Miksi kotona vauvaa hoitavan äidin lapsi pitää olla pk.ssa 8h/pv
Sitten äiti valittaa että lapsi ei haluaisi lähteä päiväkotiin. Eikö nyt riittäisi joku 4-6h päivässä.
Kommentit (192)
Mä en ymmärrä mikä siinä on että se lapsi on 8h pk-ssa vaikka äiti on kotona. Jos vaikka äiti on kotona ja se lapsi on 4h hoidossa ja viikon päästä hän menee töihin ja se lapsii joutuu olemaan 8h siellä niin meneekö se lapsi jotenkin rikki. Mun lapsi oli 3vee kun hän meni hoitoon vaikka oli vauvan kanssa kotona. Hän oli niin sosiaalinen lapsi että tarvitsi muiden lasten seuraa ja koska olin kotona ja plus vauva oli käden täynnä, enkä voinit olla koko ajan hänen kanssa leikkimässä ja minua kävi häntä sääliksi että vaikka mentiin puistoon siellä ei ollut ketään lapsia tai jos oli ne, ne oli lapsia joita hoidetaan kotona ja he pelkäävät muita lapsia eikä osaa leikkiä kun omien vanhempien kanssa.
Veljen vaimo on sitä mieltä että vain äiti on parasta lapselle, että lapsi ei oikein tarvitsee ketään muuta kun äitiä. Hänen molemmat lapset ovat todella epäsosiaalisia, pelkäävät ihmisiä ja jopa lapsia, omia serkkuja pelkäävät ja eivät osa leikkiä muiden lasten kanssa. Vanhin on 5 vee ja toinen 3 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsella pitää olla ikäistään seuraa.
Kotona hän on vain vanhempiansa kanssa ja seuraa äidin vauvanhoitoa.
Lapsi ei kasva sosiaalisuuteen ollenkaan.
Ei opi leikkimään ja olemaan muiden lapsien kanssa ja saattaa jopa alkaa pelätä muita lapsia.
Ei myöskään tutustu niin paljon ympäröivään maailmaan. Päiväkodit käyvät lastenteattereissa, kirjastossa, metsäretkillä, museoissa.
Juuri siksi, että lapsi saa virikkeitä ja monipuolisia kokemuksia.
Tuon kaiken voisi päiväkodissa saada 4h.Loput ajasta on päivä lepoaikaa, välipalaa ja iltapäivulkoilua.
Nyt Korona aikaan retkiä tehdään hyvin rajatusti. Vain lähipuistoihin tai metsään.
Meidän lapsen päiväkodissa tehdään viikottain retkiä esim. kirjastoon. Ei kannata yleistää, ja ihan Helsingissä ollaan.
Mitenlie yleistä tuo otsikon tilanne? Aikoinaan meillä esikoinen oli minimitunneit tarhassa, jotta säilytti paikkansa hyväksi todetussa ryhmässä sekä tarhassa. Todellisuudessa oli vähemmän paikalla, kun haettiin usein etuajassa. Tuntui olevan kaikille toimiva ratkaisu. Äiti ja vauva saivat hieman yhteistä aikaa, esikoinen ikäistään seuraa leikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Isompi lapsi saa virikkeitä kotonakin ollessaan.
Me käytiin puistoissa, avoimessa kerhossa ja muskarissa. Näin itsekin sain seuraa muista äideistä ja tuo oli mukavaa aikaa.
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.
Ihan pienen vauvan kanssa en voinut osallistua mihinkään tuollaiseen, koska meillä oli niin paljon haasteita erilaisten asioiden kanssa, vasta puolen vuoden jälkeen helpotti. Lisäksi minun lapseni on todella sosiaalinen ja vaatii todella paljon huomiota, hän on samaan aikaan temperamenttityypiltään hidas, eli uusissa tilanteissa uusien ihmisten kanssa voi mennä useampi tunti ennen kuin uskaltautuu olemaan itsensä. Satunnaiset ja lyhyet kerhot eivät siis sovi hänelle. Puistoissa käy yleensä korkeintaan 2-vuotiaat, sitten kaikki melkein ovatkin jo päiväkodissa. Aika yksinäistä olisi vaikka 5-vuotiaalla olla kotona. Kaikki arkipäivät olisi omissa oloissaan kun ikäistään seuraa ei vain ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käytiin puistoissa, avoimessa kerhossa ja muskarissa. Näin itsekin sain seuraa muista äideistä ja tuo oli mukavaa aikaa.
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.Ihan pienen vauvan kanssa en voinut osallistua mihinkään tuollaiseen, koska meillä oli niin paljon haasteita erilaisten asioiden kanssa, vasta puolen vuoden jälkeen helpotti. Lisäksi minun lapseni on todella sosiaalinen ja vaatii todella paljon huomiota, hän on samaan aikaan temperamenttityypiltään hidas, eli uusissa tilanteissa uusien ihmisten kanssa voi mennä useampi tunti ennen kuin uskaltautuu olemaan itsensä. Satunnaiset ja lyhyet kerhot eivät siis sovi hänelle. Puistoissa käy yleensä korkeintaan 2-vuotiaat, sitten kaikki melkein ovatkin jo päiväkodissa. Aika yksinäistä olisi vaikka 5-vuotiaalla olla kotona. Kaikki arkipäivät olisi omissa oloissaan kun ikäistään seuraa ei vain ole missään.
Miksi tehdä enempää kuin yksi lapsi kun ei minkään valtakunnan edellytyksiä äidiksi ole?
Meillä 2,5-vuotias on 80% hoitoajalla PPH:lla, että paikka säilyy mun äitiysvapaan ajan. Käytännössä hän on kolmena arkipäivänä täyden hoitopäivän (7:30-14:30) ja muuten mun ja vauvan kanssa kotona. Opiskelen samalla maisteritutkintoa, joka vauvan kanssa vielä onnistuu, mutta ei vilkkaan ja sosiaalisen taaperon. Onko tämäkin jotenkin väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.Ihan pienen vauvan kanssa en voinut osallistua mihinkään tuollaiseen, koska meillä oli niin paljon haasteita erilaisten asioiden kanssa, vasta puolen vuoden jälkeen helpotti. Lisäksi minun lapseni on todella sosiaalinen ja vaatii todella paljon huomiota, hän on samaan aikaan temperamenttityypiltään hidas, eli uusissa tilanteissa uusien ihmisten kanssa voi mennä useampi tunti ennen kuin uskaltautuu olemaan itsensä. Satunnaiset ja lyhyet kerhot eivät siis sovi hänelle. Puistoissa käy yleensä korkeintaan 2-vuotiaat, sitten kaikki melkein ovatkin jo päiväkodissa. Aika yksinäistä olisi vaikka 5-vuotiaalla olla kotona. Kaikki arkipäivät olisi omissa oloissaan kun ikäistään seuraa ei vain ole missään.
Miksi tehdä enempää kuin yksi lapsi kun ei minkään valtakunnan edellytyksiä äidiksi ole?
Mitä vit.tua sössötät?
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2,5-vuotias on 80% hoitoajalla PPH:lla, että paikka säilyy mun äitiysvapaan ajan. Käytännössä hän on kolmena arkipäivänä täyden hoitopäivän (7:30-14:30) ja muuten mun ja vauvan kanssa kotona. Opiskelen samalla maisteritutkintoa, joka vauvan kanssa vielä onnistuu, mutta ei vilkkaan ja sosiaalisen taaperon. Onko tämäkin jotenkin väärin?
On. Hyvä äiti on liimautunut kiinni lapsiinsa kunnes täyttävät 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit.tua sössötät?
Lukutaidotonkin vielä...
Vierailija kirjoitti:
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.
Kiva jos teidän paikkakunnalla on tuollaisia. Meillä ei ole, paikkakunnalla 40 000 asukasta. Sekä kunnan että seurakunnan järjestämät kerhot peruttiin, kun ei ollut tarpeeksi tulijoita, ja lapset ohjattiin sen sijaan päiväkotiin. Ei perhekerhoja, ei avoimia päiväkoteja. Joku maksullinen äiti-lapsi-jumppa löytyy, vaan sinne ei isommat sisarukset pääse mukaan. Pihoilla ha puistoissa ei juuri ikinä ole ketään, ei edes ihan pienten lasten vanhempia, puhumattakaan siitä, että olisi seuraa toisista 4-vuotiaista. Aika yksinäiseksi käy lapsen elämä.
Äidit on katsos niin loppu. Pitää heilläkin olla pikku breiksi ystävän kanssa kahvilassa, kun vauva nukkuu Emmaljungassaan. Täytyy katsos muistaa, että äitikin on jo 39-vuotias, ei siis mikään tytön hupakko enää. Äiti ei sillä tavalla viitsinyt aikaisemmin alkaa äidiksi, kun piti vähän reissata ja etsiä herra täydellisyyttä.
Milloinhan päästäisiin tuosta ajatustavasta että vauvan syntyessä isomman lapsen pitää jäädä kotiin ja jättää hoitokaverit. Kaduttaa ikuisesti että annoin päivähoidon painostaa itseni ottamaan esikoinen pois hoidosta. Kaipasi kavereitaan ja itse olin huonolla tuulella valvomisesta enkä todellakaan ollut parempaa seuraa kuin kaverit hoidossa. Oli huonoa aikaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.Kiva jos teidän paikkakunnalla on tuollaisia. Meillä ei ole, paikkakunnalla 40 000 asukasta. Sekä kunnan että seurakunnan järjestämät kerhot peruttiin, kun ei ollut tarpeeksi tulijoita, ja lapset ohjattiin sen sijaan päiväkotiin. Ei perhekerhoja, ei avoimia päiväkoteja. Joku maksullinen äiti-lapsi-jumppa löytyy, vaan sinne ei isommat sisarukset pääse mukaan. Pihoilla ha puistoissa ei juuri ikinä ole ketään, ei edes ihan pienten lasten vanhempia, puhumattakaan siitä, että olisi seuraa toisista 4-vuotiaista. Aika yksinäiseksi käy lapsen elämä.
Siellä päiväkodissa ei silti tarvitse olla kokopäivää...
Meillä ei ollut edes silloin kun oltiin töissä.
Hänhän vain omalta osaltaan huolehtii että töitä riittää ihmisille tänä vaikeana aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sulla on oikeus opiskella ja viedä lapsi hoitoon.
Miten muuten tuossa käy äitiyspäivärahan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä virikehoitoa. Kyllä on tullut monta kertaa töissä mieleen että miksi niitä lapsia tehdään jos ei jakseta itse myös hoitaa?
Mitä vikaa on virikehoidossa? Sen kun joku vielä perustelisi. Jos äiti hoitaa kotona vauvaa ja on tavallinen työssäkäyvä ihminen hän maksaa päiväkodin maksua myös äitiyslomansa aikana. Miksi on väärin, että lapsi käy päiväkodissa leikkimässä kavereiden kanssa?
Faktahan se on, että suurin osa 4-6 vuotiaista käy hoidossa, joten on aika epätodennäköistä, että se lapsi löytäisi ikäistään seuraa leikkipuistossa äidin ja vauvan kanssa ulkoillessaan.Sen ymmärrän, että virikehoitoa arvostellaan silloin kun kyseessä on työtön tai muuten syrjäytynyt vanhempi, mutta niissä tilanteissahan katsotaan, että hoito ehkäisee lapsen syrjäytymistä yhteiskunnasta.
Ensinnäkin virikehoito saattaa viedä paikan työssäkäyvän vanhemman lapselta.
Lisäksi lapselle saattaa olla raskasta viettää pitkä päivä meluisassa joukossa, jossa tauditkin leviävät. Etenkin nyt korona-aikaan pitäisi kaikki sellaiset lapset pitää kotona, joiden vanhempikin on kotona.
Kaikki saa kyllä Suomessa hoitopaikan. Omalle lapselleni se oli rangaistus että hän joutui jäämään kotiin kun vauva syntyi. En tekisi sitä uudelleen. Ja voitte naamailla huonoista vanhemmista vaikka maailman tappiin, mutta lapset kaipaa ikäistään seuraa. Äiti valitettavasti on kakkosena siinä toiveiden leikkikaveri -listassa.
8h tuntia on pitkä aika lapselle. Selittäkää te virikelasten vanhemmat, että miksei se lapsi voi olla lyhyempää päivää? Miksei haeta esim ennen päivälepoa? (Mistä lähinnä joka yli 3v lapsi urputtaa, että miksi pitää levätä, paitsi ei tienkään se sun virikelapsi).
Miksi joka ikinen päivä???
Eikö nyt korona-aikaan (ja flunssa etc) jo järkikin sano, että mahdollisimman vähän päivähoitoon jos mahdollista olla kotona?
Vai ettekö vaan välitä? Selittäkää niin yritän ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
8h tuntia on pitkä aika lapselle. Selittäkää te virikelasten vanhemmat, että miksei se lapsi voi olla lyhyempää päivää? Miksei haeta esim ennen päivälepoa? (Mistä lähinnä joka yli 3v lapsi urputtaa, että miksi pitää levätä, paitsi ei tienkään se sun virikelapsi).
Miksi joka ikinen päivä???
Eikö nyt korona-aikaan (ja flunssa etc) jo järkikin sano, että mahdollisimman vähän päivähoitoon jos mahdollista olla kotona?
Vai ettekö vaan välitä? Selittäkää niin yritän ymmärtää.
Omani olivat lyhyempää päivää. Maksoin kylläkin täydestä ajasta, jolloin se on helpompaa itselle järjestää aikataulullisesti. En ymmärrä miten kukaan ulkopuolinen olisi pysynyt perässä milloin lapsi tuodaan tai viedään. Pitäisi kyllä kytätä ihan lehtiön kanssa ja laittaa muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on 8h hoidossa, vaikka olen kotona vauvan kanssa. Lapsi haluaisi olla vielä pidemmän päivän, koska tykkää niin valtavasti leikkiä kavereiden kanssa. Itselläni on paljon muuta hommia ja velvollisuuksia, joten en edes ehtisi antaa lapselle huomiota päivisin. Olimme keväällä pitkän pätkän keskenämme, ja se ei ollut kenellekään meistä hyväksi.
Siis se, että perhe oli yhdessä, ei ollut kenellekään teistä hyväksi?! Sitten kannattaa kyllä ottaa yhteyttä johonkin ammattilaiseen jos oma perhe ei ole teille hyväksi.
Mä en tajua enää mitään.
Et SINÄ sitä voi tietää. Eikä asia kuumu millään muotoa sinulle.
Voi olla sosiaalisista tai terveydellisistä syistä koskien lasta tai vanhempaa/ vanhempia ja ne ovat asioita, jotka eivät ulos päin näy. Eikä kuulu uteliaille päivittelijöille!