Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsästysrotuisen koiran kasvatus on kyllä vaikeaa

Vierailija
08.11.2013 |

Meillä on walesin springerspanieli. Todella ihana perhekoira ja rotu valittu siksi, koska mies harrastaa metsästystä.

Mutta se kasvatus...On opetettu hihnakäyttäytymistä sääntöjen mukaan. Joskus se jopa toimii. Silti, jos se ulkona saa jonkun vainun jäniksestä, oravasta, etenkin linnuista, mistä vain, niin kaikki meneehulinaksi. Minä menen perässä takakenossa ja oikein hävettää, kun koira ei näe eikä kuule minua ollenkaan. On kuin transsissa.

Onko yleensä mahdollista saada tämän rotuisesta nätisti kävelevää kulkijaa ; )

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
2/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vedonestopanta. Se auttaa sen verran ettei sun tarvitse juosta sen koiran perässä. Mun koira on iso ja siinä on metsästyskoiraa ja kun näkee jäniksen, niin se menee ja lujaa. Sen takia mä pidän melkein koko ajan sitä pantaa, vaikka ihmiset luulevat sitä ties miksi kuonopannaksi. 

Jos koira on perso herkuille, niin niiden avulla saa myös koulutettua hyvin. Tai sitten naksuttimen kanssa. Vaatii vain aika paljon, että alkaa tottelemaan ja sitten kun joku muu ulkoiluttaa sitä kuin sä, niin ei enää käyttäydykään opitulla tavalla. Tai niin mun koira tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan edes  yrittänyt. Silloin jos saa vainun, pidän vaan voimalla kiinni ettei pääse lähtemään. Siinähän se pysyy kun pitää lyhyellä hihnalla. Se on ihan normaalia että koira käyttäytyy noin, siihen se on jalostettu. Omistajan pääasia on estää hihnan avulla koiraa menemästä autojen alle tai muita häiritsemään, kun ollaan seudulla jossa pieni jäljitysretki vapaana ei käy. 

Vierailija
4/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuille kyllä on perso. Pitääpä taas kerran jaksaa yrittää. En tiennyt tämän olevan näin haastavaa. Miestä tottelee paljon paremmin.

Vierailija
5/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on, että mitä nuuskuttelevampi rotu, sen vaikeampi siihen on saada kontaktia kun se saa vainun.  Koiraparan aivokapasiteetti on jo käytössä ilmamolekyylien haisteluun, ja sillä ei vaan riitä enää keskittymiskykyä mihinkään muuhun. Tämä on ihan testeillä testattu, eli kun keskimäärin koira totteli vapaana ollessaan 8 kertaa kymmenestä omistajan käskyä, niin beaglet tottelivat tasan nolla kertaa. Eivät vaan osanneet enempää, kun rusakko jo vei mennessään.

Usein tämänrotuiset myös vetävät hihnassa helposti. Jos haluaa saada koiraan kunnon kontaktin,on pidettävä huoli että sen koiran kuonon ylipäänsä saa hetkeksi maasta irti. Hyvän katsekontaktin harjoittelu hihnassa on tärkeää, ja onneksi vilkkaat ja älykkäät rodut rakastavat kaikkea leikkimistä, kujeilua ja pientä hässäkkää.

Mutta aika auttaa, meidän spanieli on jo ihan rauhallinen aikuinen koira. Ekat 6 vuotta sillä meni häslätessä, sitten se pikkuhiljaa alkoi käyttäytyä. ;)

Vierailija
6/6 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kuulla muiden kokemuksia, kun ovat niin tutun kuuloisia. Huumoria ainakin tarvitaan paljon ja ehkä odotukset pitää pitää kohtuullisela tasolla : ) Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän