Oppivelvollisuuden pitäisi jatkua 18 ikävuoden jälkeenkin
18-24-vuotiaat ovat ihan liian nuoria päättämään itse omista asioistaan ja tuolla oppivelvollisuus kumoaisi täysi-ikäisyyden. 18-vuotiaan opiskelusta ja asuinpaikasta päättää vanhemmat, ei nuori itse.
Kommentit (11)
Täysi-ikäisyyden rajan vois nostaa taas 21 ikävuoteen. Erittäin harva on henkisesti kypsä aikuisuuteen 18-vuotiaana.
Niin pitäisi. Aina välillä pitäisi olla pakollinen yliopistovuosi. Oli ammatti mikä vaan, pitäisi vaikka joka kuudes vuosi opiskella jotain yleissivistävää tai vaikka omaa ammattia sivuavaa. Tyhmät varsinkin pitää pakottaa opiskelemaan. Ihmiset pitäisi pakolla sivistää.
Ajatuksena hyvä . mutta käytännössä ei toimisi kun niin moni ei jaksa opiskella lapsenakaan.
Toisaalla valitetaan yhteiskunnan holhoamisesta ja nyt täysi-ikäisyys pitäisi kumota?
Suomen työmarkkinoiden byrokraattisuus on hirveä ongelma. Ammattikorkeakouluissa saatetaan opettaa lähes samoja asioita eri nimisissä kouluissa ja toinen saa pätevyyden ja toinen tuhlaa aikansa. Ihmisten on vaikea tietää mikä on markkinapuhetta ja mikä totta.
Kandidaatin tutkinnon pitäisi riittää kuten esim.Iso-Britanniassa ja lisäksi kouluihin "pääseminen" pitäisi lopettaa tai tehdä vapaaehtoiseksi. Jos haluat vaikka lakimieheksi, voit opiskella tiedot netistä ja sitten mennä ilmaiseen tai maksulliseen tenttiin osoittamaan tietosi ja saat tutkinnon eikä enää semmoista, että "päästään" kouluun monta vuotta ja muutetaan koirankoppiin toiselle puolelle Suomea, yritetään selvitä hankalien ohjaajien ja valmentajien kanssa sekä opiskelijoiden kanssa ja pelätään rahojen riittämistä, kun joutuu jäämään työelämästä pois lähiopetuksen takia.
Moni on varmaan poistunut oman käden kautta osittain siitä syystä, että hänen osaamistaan ei ole tunnistettu tutkinnon puuttumisen takia ja voimia ei enää ole ollut ylipitkään opiskelurumbaan.
Toki tämä uudistus ei ehkä suoraan lisäisi työpaikkoja, mutta se lisäisi mielenterveyttä ja tasa-arvoa ja ihmisten väliset hierarkiat työelämässä alkaisivat heijastaa todellisuutta eivätkä esim.vanhempien varallisuutta, kun kaikilla olisi tasavertainen mahdollisuus osoittaa taitonsa ja päästä lahjakkuuttaan vastaavaan työhön tai ainakin hakemaan paikkaa.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Suomen työmarkkinoiden byrokraattisuus on hirveä ongelma. Ammattikorkeakouluissa saatetaan opettaa lähes samoja asioita eri nimisissä kouluissa ja toinen saa pätevyyden ja toinen tuhlaa aikansa. Ihmisten on vaikea tietää mikä on markkinapuhetta ja mikä totta.
Kandidaatin tutkinnon pitäisi riittää kuten esim.Iso-Britanniassa ja lisäksi kouluihin "pääseminen" pitäisi lopettaa tai tehdä vapaaehtoiseksi. Jos haluat vaikka lakimieheksi, voit opiskella tiedot netistä ja sitten mennä ilmaiseen tai maksulliseen tenttiin osoittamaan tietosi ja saat tutkinnon eikä enää semmoista, että "päästään" kouluun monta vuotta ja muutetaan koirankoppiin toiselle puolelle Suomea, yritetään selvitä hankalien ohjaajien ja valmentajien kanssa sekä opiskelijoiden kanssa ja pelätään rahojen riittämistä, kun joutuu jäämään työelämästä pois lähiopetuksen takia.
Moni on varmaan poistunut oman käden kautta osittain siitä syystä, että hänen osaamistaan ei ole tunnistettu tutkinnon puuttumisen takia ja voimia ei enää ole ollut ylipitkään opiskelurumbaan.
Toki tämä uudistus ei ehkä suoraan lisäisi työpaikkoja, mutta se lisäisi mielenterveyttä ja tasa-arvoa ja ihmisten väliset hierarkiat työelämässä alkaisivat heijastaa todellisuutta eivätkä esim.vanhempien varallisuutta, kun kaikilla olisi tasavertainen mahdollisuus osoittaa taitonsa ja päästä lahjakkuuttaan vastaavaan työhön tai ainakin hakemaan paikkaa.
Lisäksi opinnäytetöitä tai graduja pitäisi vaatia vain niiltä, jotka haluavat tutkijaksi. Sairaanhoitaja ei tarvitse pilkuntarkkaa lähdeviittausta ja tutkimusten tekoa. Terveystieteilijä voi sitä tarvita jos tutkimus kiinnostaa, mutta tällaisten töiden vaatiminen hidastaa valmistumista ja lannistaa ihmisiä yrittämästä.
Tutkimusta tehdään jo lukuisissa muissakin laitoksissa kuin yliopistoissa. Yliopisto on ennen kaikkea ammattiopisto perusfiksuille ihmisille. Perinteillä ei voida perustella muuttuneen maailman käytäntöjä.
Opetuksen lastu tulee tippumaan, ainaki n niillä aloilla mitkä ovat kalliosta, eli mihin kuuluu erikoisosaamista vaativia passeja, erilaiset välineet mitä opetuksessa käytetään.
Kun ensimmäinen lasku tulee valtiolle, vaikka ensimmäisestä lukukaudessa, se on varma että tuohon rahaan tulee katto.
Up