Aktiivimalli 2 tulee - oletko valmis?
Sanna Marinin hallitus jatkaa siitä mihin Juha Sipilän hallituksen hankkeet pysähtyivät.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8c9d8662-5c4e-4b73-b4a7-e4305920a…
Valtiovarainministeriön (VM) virkamiesraportissa elokuussa mallia kuvailtiin näin: ”Uusi valvonta- ja sanktiojärjestelmä perustuu työnhakijan omaraportointiin, tähän raportointiin pohjautuviin säännöllisiin haastatteluihin, sekä kohtuullisiin ja asteittain koveneviin sanktioihin”.
Uudelle työnhaun mallille hallitus laskee ”merkittävän” työllisyysvaikutuksen, Iltalehden tietojen mukaan puhutaan noin 10 000 työllisestä.
Työnhakupakko tarkoittaa velvollisuutta hakea 0-4 työpaikkaa tarkastelujaksolla. TE-toimiston virkailija arvioi yksilöllisesti, mikä on kunkin työttömän kohdalla realistinen hakupakko. Jos alueella ei ole työpaikkoja, joita hakea, kukaan ei menetä työttömyysturvaansa. Ensimmäisestä laiminlyönnistä saa huomautuksen. Toisesta hakuvelvoitteen laiminlyönnistä edessä olisi karenssi eli työttömyysturvan hetkellinen menettäminen.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma, vie muutaman minuutin kuusta lähettää sama hakemus neljään eri paikkaan ja siitä ei rangaista kun ei työllisty toisin kuin sipilän mallissa.
mää-mää-mää!
Sä voisit päästä Kuttulan kilitilalle hiehoksi.
Hiehoksi?
Sori, taidakin olla retardi.
Soitin viiteen firmaan tänään. Juu, ei nyt tarvita, soittele vuoden lopussa.
Lomautuksia tulossa, joten eipä saa töitä, vaikka miten pakolla hakisi.
Ja jos tarjotaan jotain pilipalihommaa, niin aion tehdä niin huono hakemuksen, että en varmasti työllisty paikkaan, johon en halua töihin.
Niin ja olen kolmeen firmaan statuksella, että terfvetuloa vaan töihin, jos töitä on.
EI OLE, niin EI OLE
sinällään toi aktiivimalli ei mua haittaa MUTTA miten toi malli muka tuo lisää työpaikkoja?
Kannattaa lähettää perushakemus ja sanoa että tuo cv:n haastatteluun. Kauhea ajatus, että osa turhista hakemuksista ja cv.istä pyörii ties missä ja yksityisyyden suoja jää hoitumatta.....
Poistaa kannattaa ainakin sotu ym liian yksityiset tiedot cv:stä.
toisaalta hyvä tossa mallissa se että se on henkilökohtainen ja erilaiset vaatimukset eri henkilöille mutta aika paljon myös tuurista kiinni mimmosen työvoimaneuvojan kanssa olet tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
sinällään toi aktiivimalli ei mua haittaa MUTTA miten toi malli muka tuo lisää työpaikkoja?
Ja lisäksi tuo lisätyötä heille, joilla työtä jo on, kun lukevat ja vastailevat turhiin hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi tuo lisätyötä heille, joilla työtä jo on, kun lukevat ja vastailevat turhiin hakemuksiin.
jep ja pelkään että tämä myös vaikuttaa siihen että eräät työpaikat siirtyvät pois työvoimatoimiston sivuilta koska eivät halua turhia hakemuksia
Kamalata kerta kaikkiaan. Pitää se koneella oleva CV laittaa ihan eteenpäin. Menee ehkä 30s.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuvitellaan, että ihmiset hakeutuvat näihin epämääräisiin työpaikkoihin, mitkä roikkuvat TE-toimiston sivuilla ja kärsivät huutavasta työvoimapulasta.
Normi työpaikka palkkoineen kyllä saa tekijänsä. 
koska tää malli muuten tulis voimaan? onko sitä lukenut missään? itse en löytänyt
Valvonta ja sanktiojäjestelmä
"Hyvinvointivaltio"
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä jos hetkellisesti menettää työttömyysturvan kun saman rahan saa kuitenkin toimeentulotukena ja sit palaa taas ruotuun.
TT-tukea voidaan leikata 20% ja sitten 40% jos työnhaku ei ole voimassa (eli sulla on karenssi)
Ärsyttävintä tuossa on ensimmäisen kolmen työttömyyskuukauden aikana kahden viikon välein toistuvat tapaamiset työkkärin edustajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
koska tää malli muuten tulis voimaan? onko sitä lukenut missään? itse en löytänyt
tää tulis voimaan 2022 alussa eli nyt yli vuosi aikaa etsiä vakituinen työpaikka (tiedän että ei helppo tehtävä)
Valmiita ollaan seuraamaan showta. Popparit on nyt ostettu !
Zinc
Minä söin vuoden parin ikäisenä kaksin käsin leipää ja isä teki kolmea työtä samanaikaisesti. Siinä on sitä vain elämää ilman itkuja. Mutta nyt on aivan toinen aika. Työssä saa tehdä työkseen raportteja, istua kokouksissa, palavereissä ja olla itseohjautuva uratehoraketti. Megasuperhuippunen. Työnhakija saa puputella ja leikkiä työtöntä ja hakea olemattomia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä tuossa on ensimmäisen kolmen työttömyyskuukauden aikana kahden viikon välein toistuvat tapaamiset työkkärin edustajan kanssa.
Tuo kuulostaa jo kirjoitettuna hirveälle. Turhaa diipa daapaa kahden viikon välein. Sillähän niitä työpaikkoja varmaan tulee kun työkkärin täti selittää noin usein.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähettää perushakemus ja sanoa että tuo cv:n haastatteluun. Kauhea ajatus, että osa turhista hakemuksista ja cv.istä pyörii ties missä ja yksityisyyden suoja jää hoitumatta.....
Poistaa kannattaa ainakin sotu ym liian yksityiset tiedot cv:stä.
Miksi ihmeessä kertoisit sotusi cv:ssä ylipäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää tulis voimaan 2022 alussa eli nyt yli vuosi aikaa etsiä vakituinen työpaikka (tiedän että ei helppo tehtävä)
Tulee olemaan suurimmalle osalle mahdoton tehtävä. Työttömiä on 400 000 ja 9 e orjia 100 000 että oikeasti työttömiä on puolimiljoonaa. Avoimia työpaikkoja jos uskotaan että on niitä piilossa olevia niin ehkä 100 000 työpaikkaa. Joo saa siinä hakea niitä töitä mutta harva niitä tulee saamaan. Matematiikka kun ei valehtele.
Jospa nyt kuitenkin hillitset sitä intoasi ja lähettelet niitä vaikka ihan itseksesi omaan osoitteeseesi.