Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopion kouluhyökkäyksessä kuolleen naisen äidin koskettava kirje oikeudelle.

Vierailija
16.09.2020 |

Kuopion kouluhyökkäyksessä kuolleen naisen äidin koskettava kirje oikeudelle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006637406.html

Tässä kirje kokonaisuudessaan:

Hyvää päivää arvoisat tuomarit, läsnäolijat.

Haluan kertoa Teille, miten minä käsitän tapahtuneen ja sen seuraukset.

Olen aikaisemmin ajatellut, että mieheni kuolema ja sota ovat pahimpia asioita, mitä olen kokenut elämässäni. Kuinka väärässä olinkin, 1. lokakuuta 2019 on elämäni pimein päivä – päivä, jona aurinkoni on sammunut.

Anjuta oli kaikkien meidän hänen läheisten aurinkomme. Kukaan meistä ei osaa olla iloinen jokaisesta päivästä, yllättyä pienistä asioista taikka nauttia elämästä kuin Annushka. Me tunsimme hänen tukensa päivittäin. Kun minä täytin 50, Anjuta ja Martin kutsuivat minut Suomeen ja näyttivät minulle Teidän ihanan maanne. Kesäkuussa 2019 Anjuta otti minut mukaansa Turkkiin, merelle. Minä olin varma, että tulevaisuudessa minusta pidetään vanhuksena huolta.

Itsevarma, sitkeä, ystävällinen ja suuren elämänpotentiaalin omaava nuori nainen on julmalla tavalla murhattu.

Ensiksi olin toivonut murhaajalle kuoleman tuomiota, mutta valitettavasti se on kielletty sekä minun että Teidän maassanne. Sitten jokapäiväinen sietämätön henkinen kärsimykseni näytti minulle, että kuolemantuomio olisi helpoin tie ulos, mutta minä joudun suremaan tyttöäni kuolemani asti.

Seuraavaksi ajattelin, että elinkautinen vankeus voisi olla rangaistuksena tyttäreni kuolemasta. Netistä kuitenkin löysin tietoa siitä, millä tavalla Joel Marin tulee suorittamaan rangaistuksensa.

Joel Marin tulee saamaan vastikkeetta yksihenkisen huoneen, jossa on oma suihkullinen WC, TV, kahvinkeitin, hän tulee saamaan ruokailun kolmesti päivässä, hän pääsee käymään vankilan myymälässä, kuntosalilla ja kirjastossa. Hän saa käyttää sähköpostia, nettiä ja kännykkää.

Minä joudun tekemään työtä, jotta voisin elää yhtä mukavasti. Tällä hetkellä palkkani on nettona vähän yli 200 euroa kuukaudessa. Minä en valita, tämä on elämäni. Mutta minä en ole odottanut, että menetän tyttöni, joka on antanut minulle tukea ja auttanut minua. 7,5 vuoden päästä elämäntasoni laskee edelleen ja tulen saamaan eläkettä 63 euroa kuukaudessa.

Itse asiassa Suomessa elinkautinen rangaistus ei kestä pitempään kuin 14,5 vuotta. Rangaistuksena on vain vapauden menetys, vanki säilyttää kaikki muut perustuslailla taatut oikeutensa.

Vankeus luo täydelliset olosuhteet sellaiselle ihmiselle, jolla ei muuten ollut ystäviä ja joka on viettänyt eristäytynyttä elämää. Onko vankeus todellakin rangaistus Joel Marinille? Vai onko se pikemminkin palkinto? Ei mitään vastuuta teoistaan, rauhallinen eristäytynyt elämä ja vapaus tehdä, mitä haluaa. Joel Marin ei voi maksaa edes 12 tuhannen euron kärsimyskorvaustani, koska hänellä ei ole omaisuutta eikä tuloja, ja sekin vanhenee 20 vuoden päästä.

Mielestäni tuomioistuimen pitäisi velvoittaa Joel Marinin kokopäivätyöhön, jolloin hän pystyisi maksamaan korvauksia. Hän on velvollinen elämänsä jokaisena päivänä hyvittämään tekonsa! Tämä ei ollut onnettomuus, se oli ennalta tarkasti suunniteltu rikos. Minä en missään tapauksessa halua tienata rahaa tyttäreni kuoleman johdosta. Jos Joel Marin voisi suorittaa rangaistuksensa ukrainalaisessa vankilassa, minulla ei olisi edes korvausvaatimuksia häntä kohti. Mutta kun nyt tiedän elinolosuhteet suomalaisissa vankiloissa, en näe mitään muuta mahdollisuutta rangaista häntä kuin tämä.

Jotta voisitte ymmärtää toivottomuuteni syvyyden, kärsimykseni ja kokemani epäoikeudenmukaisuuden tunteen, sanon senkin – olen valmis vaihtamaan paikkoja Joel Marinin kanssa 7,5 vuoden päästä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Joelilla olisi varaa maksaa äidille isot korvaukset, tätä ei harmittaisi niin paljon Joelin kahvinkeittimet tai netin käyttö?

Vierailija
22/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni isä kuoli saamatta parantavaa hoitoa.

Mieheni isän äidille tämä on tuottanut pohjatonta tuskaa että on joutunut hautaamaan lapsena. Valitettavasti mieheni mummo ei saa lastaan takaisin eikä minkäänlaista korvausta edes rahallisen.

Miksi näissä henkirikoksissa pitää jakaa rahallisia korvauksia kun ei tässä muutkaan lapsensa menettäneet mitään korvauksia nostele.

Teko on kamala ja äidin suru varmasti pohjaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos uhrin äitiä pystyy auttamaan noin pienillä summilla, niin tekijähän voisi lähettää puolet palkastaan joka kuukausi uhrin äidille. Vankilassakin pääsee tekemään töitä.

Se ei ole mikään voisi siinä vaiheessa jos ja kun korvauksia määrätään. Ne ulosmitataan palkasta jos siinä on ulosmitattavaa. Samoin perinnöstä jne.

Vierailija
24/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tytär ei enää elätä äitiä ja se huoli tässä nyt tulee ensimmäisenä. Raha. Rahasta kyse suurimmaksi osaksi tuossa kirjeessä.

Et edes lukenut kirjettä. Tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.

Kyllä luin. Luepa sinäkin. Ymmärrän kyllä, että sikäläiseen kulttuuriin kuuluu erilainen suhtautuminen rahaan ja perheenjäsenien taloudelliseen tukemiseen. Mutta silti, kyllähän tuo silmille pomppaa, ei voi mitään.

Niin tai näin niin lähiomaisella on oikeus vaatia korvauksia ja oikeus sitten päättää määrätäänkö niitä maksettaviksi vai ei.

Vierailija
25/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselta äidiltä olisi kuollut vain tytär. Tältä äidiltä kuoli tytär ja meni eläke. Lisäksi tämä äiti asuu alkeellisemmissa oloissa kuin vanki Suomessa. Näin ymmärsin kirjeen. Eikö rahasta valittajaa huolestuttaisi, jos häneltä evättäisiin eläke ja toimeentulotuki?

Vierailija
26/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tytär ei enää elätä äitiä ja se huoli tässä nyt tulee ensimmäisenä. Raha. Rahasta kyse suurimmaksi osaksi tuossa kirjeessä.

Et edes lukenut kirjettä. Tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.

Kyllä luin. Luepa sinäkin. Ymmärrän kyllä, että sikäläiseen kulttuuriin kuuluu erilainen suhtautuminen rahaan ja perheenjäsenien taloudelliseen tukemiseen. Mutta silti, kyllähän tuo silmille pomppaa, ei voi mitään.

Luin kirjeen ja ymmärsin myös lukemani toisin kuin sinä.

Vierailija
27/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan steroideilla mitään osuutta asiaan? Tehdäänkö näille päästään sekaisin menneille koskaan doping testejä? Moni nuori mies on steroideilla päänsä sekoittanut ja siksi tehnyt vaikka mitä sairasta. Someron henkirikoksessa oli steroideilla osuutta ja A.Breivik myös kertoi aikoinaan kuulusteluissa että steroideilla oli päätänsä sekoittanut ja se oli yksi syy miksi niin järjettömän teon pystyi tekemään. Montako viatonta ihmistä vielä joutuu kärsimään ennen kuin steroidit rinnastetaan vähintään yhtä vaaralliseksi kuin kovat huumeet?

Vierailija
28/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla ole ketään sukua tuolla naisella joka voi hakea oikeutta. Itä euroopassa on tapana tasata kostolla. Elämä elämästä.

Vierailija
29/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan steroideilla mitään osuutta asiaan? Tehdäänkö näille päästään sekaisin menneille koskaan doping testejä? Moni nuori mies on steroideilla päänsä sekoittanut ja siksi tehnyt vaikka mitä sairasta. Someron henkirikoksessa oli steroideilla osuutta ja A.Breivik myös kertoi aikoinaan kuulusteluissa että steroideilla oli päätänsä sekoittanut ja se oli yksi syy miksi niin järjettömän teon pystyi tekemään. Montako viatonta ihmistä vielä joutuu kärsimään ennen kuin steroidit rinnastetaan vähintään yhtä vaaralliseksi kuin kovat huumeet?

Steroidien kohdalla voi mennä muna ja kana sekaisin. 

Jos ei ole esim.pärjännyt koulussa ja löytänyt asioita, missä olisi hyvä, identiteetti voi helpommin ruveta pyörimään ruumiinkulttuurin ympärillä, mikä on ihaillumpaa alemmissa yhteiskuntaluokissa ja tapa osoittaa valtaa ympäristöön. Steroidit ovat siinä sitten bensaa liekkeihin eli vahvistavat niitä impulsseja, mitkä kohdistuu muutenkin mihin kohdistuu. 

Vierailija
30/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilassa voi opiskella, tulla uskoon, löytää elämälleen uuden suunnan - toki voi myös syventää kriminaaliopintoja kovempien karjujen kanssa, joskin epäilen, että J. Marinia ei niissä piireissä välttämättä hyvällä katsota...

Vierailija
31/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tuollaisilla kirjeillä ole mitään virkaa, vaan täällä pyritään oikeusvaltion mukaiseen prosessointiin.

Toki median edustajille suunnattuna voi olla apua.

oikeusvaltio = uhreilla ei ole oikeuksia, vain rikollisilla

Vierailija
32/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä murhataan joka vuosia jopa puolustusvoimien toimesta. Eipä näy sääliä tai itkukirjeitä palstalla tai mediassa 

Vierailija
33/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Joelilla olisi varaa maksaa äidille isot korvaukset, tätä ei harmittaisi niin paljon Joelin kahvinkeittimet tai netin käyttö?

Häntä harmittaa kun Suomessa ei edes noin raa'an ja halveksuttavan rikoksen tekijää rankaista.

Vierailija
34/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tuo nainen on oikeassa ettei kuolemantuomio olisi ratkaisu, silloin vain annettaisiin tuolle saastalle mitä halusi.

Joskus kun pääsee ulos ja koittaa jatkaa elämää niin toivottavati media seuraa ja saadaan tietää kaikki nimenvaihtoyritykset sun muut kuten muillakin murhaajilla ja yhteikunta voi syrjiä tuota. Saa lopulta tietää millaista se valittamansa kurjuus on kun kaikki halveksii.

Vierailija
35/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän mä olen aina täällä sanonut. Rikollisia paapotaan ihan järkyttävästi Suomessa ja heihin menee ihan järkyttävä määrä rahaa, eikä heitä edes PAKOTETA töihin, kuten työttömiä. He eivät saa karenssia siitä, että eivät hae töitä... Ja heidän kärsimyskorvauksensa saavat VANHENTUA. Siis mitä vtua?

Vierailija
36/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tuollaisilla kirjeillä ole mitään virkaa, vaan täällä pyritään oikeusvaltion mukaiseen prosessointiin.

Tervejärkisissä herättää keskustelua miksi Suomessa todellakin on näin. Tästähän ollaan puhuttu palstalla aiemminkin. Kansa viimekädesä luo lait ja olisi ollut jo kauan sitten aika korjata tämäkin vääryys. Rangaistusten pitää oikeasti olla rangaistuksia, eikä hotellipalvelujen ääreen siirtymistä.

Vierailija
37/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän mä olen aina täällä sanonut. Rikollisia paapotaan ihan järkyttävästi Suomessa ja heihin menee ihan järkyttävä määrä rahaa, eikä heitä edes PAKOTETA töihin, kuten työttömiä. He eivät saa karenssia siitä, että eivät hae töitä... Ja heidän kärsimyskorvauksensa saavat VANHENTUA. Siis mitä vtua?

Itse asiassa vangit saavat rahaa itselleen siitä työstä mitä he vankilassa tekevät. Koko systeemi on mätä.

Vierailija
38/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeusvaltio = uhreilla ei ole oikeuksia, vain rikollisilla

Niin, nytkin nousi kyyneleet silmiin äidin puolesta. Monen suomalaisenkin oikeustaju sanoo, että tuo nykyinen vankien paapominen ja uhrien yksin kärsiminen on ihan sairas asetelma.

Vierailija
39/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismainen vankilasysteemi vähentää rikosten uusintaa -> vöhemmän rikoksia. Voisimme toki taipua uhrien omaisten oikeutetulle sadismille, mutta pitkän päälle siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
40/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häntä harmittaa kun Suomessa ei edes noin raa'an ja halveksuttavan rikoksen tekijää rankaista.

Tuomionluku on vasta edessä päin. Miksei rankkua tulisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä