varhaiskasvatuskeskustelu. mitä siellä puhutaan?
Mitä päiväkodin keskustelussa puhutaan ? Lapsesta? Perheestä? Mitä hoitajat kyselevät?
ihan vieras asia minulle.. Kiinnostaa tietää...
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 00:15"]
Mitä päiväkodin keskustelussa puhutaan ? Lapsesta? Perheestä? Mitä hoitajat kyselevät?
[/quote]
Kehutaan lasta siitä miten ihana ja taitava ja suloinen ja reipas ja motorisesti kehittynyt lapsi hän on.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:23"]
[/quote]
Kehutaan lasta siitä miten ihana ja taitava ja suloinen ja reipas ja motorisesti kehittynyt lapsi hän on.
[/quote]
Onneksi meillä oli vähän ammattitaitoisempi henkilökunta. Henkilökunta kartoitti minulle lapsen taidot ja osaamisen ja kyseli, miten on kotona näissä toimittu. Keskusteltiin erilaisista keinoista, miten lapsella olisi jatkuvuus kodin ja päiväkodin toiminnoissa.
Hyvä keskustelu, missä ei käytetty hoitajien työaikaa siihen, että läpättävät vain, että voi kuinka ihana ja söpö ja suloinen lapsesi on. Minusta se ei vastaa varhaiskasvatuskeskustelun laatuvaatimuksia. Jos ei sen enempää osaa koulutettu ammattihenkilöstö sanoa, niin jotain vikaa on.
Samoin ihmettelen vanhempia, jotka kehuu, että onpa kiva käydä kerran vuodessa vanhempainvartissa kuuntelemassa, kuinka ihana lapsemme on. Minä olen kyllä vanhempainvartista vaatinut hiukan enemmän. Haluan kuulla opettajan käytännöistä ja monesta muusta asiasta, mikä koskee lapsiani. Niitä kehuja kyllä ehtii kuulla myöhemmin ja on hassua, että kallispalkkaiselta opettajalta odotetaan, että se käyttää työaikaansa lässyttämällä vain, että voi kun lapsesi on ihana ja mahtava.
Vaatikaa laatua näihin keskusteluihin. Niiden ei pidä olla mitään juorupiirejä tai lässytystunteja
No yleensä meillä on etukäteen saatu kotiin lomake, jota on voinut jo kotona täyttää ja jota on sitten käytetty keskustelun pohjana. Siitä on saanut jo kivasti esimakua siitä mitä on tulossa. Keskustelut ovat vaihdelleet vähän sen mukaan, kuka niitä on pitänyt, ja minkälaisesta lapsesta on ollut kyse. Mutta kaikenlaistahan siellä on puhuttu lapsen taidoista ja luonteenpiirteistä, tavoista toimia ja muuta. Ja vastaavasti me vanhemmat olemme voineet kertoa miten toimimme kotona ja olisiko meillä jotain toiveita miten pk:ssa jonkin asian suhteen toimittaisiin. Tarpeellisia keskusteluja.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Onneksi meillä oli vähän ammattitaitoisempi henkilökunta. Henkilökunta kartoitti minulle lapsen taidot ja osaamisen ja kyseli, miten on kotona näissä toimittu. Keskusteltiin erilaisista keinoista, miten lapsella olisi jatkuvuus kodin ja päiväkodin toiminnoissa.
Hyvä keskustelu, missä ei käytetty hoitajien työaikaa siihen, että läpättävät vain, että voi kuinka ihana ja söpö ja suloinen lapsesi on. Minusta se ei vastaa varhaiskasvatuskeskustelun laatuvaatimuksia. Jos ei sen enempää osaa koulutettu ammattihenkilöstö sanoa, niin jotain vikaa on.
Samoin ihmettelen vanhempia, jotka kehuu, että onpa kiva käydä kerran vuodessa vanhempainvartissa kuuntelemassa, kuinka ihana lapsemme on. Minä olen kyllä vanhempainvartista vaatinut hiukan enemmän. Haluan kuulla opettajan käytännöistä ja monesta muusta asiasta, mikä koskee lapsiani. Niitä kehuja kyllä ehtii kuulla myöhemmin ja on hassua, että kallispalkkaiselta opettajalta odotetaan, että se käyttää työaikaansa lässyttämällä vain, että voi kun lapsesi on ihana ja mahtava.
Vaatikaa laatua näihin keskusteluihin. Niiden ei pidä olla mitään juorupiirejä tai lässytystunteja
[/quote]
Jaa. No meillä nyt vaan on niin erinomaiset lapset, jotka ovat kaikenlisäksi söpöjä, ettei mitään muuta asiaa ollut.
Siellä suunnitellaan myös asioita, mitä tarhassa voi alkaa opettelemaan. Esimerkiksi pienemmät lapset pottaharjoitteluun, jos se kotonakin aloitetaan. :)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:37"]
No yleensä meillä on etukäteen saatu kotiin lomake, jota on voinut jo kotona täyttää ja jota on sitten käytetty keskustelun pohjana. Siitä on saanut jo kivasti esimakua siitä mitä on tulossa. Keskustelut ovat vaihdelleet vähän sen mukaan, kuka niitä on pitänyt, ja minkälaisesta lapsesta on ollut kyse. Mutta kaikenlaistahan siellä on puhuttu lapsen taidoista ja luonteenpiirteistä, tavoista toimia ja muuta. Ja vastaavasti me vanhemmat olemme voineet kertoa miten toimimme kotona ja olisiko meillä jotain toiveita miten pk:ssa jonkin asian suhteen toimittaisiin. Tarpeellisia keskusteluja.
[/quote]
Just näin meilläkin. Varsinkin meillä kun lapsi on kyllä ulospäin hyvin avoimen ja jopa johtavan (lue: määräilevään taipuvaisen) oloinen niin jää usein huomaamatta, että lapsi on kuitekin perusluonteeltaan ujohko. Näistä asioista kun on keskusteltu LTO:n kanssa, niin on moni asia selittynytkin (miksi reagoi näin, miten suhtautua tilanteeseen x). Helpottaa PK-henkilöstön työtä kun oppivat tuntemaan lapset tarkemmin.
Samoin minä olen itse saanut hyvää tietoa siitä, miten lapsi käyttäytyy ja toimii kun en ole näkemässä. Niin hyvässä kuin pahassakin. On ollut ilo kuulla kehuja mutta myös kasvattavaa kuulla niitä asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota. Ja usein asiat, joista on sanottu pk:ssa, on niitä, joihin kotonakin aina puututaan. Tai toisin päin, LTO lukee lomakkeesta, vaikkapa että "ruoka suussa puhumisesta saa aina huomauttaa" ja sanoo, että joo niin myös meillä täällä PK:ssakin... Ollaan keskusteltu myös kiusaamistapauksista (joissa oma lapseni oli kiusaajaporukassa) ja mietitty ratkaisuehdotuksia. Ja kiusaaminen saatiin loppumaan.
Meille ainakin on sattunut aina asialliset keskustelut ja keskustelukumppanit. Ja paljon vaikuttaa tietysti myös omakin asenne, eli se, miten ottaa palautetta omasta lapsesta vastaan.
Tässä nyt on yhden kunnan esimerkki siitä lomakkeesta: http://www.kangasala.fi/@Bin/1972221/Lapsen+vasulomake+2012.pdf
Oman kunnan sivulta saattaa myös löytyä se teidän keskustelun pohjana käytettävä lomake, tuo nyt oli vain ensimmäinen jonka googlesta löysin.
THL:n sivulla on myös tietoa, http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/lait/varhaiskasvatus/linjaavat/vasu-asiakirja
Asiallinen keskustelun avaus aiheesta nähtiin myös tällä palstalla vuonna 2011: http://www.vauva.fi/keskustelu/1388500/ketju/3vuotiaan_kehityskeskustelu_mita_vit
Tärkeintä on muistaa vetää herne nenään ja kiistää kaikki omaa lapsea koskeva rakentava palaute!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa. No meillä nyt vaan on niin erinomaiset lapset, jotka ovat kaikenlisäksi söpöjä, ettei mitään muuta asiaa ollut.
[/quote]
Eiköhän erinomaisen ja söpön lapsen kasvatuksessa ja kehityksen tukemisessa silti ole asioita, joista voisi pedagogian kannalta keskustella... Eihän se lapsi kehity, jos lähdetään siitä, että no, hän on valmiiksi erinomainen ja... söpö.
Söpö?! Minusta on ihmisen aliarvioimista jossain hänen henkiseen ja fyysiseen kehitykseensä liittyvässä keskustelussa todeta, että hän on söpö. Koiranpennusta voidaan sanoa näin. Ihmisen lapsesta pitäisi keskustella vähän järkevämmin.
Mutta ehkä joillekin riittää, että lapsi on söpö nukke.
Kertokaahan nyt päiväkotilaisten vanhemmat... Minkälaisia keskusteluja on ollut?