Turhan tiedon tietokilpailu! Kysy ja vastaa
Nyt on ehkä ainoa tilaisuus elämässä tarvita sitä tietoa Pähkinäsaaren rauhasta tai Aleksanteri Suuren hevosen nimestä! Kysytään ja vastataan, ja etukäteen googlaaminen kiellettyä (vastattuaan voi kyllä tarkistaa). Kysymyksen laittaja voi myöhemmin varmistaa, ovatko vastaukset olleet oikeita. Papukaijamerkki oikeista vastauksista, ja salaa googlaajille tulee vihainen korppikotkamerkki!
Kommentit (1342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako maassa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne?
Entä monessako maassa on käytössä sekä oikean- että vasemmanpuoleinen liikenne?
Joitakin vuosia sitten Suomi ainakin oli tuollainen. Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä Tampereella ajettiin kaksiajorataisen kadun vasenta puolta.
Tuota en muistanutkaan. Ei kai se enää mene tuolla tavalla? Oli nimittäin melkoinen vitsi.
Käsittääkseni kolmessa maassa on sekä oikean- että vasemmanpuoleinen liikenne.
Iso-Britannia (ainakin Gibraltarilla ajetaan oikealla)
USA (Amerikan neitsytsaarilla ajetaan vasemmalla)
Kiina (Hong Kong ja Macao ovat vasemmanpuoleisessa liikenteessä)
Mutta kertokaahan, milloin Ruotsi siirtyi vasemmanpuoleisesta oikeanpuoleiseen.
Perimätiedon mukaan siirtymistä kokeiltiin ensin siten, että bussit ja taksit siirtyivät oikeanpuoleiseen. Viimeisenä siirtyi muu liikenne.
Vuosi taisi olla 1968. Tapahtui yöllä hiljaisimpaan aikaan siten että liikenne piti pysäyttää koko tieverkolla tunniksi. Matka jatkui sitten oikealla puolella.
Olisiko busseilla ja takseilla ollut erivapaus jatkaa saman tien? En tuota tiedä?
1967, mutta päivämäärää en muista. Ei ainakaan talvi ollut mitä kuvia nähnyt.
Minkä ikäisiä (pääsääntöinen syntymävuosi) ja missä päin Suomea kävivät ala-asteen ne, jotka ovat ensimmäisiä peruskoulun käyneitä suomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä (pääsääntöinen syntymävuosi) ja missä päin Suomea kävivät ala-asteen ne, jotka ovat ensimmäisiä peruskoulun käyneitä suomalaisia?
Lapissa, ovat syntyneet vuonna 1965. En ole varma, oliko Silloinen Oulun lääni ollenkaan, osittain tai kokonaan mukana jo vuonna 1972.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapissa, ovat syntyneet vuonna 1965. En ole varma, oliko Silloinen Oulun lääni ollenkaan, osittain tai kokonaan mukana jo vuonna 1972.
Ei, vaan 1963 syntyneet, Lapissa ja Oulun läänissä. Itse olen syntynyt 1964 ja käynyt peruskoulun ja olin Kuopion seudulla ensimmäistä peruskouluikäpolvea, mutta vuotta vanhempi mieheni Pohjoisesta on myös käynyt peruskoulun. Tämä on oikea vastaus.
1964 syntynyt jatkaa, että peruskoulu tuli 1972, mutta meidän ikäpolvi ei meidän alueella enää hakenut oppikouluun ja mies on Oulun läänin itä-osasta ja hän ei ole myöskään hakenut enää oppikouluun, vaan on saanut minun tavoin päättötodistuksen peruskoulusta, silloin taisi lukea vielä päästötodistus :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan 1963 syntyneet, Lapissa ja Oulun läänissä. Itse olen syntynyt 1964 ja käynyt peruskoulun ja olin Kuopion seudulla ensimmäistä peruskouluikäpolvea, mutta vuotta vanhempi mieheni Pohjoisesta on myös käynyt peruskoulun. Tämä on oikea vastaus.
On voinut olla joku kokeilu tai sitten muistat väärin. Peruskoulu alkoi Lapissa alkaen vuonna 1972 ja tietenkin tuolloin kansakoulun aiemmin aloittaneet siirtyivät peruskoulun oppilaiksi ja saivat päästö-/päättötodistuksen peruskoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Se reittipiste PERSE on Floridassa. Näitä löytyy, kun ne on satunnaisgeneraattorilla tehty 5-kirjaimisiksi. Useimmiten eivät tarkoita mitään.
Nyt herää kysymys, että onko näitä muitakin? Yritin jo googlata ”waypoint PASKA” mutten saanut vastausta. Simulaattorissa se varmaan selviäisi mutten todellakaan kehtaa. Ehkä pitäisi ladata joku flight simulator-peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On voinut olla joku kokeilu tai sitten muistat väärin. Peruskoulu alkoi Lapissa alkaen vuonna 1972 ja tietenkin tuolloin kansakoulun aiemmin aloittaneet siirtyivät peruskoulun oppilaiksi ja saivat päästö-/päättötodistuksen peruskoulusta.
Siis vuonna 1965 syntyneet olivat niitä, jotka kävivät koko pakollisen koulunsa peruskoulussa joitakinkokeiluja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vuonna 1965 syntyneet olivat niitä, jotka kävivät koko pakollisen koulunsa peruskoulussa joitakinkokeiluja lukuunottamatta.
Peruskoulu aloitettiin Lapista siksi, että jos se osoittautuukin Huonoksi systeemiksi, niin Lapin lapsilla ei ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako maassa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne?
Entä monessako maassa on käytössä sekä oikean- että vasemmanpuoleinen liikenne?
Joitakin vuosia sitten Suomi ainakin oli tuollainen. Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä Tampereella ajettiin kaksiajorataisen kadun vasenta puolta.
Tuota en muistanutkaan. Ei kai se enää mene tuolla tavalla? Oli nimittäin melkoinen vitsi.
Käsittääkseni kolmessa maassa on sekä oikean- että vasemmanpuoleinen liikenne.
Iso-Britannia (ainakin Gibraltarilla ajetaan oikealla)
USA (Amerikan neitsytsaarilla ajetaan vasemmalla)
Kiina (Hong Kong ja Macao ovat vasemmanpuoleisessa liikenteessä)
Mutta kertokaahan, milloin Ruotsi siirtyi vasemmanpuoleisesta oikeanpuoleiseen.
Perimätiedon mukaan siirtymistä kokeiltiin ensin siten, että bussit ja taksit siirtyivät oikeanpuoleiseen. Viimeisenä siirtyi muu liikenne.
Vuosi taisi olla 1968. Tapahtui yöllä hiljaisimpaan aikaan siten että liikenne piti pysäyttää koko tieverkolla tunniksi. Matka jatkui sitten oikealla puolella.
Olisiko busseilla ja takseilla ollut erivapaus jatkaa saman tien? En tuota tiedä?1967, mutta päivämäärää en muista. Ei ainakaan talvi ollut mitä kuvia nähnyt.
Ruotsalaisvitsin mukaan siirtyminen tapahtui vaiheittain, mutta ei tietenkään todellisuudessa. Mitä siitä olisi tullut, jos olisi ollut sekaisin vasenta ja oikeaa. Tornion-Haaparannan tulliasemilla oli kaksi liikenneympyrää vasuriliikenteen aikana, jolloin suunnanmuutos maasta toiseen tehtiin kahdeksikon muotoisena. Mutta muuten tuo sekaliikenne on urbaanihuhua.
Ain niin: siirtyminen tapahtui 3.9.1967.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki ikäluokkani lapset alueellani ovat käyneet peruskoulun. Aloitin koulun kansakoulussa ja silloin huudetiin isoon ääneen, että peruskoulu tulee ja että minä en sitten tule hakemaan oppikouluun. Kyllä minä nyt aika hyvin muistan, että olen ollut kuusi vuotta ala-asteella ja kolme yläasteella, ei sellaista voi mitenkään muistaa väärin, kuten pohjoisesta kotosin oleva miehenikin, joka on syntynyt 1963. T. syntynyt 1964. En ole ollut kansalaiskoulussa enkä oppikoulussa.
Pilkkumi on uunivuoka, usein pyöreä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa geodesia?
Maanmittausta, luulisin. Ammattinimi geodeetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki ikäluokkani lapset alueellani ovat käyneet peruskoulun. Aloitin koulun kansakoulussa ja silloin huudetiin isoon ääneen, että peruskoulu tulee ja että minä en sitten tule hakemaan oppikouluun. Kyllä minä nyt aika hyvin muistan, että olen ollut kuusi vuotta ala-asteella ja kolme yläasteella, ei sellaista voi mitenkään muistaa väärin, kuten pohjoisesta kotosin oleva miehenikin, joka on syntynyt 1963. T. syntynyt 1964. En ole ollut kansalaiskoulussa enkä oppikoulussa.
Juuri näin, mutta ensimmäiset koulunsa peruskoulussa aloittaneet ovat syntyneet muutamaa kokeilua lukuunottamatta vuonna 1965.
Mutta MIKSI Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen? Aiheuttihan se varmaan muitakin ongelmia ja kustannuksia kuin että bussien ovet ja autojen ratit on väärällä puolella. Tuo jälkimmäinenhän on selvä liikenneturvallisuusongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mutta MIKSI Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen? Aiheuttihan se varmaan muitakin ongelmia ja kustannuksia kuin että bussien ovet ja autojen ratit on väärällä puolella. Tuo jälkimmäinenhän on selvä liikenneturvallisuusongelma.
Varmaan lähes jokainen liikennemerkki ja muu liikenteenohjauslaite piti siirtää tien toiselle puolelle. Ei mikään pieni homma.
Olisiko busseilla ja takseilla ollut erivapaus jatkaa saman tien? En tuota tiedä?