Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen joulunviettoa

Vierailija
11.11.2013 |

Perheessäme on minun aikaisemmasta suhteesta 7-vuotias lapsi ja miehelläni on 4-vuotias lapsi ennestään. Yhteisiä meillä on 1 ja toinen tulossa.

Oma lapseni viettää isällään joka toisen joulun. Nyt olemme sitten yrittäneet, että miehen 4-vuotias olisi meillä ne joulut, kun olemme kaikki koolla. Eli siis nuo joulut, kun minunkin lapseni on kotona.  Miehen lapsi ei ole vielä tähän mennessä jouluja meillä viettänyt, koska niistä ei ollut aiemmin sopimusta, joten äiti ei lasta meille antanut.

No sopimuksessa lukee juuri päinvastaiset joulut ja lapsen äiti haluaa nyt sitten pitää sopimuksesta kiinni. Eli siis meillä ei koskaan olisi joulua, että kaikki lapset paikalla. Tuo minun lapseni ja miehen lapsi leikkivät aina yhdessä, eli eivät voisi yhdessä odottaa joulupukkia ja leikkiä lahjaleluilla yms. Minusta joulu on lasten juhla ja nyt on todella toivoton olo.

Onko tämä meidän toiveemme yhteisistä jouluista todella niin turhanpäiväinen, kun miehen lapsen äiti antaa ymmärtää? Kauheasti tässä ei nyt keinoja meillä ainakaan ole käytettävissä...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko itse vaihdettu joulukierto jos miehen x on tuommoinen veemäinen akka? Silloin saisistte rauhan taloon. Eli juttele sun x:si kanssa, ehkä onnistuu jos siellä puolella ei ole uusia jolla lapsia mihin vaikuttaa teidän vaihto. Ei ole helppoa ei. Uusperheelämää olen elänyt yli 10v jo, minun ja sinun ja yhteinen lapsi mukana. Miellä ollut niin että joka toinen jouluaatto x:ien luona lapset (silloin me ollaan oltu vain meidän lapsen kanssa aaton) mutta vietetty sitten "jouluaattoa" joulupäivänä meillä eli 25.12 kaikki lapset meillä. Seuraava vuosi päinvastoin. Näin ollen lapset saaneet tavallaan 2 jouluaattoa. Toiminut meillä ainakin.

Vierailija
2/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:51"]

Saisitko itse vaihdettu joulukierto jos miehen x on tuommoinen veemäinen akka? Silloin saisistte rauhan taloon. Eli juttele sun x:si kanssa, ehkä onnistuu jos siellä puolella ei ole uusia jolla lapsia mihin vaikuttaa teidän vaihto. Ei ole helppoa ei. Uusperheelämää olen elänyt yli 10v jo, minun ja sinun ja yhteinen lapsi mukana. Miellä ollut niin että joka toinen jouluaatto x:ien luona lapset (silloin me ollaan oltu vain meidän lapsen kanssa aaton) mutta vietetty sitten "jouluaattoa" joulupäivänä meillä eli 25.12 kaikki lapset meillä. Seuraava vuosi päinvastoin. Näin ollen lapset saaneet tavallaan 2 jouluaattoa. Toiminut meillä ainakin.

[/quote]

Exäni kanssa voisinkin asiasta varmasti neuvotella, mutta hänellä kanssa se tilanne, että muitakin etälapsia, joten pitäisi jo niin monen lapsen joulua muuttaa, että käytännössä mahdotonta. Lapseni siis silloin joulun isällään, kun siellä myös koko perhe paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pääasia on, että se lapsi saa olla vuorojouluin äidillään ja isällään. Muiden toiveet tulee vasta sen jälkeen.

Vierailija
4/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vain ei oikeastaan ole minun ja mieheni toive vaan sisaruksille on tärkeää viettää joulua yhdessä. Eli siis on juurikin eniten siltä miehen lapselta pois jos meillä joulun silloin, kun perhe ei "ehjä"

Vierailija
5/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:02"]

Minusta pääasia on, että se lapsi saa olla vuorojouluin äidillään ja isällään. Muiden toiveet tulee vasta sen jälkeen.

[/quote]

Ja vielä, että lapsi tietenkin myös itse niin haluaa.

Vierailija
6/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan tavallinen perhe, mutta onneksi ei ole uusioperhettä eikä tule niin ei tarvitse moisia monimutkaisia kuvioita edes miettiä.

Vierailija
7/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne ratkaisua ei ole!!! Joten jokainen joutuu luopumaan omista toiveistaan, niin lapset, kuin aikuisetkin. Ja lapsille rutiinit on hyväksi, jos on sovittu, että joka toinen joulu niin se on joka toinen joulu.

Vierailija
8/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että kun sopimusta on tehty (ilmeisesti vasta hiljattain jos kerran aikaisempina jouluina sellaista ei edes ollut) niin on sitten sovittu väärinpäin nämä joulut? Onko kyseessä oikeuden päätös vai lastenvalvojalla sovittu asia? Jos kyse on jälkimmäisestä niin ei muuta kuin uutta aikaa varaamaan ja sopimaan asia uudestaan.

Itsekin uusperheellisenä ymmärrän että asia on tärkeä ja varsinkin lasten edun mukaista olisi, että jouluna kaikki lapset voisivat olla samaan aikaan paikalla.

Vierailija
9/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan vietettiin "koko perheen joulu" jossain vaiheessa välipäivinä. Siis joka vuosi oli muutama päivä, kun kaikki lapset olivat paikalla, ei tarvinnut riidellä tai sumplia exien kanssa. Siitä tuli meidän oma jokavuotinen traditiomme siihen saakka, kun isoimmat etälapset muuttivat omilleen.

Vierailija
10/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko sitten lapsesi tulla joulupäivänä teille? Parempi kun ei mitään.

Vierailija
11/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti ei suostunut tapaamisiin oikein kuinkaan päin, eikä edes siihen aluksi, että mies olisi tunnustanut isyyttään. Eli mieheni vei lopulta nuo tapaamiset käräjille. Siksi ne joulut väärin päin, kun silloin oltiin vaan helpottuneita, kun joku päätös saatiin vihdoin. Ei siis joulujen takia viitsinyt valittaa päätöksestä. Lisäksi kuvittelimme, että tuosta asiasta pystyisi äidin kanssa sopimaan. Hakivat aluksi molemmat jouluja samoin päin, mutta nyt äiti haluaa pitää kiinni sopimuksesta.

Vierailija
12/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:15"]

[/quote]

No lapsellani on isänsä luona omat joulutraditionsa sisarustensa kanssa, enkä halua niitä lapseltani pois ottaa. On aina isällään aatonaatosta tapaninpäivään

Vierailija
13/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdottaisin sellaista kompromissia, että joulut menee toisinpäin, mutta hyvityksenä siitä äiti saa pitää enemmän lasta jouluna. Eli ei olisikaan teillä koko jouluviikkoa, vaan vaikka puolet. Laiha lohtu, mutta ehkä parempi kuin ei mitään?

Vierailija
14/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:21"]

[/quote]

No lapsellani on isänsä luona omat joulutraditionsa sisarustensa kanssa, enkä halua niitä lapseltani pois ottaa. On aina isällään aatonaatosta tapaninpäivään

[/quote]

Eli kukaan ei halua joustaa mistään, ja sinun mielestäsi kaikkien muiden joustamattomuus on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, paitsi miehesi exän?

Vierailija
15/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:21"]

[/quote]

[/quote]

Eli kukaan ei halua joustaa mistään, ja sinun mielestäsi kaikkien muiden joustamattomuus on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, paitsi miehesi exän?

[/quote]

Oletko tosissasi, että lapseni ja exäni ja heidän koko perhe pitäisi laittaa joustamaan, koska mieheni exä ei voi vaihtaa jouluja päikseen. Meillä on exäni kanssa hyvät neuvotteluvälit ja käymme syömässä yhdessä yms. Välit ovat hyvät juuri siitä syystä, että ymmärrän, että isä on lapselle tärkeä. En siis aio sotkea välejämme supistamalla tapaamisia varsinkaan jouluna.

Vierailija
16/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:26"]

Mä ehdottaisin sellaista kompromissia, että joulut menee toisinpäin, mutta hyvityksenä siitä äiti saa pitää enemmän lasta jouluna. Eli ei olisikaan teillä koko jouluviikkoa, vaan vaikka puolet. Laiha lohtu, mutta ehkä parempi kuin ei mitään?

[/quote]

Selventäisitkö tätä? En oikein ymmärtänyt, miten tämä auttaisi siihen, että lapset saisivat olla jouluna yhdessä? Siis voi olla, etten vain ymmärtänyt lukemaani

Vierailija
17/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:44"]

Perheessäme on minun aikaisemmasta suhteesta 7-vuotias lapsi ja miehelläni on 4-vuotias lapsi ennestään. Yhteisiä meillä on 1 ja toinen tulossa.

Oma lapseni viettää isällään joka toisen joulun. Nyt olemme sitten yrittäneet, että miehen 4-vuotias olisi meillä ne joulut, kun olemme kaikki koolla. Eli siis nuo joulut, kun minunkin lapseni on kotona.  Miehen lapsi ei ole vielä tähän mennessä jouluja meillä viettänyt, koska niistä ei ollut aiemmin sopimusta, joten äiti ei lasta meille antanut.

No sopimuksessa lukee juuri päinvastaiset joulut ja lapsen äiti haluaa nyt sitten pitää sopimuksesta kiinni. Eli siis meillä ei koskaan olisi joulua, että kaikki lapset paikalla. Tuo minun lapseni ja miehen lapsi leikkivät aina yhdessä, eli eivät voisi yhdessä odottaa joulupukkia ja leikkiä lahjaleluilla yms. Minusta joulu on lasten juhla ja nyt on todella toivoton olo.

Onko tämä meidän toiveemme yhteisistä jouluista todella niin turhanpäiväinen, kun miehen lapsen äiti antaa ymmärtää? Kauheasti tässä ei nyt keinoja meillä ainakaan ole käytettävissä...

[/quote]

Minä äitinä itse kannustaisin että lapseni olisi joulut isällään, koska hänen vaimonsa perheessä ja lapseni isän perheessä on lapsia, eli siellä olisi juuri se iso talo ja iso suku ja Joulupukki yms. Mutta lapsi haluaa olla jouluna meillä, vaikka meillä ei ole muita kuin minä ja aviomieheni ja oikeasti jopa säälittää Jouluisin kun lapsi leikkii yksin lahjaleluillaan. :( Meillä ei ole sopimusta jouluista koska olen yh, ja mies ei ole koskaan vaatinut mitään. Tietää kyllä, että kannustan lasta menemään sinne jouluna joten ei tästä meidän vanhempien kesken riitaa tule.

Mutta mitenkäs minä äitinä sanon lapselleni että kyllä menet jouluksi isällesi, enhän mä halua että hän menee "väkisin" ja ilmeisesti hän ei kärsi siitä että täällä ollaan vain "me". Me ajatellaan ensisijaisesti siis lastamme tässä, eli jos hän on onnellinen niin me olemme onnellisia, ja lapsi on isällään ollut pari joulua mutta sanoo että aina on kamala ikävä äitiä ja aattona nyyhkyttää. Eikä isänsäkään sitten halua sitä että aattoilta menee lohdutellessa.

Kyllähän me toki leivotaan ja pulkkaillaan, ja käydään sukulaisissa täälläkin joten ilmeisesti lapsi ei kaipaa sitä suurta sukua ja meteliä ympärilleen, mutta itse suurperheessä kasvaneena ajattelisin että juuri jouluna on ihanaa että on kavereita keiden kanssa leikkiä ja joulupöydässä olisi paljon väkeä. Hankala tilanne, ymmärrän teitä mutta lähtisin purkamaan tilannetta lapsen kannalta, missä hän viihtyy parhaiten? Joulu on kuitenkin ainakin meillä lasten juhla ja kodin juhla, ja koska etävanhempi meillä on isä, kokee lapsi tämän minun kodin omaksi kodikseen ja isän koti on vieraampi. Luulen tämän olevan syy miksi lapsi tahtoo olla joulun "kotona".

Vierailija
18/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu, 15. Ap ei taida nähdä, että siellä miehen eksän puolella on varmasti myös muita tekijöitä, jotka vaikuttavat päätöksiin.

Vierailija
19/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiasta on oikeudessa sovittu niin näin se silloin on. Itseänne saatte syyttää jos ette silloin ole tajunneet että mistä asioista haluatte sopia. Meilläkin on juuri takana raskas oikeusprosessi miehen lapsesta ja kyllä me ainakin ollaan mietitty todella tarkkaan miten halutaan, että lapsi on meillä. Ja on sanomattakin selvää että kun oikeuteen asti piti lähteä asioita sopimaan, niin silloin on välit niin kiristyneet, ettei ole mahdollista neuvotella yhtään mistään ilman asianajajaa.

Toki tilanne voi myöhemmin muuttua paremmaksi. Mutta tuskin enää tänä jouluna saatte asiaa sovituksi. Vuoden päästä se ehkä voi jo olla mahdollista.

Vierailija
20/29 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:57"]

Hyvin sanottu, 15. Ap ei taida nähdä, että siellä miehen eksän puolella on varmasti myös muita tekijöitä, jotka vaikuttavat päätöksiin.

[/quote]

Miehen exällä ei ole muita lapsia, eikä uutta kumppania. Hänen puolellaan lapsella ei ole serkkuja yms. Itseasiassa tuon joulun jo suostui vaihtamaan välillä, mutta sitten "kostona" päätti pysyäkkin sopimuksessa. Hänellä on tapana meitä näpäyttää ja neuvoa itsestäänselvissä asioissa. Hän voi myös matkustella lapsen kanssa kauemmas ja kun tulee tapaamispäivä, pitää miehen hakea lapsi sitten sieltä missä ovat. Juuri nytkin mies ajoi monta sataa kilometriä edestakaisin tuosta syystä. Mies on sellainen, ettei turhista hermostu, eikä alennu hakkumaan toista vaan hiljaa nielee nämä temput, kun haluaa kuitenkin lastaan nähdä säännöllisesti.

Tässä nyt ei mielestäni edelleenkään ole mistään muusta kyse kuin siitä, että on lasten etu, kun viettävät joulun yhdessä

Exänsä siis ei ole mitenkään muuten perustellut tuota joulukantaansa muuten, kuin että "mennään sopimuksen mukaan"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän