaan, lantionpohjan lihakset löystyvät samalla tavalla kuin raskauden/synnytyksen takia saattaa tapahtua. Tästä on tehty ihan tieteellinen tutkimuskin mutta en nyt löydä linkkiä.
Löystyi jonkin verran, mutta myös tuntoherkkyys parani. Eli saan paljon parempia orgasmeja. Tämä on eriskummallista siksi, koska miehelläni on aika ohut ja ennen synnytystä tuon takia oli vaikea saada. Ja nyt siis löysempänä on helpompi saada!
Mulla tulehtu ekan synnytyksen jälkeen välihan leikkaus haava. Se suu repsottaa. Ei se ole ketään haitannut. Treenaan lantiopohjan lihaksia säännöllisesti.
Itselläni on kaksi lasta eikä mitään muutoksia (miehenkään mielestä). Se on täysin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Löystyi jonkin verran, mutta myös tuntoherkkyys parani. Eli saan paljon parempia orgasmeja. Tämä on eriskummallista siksi, koska miehelläni on aika ohut ja ennen synnytystä tuon takia oli vaikea saada. Ja nyt siis löysempänä on helpompi saada!
Täysin sama minun vaimolla. Omalta kohdalta todettava - itsellä myös kohtuullisen ohut penis - että laukeaminen on kyllä nykyisin vaikeampaa. Toisaalta taas vaimo nauttii nykyisin niin paljon enemmän etten kyllä takaisin vaihtas missään olosuhteissa.
Mulla kaksi lasta ja suht helpot ja nopeat synnytykset ja ponnistusvaiheet. Muutama tikki laitettiin ja pystyin jopa istumaan jalat ristissä heti synnytyksen jälkeen eli aina ei kaikki mene pieleen. Haluan kertoa tämän koska itse pelkäsin mielettömästi alatiesynnytystä ja itse asiassa esikoisen kanssa mulla oli jo sektioaika sovittu (kirjoitan toisesta Eu-maasta jossa sektion saa maksamalla) mutta vauva ilmoitti tulostaan ennen LA:ta, yöllä ja muutenkin piti haipakkaa eli ei ehtinyt oma gyne leikkaamaan.
Kuopuksen kanssa ei ollut enää epäilystäkään ettenkö synnyttäisi alakautta. En ole kovasti jumppaillut jälkikäteen ja synnytyksistä on jo 12 ja 15 vuotta aikaa. Ei ole pidätysongelmia ollut koskaan ja seksi parani jo ekan synnytyksen jälkeen. Nyt voin saada jopa sen paljon puhutun emätinorgasmin, ainakin silloin tällöin, ja jopa nännejä hieromalla mutta sen uskon johtuvan ennemminkin imettämisestä. Saman miehen kanssa oltu 24 vuotta ja eipä tuo ole valittanut, päinvastoin.
Mun äidillä oli ihan hirveä imukuppisynnytys sillon 70-luvulla ja sen takia olenkin ainoa lapsi eli ei välttämättä mene suvussa nämä hommat myöskään.
Tsemppiä! Kaikki menee varmasti hyvin! Nauti näistä hetkistä sillä niitä tulee joskus ikävä kun lapset kasvavat <3
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa ja paljon. On tullut testattua useampaa naista ennen ja jälkeen. Mies 35v
Ettei olis sun muna lörpähtänyt iän myötä?
Itselläni synnytyksen jälkeen tuli pientä kohdun laskeumaa, joka oireili päivittäin yhtäkkisenä paineen tuntunua alapäässä. Tätä kesti muutaman vuoden. Enää se ei oireile. Emättimen "tiukkuus" palautui myös n. vuodessa synnytyksen jälkeen. Nykyään alapää on (4 vuotta synnytyksestä) samanlainen kun ennen synnytystä. Toisaalta, en tiedä johtuuko synnytyksestä, mutta se iho mikä on emättimen ja peräaukon välillä on "lisääntynyt" eli siihen kohtaa on tullut lisä ihoa synnytyksen jälkeen. Itse siis koin syöksy synnytyksen, ilman repeytymiä. Nämä ovat kyllä todella yksilöllisiä asioita, eikä sitä voi etukäteen tietää miten oma synnytys menee, tai sen vaikutuksia kehoon ylipäätään. Älä siis etukäteen murehdi epävarmoja asioita. Keskity hetkeen ja elä tilanteen mukaan. Tsemppiä synnytykseen! se on ihana kokemus! :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa ja paljon. On tullut testattua useampaa naista ennen ja jälkeen. Mies 35v
Tämä on totta. Yleensä miehet eivät vain kerro totuutta. Itse huomaan jo parin työnnön jälkeen onko nainen synnyttänyt vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ennemmin huolissani korona-aikaan synnärillä synnyttämisestä kuin jostain alapään muutoksista mutta kukin tyylillään
Missä sitten suosittelet synnyttämään?
En missään. Jätä turhat kakarat hankkimatta ja varjele terveyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Yleensä miehet eivät vain kerro totuutta. Itse huomaan jo parin työnnön jälkeen onko nainen synnyttänyt vai ei.
Miksi pitäisi kertoa? Olisi kyllä entinen mies sen jälkeen, jos alkaisi alapäätäni mollaamaan, kun olen hänen jälkeläisensä sieltä puskenut.
Kohdun ja peräsuolen välinen seinämä oheni niin että se vaikeuttaa ulostamista. Välilihaan jäi kolo ja reikä on vähän sellainen epämääräinen tursake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei olis sun muna lörpähtänyt iän myötä?
Älä nyt hermostu, kysyttiin rehellisiä mielipiteitä ja kerroin miten on. Mies 35v
Pidätän miehenä oikeuden todeta, että itsellä kyllä nautinto seksissä on vähentynyt synnytysten myötä. Rohkenen tämän todeta, koska myönnän samaan hengenvetoon etten ole erityisen hyvin varustettu ja tässä mielessä tämä on "oma vika". Eli omalla kohdalla jo pieni löystyminen puolison vaginassa aiheutti sen, että laukeaminen on työn ja tuskan takana. Mitään mikropenistä minulla ei siis ole, mutta tilastollisesti ehkä jonkin verran keskimääräistä ohuempi (11 cm). Olettaisinkin, että normipeniksellä en huomaisi muutosta.
Edellä mainitusta huolimatta, että mistään hinnasta vaihtaisi synnytyskokemuksia mihinkään. Ja sama kuin muutamilla edellisillä kirjoittajilla, on aivan mahtavaa miten oman puolison seksuaalisuus on puhjennut kukkaan synnytysten myötä.
Tutkitusti valtaosa naisista kokee seksielämänsä huonontuneen synnytyksen jälkeen.
Aijjuu jäihän minulle ulostamisvaikeus. Paikat kai tulivat sen verran alaspäin, että ulostaminen muuttui hankalaksi. Hirveä hätä, mutta juuri mitään ei tule ulos. Pahimpina kertoina jouduin työntämään suolta emättimen seinämän kautta, että sain tavaran tulemaan ulos. Sitten tuli järkyttävän kipeitä pukamia...
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti valtaosa naisista kokee seksielämänsä huonontuneen synnytyksen jälkeen.
Yleensä en näihin vaivaudu vastaan, mutta tähän on pakko. Olen kätilö ja ollut alalla jo kohta kymmenen vuotta. Ylivoimainen enemmistö naisista kertoo juuri päinvastaista: suurimmalla osalla naisista seksuaalinen nautinto paranee synnytyskokemusten myötä. Ja näin siis siitäkin huolimatta, että muutoksia emättimeen tulisi tai vaikkapa juuri tätä löystymistä tapahtuisi.
Eli tuo kirjoitus on kyllä täyttä potaskaa.
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen miehen mukaan olin tiukempi. Ehkä ompelivat liikaa tikkejä, heh heh.
Toisen jälkeen ei muutosta.
Olen myös huomannut, että tuntoherkkyys lisääntyi synnytysten myötä. Toisaalta yksi juttu jonka olen huomannut, että "luontaista liukastetta" on vähempi eli joskus on tarve liukkarille kiihottumisesta huolimatta. Voi olla että ikäkin on tehnyt sen, olen kuitenkin 15 v vanhempi nyt kuin ennen ensimmäistä raskautta.
Kaksi synnytystä takana, molemmissa tuli muutamia tikkejä. Ekassa ponnistusvaihe 45min ja virhetarjonta, tokassa tuli syöksyllä ulos joten ehkä paikat ei ehtiny venyä tarpeeksi  rauhassa (?). Tokan synnytyksen jälkeen erityisesti on ollut itselle arka paikka alapään ulkonäkö, koska ei se suoraan sanottuna enää niin nätti ole omaan silmään kuin ennen synnytyksiä. Vaikka ne repeämät parantuu, niin on tuo koko värkki jotenkin isomman näkönen.
Mutta sit taas seksi tuntuu itselle  paremmalta kuin ennen synnytyksiä, ja mies on  myös lohduttanut että yhtä hyvältä tuntuu edelleen eikä ulkonäössäkään oo mitään vikaa kuulemma. Että kai se suurin ongelma on oman pään sisällä. 
Kerran oon synnyttänyt ja sain siitä 5 tikkiä, 1 sisäinen. Kyllähän alapään muoto muuttui ja oon ollu huolissaan et miltä se miehestä tuntuu. Mies on kuitenkin väittänyt et tunnun nykyään paremmalta, en tiä et puhuuko totta vai haluaako näin lohduttaa mua.
Mut yks positiivinen asia on varmaa eli se et mie saan helpommin. Paikat laskeutu sopivasti alemmas pysyvästi jote seksi on nautinnollisempaa.