Teini ei ole yhtään kiinnostunut kymmenen vuotta nuoremmasta sisaruksestaan!
Pienempi hakeutuu välillä seuraan, mutta vastaanotto on niin kolkko, että alkanut jo unohtamaan koko tyypin. Onko mitään tehtävissä?
Kommentit (37)
Ne perheen yhteiset ruokailuhetket auttaisi. Teinejäkin voi käskeä ja pyytää. Eihän ne opi ottamaan muita huomioon jos ei opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pitkälti myös luonnekysymys. Meillä myös kaksi teiniä, joista yllättäen poika huomioi ja touhuaa tosi paljon 2-vuotiaan pikkuveljensä kanssa. Toinen teineistä, tyttö, ei juurikaan käytä aikaansa pikkuveljeen. Ja mikä hauskinta, myös pojan teini-ikäiset kaverit käyvät moikkaamassa perheen pienintä ja jopa pyytävät mukaan touhuihinsa aina välillä:)
Lier lier pants on fire :D
Tai sitten jokin näistä vaihtoehdoista: pojat polttaa muutakin kuin tupakkaa sätkässä ja saattaa huvittaa saa ipanakin. Tai pojat jotenkin muuten manipuloi mammaa uskomaan heistä hyvää ja pitämään ihan kunnollisena. Viikkoraha juoksee ja mopo pärisee.
Pikkusta oli ihan kiva kuljettaa mopolla. Ja vastaavasti pikkusesta oli hyötyä ku tytöt tule moikkamaan ku on pikkunen mukana. Naiset myöhemmin menny ihan hempeiksi ku kysymyksenä ollu mikä on parasta elämässä ja kertoo ku kotiin tullessa paljon nuorempi pikkuveli tulee juosten moikkaamaan "ikkiä" (pikkusen hassu versio mun nimestä). (on i ja k kirjaimina joo, ja muutama muukin kirjain jotka ei jostain syystä ole tärkeitä)
Neutraalin kommentaattorin mukaan on kuulemma merkki että ois isätaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettiä, onko 9 vuotta vanhempi siskoni koskaan pitänyt minusta.
N56
Minusta ei tykännyt kukaan isosisaruksistani, tosi karmea lapsuus oli. Pelkkää huomioimattomuutta ja negatiivisia sanoja.
Silloin kun nuorempi sisarus syntyi teini oli itsekin lapsi. Vauva sai kaiken äidin huomion ja hellyyden ja yhtäkkiä hän ei ollutkaan enää se kaikkein tärkein. Nyt sitten teini "kostaa" kaikki huomiotta jättämiset pikkusisarukselleen. Eihän se muuta osaa. Eli anna sinä vain äitinä extra huomiota ja kahdenkeskistä aikaa ja yhteistä kivaa tekemistä, ei pelkkää nohittamista ja sääntöjä niin kuin teinit yleensä saa ja katso sitten miten sisrussuhteet alkaa kehittymään. Tämä on arvaukseni. Taustalla saattaa olla pelko että joutuu lastenlikaksi jos on liian myötämielinen.
Ihan vain mun arvauksia tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pitkälti myös luonnekysymys. Meillä myös kaksi teiniä, joista yllättäen poika huomioi ja touhuaa tosi paljon 2-vuotiaan pikkuveljensä kanssa. Toinen teineistä, tyttö, ei juurikaan käytä aikaansa pikkuveljeen. Ja mikä hauskinta, myös pojan teini-ikäiset kaverit käyvät moikkaamassa perheen pienintä ja jopa pyytävät mukaan touhuihinsa aina välillä:)
Tai sitten jokin näistä vaihtoehdoista: pojat polttaa muutakin kuin tupakkaa sätkässä ja saattaa huvittaa saa ipanakin. Tai pojat jotenkin muuten manipuloi mammaa uskomaan heistä hyvää ja pitämään ihan kunnollisena. Viikkoraha juoksee ja mopo pärisee.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Jos kuitenkin on, niin älä ainakaan opeta heillekin noin idioottimaisia sukupuolistereotypioita.
Mulla oli 11 vuotta nuorempi pikkusisko (välissä oli muitakin sisaruksia) ja paljon olin hänen kanssaan. Tykkäsin kovasti.
Nyt meillä on 13 v poika ja 7 v tyttö. Lisäksi siskontyttö 19 v ja kaikki viettävät erittäin paljon aikaa toistensa kanssa ja myös kolmisin. Ei ole koskaan pakotettu. Varmaan osittain siis myös luonne- ja kemiakysymys.
Hah, enpä ollut minäkään.
Olin stressaantunut koulusta ja viimeinen asia mikä tuolloin olisi kiinnostanut, oli juurikin hengailu tuolloin 6-8-vuotiaiden sisarukseni kanssa.
Teinit tarvitsevat paljon omaa aikaa ja tilaa.
Vaikuttaa myös että puhut toisesta lapsestasi eri tavalla kuin toisesta. Tämäkin saattaa vaikuttaa teinin suhtautumiseen.
Porvoossahan tämä ap:n perhe tosin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin stressaantunut koulusta ja viimeinen asia mikä tuolloin olisi kiinnostanut, oli juurikin hengailu tuolloin 6-8-vuotiaiden sisarukseni kanssa.
Vaikuttaa myös että puhut toisesta lapsestasi eri tavalla kuin toisesta. Tämäkin saattaa vaikuttaa teinin suhtautumiseen.
Ei asuta enään. Muutettiin viime vuonna Sipooseen.
Pieni lapsi omaksui kaikki perheekseen. Teinille vauva tuli järkytyksenä ja jos olis ainokainen niin oli ehkä toivonut että hänellä olisi sisarus. Omanikäinen suunnilleen eikä mikään vauva. Sitten tulikin se vauva, juuri kun asiat alkoi vanhempien eron jälkeen taas luistaa, mahdollisesti? Tai jos ei ole erottu niin uusi vauva suhteen liimaksi, uudeksi aluksi, jottei vielä tarvitsisi viettää aikaa kahdestaan? Harvoin se teinille on kuitenkaan niin iloinen asia, ehjä neutraali. Minulla on omanikäiseni sisarus ja 7 v nuorempi. Sillä nuorimmalla oli lisäksi kaikenlaista ongelmaa, nepsy jne ja aika vähän me vanhemmat lapset saimme tukea teini-ikä kriiseissä. Nuorin estäännytti meitä vanhemmista kun tarvitsi niin paljon huomiota eikä teinin ja vauvan tarpeet hoidu samanaikaisesti, vauva menee edelle... Ja kun se pikkusisarus on aika tylsä teinin mielestä. Monesta vanhemmastakin on tylsää vahtia hiekkalaatikkoleikkejä ja sotkemista. On se teineistäkin tylsää ja ärsyttävää. Nuorin sisarus on ihan rakas, muttei niin läheinen. Itse en tekisi isolla ikäerolla lapsia tai jos tekisin niin tekisin tiedätkös silleen sarjoina. Ensin pari parikymppisenä ja toinen pari kun eka pari itsenäistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Jos kuitenkin on, niin älä ainakaan opeta heillekin noin idioottimaisia sukupuolistereotypioita.
Mielenkiintoinen palsta. Nainen, joka syyttää väittää toista seksistiksi kun kyse on ihan vain ison ikäeron sisarusten väleistä, kokee että hän jos joku saa toivottaa jos kellekin lapsettomuutta. AV ei koskaan petä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossahan tämä ap:n perhe tosin asuu.Ei asuta enään. Muutettiin viime vuonna Sipooseen.
Miksi esiinnyt minuna? Porvoossa me oikeasti asutaan.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, missä ap asuu? Miten asuinpaikka vaikuttaa siihen, miten teini suhtautuu pikkusisarukseensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossahan tämä ap:n perhe tosin asuu.Mitä väliä sillä on, missä ap asuu? Miten asuinpaikka vaikuttaa siihen, miten teini suhtautuu pikkusisarukseensa?
Ei mitenkään. Helsingissä asuvat vain pitävät itseään jotenkin ylivertaisina ja ajattelevat, että maaseudulla asuu juntteja punaniskoja, jotka eivät ymmärrä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossahan tämä ap:n perhe tosin asuu.Mitä väliä sillä on, missä ap asuu? Miten asuinpaikka vaikuttaa siihen, miten teini suhtautuu pikkusisarukseensa?
Vauva.fi-slangilla Porvoo=Provo-aloitus/trolli.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun nuorempi sisarus syntyi teini oli itsekin lapsi. Vauva sai kaiken äidin huomion ja hellyyden ja yhtäkkiä hän ei ollutkaan enää se kaikkein tärkein. Nyt sitten teini "kostaa" kaikki huomiotta jättämiset pikkusisarukselleen. Eihän se muuta osaa. Eli anna sinä vain äitinä extra huomiota ja kahdenkeskistä aikaa ja yhteistä kivaa tekemistä, ei pelkkää nohittamista ja sääntöjä niin kuin teinit yleensä saa ja katso sitten miten sisrussuhteet alkaa kehittymään. Tämä on arvaukseni. Taustalla saattaa olla pelko että joutuu lastenlikaksi jos on liian myötämielinen.
Ihan vain mun arvauksia tässä.
Varsinkin, jos ei ole täyssisarus. Eräs tuttuni ei laskenut isän ja uuden vaimon lapsia sukulaiseksi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi-slangilla Porvoo=Provo-aloitus/trolli.
Onpa typerä slangi hesassa. Kaiken lisäksi rasistinen meitä porvoolaisia kohtaan.
Omg. Onko nyt hyvä mieli?