Jooga vai pilates? Toiveena kehonhuolto ja keskivartalon lihasten parantaminen
Jooga vai pilates? Kumpi on tehokkaampaa/kivempaa/hyödyllisempää, kun toiveena on lisätä liikkuvuutta ja notkeutta, parantaa ryhtiä ja vahvistaa keskivartalon lihaksia. Olen ylipainoinen keski-ikäinen nainen.
Pilates siis sellaista matolla tehtävää, ei laitteita.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Pilates kiinnostaa, mutten ihan oikeasti tiedä miten selviäisin tunnista. Painon laittaminen ranteille sattuu, en taivu enkä veny yhtään mihinkään ja maha on tiellä kumarrellessa. Onko siitä mitään hyötyä tällaiselle vanhalle lihavalle akalle?
Aika vähän ollaan ranteiden varassa, mutta tämä riippuu niin ohjaajasta!
Omallani on yksi supertäti, jonka pilatestunneilla suurinpiirtein kuolen, kun siellä lankkuillaan ja heilutaan sivulankussa yhden käden varassa ja muuta kamalaa.
Kun taas eri ohjaaja, niin tunti on aivan ihana jopa tälläselle 110 kiloisella kipukremppakroonikolle.
Urheiluhallien Facebookissa videoissa on pilatesta ja varsinkin ne 30 min on tosi iisejä. Ihan hyvin voit testata sellaista ja pidempää eka kotona, jotta homma on vähän tutumpi.
Jooga ei kyllä tee paljoa ryhdille tai keskivartalolle toisin kuin pilates.
Joku jooga voi kai notkeuttaa, mutta itse olen niin kankea, että flow jooga lähinnä saa jalat tärisemään ja huomaamaan, kuinka jumissa ihminen voikaan olla.
Flow jäänyt myös siksi, että en pysty oikein laittaa painoa käsille.
Itse tykkään Pilateksesta enemmän, jooga on mun mielestä kuolettavan tylsää.
Olen notkea ja hoikka, jooga tuntuu tylsältä ja tunnilla vaan tarkkailen kelloa että milloin tämä loppuu.
Kaikki lajit ei vaan sovi kaikille. Mulla inhokki on juoksu, jooga ja steppilautatunnit.
Voimaharjoittelu ja pilates sekä tai Chi on mun lempilajeja.
Kokeilemalla selviää mitkä lajit on itselle parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tunneille olisin menossa ja ajattelin, että voisin käydä vaikka yksityistunnilla ensin pari kertaa.
Olen aivan noviisi tällaisten "kehonhuoltolajien" kanssa ja jooga kuulostaa jotenkin tosi korkealentoiselta. En kestä mitään hymistelyjuttuja ja henkisyyttä :) Ap
Paras pysyä nakkikattilan ja bb-talon parissa sitten vaan. Asenteesi on sellainen, ettet tule muuttumaan kuitenkaan. Mene johonkin tavalliseen mummujumppaan tai sauvakävelemään jos liikuntaa haluat.
Todella outo asenne. Ei suurta osaa ihmisistä kiinnosta jooga kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta ja miksi pitäisikään. Itse käyn selän takia. Miten niin ei muutu, varmasti muuttuu fysiikka paremmaksi.
Ai että kun ei kiinnosta mantrojen sisältö sen syvällisemmin on joku tyhjäpää...? Liity sinä johonkin kaapulahkoon ja muuta temppeliin niin pääset meistä taviksista. Et kyllä vaikuta kovin henkistyneeltä. Namaste.
Kaikki jooga ym. itämainen "mietiskely" ja sfääreissä unelmointi sekä "mielenhallinta" ym. sensellainen on yhtä ja samaa pahojen henkien manaamista mutta kukin laji tietysti hiukan eri paketissa ja valeasussa. Ne saattavat alkaa näennäisesti viattomina fyysisinä harjoitteina, mutta sitten kun ne niillä hetken fyysisillä pikavoitoilla saavat ensin ihmisen mielihyväkoukkuun, alkaa sen demonisen elementin vyöryttäminen, jota näissä piireissä toki aina kutsutaan erilaisilla kiertoilmauksilla kuten esim. henkistyminen, valaistuminen, uudelle tasolle nouseminen tms.
Mutta yhtä kaikki nämä joogat ym. itämaiset antikristilliset pimeät jutut ovat ihan spiritismiin verrattavia riivaajahenkien manausrituaaleja. Ne ovat eräs saatananpalvonnan muoto, vaikkakin kyllä joidenkin harhaanjohdettujen ja eksyneitten höyrypäitten mielestä "kauniiseen" valepukuun puettuna. Itse en tosin niissä irvokkaissa ja rumissa virnuilijapatsaissa näe mitään kaunista, vaan ne ovat ihan sellaisinaankin jo pelottavia, uhkaavia, kieron näköisiä ja äärettömän rumia, samoin kuin kaikki näihin epäterveisiin lajeihin liittyvä muu epäjumalanpalvelusymboliikkakin.
Pysykää AP ja kaikki muut kaukana näistä hämäristä ja demonisista itämaisista jutuista ja antakaa niiden gurujen, opettajien, kaikenmaailman henkioppaitten ym. sekä niiden palvomien Siddharta Gautamien, Sugarnoputrien, Bhawasiktujen ja Ramabatrojen ym. riivajien jäädä odottamaan tuomiopäivää jolloin nämä heitetään "tuliseen järveen".
Näitä langenneita enkeleitä eli demoneja, eli suomeksi riivajia, varten helvetti on luotukin, mutta ihmistä ei ole tarkoitettu seuraamaan niitä samaa tietä.
AP ym!
Valitse joko jonkin kristillisen seurakunnan terve ja "raitis" (hengellisessä mielessä) liikuntaryhmä, jossa pidetään rukous ja ehkä luetaan pieni kappale evankeliumitekstiä ennen ja jälkeen jokaisen liikuntatunnin, tai sitten valitse vaikka kokonaan maallinen ja täysin uskonnollisesti sitoutumaton liikuntamuoto ja -ryhmä, jossa keskitytään yksinomaan ns. koululääketieteen oikeiksi osoittamiin liikkeisiin, sarjoihin ja harjoitteisiin, kuten esim. terveelliseen kävelyyn ensin kevyesti ja lyhyillä matkoilla aloittaen, lisäten lenkin pituutta kohtalaisen nopeasti, sekä esim. tavalliseen kuntosalijumppaan ja pikku "voimailuun".
Ei myrkkysieniä kannata maistella ja selvittää, että "mitähän eroa tällä ja tällä on ja kuinkahan nopeasti tämä ja tämä tappaa", vaan ne kannattaa kaikki tyynni jättää maistamatta. Joten pysykää kaukana näistä saatanallisista joogista ja voodoo-jutuista.
Valitse Jeesus Kristus pelastajaksesi, parantajaksesi, rukoustesi kohteeksi ja ainoaksi hengellisen palvelemisen kohteeksesi ja harrasta tervettä liikuntaa.
Ei ehkä kannata aloittaa noita samaan aikaan, sillä niissä menee hengitystekniikat juuri päin vastoin.
Isomahaisena menisin kyllä ennemmin pilatekseen, siellä haittaa vähemmän.
Jos joogaan päädyt niin aloita hathajoogasta. On rauhallisempaa kuin astanga, siinä ei siirrytä liikkeestä toiseen jatkuvasti vaan ollaan samassa asanassa useammankin hengityksen ajan. Itse aloitin joogaharrastuksen hathalla. Nykyään astangajoogaa kun haluan dynaamisemman treenin ja yinjoogaa löllöttelyyn.
Vähän offtopic mutta rauhallisempi jooga on mulle itselleni ainakin pakollinen harjoite koska suorituskeskeinen minä muuten vetää astangan harjoittamisen niin pitkälle että pää hajoo. Kun pitää kehittyä ja parantaa suoritustaan joka kerralla ja olla kunnon joogaaja. Sitä välillä huvittuu omista aivojumeista :D
Sebedeuksen poika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tunneille olisin menossa ja ajattelin, että voisin käydä vaikka yksityistunnilla ensin pari kertaa.
Olen aivan noviisi tällaisten "kehonhuoltolajien" kanssa ja jooga kuulostaa jotenkin tosi korkealentoiselta. En kestä mitään hymistelyjuttuja ja henkisyyttä :) Ap
Paras pysyä nakkikattilan ja bb-talon parissa sitten vaan. Asenteesi on sellainen, ettet tule muuttumaan kuitenkaan. Mene johonkin tavalliseen mummujumppaan tai sauvakävelemään jos liikuntaa haluat.
Todella outo asenne. Ei suurta osaa ihmisistä kiinnosta jooga kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta ja miksi pitäisikään. Itse käyn selän takia. Miten niin ei muutu, varmasti muuttuu fysiikka paremmaksi.
Ai että kun ei kiinnosta mantrojen sisältö sen syvällisemmin on joku tyhjäpää...? Liity sinä johonkin kaapulahkoon ja muuta temppeliin niin pääset meistä taviksista. Et kyllä vaikuta kovin henkistyneeltä. Namaste.
Kaikki jooga ym. itämainen "mietiskely" ja sfääreissä unelmointi sekä "mielenhallinta" ym. sensellainen on yhtä ja samaa pahojen henkien manaamista mutta kukin laji tietysti hiukan eri paketissa ja valeasussa. Ne saattavat alkaa näennäisesti viattomina fyysisinä harjoitteina, mutta sitten kun ne niillä hetken fyysisillä pikavoitoilla saavat ensin ihmisen mielihyväkoukkuun, alkaa sen demonisen elementin vyöryttäminen, jota näissä piireissä toki aina kutsutaan erilaisilla kiertoilmauksilla kuten esim. henkistyminen, valaistuminen, uudelle tasolle nouseminen tms.
Mutta yhtä kaikki nämä joogat ym. itämaiset antikristilliset pimeät jutut ovat ihan spiritismiin verrattavia riivaajahenkien manausrituaaleja. Ne ovat eräs saatananpalvonnan muoto, vaikkakin kyllä joidenkin harhaanjohdettujen ja eksyneitten höyrypäitten mielestä "kauniiseen" valepukuun puettuna. Itse en tosin niissä irvokkaissa ja rumissa virnuilijapatsaissa näe mitään kaunista, vaan ne ovat ihan sellaisinaankin jo pelottavia, uhkaavia, kieron näköisiä ja äärettömän rumia, samoin kuin kaikki näihin epäterveisiin lajeihin liittyvä muu epäjumalanpalvelusymboliikkakin.
Pysykää AP ja kaikki muut kaukana näistä hämäristä ja demonisista itämaisista jutuista ja antakaa niiden gurujen, opettajien, kaikenmaailman henkioppaitten ym. sekä niiden palvomien Siddharta Gautamien, Sugarnoputrien, Bhawasiktujen ja Ramabatrojen ym. riivajien jäädä odottamaan tuomiopäivää jolloin nämä heitetään "tuliseen järveen".
Näitä langenneita enkeleitä eli demoneja, eli suomeksi riivajia, varten helvetti on luotukin, mutta ihmistä ei ole tarkoitettu seuraamaan niitä samaa tietä.
AP ym!
Valitse joko jonkin kristillisen seurakunnan terve ja "raitis" (hengellisessä mielessä) liikuntaryhmä, jossa pidetään rukous ja ehkä luetaan pieni kappale evankeliumitekstiä ennen ja jälkeen jokaisen liikuntatunnin, tai sitten valitse vaikka kokonaan maallinen ja täysin uskonnollisesti sitoutumaton liikuntamuoto ja -ryhmä, jossa keskitytään yksinomaan ns. koululääketieteen oikeiksi osoittamiin liikkeisiin, sarjoihin ja harjoitteisiin, kuten esim. terveelliseen kävelyyn ensin kevyesti ja lyhyillä matkoilla aloittaen, lisäten lenkin pituutta kohtalaisen nopeasti, sekä esim. tavalliseen kuntosalijumppaan ja pikku "voimailuun".
Ei myrkkysieniä kannata maistella ja selvittää, että "mitähän eroa tällä ja tällä on ja kuinkahan nopeasti tämä ja tämä tappaa", vaan ne kannattaa kaikki tyynni jättää maistamatta. Joten pysykää kaukana näistä saatanallisista joogista ja voodoo-jutuista.
Valitse Jeesus Kristus pelastajaksesi, parantajaksesi, rukoustesi kohteeksi ja ainoaksi hengellisen palvelemisen kohteeksesi ja harrasta tervettä liikuntaa.
Älä viitti. Sulle tekis hyvää opetella arvostamaan muita kuin itseäsi ja omia mielipiteitäsi.
Molemmat hyviä rentoutukseen ja palautumiseen. Mutta jos haluat lihaksia ja voimaa kannattaa tehdä tehokkaampaa treeniä.
Inhoan liikuntaa, mutta jostain syystä pilates sopii mulle. Ohjaaja kyllä neuvoo vaihtoehtoisen liikkeen, jos joku liike ei itselle sovi tai ei pysty tekemään.
Lähdin itse pilatekseen, kun oma vyötärö alkoi uhkaavasti hävitä. Samalla myös niska ja hartia jumit ovat vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata aloittaa noita samaan aikaan, sillä niissä menee hengitystekniikat juuri päin vastoin.
Isomahaisena menisin kyllä ennemmin pilatekseen, siellä haittaa vähemmän.
Mutta miten erilaisia ne hengitystekniikat?
häirrikkönaikkosella parempi vetää thaikkii ja kirkua vähemmän beanie n lasin takan häirintäänsä. On selvästi ongemallista ja joga saa sellaisella nuppinsakin entistä vetelämmäksi. Keskikeho nousee siellä lounaspöydässä,ja luut pehenevöt kun kaatuu miesasiakkaan perässä mukulakiviä juostessa.
Jooga ihan vaan vaikka Urheiluhallien, Unisportin, Elixian tai minkä vaan muun vastaavan tiloissa ei ole hengellistä tai mitään sellaista.