Te, joiden mielestä lumeton talvi on ihana...
...mitä ihanaa tässä on? Pimeää, kuraista, sataa jatkuvasti. En voi käsittää, miten jotkut tykkää lumettomasta talvesta.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:34"]
Lumi on kyllä kaunista. Silti pidän kovasti lumettomasta talvesta. Lumityöt on todella raskaita tehdä ja tulevat niillekin veronmaksajille erittäin kalliiksi, jotka eivät itse joudun lapion varteen tai auran rattiin.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta lumeton talvi tulee aivan hemmetisti kalliimmaksi meille veronmaksajille. Routavaurioista tullee melko massiiviset laskut kaikille. Ennemmin kunnon kerros lunta kuin ei lunta ollenkaan, niin pakkanen ei pääse routimaan maata niin syvältä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:34"]
Lumi on kyllä kaunista. Silti pidän kovasti lumettomasta talvesta. Lumityöt on todella raskaita tehdä ja tulevat niillekin veronmaksajille erittäin kalliiksi, jotka eivät itse joudun lapion varteen tai auran rattiin.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta lumeton talvi tulee aivan hemmetisti kalliimmaksi meille veronmaksajille. Routavaurioista tullee melko massiiviset laskut kaikille. Ennemmin kunnon kerros lunta kuin ei lunta ollenkaan, niin pakkanen ei pääse routimaan maata niin syvältä.
[/quote]
En allekirjoita. Lumen pudotuksesta ja kuljettamisesta tulee kaupungeissa taloyhtiöille älyttömät laskut. Parempi lumeton talvi.
Mä tykkään siitä että pääsee vielä pyörällä joka paikkaan, kun ei ole lunta ja jäätä. Muutenen tykkääkään, kun on niin kamalan näköistä. Mutta eipähän tarvitse ostaa bussilippuja vielä!
Lumeton talvi tarkoittaa, että on leutoa. Kyllä minullekin lumi kelpaisi, jos samaan aikaan olisi tasainen kymmenen, viisitoista astetta lämmintä. Ei vain ole fysiikan lakien rajoissa.
On kiva kun lumi ei kylmennä ilmaa entisestään eikä siihen tarvitse liukastella. Lumettomuus on minulle merkki siitä, ettei ole ihan s*tanan kylmä koko ajan. Minua ei pimeys haittaa, vaan nimenomaan yhdistelmä pimeys, kylmyys ja liukkaus - puhumattakaan tuulisesta säästä ja lumesta, kun tuuli puhaltaa naaman täyteen lunta. Nyt ulkona voi liikkua, kävellä ja pyöräillä turvallisesti! Pidän lumen ulkonäöstä ja rakenteesta jos se on kevyttä, mutta siihen nyt vain yleensä yhdistyy epämiellyttävä loska, märät kengät ja helvetinmoinen kylmyys.
Niin, teoriassa talvi on joulu-helmikuussa eli nyt on vielä loppusyksy. Joten näyttää ihan siltä kuin kuuluukin!
Ihanaa on se ettei palele, ei ole liukasta,eikä tarvitse tehdä lumitöitä. Jos lunta haluan, voin lentää lappiin viikoksi. Se riittää mulle. Te lumenrakastajat taidatte asua kerrostalossa, keskellä kaupunkia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:08"]
Te lumenrakastajat taidatte asua kerrostalossa, keskellä kaupunkia.
[/quote]
Mä asun maalla, haja-asutusalueella. Täällä on aivan säkkipimeää, kun ei ole lunta. Ei tule juuri ulkoiltua lapsen kanssa, kun pihalla on ankeaa ja märkää, sataa tihuuttaa koko ajan. Jos lähtee ulos päiväunien ja välipalan jälkeen, onkin aivan säkkipimeää. Lisäksi märkä maa haisee aivan kamalalta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:05"]
Niin, teoriassa talvi on joulu-helmikuussa eli nyt on vielä loppusyksy. Joten näyttää ihan siltä kuin kuuluukin!
[/quote]
Mä ajattelin tätä lähinnä siinä mielessä, kun monet haikailee talvella lumettoman talven perään, ja lumeton talvihan on just tällaista: märkää, kuraa, sadetta, pimeyttä.
Ap
Lunta saa olla, kunhan ei tulisi kamalia pakkasia. Sellaisia vihaan.
Onhan se lumi nättiä, mutta lumettomassa talvessa on monia juttuja joiden takia tykkään siitä: lämpimämpää, liikenne sujuu paremmin ilman lumikaaoksia eli on helpompi liikkua, silloin kun asuin ok-talossa (nyt asun kerrostalossa) oli kiva kun lumitöiden määrä väheni. Pimeys ei minua haittaa. Jos ei tule lunta, ei tule myöskään loskaa, sitähän syntyy lumen sulaessa.
Ja se että on lumetonta ei välttämättä tarkoita sitä että koko ajan sataa, voi olla myös kuivaa, kylmää (selkeesti pakkasta) ja lumetonta tai kuivaa, lämmintä (plussan puolella) ja lumetonta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:46"]
...mitä ihanaa tässä on? Pimeää, kuraista, sataa jatkuvasti. En voi käsittää, miten jotkut tykkää lumettomasta talvesta.
[/quote]
Meiltä ei ole katkaistu sähköt ja siivotakin jaksamme. Mulla on hyvät sadevaatteet, sadevarjo ja auto. Pakkanen on inhottavaa, huoneilma kuivuu ja kadut ovat liukkaita.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:46"]
[/quote]
Meiltä ei ole katkaistu sähköt ja siivotakin jaksamme. Mulla on hyvät sadevaatteet, sadevarjo ja auto. Pakkanen on inhottavaa, huoneilma kuivuu ja kadut ovat liukkaita.
[/quote]
Meilläkin on sähköt, mutta valitettavasti se ei valaise ulkona, toisin kuin lumi. Mullakin on sateenvarjo ja sadevaatteet, mutten silti tykkää ulkoilla, lenkkeillä tai ratsastaa sateessa. Mä kuivaan pyykin sisällä ja meillä lämmitetään pääasiassa puulla, joten huoneilma ei ole kovin kuivaa pakkasellakaan.
En ihan ymmärtänyt siivoamisen yhteyttä tähän avaukseen, mutta varmasti se oli... kiinteä.
Ap
Mieluummin tämmöistä kuin lunta. Tulkoon vettä vaikka jatkuvasti.
Ihmiset narisee pimeästä, kaupungit on niin hyvin valaistu, ettei siellä ole koskaan pimeä. Meillä on kuitenkin lähimmillekin katuvaloille kilometrejä, eikä mua haittaa ollenkaan.
Ei tarvitse tehdä lumitöitä, ei kaivaa autoa lumikuorrutteen alta, ei raapia ikkunoita, ei kahlata lumihangessa mihinkään..
Tää on niin hyvä, loistakoon lumi poissaolollaan koko talven. Voi kunpa ne lumet vois lahjoittaa Afrikkaan joululahjana jonkun puolesta.
On ihanaa lenkkeillä valaistulla pururadalla, jossa on hiljaista ja rauhallista. Lumen tultua on siirryttävä asfaltille liikenteen meluun ja huonosti aurattuun pöpperöön. Enkä kyllä kaipaa lumitöitäkään. Kyllä talvella lunta saa olla, mutta en jaksa sitä viittä kuukautta.
Olen asunut maalla, jossa kunnon pyryn jälkeen oltiin usein motissa pitkän aikaa ennen kuin aura-auto tai -traktori kerkesi niille viimeisille pikkuteille. Jäi väliin työpäiviä, kauppareissuja ja jopa lääkärireissujakin.
Nyt asun kaupungissa mutta lähiössä pikkukadun varrella, mikä tarkoittaa aurausluokkaa ö (kun pääkatu on a, muut keskustan kadut b ja niin edelleen). Pahimmillaan tämäkin katu on tukossa pitkään, autolla ei pääse mihinkään, kävelleen joutuu tarpomaan umpihangessa, vaunujen tai rattaiden kanssa ei voi yrittääkään.
Meiltä kauppaan vie kävelytie = polku, jolla ei ole aurausluokkaa ollenkaan. Sitä pitkin on tosi mukava kahlata kauppaan päin ja vielä mukavampi kaupasta takaisin ylämäkeä kasseja raahaten.
Äitini asuu siellä maalla edelleen. Jokainen lumimyrsky vie sähköt, kun johdot putoavat lumen painosta. Eikä tarvitse olla edes myrsky, tarpeeksi lunta tasaisella tahdilla, ja johdot ovat poikki taas. Pahimmillaan viime talvena 8 vuorokautta. Se on aika pitkä aika ilman valoa, vettä, vessamahdollisuutta jne. yli 70-vuotiaalle.
Lumettomassa talvessa on monta hyvää puolta :).
Lumityöt eivät vaan kiinnosta.
Autossa on neliveto ja se lähtee tallista joten liikkumista lumi ei haittaa huonosti auratuista teistä huolimatta.
Ja aurinkoon lämpimään pääsee kun vaan lähtee -koko talvea tässä maassa ei kestäisi.
Nirsoja ja laiskoja on suomalaiset. Jääkiekkoo ulkojäällä -20:ssä eikä tunnu missää. Ja lumityöt on mukavaa.